Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnh3:

Ja fast gränssnittet i en iPhone och en iMac är olika.

iOS är ett ARM konfigurerat Mac OS X eftersom mobilen inte stödjer x86

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Absurd:

iOS är ett ARM konfigurerat Mac OS X eftersom mobilen inte stödjer x86

Fast det är ju ganska överdrivet att säga så. Visserligen bygger både iOS och OSX på samma kärna, men säkerligen med väldigt olika konfigurationer, precis som konfigen på en vanilla ubuntu och en vanilla android skiljer sig markant. Core-APIerna finns ju också på iOS så mycket av grunderna är ju där, men att dra det så långt så man säger att iOS är OSX kompilerad för en annan arch är lite väl. Jag tror att det är lite svårt att köra valfritt OSX-program på iOS t.ex.

Påståendet är lite som att säga att Android är som ett ARM-konfiguerat Ubuntu, vilket det inte är. Mycket stor del av ett operativsystem (sen kan man ju diskutera om OS bara är kärnan eller helheten) består av annat än själva kärnan och grundläggande APIer. Sen har ju apple givetvis vissa fördelar med att hålla kodbasen så lik som möjligt och så kompatibel som möjligt då det innebär mindre arbete eftersom man behöver bara fixa saker på ett ställe.

Det går säkert att kompilera vanliga OSX för att gå fullskaligt på ARM, med Aqua och hela kitet om Apple skulle vilja det. Det fanns stöd för både PPC och x86 t.om. 10.5, sen rullar det säkert på fler arkitekturer i Apples labb, det har ju t.ex. rullat på intel från dag ett även om det inte fanns några x86-macar då.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Detta är kanske lite off-topic, men är det inte märkligt att Microsoft ständigt får skit för att de skickar med Internet Explorer i Windows medan Apple kan begränsa konkurrensen hur som helst utan att EU hotar med sanktioner.

När läste ni senast att EU-kommisionen hotade Apple med vite för att de skickar med Safari?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Dava:

Detta är kanske lite off-topic, men är det inte märkligt att Microsoft ständigt får skit för att de skickar med Internet Explorer i Windows medan Apple kan begränsa konkurrensen hur som helst utan att EU hotar med sanktioner.

När läste ni senast att EU-kommisionen hotade Apple med vite för att de skickar med Safari?

Det beror på att Apple har några få procent av marknaden och Microsoft låg väl på 98%+ när rättegångarna om IE började. Och vid detta tillfälle (typ 1998–2000) så dödade MS i stort sett konkurrenterna på browsermarknaden genom att baka in IE i Windows 98 (inte bara som en extern applikation utan som en central del av operativsystemet). Med tanke på marknadsandelen Apple har så kan de inte begränsa konkurrensen ö.h.t. då de är en liten spelare på alla marknader utom möjligtvis pekplattedelen (där de har långt ifrån dominans heller).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det känns lite som om ICA handlarna skulle tvingas visa kunderna vilka varor som finns att köpa på Coop pga nåt påbud av EU kommissionen..

iMac har väl 7 % på desktop globalt, i USA ännu större.
Räknar man in iPhone och iPad är andelen än mer.

På plattorna är Safari dominerande:
http://www.netmarketshare.com/browser-market-share.aspx?qprid...
iPad pekplattorna skeppas väl med Safari eller?

Oavsett om MS hade 98% eller vad det var vid tiden så kunde man fortfarande installera andra webbläsare i efterhand.
Jag tycker hela den här affären visar vilket svammel EU ägnar sig åt och undergräver respekten för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albin98:

Mac är mer sofistikerad en Windows , Windows är mer dåligt gjort med hela grunden och bara att trycka på start för stänga av känns jävligt B , dock så gillar jag linux mer för men kommer mer nära det än windows/mac . Men har nyligen provat på windows 8 betan och tyckte att det va riktigt bra gillade metro Gränssnittet
.Mac har en lite väll hög prislapp dock då du kan få ut mer ur en linux / windows pc än vad du får för priset en mac. men linux är nog det bästa !!

