Android-pirater tvingar spelutvecklare att släppa Dead Trigger gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här förutsätter återigen att piratkopiering innebär minskade intäkter, vilket inte bevisats.

Sedan vet jag inte hur mycket jobb du lägger ner eller vad det är för program du säljer, eller till vilket pris, men gissningsvis lär du tjäna mer pengar om du säljer ett program än om du låter bli.

Det beror på hur man väljer att tolka de fakta som finns. Om ett, t.ex., spel spelas av ett visst antal människor där 50% har köpt spelet och 50% piratkopierat spelet så är det rätt hög sannolikhet att några av de 50% som piratkopierat spelet hade köpt spelet om piratkopiering inte hade varit möjligt.

Självklart tjänar man mer pengar på ju fler plattformar man säljer det på. Dock, att utveckla spel/program är inte gratis. Ska man börja utveckla till en ny plattform så krävs det, allt som oftast, ny hårdvara och ny kunskap, vilket kostar. Det är inte heller helt gratis att leva i Sverige, plus alla skatter som ska betalas. Bara för att man har gjort ett program på iOS betyder det inte att man fixar göra en version på Android inom loppet av några timmar. Det kan ta dagar, det kan ta veckor beroende på hur komplext program man har skapat. Om man tycker att det är värt att lägga ner tid, energi och pengar på att utveckla appar även till Android så är det klart att man gör det. Dock, som i mitt fall, så känner jag att jag vill varken lägga den extra tid, energi och pengar på att även utveckla appar till Android och kanske få tillbaks de pengar som jag har satsat. Då väljer jag hellre att göra en ny app till iOS där det är större chans att få tillbaks det man har satsat och, i bästa fall, kanske även gå med lite överskott så att man orkar fortsätta med det man håller på med. Ni ska ju inte tro att bara för att man gör appar så tjänar man fler tusen kronor om dagen. Det är väldigt få som har fått in en sådan lyckoträff. Majoriteten av oss kämpar varje dag med utveckling av nya appar och "överlevnad". Att då folk väljer att köra över ens rättigheter genom att piratkopiera och hela tiden försöker skylla ifrån sig på något märkligt sätt gör inte saken lättare.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur idioter kan rättfärdiga piratkopiering eller försöker framställa det som något positivt, då det ÄR i faktum negativt,
och fungerar negativt igenom att det minskar inkomsten för de som gjorde spelet och som i sin tur inte har råd att utveckla bättre spel tack vare de patetiska morallösa low-life tjuvarna som anser sig att stå ÖVER lag och rätt.

Newsflash: Universum roterar inte runt jorden, lagen är inte dynamisk och du kan INTE bestämma själv över vilka lagar som gäller för intellektuell egendom.
Som att köra mot rött eller dra på i 160kph och skylla på "lagen är trams, här är ju ingen i närheten!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Det beror på hur man väljer att tolka de fakta som finns. Om ett, t.ex., spel spelas av ett visst antal människor där 50% har köpt spelet och 50% piratkopierat spelet så är det rätt hög sannolikhet att några av de 50% som piratkopierat spelet hade köpt spelet om piratkopiering inte hade varit möjligt.

Självklart tjänar man mer pengar på ju fler plattformar man säljer det på. Dock, att utveckla spel/program är inte gratis. Ska man börja utveckla till en ny plattform så krävs det, allt som oftast, ny hårdvara och ny kunskap, vilket kostar. Det är inte heller helt gratis att leva i Sverige, plus alla skatter som ska betalas. Bara för att man har gjort ett program på iOS betyder det inte att man fixar göra en version på Android inom loppet av några timmar. Det kan ta dagar, det kan ta veckor beroende på hur komplext program man har skapat. Om man tycker att det är värt att lägga ner tid, energi och pengar på att utveckla appar även till Android så är det klart att man gör det. Dock, som i mitt fall, så känner jag att jag vill varken lägga den extra tid, energi och pengar på att även utveckla appar till Android och kanske få tillbaks de pengar som jag har satsat. Då väljer jag hellre att göra en ny app till iOS där det är större chans att få tillbaks det man har satsat och, i bästa fall, kanske även gå med lite överskott så att man orkar fortsätta med det man håller på med. Ni ska ju inte tro att bara för att man gör appar så tjänar man fler tusen kronor om dagen. Det är väldigt få som har fått in en sådan lyckoträff. Majoriteten av oss kämpar varje dag med utveckling av nya appar och "överlevnad". Att då folk väljer att köra över ens rättigheter genom att piratkopiera och hela tiden försöker skylla ifrån sig på något märkligt sätt gör inte saken lättare.

Om ditt primära mål är att tjäna ihop till mat och hyra så låter det som en bättre idé att köra på som du gör, men tänk om någon ser en kompis spela ditt spel eller vad det är, och kompisen har Android, och den som tittar har iPhone och är köpvillig... Då har du missat ett köp där.

