Officiell Minecraft Hjälp!

Permalänk
Medlem

Officiell Minecraft Hjälp!

Hej!

Ställer upp med att hjälpa folk när det gäller Minecraft, först och främst till de som kör egna servrar men också om det är något generellt ni undrar, med andra ord ni kan fråga om allt!

Ställ frågan i denna post, men ställ endast en och vänta på ett PM eller ett svar direkt i forumet från mig, allt för att göra det så organiserat som möjligt. (Jag kommer inte svara på några PM's utan att ni har gjort en post här.)

Följ detta formulär:

Ämne: <kortfattat om vad det handlar om, t.ex. "Essentials problem">
Hur vill ni bli kontaktad: <PM/Forum>
Beskriv problemet: <beskriv detaljerat vad erat problem och var ni har fastnat>

Jag kollar Sweclockers dagligen så ni borde ha ett svar samma dag eller dagen därpå beroende på hur många frågor jag får.

Hoppas ni uppskattar lite hjälp!

/Fredde

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

nu e jag lite kluven här, det jag försöker göra är altså att köra min survival server på min bärbara så den är igång hela tiden, medans min creative server vill jag ska ligga på min stationära så bara jag kan fixa med den. både 25565 och 25566 är fixade i routern med portforward. problemet är väl att jag inte kan hitta servern på min bärbara på min stationära.

altså om jag skriver in 81.234.133.xxx:25566 på min stationära får jag inte upp servern som är igång på min bärbara, men om jag skriver in 192.168.1.2:25566 på den stationära får jag upp den. Men andra kan väl knappast connecta till min lokala ip?^^

så hur fixar man detta? är det ens möjligt?

jag skulle tro att det här kan fungera men jag har väl gjort något fel någonstans.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

nu e jag lite kluven här, det jag försöker göra är altså att köra min survival server på min bärbara så den är igång hela tiden, medans min creative server vill jag ska ligga på min stationära så bara jag kan fixa med den. både 25565 och 25566 är fixade i routern med portforward. problemet är väl att jag inte kan hitta servern på min bärbara på min stationära.

altså om jag skriver in 81.234.133.xxx:25566 på min stationära får jag inte upp servern som är igång på min bärbara, men om jag skriver in 192.168.1.2:25566 på den stationära får jag upp den. Men andra kan väl knappast connecta till min lokala ip?^^

jag skulle tro att det här kan fungera men jag har väl gjort något fel någonstans.

Hej, jag och min en kompis spelar på en server som han hostar. Han brukar förklara lite om hur servern fungerar etc.. Så om jag förstår rätt så är ditt problem att du inte hittar din server på den bärbara datorn från din stationära med den vanliga IP'n? Det är för att din bärbara och din andra dator går på samma nätverk. Det du skriver in som fungerar är din lokala IP. Den kan bara personer på samma nätverk ansluta till. Den andra IP'n ska fungera för andra.

Hoppas det löser sig. // Skingken

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Hej!

Ett simpelt svar:

192.168.1.x - detta är en lokal IP inom samma nätverk, denna IP ska du använda.
81.234.133.xxx:25566 - denna IP ger du till dem som inte är på samma nätverk som dig (din globala IP).

Hoppas du förstår vad jag menar annars PM:a mig,

Ha en bra dag!
/Fredde

Visa signatur

Permalänk
Medlem

problemet är inte hur jag ska connecta till servern utan snarare att andra inte verkar kunna, om jag kör min server på min stationära och även spelar på den på min stationära så loggar jag in via 81.234.133.xxx:25566. men det kan jag inte på bärbara, ar jag servern igång på den kan jag bara connecta via localhost

EDIT: är inte det smidigaste sättet att köra servern via dropbox? då kan jag köra dejn på båda datorerna simpelt och dethåller sig då syncad. dock vet jag inte vad mer problem som uppstår med den här metoden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

problemet är inte hur jag ska connecta till servern utan snarare att andra inte verkar kunna, om jag kör min server på min stationära och även spelar på den på min stationära så loggar jag in via 81.234.133.xxx:25566. men det kan jag inte på bärbara, ar jag servern igång på den kan jag bara connecta via localhost

EDIT: är inte det smidigaste sättet att köra servern via dropbox? då kan jag köra dejn på båda datorerna simpelt och dethåller sig då syncad. dock vet jag inte vad mer problem som uppstår med den här metoden.

Du har öppnat portarna va?