Jag vet inte om jag håller med. Problemet är att du sällan får en "ren" Windows installation.Enheterna skickas ofta med tredjepartsapplikationer som Norton Antivirus och testprogram som funkar tillfälligt m.m..Så man får ägna stor tid att rensa sitt system.
Så därför kan man uppleva dem dåligt gjorda.

Om du däremot köper en Windows dator i Microsoft store får du en helt ren installation utan en massa skräp program. De finns väl bara i USA ännu så länge:
http://www.microsoftstore.com/store/msstore/list/parentCatego...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Det känns lite som om ICA handlarna skulle tvingas visa kunderna vilka varor som finns att köpa på Coop pga nåt påbud av EU kommissionen..

iMac har väl 7 % på desktop globalt, i USA ännu större.
Räknar man in iPhone och iPad är andelen än mer.

På plattorna är Safari dominerande:
http://www.netmarketshare.com/browser-market-share.aspx?qprid...
iPad pekplattorna skeppas väl med Safari eller?

Oavsett om MS hade 98% eller vad det var vid tiden så kunde man fortfarande installera andra webbläsare i efterhand.
Jag tycker hela den här affären visar vilket svammel EU ägnar sig åt och undergräver respekten för det.

Vad MS åtalades och till viss del dömdes för var kombinationen av att ha monopolställning på en marknad (operativsystem) och att utnyttja den positionen för att slå ut konkurrenter på en annan marknad (webbläsare). Vid tidpunkten hade MS långt över 90% av operativsystemsmarknaden, folk inom IT-branschen talade på fullt allvar om att i framtiden skulle alla datorer köra Windows, det var så många såg det då. UNIX och Linux var döende respektive en skojig liten leksak i marknadens ögon. Microsoft ägde marknaden.

Apple å sin sida har 0 - 10% av datormarknaden beroende på land och har alltså inte någon monopolställning. Utöver detta så har även webbläsarbranschen förändrats, när MS fulade sig så var webbläsare fortfarande till stor del betald mjukvara och de gav inte bara bort sin gratis utan integrerade dessutom den i operativsystemet.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mludd:

Vad MS åtalades och till viss del dömdes för var kombinationen av att ha monopolställning på en marknad (operativsystem) och att utnyttja den positionen för att slå ut konkurrenter på en annan marknad (webbläsare). Vid tidpunkten hade MS långt över 90% av operativsystemsmarknaden, folk inom IT-branschen talade på fullt allvar om att i framtiden skulle alla datorer köra Windows, det var så många såg det då. UNIX och Linux var döende respektive en skojig liten leksak i marknadens ögon. Microsoft ägde marknaden.

Apple å sin sida har 0 - 10% av datormarknaden beroende på land och har alltså inte någon monopolställning. Utöver detta så har även webbläsarbranschen förändrats, när MS fulade sig så var webbläsare fortfarande till stor del betald mjukvara och de gav inte bara bort sin gratis utan integrerade dessutom den i operativsystemet.

Och problemet med det har jag aldrig sett eftersom båda produkterna är från MS, blir ju som att Volvo får inte sätta i en motor från Volvo annars

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Och problemet med det har jag aldrig sett eftersom båda produkterna är från MS, blir ju som att Volvo får inte sätta i en motor från Volvo annars

Blir väl snarare så att Volvo skickar med en bilbarnstol med alla nya Volvo-bilar vilket effektivt skulle börja konkurrera ut andra bilbarnstolstillverkare. Liknelsen skulle också bara fungera om 90%+ av alla bilar som finns på vägarna och som säljs var Volvo.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nån som vet hur det gick med Apple och deras blockad av flash?
http://www.geiser.se/apple-granskas-av-eu-kommissionen/

Permalänk
Medlem

Något som stör mig är att varenda gång man snackar Mac vs PC så snackar alla BARA om dessa laptops. Vad jag vet är det sjuuukt många som har desktops, så borde inte dessa nämnas?
En Macbook är som en Ultrabook, OSet är enda skillnaden i princip. Så egentligen kan man inte jämföra en vanlig PC laptop mot en Mac, speciellt inte när de inte är samma prisklass.