Jag säger inte att det är en mänsklig rättighet att göra upphovsrättsintrång, det är snarare en moralisk fråga, och den sidan som tycker att det är fel har för tillfället stöd i lagen, men eftersom det inte finns någon übermoralboksmåttstock... eller vad du vill kalla det, så kan man debattera det hela.

Det är heller ingen mänsklig rättighet att få in en månadslön på ett yrke man själv har valt om det nu inte är så att det genererar en månadslön, som jag illustrerat med tidigare inlägg.

Skrivet av icelaw:

Förstår inte hur idioter kan rättfärdiga piratkopiering eller försöker framställa det som något positivt, då det ÄR i faktum negativt,
och fungerar negativt igenom att det minskar inkomsten för de som gjorde spelet och som i sin tur inte har råd att utveckla bättre spel tack vare de patetiska morallösa low-life tjuvarna som anser sig att stå ÖVER lag och rätt.

Newsflash: Universum roterar inte runt jorden, lagen är inte dynamisk och du kan INTE bestämma själv över vilka lagar som gäller för intellektuell egendom.
Som att köra mot rött eller dra på i 160kph och skylla på "lagen är trams, här är ju ingen i närheten!".

Lagar som ligger i osynk med det almäna rättsmedvetandet brukar justeras efter ett tag. Är du medveten om det? Att flera lagar och regler ändras, kommer till, tas bort varje år verkar vara en nyhet för dig.

LAGLIGT är det inte, men vad har det med RÄTT att göra? I Saudiarabien är det t. ex olagligt för kvinnior att köra bil. Tycker du att det är RÄTT bara för att det står i lagboken?

Sedan så är det ingen mänsklig rättighet att kunna leva på det yrke man har valt. Det är ingen som TVINGAR folk att syssla med musicerande, programmering, eller vad det nu kan vara.

Sedan så har jag redan nämnt att det finns gott om undersökningar som pekar på piratkopieringens positiva effekter.

Hur som helst... LÄS resten av debattinläggen innan du stövlar in och kläcker massa ogrundade, osammanhängande påståended. Att ta debatten med dig är ju som att gå tillbaka till ruta ett igen, och det behöver vi inte göra. Det finns massor av vettiga inlägg åt båda hållen i den här tråden, samtliga med betydligt mer utvecklade resonemang än ditt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om ditt primära mål är att tjäna ihop till mat och hyra så låter det som en bättre idé att köra på som du gör, men tänk om någon ser en kompis spela ditt spel eller vad det är, och kompisen har Android, och den som tittar har iPhone och är köpvillig... Då har du missat ett köp där.

Jag säger inte att det är en mänsklig rättighet att göra upphovsrättsintrång, det är snarare en moralisk fråga, och den sidan som tycker att det är fel har för tillfället stöd i lagen, men eftersom det inte finns någon übermoralboksmåttstock... eller vad du vill kalla det, så kan man debattera det hela.

Det är heller ingen mänsklig rättighet att få in en månadslön på ett yrke man själv har valt om det nu inte är så att det genererar en månadslön, som jag illustrerat med tidigare inlägg.

Jo, men det är där problemet ligger. Man kan aldrig veta om en person är köpvillig eller inte. Det man dock vet, enligt de undersökningar jag har sett, är att folk är mer "köpvilliga" på iOS än Android. Då är det självklart, för mig, att jag lägger ner tid, energi och pengar på en plattform där det är lättare att få tillbaks den tid, energi och pengar jag har satsat. Att lägga ner en massa tid och energi på att lära mig en ny plattform där jag kanske inte ens får tillbaks det jag har satsat är ganska korkat. Då är det bättre att satsa på en plattform där det finns en större möjlighet att få tillbaks det man har satsat, och om det är så att man får in en lyckoträff så då kanske det blir aktuellt att även satsa på en annan plattform, Android t.ex.

Vi får hoppas att upphovsrätten kommer att vara kvar även i framtiden. För tar man bort upphovsrätten från upphovsmän, då, tror jag, lär det inte vara många upphovsmän (såväl företag som privatpersoner) som kommer våga satsa på att utveckla något. Du kan ju fundera på vad som skulle kunna hända om man tog bort upphovsrätten.

Nope, det är ingen mänsklighet rättighet att få in en månadslön om man själv har startat företag och försöker överleva på det. Dock, precis som du säger, är det ingen mänsklig rättighet att kränka en annan människas/företags rättigheter heller. Piratkopiering kanske inte påverkar storföretagen speciellt mycket, det kan dock orsaka stora skador för ett mindre företag, såpass att företaget går i konkurs och därmed människor precis som du och jag, blir arbetslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Jo, men det är där problemet ligger. Man kan aldrig veta om en person är köpvillig eller inte. Det man dock vet, enligt de undersökningar jag har sett, är att folk är mer "köpvilliga" på iOS än Android. Då är det självklart, för mig, att jag lägger ner tid, energi och pengar på en plattform där det är lättare att få tillbaks den tid, energi och pengar jag har satsat. Att lägga ner en massa tid och energi på att lära mig en ny plattform där jag kanske inte ens får tillbaks det jag har satsat är ganska korkat. Då är det bättre att satsa på en plattform där det finns en större möjlighet att få tillbaks det man har satsat, och om det är så att man får in en lyckoträff så då kanske det blir aktuellt att även satsa på en annan plattform, Android t.ex.