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

svar ja, dock är det lite mysko när man gör det. det ser ut som om jag bara skulle kunna ha porten öppen för en dator åt gången, nu vet jag inte om det är så det är. men vad jag vet borde man ju bara kunna öppna porten på routern så hara alla datorer i nätverket den porten öppen.

som ni ser kan jag välja längst ner vilken dator jag ska välja och vilken intärn IP den har, men jag vill ju inte bara ha en, jag vill att 25566 ska alltid vara öppen för alla datorer på mitt nätverk.

edit: fan vilken skit bild det blev :/ öppna den i ny flik om ni vill se något^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

svar ja, dock är det lite mysko när man gör det. det ser ut som om jag bara skulle kunna ha porten öppen för en dator åt gången, nu vet jag inte om det är så det är. men vad jag vet borde man ju bara kunna öppna porten på routern så hara alla datorer i nätverket den porten öppen.

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/277953_3006529...

som ni ser kan jag välja längst ner vilken dator jag ska välja och vilken intärn IP den har, men jag vill ju inte bara ha en, jag vill att 25566 ska alltid vara öppen för alla datorer på mitt nätverk.

edit: fan vilken skit bild det blev :/ öppna den i ny flik om ni vill se något^^

Har du Skype?

Visa signatur

Permalänk

Min bror har en Hp pavilion dv6 6137so och den klarar av bf3 på medium, men när han ska spela minecraft så får han runt 10 fps med allt på lägsta... Varför, och vad är det vi missar? Har testat olika javaversioner men det laggar hela tiden...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av wiloh:

Har du tittat om brandväggen blockerar porten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Att hålla uppe en Minecraft-server tar mer kraft av datorn och nätverket än att hoppa in i diverse Battlefield 3-matcher.

Permalänk
Skrivet av Green_Goblin:

Att hålla uppe en Minecraft-server tar mer kraft av datorn och nätverket än att hoppa in i diverse Battlefield 3-matcher.

Inte nödvändigtvis.

Efter egna erfarenheter av att ha kört diverse servrar i över ett år (även en 24/7) har jag ju också lagt märke till hur datorn används. Minecraft är helt enkelt väldigt intensivt på RAM-minnet, har du en server full med plugins kan du lätt fylla upp hela minnet på en gång. Allt beror på hur du kör servern. Det sägs att varje spelare använder ca 100 MB RAM (genomsnitt), vilket då självklart betyder att fler spelare = mer minne används. Går en server däremot på tomgång används bara det minnet som alla plugins kräver, om du nu inte ställt in Java på något annat.

Däremot har du ingen användning av varken en processor med fler än 2 kärnor eller ett grafikkort med tanke på hur Minecraft är uppbyggt. Det använder enbart en kärna till alla "Main"-beräkningar i Minecraft, dock kan vissa plugins lägga över visst arbete på en andra processorkärna, men det är ungefär så långt det går. Märkte själv att bara jag bytte min CPU (på datorn jag spelar Minecraft på) blev det en rejäl skillnad i prestandan i spelet.

Att servern drar mycket på nätverket beror ju också på hur många spelare du har på den. Liksom jämförelsen med att varje spelare brukar ~100 MB RAM använder varje spelare ca 0,2-0,4 mbit/s av uppladdningen på nätverket.

Med detta sagt går det egentligen inte att säga att en server belastar datorn mer än vad BF3 skulle göra, spelet belastar datorn på olika sätt. BF3 kanske inte använder lika mycket RAM som en tungt belastad server, men å andra sidan kan du använda samtliga CPU-kärnor och pressa grafikkortet till max, vilket en Minecraft-server inte kan göra (åtminstone inte i dagsläget).

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk

TheAndrew, jag tackar för din synpunkt och detta är något som ska memoreras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Min bror har en Hp pavilion dv6 6137so och den klarar av bf3 på medium, men när han ska spela minecraft så får han runt 10 fps med allt på lägsta... Varför, och vad är det vi missar? Har testat olika javaversioner men det laggar hela tiden...

Har din bror testat att uppdatera sina grafik-drivrutiner?
Det brukar vara det som spökar.

Har din bror 64-bitars versionen av Java?
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/jre-7...

Återkom med svar!

Ha en bra dag!

/Fredde

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Inte nödvändigtvis.

