Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Val av AM3+ moderkort? GA, MSI, AsR, Asus, Sapphire..

Permalänk

Val av AM3+ moderkort? GA, MSI, AsR, Asus, Sapphire..

Hallå!

Har i dagsläget:
Fractal Design Define R3
XFX Core Edition 550W
AMD Phenom II X4 955
Cooler Master CPU-Kylare Hyper 212 Plus + Noctua fläktar
GA Radeon HD 6870 1GB OC
4 x 2gb DDR3 1600mhz
1 TB hårddisk
Billigt AsRock moderkort, av amd 770 chipset.

Har nu planer på att köpa in en SSD (Samsung 830 120Gb) och installera windows plus de program jag använder oftast. Sen använder jag min mekaniska för lagring.
Men då vill jag passa på att byta ut moderkortet så jag får ett som stödjer Sata 3. Letar efter ett bra moderkort av amd 990x/fx chipset.
Har absolut ingen aning om vad för moderkort man bör välja. Har en budget på max 1500kr inkl frakt för moderkortet.

Har sollat ut de som fanns i prisjakt för det priset: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=906182,906441,1283765,893765,917523,911583,893766,968060,915537,950969,983753,1049587

Vill självklart ha ett så stabilt, svalt och väl presterande moderkort som möjligt för pengarna.
Kanske köper till ett extra grafikkort i framtiden och kör crossfire (och uppgraderar nätaggget). Även testa på överklockning av processorn kanske jag kommer göra med det nya mobo't.

Om ni har använt någon av dessa mobo's eller vet att någon serie/modell är bättre än den andra får ni gärna tipsa mig.
Tack!

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define C | Intel i7 7700k | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Strix Z270E | 16GB Corsair Vengeance 2400MHz | Gigabyte GeForce GTX 1070 OC | OS: Samsung 960 EVO 500GB | Media: 1TB "noname" SSD | Corsair RM550X

Permalänk
Inaktiv

Det här verkar vara mycket för pengarna, ett vettigt UEFI och en bra överklockare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=915538

Permalänk
Hedersmedlem

Ett Gigabyte 990FXA-UD3 kanske?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har du en budget på upp till 1500kr, så skulle jag tagit Sabertooth 990FX.

5års garanti, klarar överklockning i klass med de dyrara Gigabyte UD7 och ASUS Crosshair V enligt tester jag sett på nätet. Flera inbyggda tempgivare så man kan styra fläktarna efter en kombination av 1-3st olika punkter på moderkortet som VRMS, minne, CPU m.m. UEFI BIOS som är enkelt att navigera runt i både på simple och advanced mode.

Kört ett i min spel-PC sen oktober förra året, funkat så bra att det blev ett likadant till både sambon och hennes bror när de köpte nya datorer i år.

EDIT: Jag köpte mitt med rabatten på Misco (slapp frakt eftersom jag bor i samma stad), medan de andra köpte på CDOn med rabatt + fraktfritt där.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Nu kommer folk säkert hoppa på mig men jag skulle behållt det kör på sata 2 utan ahci och helt ärligt märker man ingen skillnad förutom i benchmark.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Nu kommer folk säkert hoppa på mig men jag skulle behållt det kör på sata 2 utan ahci och helt ärligt märker man ingen skillnad förutom i benchmark.

Ehhm... om du nu kör på Sata2 utan AHCI, hur kan du då märka skillnaden med ACHI?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ehhm... om du nu kör på Sata2 utan AHCI, hur kan du då märka skillnaden med ACHI?

Har haft ahci på p35 ds3 bordet innan och suttit på brorsan sata 3 visst jag rekommenderar väll att man kör sata 3 men ärligt talat så är det acess tiden som är viktigast.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Ken verkligen rekommendera 990FXA-UD3.
Har haft den i lite mer en ett år nu och den har fungerat felfritt under hela tiden.
Fungerar felfritt för överklockning också

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Har haft ahci på p35 ds3 bordet innan och suttit på brorsan sata 3 visst jag rekommenderar väll att man kör sata 3 men ärligt talat så är det acess tiden som är viktigast.

Ja, det är den man först och främst strävar efter. Dock kan det ju vara bra med AHCI för att få trimfunktionen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, det är den man först och främst strävar efter. Dock kan det ju vara bra med AHCI för att få trimfunktionen.

Jo achi ska man ju försöka ha i allfall sata 3 är inte alls viktigt enligt mig iallfall. Trodde det skulle gå att trimma upp den manuellt med intels toolbox men det gick icke.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Har GA-990FXA-UD3 och har haft det sen julas, överlag är jag nöjd men tycker inte spänningen är otroligt stabil. Men billigt var det under rean. Men sen om det är värt att köpa nytt moderkort endast för sata 3 låter jag vara osagt..

