Det här förutsätter återigen att piratkopiering innebär minskade intäkter, vilket inte bevisats.
Sedan vet jag inte hur mycket jobb du lägger ner eller vad det är för program du säljer, eller till vilket pris, men gissningsvis lär du tjäna mer pengar om du säljer ett program än om du låter bli.
Det beror på hur man väljer att tolka de fakta som finns. Om ett, t.ex., spel spelas av ett visst antal människor där 50% har köpt spelet och 50% piratkopierat spelet så är det rätt hög sannolikhet att några av de 50% som piratkopierat spelet hade köpt spelet om piratkopiering inte hade varit möjligt.
Självklart tjänar man mer pengar på ju fler plattformar man säljer det på. Dock, att utveckla spel/program är inte gratis. Ska man börja utveckla till en ny plattform så krävs det, allt som oftast, ny hårdvara och ny kunskap, vilket kostar. Det är inte heller helt gratis att leva i Sverige, plus alla skatter som ska betalas. Bara för att man har gjort ett program på iOS betyder det inte att man fixar göra en version på Android inom loppet av några timmar. Det kan ta dagar, det kan ta veckor beroende på hur komplext program man har skapat. Om man tycker att det är värt att lägga ner tid, energi och pengar på att utveckla appar även till Android så är det klart att man gör det. Dock, som i mitt fall, så känner jag att jag vill varken lägga den extra tid, energi och pengar på att även utveckla appar till Android och kanske få tillbaks de pengar som jag har satsat. Då väljer jag hellre att göra en ny app till iOS där det är större chans att få tillbaks det man har satsat och, i bästa fall, kanske även gå med lite överskott så att man orkar fortsätta med det man håller på med. Ni ska ju inte tro att bara för att man gör appar så tjänar man fler tusen kronor om dagen. Det är väldigt få som har fått in en sådan lyckoträff. Majoriteten av oss kämpar varje dag med utveckling av nya appar och "överlevnad". Att då folk väljer att köra över ens rättigheter genom att piratkopiera och hela tiden försöker skylla ifrån sig på något märkligt sätt gör inte saken lättare.