Vi får hoppas att upphovsrätten kommer att vara kvar även i framtiden. För tar man bort upphovsrätten från upphovsmän, då, tror jag, lär det inte vara många upphovsmän (såväl företag som privatpersoner) som kommer våga satsa på att utveckla något. Du kan ju fundera på vad som skulle kunna hända om man tog bort upphovsrätten.

Nope, det är ingen mänsklighet rättighet att få in en månadslön om man själv har startat företag och försöker överleva på det. Dock, precis som du säger, är det ingen mänsklig rättighet att kränka en annan människas/företags rättigheter heller. Piratkopiering kanske inte påverkar storföretagen speciellt mycket, det kan dock orsaka stora skador för ett mindre företag, såpass att företaget går i konkurs och därmed människor precis som du och jag, blir arbetslösa.

Det du är intresserad av här är ju uppenbarligen folk som vill köpa din mjukvara, och om du nu läst undersökningar som visar att Androidanvändare inte är så köpstarka så är det inte så smart att utveckla till den plattformen om målet är att få in mycket pengar, det är ju logiskt och där är vi helt överens. Sedan kan det ju iofs vara bra att synas på så många ställen som möjligt, men det är en annan femma.

Många mindre företag gick under i och med dot com bubblan i slutet på 90-talet. Där handlade det i grund och botten om samma sak: Någon hade en idé och överskattade grovt möjligheten att kapitalisera på denna. Där var det också många vanliga människor, som du och jag, som förlorade jobben, men det betyder inte att jag vill göra det olagligt att inte köpa korkade produkter med motiveringen att det är "online".

När bilen kom var det massa kuskar som blev arbetslösa, men det betyder inte att jag vill göra bilen olaglig, och... ja, du fattar vart jag vill komma. Snarare än att göra det bekvämt för folk som gillar gamla affärsmodeller genom att göra det olagligt att frångå dem, borde man ge folk som vill starta företag bättre utbildning i digital marknadsekonomi.

Sedan är jag glad att upphovsrätten finns, till viss del, men någonting i stil med Creative Commons hade räckt. Bara för att du ger bort något "gratis" betyder inte det att det är omöjligt att tjäna äckligt mycket pengar på. (se t. ex linux).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det du är intresserad av här är ju uppenbarligen folk som vill köpa din mjukvara, och om du nu läst undersökningar som visar att Androidanvändare inte är så köpstarka så är det inte så smart att utveckla till den plattformen om målet är att få in mycket pengar, det är ju logiskt och där är vi helt överens. Sedan kan det ju iofs vara bra att synas på så många ställen som möjligt, men det är en annan femma.

Många mindre företag gick under i och med dot com bubblan i slutet på 90-talet. Där handlade det i grund och botten om samma sak: Någon hade en idé och överskattade grovt möjligheten att kapitalisera på denna. Där var det också många vanliga människor, som du och jag, som förlorade jobben, men det betyder inte att jag vill göra det olagligt att inte köpa korkade produkter med motiveringen att det är "online".

När bilen kom var det massa kuskar som blev arbetslösa, men det betyder inte att jag vill göra bilen olaglig, och... ja, du fattar vart jag vill komma. Snarare än att göra det bekvämt för folk som gillar gamla affärsmodeller genom att göra det olagligt att frångå dem, borde man ge folk som vill starta företag bättre utbildning i digital marknadsekonomi.

Sedan är jag glad att upphovsrätten finns, till viss del, men någonting i stil med Creative Commons hade räckt. Bara för att du ger bort något "gratis" betyder inte det att det är omöjligt att tjäna äckligt mycket pengar på. (se t. ex linux).

Det är nog inte speciellt många som vill göra det olagligt att inte köpa korkade produkter. Det är inte det diskussionen handlar om. Diskussionen handlar om att vissa tar sig större rättigheter än vad de har rätt till. De skiter fullständigt i andra människors rättigheter och anser att de ska få utnyttja en produkt gratis istället för att betala det pris som upphovsrättsinnehavaren har satt. Anser man att en produkt kostar för mycket då köper man den helt enkelt inte. Då väntar man tills priset har sänkts, alternativt så köper man det inte alls. Svårare än så är det inte.

Absolut. Det är jättebra att synas på så många ställen som möjligt. Men det handlar om att kunna ha den möjligheten också, vilket inte alla har. Ju större buffert man har desto mer kan man satsa. Många har dock inte så pass stor buffert och då blir det att man får prioritera på olika sätt (t.ex. att koncentrera sig på en plattform och inte flera).

Det är nog ingen som vill göra digital media olaglig (dvs din jämförelse med att göra bilen olaglig). Det upphovsmän vill är att deras rättigheter ska respekteras och att folk ska betala det pris som de har satt på en produkt, alternativt att inte köpa det alls. Att piratkopiera en produkt är inte att respektera en upphovsman rättigheter, utan det enda man säger till en upphovsman är att "jag använder gärna din produkt men jag vägrar att betala för det".

Hade nu piratkopiering varit något positivt för företag, dvs att de hade tjänat mer pengar på piratkopiering än inte, så är jag helt övertygad om att fler företag hade sagt att piratkopiering är något positivt, eftersom det främsta målet ett företag har är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Du kan självklart ge bort något gratis och tjäna mycket pengar även på det. MEN, det ska vara upp till upphovsmannen att bestämma det, INTE andra.

Förövrigt så tycker jag S_Z senaste inlägg om jämförelsen med iOS och Android var alldeles utmärkt och visar att piratkopieringen påverkar på ett negativt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Det är nog inte speciellt många som vill göra det olagligt att inte köpa korkade produkter. Det är inte det diskussionen handlar om. Diskussionen handlar om att vissa tar sig större rättigheter än vad de har rätt till. De skiter fullständigt i andra människors rättigheter och anser att de ska få utnyttja en produkt gratis istället för att betala det pris som upphovsrättsinnehavaren har satt. Anser man att en produkt kostar för mycket då köper man den helt enkelt inte. Då väntar man tills priset har sänkts, alternativt så köper man det inte alls. Svårare än så är det inte.

Absolut. Det är jättebra att synas på så många ställen som möjligt. Men det handlar om att kunna ha den möjligheten också, vilket inte alla har. Ju större buffert man har desto mer kan man satsa. Många har dock inte så pass stor buffert och då blir det att man får prioritera på olika sätt (t.ex. att koncentrera sig på en plattform och inte flera).

Det är nog ingen som vill göra digital media olaglig (dvs din jämförelse med att göra bilen olaglig). Det upphovsmän vill är att deras rättigheter ska respekteras och att folk ska betala det pris som de har satt på en produkt, alternativt att inte köpa det alls. Att piratkopiera en produkt är inte att respektera en upphovsman rättigheter, utan det enda man säger till en upphovsman är att "jag använder gärna din produkt men jag vägrar att betala för det".

Hade nu piratkopiering varit något positivt för företag, dvs att de hade tjänat mer pengar på piratkopiering än inte, så är jag helt övertygad om att fler företag hade sagt att piratkopiering är något positivt, eftersom det främsta målet ett företag har är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Du kan självklart ge bort något gratis och tjäna mycket pengar även på det. MEN, det ska vara upp till upphovsmannen att bestämma det, INTE andra.

Förövrigt så tycker jag S_Z senaste inlägg om jämförelsen med iOS och Android var alldeles utmärkt och visar att piratkopieringen påverkar på ett negativt sätt.

"jag använder gärna din produkt men jag vägrar att betala för den" kan liga gärna vara "jag använder gärna din produkt men jag vägrar att betala för den innan jag testat och vet att den är bra", eller "jag använder gärna din produkt men jag vägrar att betala ditt överpris på den".

Som ett positivt exempel kan nämnas Photoshop. Räknar man enligt modellen att en piratversion är en förlorad intäkt så har de väl förlorat hälften av alla pengar i världen vid det här laget, men ser man till alla som suttit hemma och pillat och sett att programmet är bra och rekomenderat det på sitt företag har de säkert fått mycket större spridning än någon annan, och garanterat tjänat på det. Det beror ju på vilka rapporter man vill gå efter, det finns ju som sagt ett antal åt båda hållen, men jag tycker man gör det väldigt lätt för sig om man skyller allt på piratkopieringen.
Personligen tycker jag inte man ska ägna sig åt piratkopiering om det finns fullgoda gratisalternativ, främst för att ett svinigt företag då endå får ett erkännande av produkten i form av antal användare (Windows och Office exempelvis).

Vi har helt klart olika utgångspunkter i dethär. Jag ser hellre möjligheterna än problemen eftersom piratkopieringen knappast kommer att minska, någonsin. Oavsett vad man tycker om det. Om det nu är så att de som piratkopierar är omoraliska snorungar som vill ha allt gratis, men kommer fortsätta att bete sig så oavsett lagar och regler, kan man lika gärna göra det bästa av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nu argumenterar dom flesta av oss ur ett lite större sammanhang, och inte enbart utifrån den här artikeln, det gör du också.

Jag är uppfostrad att tänka själv och inte bara acceptera vad staten säger åt mig att jag ska tycka och tänka.
Bara för att någonting är olagligt betyder det inte att det är fel, det håller du nog också med om.

Man kan säkert hitta något exempel (kommer inte på något just nu) men ifall man valt att följa samhället och leva i det så bör man ändå följa lagen eller lagligt försöka ändra den. Det allra viktigaste är väl ändå att man inte bryter lagar som drabbar andra negativt? Min erfarenhet säger att piratkopiering drabbar andra människor negativt, därav mitt ställningstagande.

Skrivet av Kimzi:

Säg mig den gången en fildelare satts dit för att skydda/värna om andra?
Dem som åker dit är enstaka personer som fildelat något minimalt men ändå får betala ofantliga summer eller till och med sitta i fängelse.

I avskräckande syfte? Så att färre brott begås. Skatterna är likadana... vad tror du hänt ifall man lika enkelt kommit undan med att nolltaxera som att piratkopiera idag? Samhället (vi) tappar rejält på piratkopiering.

Skrivet av Ozzed:

... Folk som påstår sig förlora pengar på piratkopiering är inget annat än slemmiga lögnare som inte orkar gå grundkurser i ekonomi, men vägrar erkänna sin inkompetens på området, och då hellre tar genvägar, som att skylla på piratkopiering om en produkt inte säljer lika bra som man vill.

Här håller vi inte igen... det är dock inte någon smickrande bild du bygger av dig själv med en sådan text.

Jag (och många fler) anser mig ju förlora pengar på det. Har till och med pratat med folk som piratkopierat mina program och de har i sig bekräftat vad jag misstänkte från början - det kommer komma noll vinning ur deras beteende... ingen inkomst, ingen reklam.. ja ingenting. Hade de köpt ifall de inte kunnat pirata? Ja, i fler fall än man kan tro. Det brukar dessutom vara rätt kul när man frågar "Vet du vem som gjort det?" och de börjar koppla, får en lustig min och börjar kanske så smått röra sig mot baren/asgarva...

Är de ungdomar med dålig inkomst är det kanske inget att prata om (enligt mig) men när det är inkomsttagare med bra lön som satt piratkopieringen i system så önskar jag att fler åkte dit. Precis som fortkörare mm. Mina 5 cent... dags för semester och sol så här avslutar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Här håller vi inte igen... det är dock inte någon smickrande bild du bygger av dig själv med en sådan text.

Jag (och många fler) anser mig ju förlora pengar på det. Har till och med pratat med folk som piratkopierat mina program och de har i sig bekräftat vad jag misstänkte från början - det kommer komma noll vinning ur deras beteende... ingen inkomst, ingen reklam.. ja ingenting. Hade de köpt ifall de inte kunnat pirata? Ja, i fler fall än man kan tro. Det brukar dessutom vara rätt kul när man frågar "Vet du vem som gjort det?" och de börjar koppla, får en lustig min och börjar kanske så smått röra sig mot baren/asgarva...

Är de ungdomar med dålig inkomst är det kanske inget att prata om (enligt mig) men när det är inkomsttagare med bra lön som satt piratkopieringen i system så önskar jag att fler åkte dit. Precis som fortkörare mm. Mina 5 cent... dags för semester och sol så här avslutar jag!

Vissa har det bra Själv lyckades jag pricka in min semester mitt under regnperioden.

Om någon anser sig förlora pengar eller inte är irrelevant då det är en åsikt och inte fakta, men om du nu är så övertygad att piratkopieringen är anledningen till att du inte får ut de pengar du vill så rekomenderar jag att du lägger tid på att "piratsäkra" ditt program, så att de som enligt dig skulle betalat för sig om det var omöjligt eller krångligt att piratkopiera då betalar för sig. Men personligen tror jag att en så'n grej snarare skulle minska användningen och förmodligen inte göra några större skillnader för dig rent ekonomiskt.

Folk överdriver. Piratkopiering har funnits så länge det funnits saker som kan kopieras. Samhällen går inte under för det. Det är helt enkelt inget stort problem. Bara en faktor att räkna med om man sysslar med intellektuell egendom. Det faktum att folk fortsätter fast att i teorin är hårdare straff än för misshandel och i vissa fall våldtäkt visar bara att folks rättsuppfattning går stick i stäv med lagen. Det finns lagliga sätt att aktivera sig och försöka påverka, visst, men eftersom riksdag och regering i det här fallet äter ur handen på underhållningsindustrin och andra som vill stärka skyddet för de som föredrar (enligt mig) omoderna distributionsmetoder och synsätt, så är det inte så "bara".

Nu tycker jag skälv att man skall köpa program och spel som man uppskattar. Särskillt om det är en oberoende utvecklare bakom, eftersom ökade inkomster ger ökad motivation att utveckla nytt, och så vidare. Men att skylla på piratkopiering som skäl för att man inte får in pengar leder ingenstans. Det känns lite som när Patrik Ekwall grät ut i expressen för att han porrsurfat utomlands och inte kände till de höga roamingpriserna. Det framstår som gnäll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om någon anser sig förlora pengar eller inte är irrelevant då det är en åsikt och inte fakta, men om du nu är så övertygad att piratkopieringen är anledningen till att du inte får ut de pengar du vill så rekomenderar jag att du lägger tid på att "piratsäkra" ditt program, så att de som enligt dig skulle betalat för sig om det var omöjligt eller krångligt att piratkopiera då betalar för sig. Men personligen tror jag att en så'n grej snarare skulle minska användningen och förmodligen inte göra några större skillnader för dig rent ekonomiskt.

Klart som fan att det är fakta att utvecklarna i mitt tidigare exempel förlorar pengar på att 9 av 10 spelar med piratkopior på Android-plattformen, det säger sig självt. Exakt hur mycket däremot går ju inte att säga.

Jag håller med att för specifika applikationer som exempelvis Photoshop eller IDE:er (Visual Studio m.fl), som kostar så pass mycket att en ung person kanske faktiskt inte har råd, kan tjäna på att piratkopieras då denne person får erfarenhet i verktyget och kan påverka sin framtida arbetsgivare.

Men att påstå att det inte är något problem för dessa spelutvecklare som försöker livnära sig på sin utveckling?!...Suck, säger jag bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Klart som fan att det är fakta att utvecklarna i mitt tidigare exempel förlorar pengar på att 9 av 10 spelar med piratkopior på Android-plattformen, det säger sig självt. Exakt hur mycket däremot går ju inte att säga.

Jag håller med att för specifika applikationer som exempelvis Photoshop eller IDE:er (Visual Studio m.fl), som kostar så pass mycket att en ung person kanske faktiskt inte har råd, kan tjäna på att piratkopieras då denne person får erfarenhet i verktyget och kan påverka sin framtida arbetsgivare.

Men att påstå att det inte är något problem för dessa spelutvecklare som försöker livnära sig på sin utveckling?!...Suck, säger jag bara.

Dina påståenden förutsätter två saker:
1: En tillräckligt stor del av de som piratar hade köpt om det varit omöjligt att pirata.
2: Utvecklarna saknar helt kompetens inom andra områden och är därigenom tvingade att livnära sig på att programera applikationer.

Det första går varken säga bu eller bä om då det skulle behövas statistik från varje enskilld användare om varför de piratar applikationen. Det kan ju vara allt ifrån "gratis är gott" till "jag har inte råd att köpa just nu", eller "utvecklaren vill ta ut fantasipriser, men jag hade gärna betalat om priset varit lägre", så nej, det är inte alls "klart som fan". Det är snarare väldigt oklart, men som jag påpekat innan så är det lätt att gömma sig bakom om ens program inte säljer som man önskar.

Sedan angående nummer två så vore det ju helt absurt. Det är ett problem för dem OM de vägrar acceptera att det kanske är svårt att överleva bara på utveckling an egna applikationer och hellre svälter ihjäl än att syssla med annat än att programmera. Men så korkad tror jag ingen är. Det säger sig själv att man i så fall får syssla med något annat.

Det jag är trött på är att folk skyller precis ALLT på piratkopieringen, vilket leder till att våra intelligensbefriadde politiker går på myten att det är ett jätteproblem och stiftar omdömeslösa lagar som fördärvar samhället på så många fler områden. Om handels haft lobbyister med lika mycket pengar som underhållningsindustrin hade vi blivit kroppsvisiterade varenda gång vi går och handlar i en butik, med motiveringen att snatteri medför inkomstbortfall för butiksägarna.

Piratkopiering blåses upp utav helvete för att alla alltid skyller på det så fort det motar lite, med ett sämre samhälle som följd. Jag tycker inte att vi skall ha en polisstat för att Pelle Programmerare vill kunna leva på sin apputveckling. Det är väldigt snedvridet.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mahasj:

Angående att ta sig större rättigheter än man har rätt till så gäller det åt båda hållen. Upphovsrätten är i grunden väldigt vettig. Se till exempel Bernkonventionen för grunderna som den civiliserade världen bygger sin upphovsrätt på. USA är självklart inte med. Där har upphovsmannen automatiskt fulla rättigheter till sina verk vilket är bra. Grunden i svensk lagstiftning säger samma sak. Den ideella upphovsrätten går inte att överföra och hur den kommersiella upphovsrätten skall hanteras är styrd. Väldigt vettigt. Sedan ingår det i upphovsrätten att man får avbilda verk i ett fåtal exemplar för privat bruk. Även detta är vettigt då det skulle bli lite tråkigt att fotogradera utomhus annars. Fast nu börjar det bli konstigt för vissa upphovsrättsinehavare har tidigt sig fler rättigheter än de har rätt till. Kassettavgiften är ett lysande exempel på det. Även de fantasisummor som vissa stäms för i andra länder är ett bevis på det.