Efter egna erfarenheter av att ha kört diverse servrar i över ett år (även en 24/7) har jag ju också lagt märke till hur datorn används. Minecraft är helt enkelt väldigt intensivt på RAM-minnet, har du en server full med plugins kan du lätt fylla upp hela minnet på en gång. Allt beror på hur du kör servern. Det sägs att varje spelare använder ca 100 MB RAM (genomsnitt), vilket då självklart betyder att fler spelare = mer minne används. Går en server däremot på tomgång används bara det minnet som alla plugins kräver, om du nu inte ställt in Java på något annat.

Däremot har du ingen användning av varken en processor med fler än 2 kärnor eller ett grafikkort med tanke på hur Minecraft är uppbyggt. Det använder enbart en kärna till alla "Main"-beräkningar i Minecraft, dock kan vissa plugins lägga över visst arbete på en andra processorkärna, men det är ungefär så långt det går. Märkte själv att bara jag bytte min CPU (på datorn jag spelar Minecraft på) blev det en rejäl skillnad i prestandan i spelet.

Att servern drar mycket på nätverket beror ju också på hur många spelare du har på den. Liksom jämförelsen med att varje spelare brukar ~100 MB RAM använder varje spelare ca 0,2-0,4 mbit/s av uppladdningen på nätverket.

Med detta sagt går det egentligen inte att säga att en server belastar datorn mer än vad BF3 skulle göra, spelet belastar datorn på olika sätt. BF3 kanske inte använder lika mycket RAM som en tungt belastad server, men å andra sidan kan du använda samtliga CPU-kärnor och pressa grafikkortet till max, vilket en Minecraft-server inte kan göra (åtminstone inte i dagsläget).

Instämmer till fullo.
Att ha en server uppe för två spelare tar knappt någon prestanda. (ifall ni inte nu kör med en massa plugins.)

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av wiloh:

I tidigare post har du 1.2 som ipadress, i bilden har du 1.6. Vilken stämmer? Kan vara så att din serverdator byter ipadress när du startar om den.

Permalänk
Skrivet av QRS5:

Har din bror testat att uppdatera sina grafik-drivrutiner?
Det brukar vara det som spökar.

Har din bror 64-bitars versionen av Java?
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/jre-7...

Återkom med svar!

Ha en bra dag!

/Fredde

Han har senaste drivisarna ja, och han har 64-bit java.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wiloh:

Okej så du har forwardat porten din server på laptopen kör på, och du kommer åt den från din andra dator på dess interna ip men inte på den externa.

Börja med att testa om porten är öppen (med servern igång) http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
Är den stängd så stäng av brandväggen på laptopen och testa igen. Fungerar det nu så får du sätta igång brandväggen igen, och sedan tillåta den porten att kommunicera genom brandväggen.

Det är ofta så att brandväggen är ivägen. Anledningen att du kommer åt den via din interna ip är att du har ställt in nätverket som ett "home network" så den ser inga datorer på nätverket som ett hot. Datorer som kommer utifrån å andra sidan blokeras av säkerhetskäl. Men som sagt, det är bara att göra ett undantag i brandväggen för porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Det kan även bero på RAM och HDD, men jag kollade delarna din bror har i laptopen och det ska fungerar hur bra som helst med det.
Kan du testa att installera Optifine på laptopen, + kolla så att du har Max FPS inne på options?

http://www.minecraftforum.net/topic/249637-125-optifine-hd-c6...

/Fredde

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Det är troligen den integrerade grafik delen som används.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av emilgf:

Det är troligen den integrerade grafik delen som används.

Vi har testat att designera java till det diskreta kortet, men ingen skillnad märktes.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

nu orkar jag inte lösa mitt problem för det blir för struligt. det jag istället skulle vilja ha hjälp med är anti griefing tools. just nu kör jag essentials och det fungerar finfint. men det stoppar ju inte griefer exact. så hur gör andra servrar för att stoppa griefers på survival?

Visa signatur

Permalänk

Ingen server relaterad fråga men någon här kanske kan svaret ändå

Spelar på en server som har plugins så att vädret är avstängt, det är skönt iofs, men jag inte skörda snö från snow-golems. Har byggt flera snö farmar men ingen fungerar. Är det något enkelt jag missar eller är det plugins som spökar?

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

nu orkar jag inte lösa mitt problem för det blir för struligt. det jag istället skulle vilja ha hjälp med är anti griefing tools. just nu kör jag essentials och det fungerar finfint. men det stoppar ju inte griefer exact. så hur gör andra servrar för att stoppa griefers på survival?