Över till stationära eller "desktops". Grejen men Mac desktops är att det är för lite valmöjligheter.
Varför skulle jag vilja ha en skärm med inbyggda komponenter för? Gammaldags skit.
Sen om man kollar på vad du får för pengarna (dvs prestanda) så är det väldigt dåligt.
En stationär PC för 8-9k kan i vissa fall slå alla iMacs, även den för 17k eller vad den nu kostade.
Och då kan man lika gärna dra upp lite. En PC för 14k+en bra skärm som tillsammans blir lika mycket som denna iMac är sjukt mycket bättre. Kommer både vara en bra arbetsdator och för spel om man nu gillar det. Din Mac får väl 1 års garanti? Min PC har till exempel 2. En del ställen kan man få 3.

Mac är väl bra om du nu inte kan så mycket och vill ha väldigt väldigt simpelt när du ska använda program som finns i den.
Dock har tex en tjej som farsan känner en Mac och hon hatar programmen som följer med (iPhoto och allt vad det heter). Tydligen kunde hon inte göra så mycket som hon ville och det fanns nästan inga program till Macen.

Slutligen till alla som kommer med argument som "PC kraschar hela tiden, blue screen blah blah" det är ren skitsnack. Jag har aldrig någonsin fått en blue screen. Kraschar har hänt men det har varit problem med hdd och en gång överhettning av cpu på en hp laptop. Dock har jag hört många som har OS X och kraschar som bara den. Och virus behöver man inte oroa sig för på Windows så länge du har ett gratis virus program som MSE eller något. Detta kräver i princip inget från din dator och är aktiv hela tiden. Du kan iofs få virus om du nu går in på "fel sidor" om du förstår vad jag menar.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Något som stör mig är att varenda gång man snackar Mac vs PC så snackar alla BARA om dessa laptops. Vad jag vet är det sjuuukt många som har desktops, så borde inte dessa nämnas?
En Macbook är som en Ultrabook, OSet är enda skillnaden i princip. Så egentligen kan man inte jämföra en vanlig PC laptop mot en Mac, speciellt inte när de inte är samma prisklass.

Över till stationära eller "desktops". Grejen men Mac desktops är att det är för lite valmöjligheter.
Varför skulle jag vilja ha en skärm med inbyggda komponenter för? Gammaldags skit.
Sen om man kollar på vad du får för pengarna (dvs prestanda) så är det väldigt dåligt.
En stationär PC för 8-9k kan i vissa fall slå alla iMacs, även den för 17k eller vad den nu kostade.
Och då kan man lika gärna dra upp lite. En PC för 14k+en bra skärm som tillsammans blir lika mycket som denna iMac är sjukt mycket bättre. Kommer både vara en bra arbetsdator och för spel om man nu gillar det. Din Mac får väl 1 års garanti? Min PC har till exempel 2. En del ställen kan man få 3.

Mac är väl bra om du nu inte kan så mycket och vill ha väldigt väldigt simpelt när du ska använda program som finns i den.
Dock har tex en tjej som farsan känner en Mac och hon hatar programmen som följer med (iPhoto och allt vad det heter). Tydligen kunde hon inte göra så mycket som hon ville och det fanns nästan inga program till Macen.

Slutligen till alla som kommer med argument som "PC kraschar hela tiden, blue screen blah blah" det är ren skitsnack. Jag har aldrig någonsin fått en blue screen. Kraschar har hänt men det har varit problem med hdd och en gång överhettning av cpu på en hp laptop. Dock har jag hört många som har OS X och kraschar som bara den. Och virus behöver man inte oroa sig för på Windows så länge du har ett gratis virus program som MSE eller något. Detta kräver i princip inget från din dator och är aktiv hela tiden. Du kan iofs få virus om du nu går in på "fel sidor" om du förstår vad jag menar.