Jag säger inte att all piratkopiering är bra utan jag försöker bara påpeka att det är en långt mer komplex fråga än RIAA med flera vill då det till. Det handlar inte bara om att folk inte vill betala för sig för det är lögn. Det handlar om vad folk väljer att lägga sina pengar på. Det handlar också om att vissa vill hålla kvar vid utdaterade affärsmodeller som inte kunderna är intresserade av. Hade till exempel musikindustrin varit lite framåt och innovativa och kollat vad marknaden var intresserad av och tagit fram en tjänst som Spotify för 10-15 år sedan hade det varit långt mycket färre som tankade musik av den enkla anledningen att det inte hade behövts. Nu ville de inte släppa en förlegad affärsmodell utan försöker istället lagstifta bort en förändrad marknad vilket aldrig kommer fungera i längden. Nu har musikindustrin börjat vakna och även spelindustrin har sett att folk inte är intresserade av att köpa en skiva längre utan hellre tar hem spel från internet. Därför ser vi tjänster som Steam och Spotify. Filmindustrin börjar långsamt långsamt vakna men det är mest genom tredjepart som lägger upp on-demand grejer. Filmindustrin är egentligen inte så villig att ta det steget än vilket syns på det misslyckade försöket med Voddler. Det börjar dock ta sig sakta men säkert i USA och de börjar förstå att folk konsumerar film och TV-serier på ett annat sätt idag än tidigare. Även konsumtionen av musik har ändrats drastiskt allteftersom tekniken har utvecklats.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dina påståenden förutsätter två saker:
1: En tillräckligt stor del av de som piratar hade köpt om det varit omöjligt att pirata.
2: Utvecklarna saknar helt kompetens inom andra områden och är därigenom tvingade att livnära sig på att programera applikationer.

Det första går varken säga bu eller bä om då det skulle behövas statistik från varje enskilld användare om varför de piratar applikationen. Det kan ju vara allt ifrån "gratis är gott" till "jag har inte råd att köpa just nu", eller "utvecklaren vill ta ut fantasipriser, men jag hade gärna betalat om priset varit lägre", så nej, det är inte alls "klart som fan". Det är snarare väldigt oklart, men som jag påpekat innan så är det lätt att gömma sig bakom om ens program inte säljer som man önskar.

Sedan angående nummer två så vore det ju helt absurt. Det är ett problem för dem OM de vägrar acceptera att det kanske är svårt att överleva bara på utveckling an egna applikationer och hellre svälter ihjäl än att syssla med annat än att programmera. Men så korkad tror jag ingen är. Det säger sig själv att man i så fall får syssla med något annat.

Det jag är trött på är att folk skyller precis ALLT på piratkopieringen, vilket leder till att våra intelligensbefriadde politiker går på myten att det är ett jätteproblem och stiftar omdömeslösa lagar som fördärvar samhället på så många fler områden. Om handels haft lobbyister med lika mycket pengar som underhållningsindustrin hade vi blivit kroppsvisiterade varenda gång vi går och handlar i en butik, med motiveringen att snatteri medför inkomstbortfall för butiksägarna.

Piratkopiering blåses upp utav helvete för att alla alltid skyller på det så fort det motar lite, med ett sämre samhälle som följd. Jag tycker inte att vi skall ha en polisstat för att Pelle Programmerare vill kunna leva på sin apputveckling. Det är väldigt snedvridet.

Du verkar fortfarande inte läst vad jag skrivit tidigare, för att summera:

* Spelet har fått mycket god kritik från både användare och kritiker, det är alltså inget dåligt spel.

* Det är relativt billigt.

* Exakt samma spel, till samma pris säljer mycket bättre på iOS trots att denna plattform har färre potentiella köpare då Android har klart större marknadsandel. Även om man tar med att iOS användare generellt sett är en mer köpstark grupp som undersökningar har visat väger det inte upp för skillnaderna i försäljningssiffrorna.

* Det är inte ett fåtal som piratkopierar. Hade de varit varannan eller så hade kanske inte handlat om någon större förlorad summa men nu handlar det om betydligt mer än så.

Att med dessa fakta inte se att det är klart att dessa utvecklare förlorar pengar på att folk piratkopierar deras spel är för mig obegripligt.

Nummer två i din lista förstår jag inte vad det har med saken att göra. Jag skriver att det är ett problem för dem som försöker livnära sig som just utvecklare. Visst kan de byta inriktning och arbeta som något helt annat men det förlorar ju plattformen på då dessa uppenbarligen gjort ett bra spel.

Jag är inte heller för att de skall satsats massa pengar på att jaga filedelare eller olika avgifter o.s.v. Jag önskar bara att folk hade lite mer vett i huvudet och jag (som själv är utvecklare, dock systemutvecklare och ej personligen drabbas av pirater) stör mig extremt mycket på de som inte tror att det är ett problem och försöker rättfärdiga sitt handlande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Man kan säkert hitta något exempel (kommer inte på något just nu) men ifall man valt att följa samhället och leva i det så bör man ändå följa lagen eller lagligt försöka ändra den. Det allra viktigaste är väl ändå att man inte bryter lagar som drabbar andra negativt? Min erfarenhet säger att piratkopiering drabbar andra människor negativt, därav mitt ställningstagande.

