Hejsan!
Har några synpunkter att komma med. Jag är ny kund hos er sedan någon månad tillbaka och min första beställning gick rätt så smärtfritt. Ni har dock lite kvar att polera tycker jag. Jag ber om ursäkt i förväg om något av detta redan har tagits upp i forumet.
Kundvagnen:
Något jag stör mig på väldigt mycket är att när somliga produkter tagit slut går det inte att lägga till de i kundvagnen medan det går med andra. Jag har full förståelse för att produkter kan ta slut, men att jag ska behöva använda mig av konkurrenters hemsidor för att göra mig en kundvagn jag kan spara och få ett överslag av priset på är dåligt. Om det inte går att lösa att man kan boka alla produkter, borde där finnas ett sätt så du kan plocka ihop din kundvagn och spara den.
I och med att man inte kan boka alla produkter som är slut, skapar det även problem när man vill nyttja rabattkoder. Jag får bara använda Sweclockers 5% rabatt en gång i månaden. Hur gör jag då när en av de dyrare produkterna är slut och jag inte får boka den?
Att inte kunna länka ens kundvagn till andra är också en dum idé. Som ni säkert vet används detta i stor utsträckning bland annat här på Sweclockers. Men även när man vill länka ens kundvagn till vänner osv. Mindre reklam för er som sprids och konkurrenterna får mer exponering, vilket leder till att kunder dras dit istället.
Att direkt ånga något i ens beställning är kanske inte det vanligaste och för det mesta får man respons av supporten rätt fort. Men möjligheten att kunna ångra det själv, att kunna avbeställa en produkt efter 5 minuter, kan många gånger förhindra att andra problem uppstår. Man skulle t.ex. kunna få lov att avbeställa vilken produkt man vill i sin order och på så sätt förhindra att den hinner gå till paketering. Sedan att någon form av automatiserat system lägger in ett ärende till supporten så de kan återbetala pengarna för produkten. Detta är inget jag själv ser som ett jätteproblem, men det hade varit trevligt att själv kunna avbeställa saker.
Sökning och produktinformation:
Den kunde vara bättre i form av fler filterinställningar och alternativ. Att kunna jämföra produkter vore också trevligt. Somliga produkter har bra specifikation andra saknar den nästan helt, vilket är synd. Återigen dras man till konkurrenterna för mer information om produkten.
Rabattkoder:
Lite drygt att ni valt att man inte får lov att kombinera rabattkoder. Jag kan förstå att vissa koder inte borde gå att kombinera. Men när man får en fri frakt kod för tidigare köp t.e.x. så får man inte använda den i samband med Sweclockers-rabatten. Det tycker jag man borde få lov att göra. Där ligger redan en begränsning att man bara kan nyttja Sweclockerskoden en gång i månaden på kund.
Lagerstatus:
En annan sak som jag finner är mot er är bristen på information ang. lagerstatus. Jag hade velat ha betydligt mer information på produktsidorna angående detta, speciellt när det gäller datorkomponenter. Jag vill kunna veta hur många exemplar av en produkt som finns kvar. Jag vill kunna se preliminära- och bekräftade datum på produkter som är på ingång eller tillfälligt slut. Jag vill att förbokningar och bokningar ska vara inkluderade i antalet exemplar som finns kvar. T.ex. om det står att 20 exemplar av produkt X är på väg in, så ska bokningarna redan ingå i denna siffra. Så när jag kommer och vill beställa kan se om jag kommer kunna få produkten när den kommer in eller måste vänta tills nästa leverans.
Supporten själva kan inte ens svara på lagerstatus och bokningar. Detta kommer vara ett problem för er då många kunder istället kommer välja att beställa från era konkurrenter som kan ge svar på dessa frågor. När man vill ha något, brukar de flesta vilka ha det så fort som möjligt och att då inte alls veta inom vilket tidsspann detta kommer ske är en "dealbreaker" i mångas ögon.
En annan mindre notis. Jag råkade klanta mig när jag skulle köpa två exemplar av samma produkt. Jag missade helt att där fanns två-pack av produkten jag var ute efter. Det är betydligt dyrare att köpa en och en istället för paket. Kunde vara trevligt när det kommer klantarslen som mig att man på något sätt blir uppmärksammad på att produkten man håller på att köpa flera av även finns i flerpack.
Förutom det jag redan tagit upp i tråden är de största minusen för mig i dagsläget att det saknas telefonnummer till er och ett utlämningsställe så man kan undvika fraktkostnader vid leveranser och retur. Jag vet att möjligheten för supporten att ringa upp finns. Men detta är inte något ni skyltar med och det är dessutom lite bakvänt och besvärligt. Att först kontakta supporten, vänta på svar, bekräfta vad man vill ha hjälp med och sedan bli uppringd när det finns någon ledig i kundtjänsten. Man vill kunna ringa när man själv har tid och inte blir uppringd timmar efter man först tog kontakt med supporten.
Supporten har även en tendens att inte läsa hela ens frågeställning och ger således inte svar på allt alla gånger. Svaren man får är inte heller alla gånger speciellt uttömmande och leder ofta till att fler följdfrågor skapas. Ibland kan det även ta flera timmar innan man får svar. Men i övrigt har supporten varit väldigt god och tillmötesgående, bortsett från mitt senaste ärende där jag nu väntat sedan i onsdags morse på svar. Jag misstänker en miss här. Jag kan dock än så länge rekommendera CDON. Bra priser, bra rabatter, helt okej leveranstider, hyfsat bra och trevlig support och hög "god will" faktor.
MVH Rikard