Varför skulle jag inte vilja ha en dator där allt är inbyggt? Jag har lämnat 90-talet och mitt pojkrum för länge sedan.

Kan ju bara tala för hur det ser ut i min umgängeskrets. Där alla har varit och är mycket dagorkunniga

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Varför skulle jag inte vilja ha en dator där allt är inbyggt? Jag har lämnat 90-talet och mitt pojkrum för länge sedan.

Kan ju bara tala för hur det ser ut i min umgängeskrets. Där alla har varit och är mycket dagorkunniga, men vi har tröttnat på all poängjakt i benchmarkprogram.

Vi gillar den stiliga helhetslösningen som i mina ögon är mycket prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Kan ju bara tala för hur det ser ut i min umgängeskrets. Där alla har varit och är mycket dagorkunniga, men vi har tröttnat på all poängjakt i benchmarkprogram.

Vad är det som säger att det är bara Apple som bygger sina datorer där "allt är inbyggt"? De flesta moderkortstillverkare idag monterar en hel del, usb, video ut, ljud ut och ethernetportar, om inte två.

Om datorkunnighet i dina ögon, är lika med jakt på höga poäng i benchmark program så vet jag inte riktigt vad jag ska svara. Jag sitter och torkar tårarna mellan skrattanfallen.

Eftersom Apple valde att köra på Intel istället för PPC så existerar det egentligen inga skillnader längre mellan hårdvaran i din Mac och min PC. Du betalade bara mer för möjligheten att kunna köra Windows.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Fördel med inbyggt: Tar mindre plats
Nackdel: Kostar mer, du kan inte välja skärm och om skärmen är trasig så är i princip hela datorn det med.

Men gillar man den stilen och inte bryr sig om priset och gillar OS X ja då kanske man bör skaffa en iMac ändå

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Vad är det som säger att det är bara Apple som bygger sina datorer där "allt är inbyggt"? De flesta moderkortstillverkare idag monterar en hel del, usb, video ut, ljud ut och ethernetportar, om inte två.

Om datorkunnighet i dina ögon, är lika med jakt på höga poäng i benchmark program så vet jag inte riktigt vad jag ska svara. Jag sitter och torkar tårarna mellan skrattanfallen.

Eftersom Apple valde att köra på Intel istället för PPC så existerar det egentligen inga skillnader längre mellan hårdvaran i din Mac och min PC. Du betalade bara mer för möjligheten att kunna köra Windows.

Skratta på du!

Det är ju det här många har så svårt att greppa. Många Mac-användare bryr sig inte vad som finns i datorn, utan hur det ser ut och hur det upplevs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Det är löjligt att föra en diskussion om pc vs imac. Du kan däremot argumentera om inbyggda pc:ar vs imac. Ska man ha en inbyggd pc med liknande hårdvara som en imac skenar priset direkt. Alla pc:ar är inte stationära precis som alla mac:ar inte är inbyggda!

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PJBu:

Det är löjligt att föra en diskussion om pc vs imac. Du kan däremot argumentera om inbyggda pc:ar vs imac. Ska man ha en inbyggd pc med liknande hårdvara som en imac skenar priset direkt. Alla pc:ar är inte stationära precis som alla mac:ar inte är inbyggda!

Ok vi hoppar till Mac Mini och Mac Pro istället. Samma här. Mycket mer för pengarna om du köper en PC.
Det vet du mycket väl, eller hur?

Permalänk
Medlem

När folk tar upp designen på en mac som en fördel undrar alltid jag... Tycker själv att designen på macbooks och airbooks osv är skitfula, allt känns väldigt billigt utseendemässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baku:

När folk tar upp designen på en mac som en fördel undrar alltid jag... Tycker själv att designen på macbooks och airbooks osv är skitfula, allt känns väldigt billigt utseendemässigt.