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk

Sapphires 990FX Pure Black ser så jefla frän ut. Fin kritik också.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Sapphires 990FX Pure Black ser så jefla frän ut. Fin kritik också.

----------------
Fin kritik?
De flesta sajter som testat det bordet har väl givit det negativ kritik i samband med test av andra bord, det bordet är inte bäst på något, inte sämst heller men då rakt inte i framkant

Sen att välja ett moderkort från en tillverkare som inte har det som huvudtillverkning, hade jag aldrig tagit

Nej, alla andra alternativ i tråden är bra, ditt skulle jag klassa som mindre bra...ett moderkort ska göra sitt jobb, på bästa tänkbara sätt och inte bara sitta i ens burk och se snyggt ut ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

----------------
Fin kritik?
De flesta sajter som testat det bordet har väl givit det negativ kritik i samband med test av andra bord, det bordet är inte bäst på något, inte sämst heller men då rakt inte i framkant

Sen att välja ett moderkort från en tillverkare som inte har det som huvudtillverkning, hade jag aldrig tagit

Nej, alla andra alternativ i tråden är bra, ditt skulle jag klassa som mindre bra...ett moderkort ska göra sitt jobb, på bästa tänkbara sätt och inte bara sitta i ens burk och se snyggt ut ^^

3 första testartiklar jag fann på google gav guldstämpel, utgav bara mitt tycke sa aldrig att han borde välja mitt val när det finns andra billigare alternativ som passar majoriteten bättre. Negativ inställning behövs inte hära.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

3 första testartiklar jag fann på google gav guldstämpel, utgav bara mitt tycke sa aldrig att han borde välja mitt val när det finns andra billigare alternativ som passar majoriteten bättre. Negativ inställning behövs inte hära.

-----------------------------------------------------------------
Nu var ju inte det här en negativ inställning, utan ett bara konstaterande av att Sapphire är dels mer än okända i moderkortsbranschen, hur kortet ser ut är ofta rätt oviktigt eftersom i de flesta lådor så ser man inte moderkortet.

Min egen erfarenhet av Sapphires tidigare försök med att göra moderkort, var fantastiskt usla (ja, jag har sålt deras kort på gamla goda 775-tiden) och jag vet inte om de fortfarande kör med samma legotillverkare men på den tiden, var hälften av korten defekta eller hade stora problem.

Postar man i ett forum, får man vara beredd på att ta både positiv och negativ kritik, det här var inte riktat mot dig som användare, utan mot produkten du föreslagit och ifall du tyckte att mitt inlägg var riktat mot dig personligen som människa, tryck då istället på "Anmäl" -så, nu var jag negativ däremot.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Har du en budget på upp till 1500kr, så skulle jag tagit Sabertooth 990FX.

5års garanti, klarar överklockning i klass med de dyrara Gigabyte UD7 och ASUS Crosshair V enligt tester jag sett på nätet. Flera inbyggda tempgivare så man kan styra fläktarna efter en kombination av 1-3st olika punkter på moderkortet som VRMS, minne, CPU m.m. UEFI BIOS som är enkelt att navigera runt i både på simple och advanced mode.

Kört ett i min spel-PC sen oktober förra året, funkat så bra att det blev ett likadant till både sambon och hennes bror när de köpte nya datorer i år.

EDIT: Jag köpte mitt med rabatten på Misco (slapp frakt eftersom jag bor i samma stad), medan de andra köpte på CDOn med rabatt + fraktfritt där.

Lutar mot ett Sabertooth, om det håller samma klass i överklockning som UD7. Speciellt om man ser till priset och den längre garantin så verkar det mycket fördelaktigt.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define C | Intel i7 7700k | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Strix Z270E | 16GB Corsair Vengeance 2400MHz | Gigabyte GeForce GTX 1070 OC | OS: Samsung 960 EVO 500GB | Media: 1TB "noname" SSD | Corsair RM550X

Permalänk
Medlem
Skrivet av thernztrom:

Lutar mot ett Sabertooth, om det håller samma klass i överklockning som UD7. Speciellt om man ser till priset och den längre garantin så verkar det mycket fördelaktigt.

Japp, jag gillar framförallt att det finns fyra fläktuttag plus dubbla för Push-Pull till CPU-kylaren, med flera tempmätare som styrning som jag skrev i förra inlägget.

Sen finns det lite LEDs som indikerar CPU/MEM m.m. på moderkortet ifall något krånglar. Hittade minnesfel så på sambons nya dator, ena modulen var kass. Sen lyste CPU, då var det flash av BIOS som krävdes för att det skulle känna igen en FX-8120. Fick stoppa i gamla Athlon II-CPUn en sväng. Sen gick det att köra igång och klocka på!

Vi andra körde 1090t på våra Sabertooths och hade fått fungerande minnen, så där var det inga problem att blåsa upp dem i 4GHz rakt av

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX