Windows 8 släpps den 26 oktober

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte riktigt på allt tjat om utseende och GUI. I alla normala operativsystem så kan man väl göra en minimal installation utan GUI och sedan kompilera och konfigurera det man själv vill ha och anpassa det till hur det ska se ut och bete sig?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Hur i helvete är det inte samma misstag två gånger? Det är bara omvänt. Innan hade de mobil OS som såg ut som desktop OS. Nu ska de tvinga alla desktop användare att ha metro skiten...

Microsoft tvingar självklart ingen. Du kan mycket väl använda windows 7, eller xp, eller osx, eller någon annat operativsystem.

Microsoft tappar marknadsandelar, det kan vara ett tecken på att windows 7 och vista var åt fel håll.

Skrivet av anon127948:

bör spärras in för absurt lågt IQ värde och trolig oförmåga att sköta sin egen andning.

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden12:

Jag var helt övertygad om att mjukvaru raid5a fanns i Win 7.. men den kanske är begränsad till Win 2008r2, vilket låter konstigt.
Jag har dock enbart haft problem med diskhanteringen, storage pools, i windows 8 och windows server 2012. Allt från att hela pools försvinner till att datorn fryser till att prestandan är sämre än ett halvrisigt USB-minne. Dessutom känns typ, allt, halvfärdigt - lyckades inte ens byta ut en fejkad "kraschad" mot en ny. Inte ens genom att fysiskt ta ut den kraschade - inte heller hotspare disken visade några tecken på att hoppa in när detta skedde..
Så antingen är det jag som är dum i huvudet eller så är skiten halvklar.

Storage Spaces är en ny funktion för Windows 8 och Windows Server 2012. Den finns inte i Windows 7 eller Windows 2008 R2.

"Så antingen är det jag som är dum i huvudet eller så är skiten halvklar."

Det är inte färdigt, precis som du säger men det fungerar klockrent för mig.

Permalänk
Medlem

Ligger en generation efter hela tiden

Körde XP när det fanns Vista, kör Vista när det finns W7, går nu över till W7 när W8 kommer.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf_igen:

Storage Spaces är en ny funktion för Windows 8 och Windows Server 2012. Den finns inte i Windows 7 eller Windows 2008 R2.

har någon påstått det? Vi pratar mjukvaru raid och det fanns förut i W7 (iaf pro och ulti) men sen fick MS för sig att det ska bara finnas i server versionerna.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Ska köpa min ultrabook nästa år, så jag lär få Win8.. Tror jag kommer trivas i det.

Permalänk
Medlem

Några frågor då jag inte har mycket kunskap inom operativsystem.

1. Vad är SP1, SP2 osv? Vad står det för?
2. Vad är raid 5?
3. Vad är metro ni snackade om?

Permalänk
Avstängd

Bra artikel om startmenyn:

http://www.techspot.com/article/554-windows-8-start-menu-is-i...

Gillar också att Chrome-ikonen är större i bilden för artikeln, ser mycket snyggare ut. Tror att alla desktopikoner kommer se ut så i den färdiga versionen.

Permalänk
Snusfri

Har kört W8 på min netbook (UTAN touchscreen) och det fungerar riktigt bra.
Förstår inte varför alla gnäller så kopiöst på W8, dom flesta har inte ens testat det.

Se Metro som en stor start-meny där du enkelt kan placera shortcuts och dona om lite hur du vill.

Du kommer inte att ha Metro framme speciellt ofta, jag har det endast framme de gånger jag skall starta ett program, annars så är alltid desktopen framme, så tycker folk borde sluta jaga upp sig och testa innan man yttrar sig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Har kört W8 på min netbook (UTAN touchscreen) och det fungerar riktigt bra.
Förstår inte varför alla gnäller så kopiöst på W8, dom flesta har inte ens testat det.

Se Metro som en stor start-meny där du enkelt kan placera shortcuts och dona om lite hur du vill.

Du kommer inte att ha Metro framme speciellt ofta, jag har det endast framme de gånger jag skall starta ett program, annars så är alltid desktopen framme, så tycker folk borde sluta jaga upp sig och testa innan man yttrar sig.

Hur vet du att de som klagar inte har testat? Jag har testat och hatar det. Personligen startar och stänger jag program konstant när jag sitter vid en dator. Så jag måste se metro 20-120 gånger i timmen vilket är väldigt störande.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Dahle86:

Hur vet du att de som klagar inte har testat? Jag har testat och hatar det. Personligen startar och stänger jag program konstant när jag sitter vid en dator. Så jag måste se metro 20-120 gånger i timmen vilket är väldigt störande.

Inte för att vara elak, men 120 gånger i timmen? Har du psykiska problem?
Varför sitter du och startar och stänger program konstant? Har du sökt hjälp för det?

Du trycker på "Win-tangenten" får upp en startmeny, startar det program du vill använda, done.
Enda skillnanden jämnför med W7 är att startmenyn är större, hur kan det vara så horribelt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

har någon påstått det? Vi pratar mjukvaru raid och det fanns förut i W7 (iaf pro och ulti) men sen fick MS för sig att det ska bara finnas i server versionerna.