Har alltid hatat att ha vita datorer osv. Därför är alla mina svarta!
Det är en smaksak men tror faktiskt det är Apple loggan dom flesta syftar på.
Det måste ju synas att man har något dyrt, intesant?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Fördel med inbyggt: Tar mindre plats
Nackdel: Kostar mer, du kan inte välja skärm och om skärmen är trasig så är i princip hela datorn det med.

Men gillar man den stilen och inte bryr sig om priset och gillar OS X ja då kanske man bör skaffa en iMac ändå

Man behöver inte ha en iMac om man vill ha allt inbyggt:
http://www.dell.com/se/p/xps-one-27-2710-aio/fs
http://mashable.com/2012/05/29/dell-xps-27/

Även för PC börjar det bli likvärdiga alternativ.

Permalänk
Skrivet av Baku:

God design enligt mig är den som inte märks att den är designad. Alltså så enkelt och funktionellt som möjligt.

Skrivet av Waowt:

Har alltid hatat att ha vita datorer osv. Därför är alla mina svarta!
Det är en smaksak men tror faktiskt det är Apple loggan dom flesta syftar på.
Det måste ju synas att man har något dyrt, intesant?

Varför tror du att det handlar om skryt? Kan det bara inte vara så att vi gillar våra datorer precis som de är?
Jag visste vad jag ville ha, Apple kunde ge mig det och jag fick snällt pynta för det, för mig så är de ensamma om helhetslösningen med iPhone, iPad, Mac, Airplay, iCloud, iTunes osv. Allt det gör att jag älskar mina Apple-produkter, har inget med logotypen eller någon skrytfaktor att göra över huvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

God design enligt mig är den som inte märks att den är designad. Alltså så enkelt och funktionellt som möjligt.

Varför tror du att det handlar om skryt? Kan det bara inte vara så att vi gillar våra datorer precis som de är?
Jag visste vad jag ville ha, Apple kunde ge mig det och jag fick snällt pynta för det, för mig så är de ensamma om helhetslösningen med iPhone, iPad, Mac, Airplay, iCloud, iTunes osv. Allt det gör att jag älskar mina Apple-produkter, har inget med logotypen eller någon skrytfaktor att göra över huvudtaget.

Många som köper Mac/iPhone osv för att 1: Det är ett känt märke, dyrt (kanske en del tycker de ser snygga ut också)
2: Man tror att Windows får massor av virus och kraschar mm.
3: Man är ett Apple fanboy.
Detta gäller inte alla dock dom flesta. Om du gillar Mac fine jag ska inte lägga mig i men om man jämför så vinner PC överallt. Dock kanske man föredrar OS X vad vet jag?
Typ alla dina grejer verkar vara Apple så du är väl ett Apple fan? Jag är inget fan av något utan köper bara det som är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Många som köper Mac/iPhone osv för att 1: Det är ett känt märke, dyrt (kanske en del tycker de ser snygga ut också)
2: Man tror att Windows får massor av virus och kraschar mm.
3: Man är ett Apple fanboy.
Detta gäller inte alla dock dom flesta. Om du gillar Mac fine jag ska inte lägga mig i men om man jämför så vinner PC överallt. Dock kanske man föredrar OS X vad vet jag?
Typ alla dina grejer verkar vara Apple så du är väl ett Apple fan? Jag är inget fan av något utan köper bara det som är bra.

Jag är helt övertygad om att de flesta som köper en mac gör ett medvetet val.
Det som du beskriver förekommer säkert, men inte en chans att det är de flesta.

Vad gäller iPhone stämmer det nog bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag är helt övertygad om att de flesta som köper en mac gör ett medvetet val.
Det som du beskriver förekommer säkert, men inte en chans att det är de flesta.

Vad gäller iPhone stämmer det nog bättre.

Har du någon aning om hur många okunniga det finns där ute?
När jag är i affärer som Elgiganten, Siba, Media Markt osv så ser man hur folk blir "lurade" hela tiden av försäljare.
Ibland kanske det inte är helt dumt val, men om man inte vet något så är man ganska illa ute.
Jag har dock märkt att dom flesta på SweC forumet som äger Apple produkter inte är "dumma" eller "okunniga".
Går du ut på något Amerikanskt eller så hittar man då hur många som helst (Ja 95% av alla jag stött på hittills har ingen aning om vad dom köper).
En del kommer också med fel fakta, för att "försvara" sitt älskade märke. Förekommer med alla märkes grejer.
Men iPhone kanske stämmer lite bättre, det är många som äger en och nästan ingen av dom som jag känner vet något om mobiler eller datorer, varken hårdvara eller mjukvara.

Det är vad som är mest irriterande när alla påstår att iPhone är bäst, eller ja det kan vara Mac, det kan vara PC mot en annan PC osv.
Själv gillar jag iPhones OS det ser väldigt bra ut och lätthanterligt (betyder inte att Andriod inte är det). Men iPhone 4 och 4S design är ett av de fulare på marknaden och en mobil är något som ska se bra ut, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Har du någon aning om hur många okunniga det finns där ute?
När jag är i affärer som Elgiganten, Siba, Media Markt osv så ser man hur folk blir "lurade" hela tiden av försäljare.
Ibland kanske det inte är helt dumt val, men om man inte vet något så är man ganska illa ute.
Jag har dock märkt att dom flesta på SweC forumet som äger Apple produkter inte är "dumma" eller "okunniga".
Går du ut på något Amerikanskt eller så hittar man då hur många som helst (Ja 95% av alla jag stött på hittills har ingen aning om vad dom köper).
En del kommer också med fel fakta, för att "försvara" sitt älskade märke. Förekommer med alla märkes grejer.

Fast de flesta som inte har någon koll på datorer och mest tycker det är ett nödvändigt ont för att kunna kolla facebook är inte villiga att betala vad en Mac kostar. Visst finns det okunnigt folk som har för mycket pengar och väljer en Appledator enbart för designen skull men det är ju en extremt liten skara jämfört med de som köper en billig Windowsburk. Det finns en anledning till att Windows har ca 90% av marknaden och det är långtifrån för att alla människor är spelnördar som måste ha Windows

Alla mina bekanta som kör Mac är mer eller mindre tekniskt kunnigt folk (främst utvecklare) som har gjort ett medvetet val.

Skrivet av Waowt:

Men iPhone kanske stämmer lite bättre, det är många som äger en och nästan ingen av dom som jag känner vet något om mobiler eller datorer, varken hårdvara eller mjukvara.

Ja, där stämmer det bättre enligt mina erfarenhet också. Många av dem som sitter på billiga Windowsmaskiner kör iPhone.

Skrivet av Waowt:

Men iPhone 4 och 4S design är ett av de fulare på marknaden och en mobil är något som ska se bra ut, tycker jag.

Smaken är verkligen som baken

Själv tycker jag, som jag har nämnt flera gånger tidigare här på Sweclockers att iPhone 4 designen är en av de absolut snyggaste jag sett bland elektronikpryl, alla kategorier. Det är som en solid glasbit med metalband runt, känns så gedigen. Kommer definitivt spara min iPhone 4 när jag byter telefon nästa gång, den kanske hamnar i bokhyllan

Permalänk

Vad jag har märkt så är det många okunniga som köper dem för att spela. Men det gör dem bara för att dem är dyra och många tror att en dyr dator är en bra dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Fast de flesta som inte har någon koll på datorer och mest tycker det är ett nödvändigt ont för att kunna kolla facebook är inte villiga att betala vad en Mac kostar. Visst finns det okunnigt folk som har för mycket pengar och väljer en Appledator enbart för designen skull men det är ju en extremt liten skara jämfört med de som köper en billig Windowsburk. Det finns en anledning till att Windows har ca 90% av marknaden och det är långtifrån för att alla människor är spelnördar som måste ha Windows

Alla mina bekanta som kör Mac är mer eller mindre tekniskt kunnigt folk (främst utvecklare) som har gjort ett medvetet val.