Du kan testa Factions.
Detta gör att folk kan claima mark beroende på hur mycket power dem har, om du dör förlorar du power osv. (Väldigt omtyckt av spelare.)

http://dev.bukkit.org/server-mods/factions/

--------------

Om du har t.ex. en stad där det finns shops och där dem spawnar ifall dem dör, kan du enkelt skydda den delen med hjälp av WorldGuard. (Denna funktion finns i Factions med, så ifall du redan vill ha Factions behöver du inte installera detta plugin.)

http://dev.bukkit.org/server-mods/worldguard/

--------------

Ifall inte något av dessa intresserar dig kan du ta och kolla här, se bara till att de är nyligen uppdaterade.

http://dev.bukkit.org/server-mods/?search=grief

--------------

Fick du inte ditt förra problem löst?
PM:a mig ditt Skype-namn så kan vi fixa det.

Ha en bra dag!

/Fredde

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av laggarbacken:

Ingen server relaterad fråga men någon här kanske kan svaret ändå

Spelar på en server som har plugins så att vädret är avstängt, det är skönt iofs, men jag inte skörda snö från snow-golems. Har byggt flera snö farmar men ingen fungerar. Är det något enkelt jag missar eller är det plugins som spökar?

Jag skulle tro att detta är server relaterat.

De som äger server har antagligen EssentialsProtect eller WorldGuard, jag rekommenderar dig att dubbelkolla först så att du har gjort dina snö farmar på ett korrekt sätt (kommer inte helt ihåg, men du behöver vara på rätt biome och så vidare om jag kommer ihåg rätt), ifall du har gjort det tar du kontakt med de som äger servern och frågar om de kan fixa det åt dig. (det jag tror jag kan vara problemet är att plugin:et de använder inte är tillräckligt detaljrikt, med andra ord så kanske dem endast kan sätta att allt snörelaterat är satt till t.ex. "enable:false".)

Ha en bra dag!

/Fredde

Visa signatur

Permalänk

Jag har djävlas med min server länge hur får jag den att fungera?
Jag kan ansluta till ip'n som finns i routern men ingen annan kan ansluta till den som finns på whatsmyip.org?
Vad i allasin far är fel har hållt på ca en vecka med olika personer från swec men inget hjälper?

Mvh: Eric
Ps: Min skype finns i profil här på swec

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Jag har djävlas med min server länge hur får jag den att fungera?
Jag kan ansluta till ip'n som finns i routern men ingen annan kan ansluta till den som finns på whatsmyip.org?
Vad i allasin far är fel har hållt på ca en vecka med olika personer från swec men inget hjälper?

Mvh: Eric
Ps: Min skype finns i profil här på swec

Detta problem brukar vara p.g.a följande anledningar:

- Portar, tillåta portar mot 25565 (om du nu har den satt till det.)
- Brandväggen, både Windows Defender och ifall du har ett extra.
- I server config, finns det en rad där det står "server-ip=", lämna den blank efter "=".

Har du gjort alla dessa steg?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av QRS5:

Detta problem brukar vara p.g.a följande anledningar:

- Portar, tillåta portar mot 25565 (om du nu har den satt till det.)
- Brandväggen, både Windows Defender och ifall du har ett extra.
- I server config, finns det en rad där det står "server-ip=", lämna den blank efter "=".

Har du gjort alla dessa steg?

Japp men det fungerar ändå inte?

HDB: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Japp men det fungerar ändå inte?

HDB: Eric

Jag tror att du möjligtvis har missat något i sådana fall.

Portarna - "ipconfig" i CMD, ta den lokala IP som du får, brukar vara 192.168.0.x, skriv in 25565 både UDP och TCP.
Brandväggen - testa med att stänga av brandväggarna helt och hållet och låt en kompis connecta, fortfarande inget?
Serverconfig - kan du posta din config här?

/Fredde

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försök med Server!

- skriv gärna här på forumet

Hej!
Har letat runt på forumet och inte hittat ngt om just vårt problem.

Vi är några som försöker sätta upp en MineCraft Tekkit server. Men efter googlande och tittar på guides på youtube där vi följt efter steg för steg så kommer vi inte så långt som vi borde.

Vi har tankat ner Tekkit Server 3.1.2. . Lägger Zip filen där vi vill ha den, öppnat .bat filen i edit och skriver om den till

java -Xmx1G -Xms512M -jar Tekkit.jar nogui
pause

Sparar och dubbelklickar på .bat igen men inget händer.

Vad har vi missat? Detta är så långt vi kommer :/
--------------------------------------------------------------------------------------
Vi har löst problemet, vi fick tag på en server-utbildad vän