Det är inte borta i min Windows 7 Enterprise SP1 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjtarN:

Några frågor då jag inte har mycket kunskap inom operativsystem.

1. Vad är SP1, SP2 osv? Vad står det för?
2. Vad är raid 5?
3. Vad är metro ni snackade om?

1. Service Pack, stor uppdatering till Windows
2. Raid är ett system för att förvara filer på diskar, just raid 5 gör att du får ut utrymmet av antalet diskar minus en, medan en disk vilken som hälst kan gå sönder så kommer du fortfarande åt all data.
3. Startmenyn till windows 8 som är en hämsk helskärm.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EpicBoobs:

Varför sitter du och startar och stänger program konstant? Har du sökt hjälp för det?

Du trycker på "Win-tangenten" får upp en startmeny, startar det program du vill använda, done.
Enda skillnanden jämnför med W7 är att startmenyn är större, hur kan det vara så horribelt?

Han har bestämt sig för att det absolut inte får finnas några ikoner på skrivbordet eller i aktivitetshanteraren. Han vägrar också använda metroskärmen. Så han sitter i ett lite taskigt läge kan man säga. Lite som en unge som lägger sig på golvet i ett köpcentrum och grinar "vill inte, vill inte".

Permalänk
Snusfri
Skrivet av strejf_igen:

Han har bestämt sig för att det absolut inte får finnas några ikoner på skrivbordet eller i aktivitetshanteraren. Han vägrar också använda metroskärmen. Så han sitter i ett lite taskigt läge kan man säga. Lite som en unge som lägger sig på golvet i ett köpcentrum och grinar "vill inte, vill inte".

Jag gillar inte heller ikoner på skrivbordet eller i aktivitetshanteraren, därför döljer jag dom och har dom på startmenyn.
Som jag skrev tidigare så är Metro en förstorad startmeny som du kan designa om relativt enkelt.

Man blir inte tvingad till att köra "Metro-apps" som många verkar tro heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf_igen:

Det är inte borta i min Windows 7 Enterprise SP1 iaf.

Det är för det är företagsversion i alla privatpersons versioner är det borta.

Fråga någon brevid dig på kontoret någon av er på MS vet säkert.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EpicBoobs:

Jag gillar inte heller ikoner på skrivbordet eller i aktivitetshanteraren, därför döljer jag dom och har dom på startmenyn.
Som jag skrev tidigare så är Metro en förstorad startmeny som du kan designa om relativt enkelt.

Man blir inte tvingad till att köra "Metro-apps" som många verkar tro heller.

Jag håller med dig fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Ok, överdrev en del, poängen är att jag stänger program jag inte behöver för stunden för att inte fylla upp taskbaren så efter ett par minuter så får jag öppna programmet igen (finns inget värre än sammanfogade fönster i taskbaren)

Problemet är att jag vill kunna se programmet/en jag har framme när jag öppnar nästa, samtidigt vill jag kunna se vilka program jag har öppna utan att behöva gå tillbaka till desktop för att kolla efter i taskbaren (vilken konstigt nog försvinner i metro menyn), därför tycker jag metro är hämskt.
Sen vill jag inte komma till den när jag startar datorn eftersom den hindrar desktop program från att autostarta, tididgare exempel utorrent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, inte till huvuddatorn iaf, använder alldeles för mycket program som inte funkar ihop med win8 än.
Men kan tänka mig att köra det till den andra burken som har en 23" touch, används ändå bara till musik och lite småsaker.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas majoriteten av utvecklare fått alla sina program att fungera med Metro och dess små ikoner. Finns absolut ingen idé att byta till Windows 8 om hälften av programmen man använder, inte är kompatibelt med nya utseendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Sen vill jag inte komma till den när jag startar datorn eftersom den hindrar desktop program från att autostarta, tididgare exempel utorrent.

Mina program autostartas utan att behöva gå till desktop. Utorrent, skype, msn, steam...

Permalänk
Medlem

Fan vad kul!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Avstängd

har också testat.. och HATAR det... visst OM det gick stänga av metro skiten..så visst

är ganska säker på att ett megafiasko, tror även det kommer komma sp med möjlighet o stänga av skiten efter ett tag när de insett sitt misstag...

vem vill sitta o "svepa som ett finger" med muspilen? för att stänga ett program?? föredrar ett klick istället för hålla in knappen o svepa över halva skärmen

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Varför växlar du inte med Windowsknappen+Tab alternativt ALT+Tab istället?

Permalänk
Medlem

Om jag fick möjlighet att skippa Metro-gränssnittet helt och hållet så hade jag kunnat gå över då 8an kommer med en del trevliga nyheter, men det är ganska så uppenbart att Metro utvecklades hand i hand med Surface och lämpar sig bäst till pekskärmar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nej tack, jag vill inte ha denna smartphone-patch

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Microsoft tappar marknadsandelar, det kan vara ett tecken på att windows 7 och vista var åt fel håll.
...

Dom tappar inte marknad på OS delen iallafall.

http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Nice kört det ett tag nu sjukt bra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Samma dag som mitt efterlängtade spel Forza Horizon släpps

Permalänk

Fan är det oktober så snart. usch!