Ja, där stämmer det bättre enligt mina erfarenhet också. Många av dem som sitter på billiga Windowsmaskiner kör iPhone.

Smaken är verkligen som baken

Själv tycker jag, som jag har nämnt flera gånger tidigare här på Sweclockers att iPhone 4 designen är en av de absolut snyggaste jag sett bland elektronikpryl, alla kategorier. Det är som en solid glasbit med metalband runt, känns så gedigen. Kommer definitivt spara min iPhone 4 när jag byter telefon nästa gång, den kanske hamnar i bokhyllan

Jo. Ingen jag känner som har Apple produkter överhuvud taget är så himla kunniga. Utvecklare kan jag förstå, många väljer till exempel Mac när dom studerar. Har man råd så har man
Smaken är som baken ja det kan man säga. Gillade mera de äldre iPhones design som 3GS. 4an och 4S känns också tung i handen och är obekväm att hålla i. Dock så har jag slutat använda Smartphones för det enda jag använder telefonen till är att ringa/smsa. Den gamla Samsungen jag har strular nu ljudet är väldigt högt och kan inte ändra det och sen är det inte bra ljud heller. Den är grym för kamera men suger att ringa med... Så nu har jag en vanlig knappmobil, föredrar knappar också när man smsar.

Skrivet av napnapnap1:

Vad jag har märkt så är det många okunniga som köper dem för att spela. Men det gör dem bara för att dem är dyra och många tror att en dyr dator är en bra dator.

Tycker det är konstigt har hört många som köper till exempel iMac eller Mac Pro för att spela med. De påstår att dom är bättre för gaming. Men dom kör Windows. Lite korkat att först köpa en dator långt mer än vad den är värd när man kan få något bättre många tusen kronor billigare och sen måste dom ju köpa en Windows licens om dom nu inte laddar hem det den olagliga vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Om du inte bryr dig om vad finns i din dator, vad gör du på en sida som sweclockers.com vars primära publik är intresserad av, just det, datorhårdvara?

Det är skillnad på att ha intresse för hårdvara och att tycka det är jätteroligt att skruva och meka med sin huvudsakliga arbetsstation när man egentligen behöver jobba, betala räkningar eller helt enkelt vill spela ett spel.

Jag kan utan problem hitta hundratals exempel på "riktigt" arbete som utförs på Macar så du kanske borde sluta posta vad man skulle kunna summera som en trollbild vars enda syfte är att reta upp Mac-ägare?

Och på tal om CERN (LHC): http://it-dep-archive.web.cern.ch/it-dep-archive/gencomputing...

Verkar som det finns Macar där också...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Om du inte bryr dig om vad finns i din dator, vad gör du på en sida som sweclockers.com vars primära publik är intresserad av, just det, datorhårdvara?

https://dl.dropbox.com/u/11320401/pixs/pcandmac.jpg

För att när jag 2003 gick med här var väldigt hårdvaruintresserad, och var det i många år men tröttnade på uppgraderingshetsen. Och jag vet att Windows 7 inte är ett dåligt operativsystem. Men fakta är att jag sen jag gick över till Mac inte ägnat särskilt många minuter till felsökande (vilket jag förr i tiden tyckte var roligt).

Det här mönstret ser jag bland många vänner. Tidigare hårdvaruintresserade men som med åren tröttnar på det och vill ha en bra helhetslösning.
Jag har haft min nuvarande iMac sen 2009, och den känns lika modern och snabb idag. Så länge hade jag aldrig en PC och jag tyckte definitivt inte att den höll sig fräsch så länge.

Edit: Tycker du på allvar att att Mac-användare är "Faggots"? Eller att de bara används av självupptagna snorungar?