Köpråd angående (gärna tyst) chassi, upp till 1500 kr

Permalänk
Medlem

Köpråd angående (gärna tyst) chassi, upp till 1500 kr

Tjena,

först och främst, här är datorn jag planerar att bygga ihop nu till veckan:

HDD: Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB
SSD: Samsung 830 Series MZ-7PC256 256GB
GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 OC
CPU: Intel Core i5 3570K
PSU: Corsair CMPSU-650HX 650W
Chassi: Fractal Design Arc
CPU-kylare: Noctua NH-D14
Moderkort: Asus P8Z77-V
RAM: 4x Corsair Vengeance 1600 MHz LP

På senare tid har jag dock blivit osäker på om jag valt rätt chassi. På många ställen sägs Arc låta en hel del, bland annat i Sweclockers officiella recension där de säger nått i stil med "man kan dock inte anklaga chassit för att vara det jättetystaste", "det är ändå nått för entusiastbyggaren", vilket säger mig ungefär ingenting då detta är den första datorn jag skall bygga ihop på egen hand.

Chassit verkar bra i övrigt men jag vill inte gärna bygga ihop datorn och köra igång den bara för att märka att den låter som en jävla lövblås. Är jag överdrivet nojig eller har ni andra chassin att rekommendera?

Jag har kollat en del på Antec P280 också som sägs vara tystare, men hur är det med kylningen i det (verkar som man får välja mellan låg temperatur eller lågt ljud)?

Ett annat chassi jag fick upp ögonen för var FD Define R4, bör jag kanske vänta på den istället? R3:an tycks ha diverse problem som de fixat i R4:an och R3 ska väl vara tystare än Arc så det kanske är ett bra alternativ.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta till 11 augusti.
Då kommer Fractal Design Define R4, 899:-
https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

Det är ett dämpat chassi som är rymligt. Bredare.
Det ska både kunna kyla bra och vara tyst.

Jag läste sweclockers artikel på framsidan om det.
Och jag blev genast frälst

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Jag skulle vänta till 11 augusti.
Då kommer Fractal Design Define R4, 899:-
https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

Det är ett dämpat chassi som är rymligt. Bredare.
Det ska både kunna kyla bra och vara tyst.

Jag läste sweclockers artikel på framsidan om det.
Och jag blev genast frälst

Jo, jag är väldigt intresserad av R4. Den största nackdelen med det är att jag då får vänta ytterligare tre veckor innan jag kan bygga datorn (har suttit på denna skruttdator alltför länge!), men det kanske jag får ta om jag inte hittar något chassi som kyler hyfsat och inte låter som en orkan.

Permalänk
Medlem

Cooler Master Silencio 550 är gjort för att vara Silent.
Det kostar 720kr och det ingår 2 fläktar.
http://www.inet.se/produkt/6901313/cooler-master-silencio-550...

Men när du har så mycket som 1.500kr kanske du vill ha en dyrare

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Cooler Master Silencio 550 är gjort för att vara Silent.
Det kostar 720kr och det ingår 2 fläktar.
http://www.inet.se/produkt/6901313/cooler-master-silencio-550...

Men när du har så mycket som 1.500kr kanske du vill ha en dyrare

Silencio 550 verkar tjusigt det med men nu efter att jag läst ytterligare recensioner är jag, liksom du, helt såld på R4. Har jag stått ut med denna skitdator i i två år kan jag stå ut i tre veckor till. Tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

Kan väl köra utan chassi i tre veckor ^^

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/6102/fractal-design-define-r4-c... <- såg här ett test på R4 med lite mer detaljerade siffror (temperatur samt dB), men kan någon säga mig vad "delta over ambient" betyder? Är dessa temperaturer/ljudnivåer de faktiska temperaturerna/ljudnivåerna eller är det hur mycket varmare/högre än rumstemperatur/"rumsljud" de är?

Permalänk
Avstängd

Jag kommer helt klart satsa på Corsair Obsidian 550D i nästa bygge,

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Corsair Obsidian 550D var inte tystare än Fractal Design Define R2. Jag märker inge skillnad förutom att Corsair Obsidian 550D är himmelsk lätt att öppna/stänga medan Fractal var ett helvete med sina sidopaneler och taggar som skulle passas in när man stängde.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Såg på en video med LinusTechTips där han testade CPU kylare i ett Corsair C70, där använde han bara Noctua fläktar.
Det chassit lät inget. Men då är det ju självklart andra fläktar också.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Avstängd

Har 2 Noctua fläktar och de är de som hörs lite dovt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Corsair Obsidian 550D var inte tystare än Fractal Design Define R2. Jag märker inge skillnad förutom att Corsair Obsidian 550D är himmelsk lätt att öppna/stänga medan Fractal var ett helvete med sina sidopaneler och taggar som skulle passas in när man stängde.

Får nu dementera mitt påstående om att 550d inte är tystare än Frac.R2. Det är den. Ni får ursäkta men jag hade satt en av mina Noctua-fläktar 1/10 mm fel så de låg mot kylaren och inte det ljuddämpande silikonet = lite onödigt buller. Såg det när jag skulle byta motstånd så att fläktarna kyler mer. Summan blir att jag nu har både högre varvtal på de två CPU-fläktarna och lägre ljud

Vill man ha ett chassi som är extremt lätt att öppna/stänga och gillar när det är tyst (helt tyst kan jag aldrig få med min setup) så tycker jag att man ska satsa på ett Corsair Obsidian 550D. Älskar detta chassi ju mer jag håller på med det.

Nu vet jag inte hur det är med hårddiskbuller (som jag brukar störa mig på mest). Jag har bara en mekanisk hårddisk, en WD Green 1 TB, som absolut inte bullrar, och resten är SSD.

Här ett väldigt enkelt ljudtest hemma med knappt hörbar volym på högtalarna

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)