Det är en balansgång, men lagar som fattats på odemokratiska grunder tycker jag man har en skyldighet att protestera emot, inte en skyldighet att följa.
Lagen är komplicerad, jag vill bestämt mena att många lagar kring piratkopiering bryter mot andra lagar som borde gå före.
Det är för det första inte så lätt som du verkar tro, och även om det var det så håller jag inte med och tycker väldigt illa om konceptet att regler är till för att följas. Bara för att du håller med om just den här lagen så använder du dig av det fåniga argumentet istället för att argumentera kring lagen i sig.
Hade du argumenterat att lagar är till för att följas i nazi-tyskland också?

Sen är din syn på piratkopiering konstig,

Om jag köper en film och sedan piratkopierar den 10 000 gånger till mig själv, vem påverkas negativt av det?
Piratkopiering i sig drabbar ingen negativt.
Viss piratkopiering ger minskade intäkter till vissa.
Men piratkopiering i sig drabbar ingen negativt.

Jag tycker att många piratkopierar på ett sätt som är destruktivt och jag önskar att dom slutade med det.
Ett exempel på det är Magnus Betnér IV, http://shop.magnusbetner.com/shop/magnus-betner-iv/, som jag tycker är synd att den piratkopierats så mycket istället för att köpas då den erbjuds på ett sätt som jag tycker är jättebra och som jag verkligen vill stötta.

Jag önskar att fler tänkte till lite kring deras piratkopiering och att vi skapade lagar, regler och system som gjorde det lättare för upphovsmän att tjäna pengar på det dom skapar.
Men jag tycker piratkopiering i privat skala ska avkriminaliseras helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du verkar fortfarande inte läst vad jag skrivit tidigare, för att summera:

* Spelet har fått mycket god kritik från både användare och kritiker, det är alltså inget dåligt spel.

* Det är relativt billigt.

* Exakt samma spel, till samma pris säljer mycket bättre på iOS trots att denna plattform har färre potentiella köpare då Android har klart större marknadsandel. Även om man tar med att iOS användare generellt sett är en mer köpstark grupp som undersökningar har visat väger det inte upp för skillnaderna i försäljningssiffrorna.

* Det är inte ett fåtal som piratkopierar. Hade de varit varannan eller så hade kanske inte handlat om någon större förlorad summa men nu handlar det om betydligt mer än så.

Att med dessa fakta inte se att det är klart att dessa utvecklare förlorar pengar på att folk piratkopierar deras spel är för mig obegripligt.

Nummer två i din lista förstår jag inte vad det har med saken att göra. Jag skriver att det är ett problem för dem som försöker livnära sig som just utvecklare. Visst kan de byta inriktning och arbeta som något helt annat men det förlorar ju plattformen på då dessa uppenbarligen gjort ett bra spel.

Jag är inte heller för att de skall satsats massa pengar på att jaga filedelare eller olika avgifter o.s.v. Jag önskar bara att folk hade lite mer vett i huvudet och jag (som själv är utvecklare, dock systemutvecklare och ej personligen drabbas av pirater) stör mig extremt mycket på de som inte tror att det är ett problem och försöker rättfärdiga sitt handlande.

Och du läste tydligen inte heller vad jag har skrivit, flera gånger... Om 9 av 10 som SPELAR spelet piratkopierat det, tycker att spelet är bra etc etc men inte kan tänka sig att köpa det... Hur förlorar man pengar då? Kostar det dig som utvecklare pengar att någon använder din produkt utan att betala? Förklara i så fall hur. Om det är en server som man måste vara uppkopplad mot så snor de ju bandbredd och cpu-kraft utan att betala för den. Det är skillnad. Men att du som utvecklare förlorar på att folk laddar ner ditt program olovligen och sedan kör lokalt på klienten.. Hur i hela friden förlorar du pengar på det? Du tjänar naturligtvis ingenting, men bara för att jag vill ha 35 000 i lön men tjänar 25 000 ger inte det mig rätten att säga att jag går 10 000 i back varje månad. Om det nu är så svårt att sälja saker på Android så är det väl bara dumt att försöka? Jag skulle då inte lägga ner tid och energi på något som jag i förväg visste inte genererar inkomst, om det nu var mitt primära mål. Det är som en glassförsäljare som går omkring och försöker sälja glass i Februari, och sedan går ut i Aftonbladet och säger att vi borde vidta åtgärder för att snabba på den globala uppvärmningen så att han kan sälja sin glass. Folk skulle skaka på huvudet och kanske föreslå att han börjar jobba med något annat, eller säljer sin glass på sommaren då det finns en efterfrågan.

Det är irrelevant hur många som ANVÄNDER produkten, återigen. Det enda som spelar roll är hur många som vill betala för den, och det går allderles utmärkt att antingen utveckla produkten på en plattform som har mer köpstarka användare (iOSm tydligen), utan att gnälla på piratkopieringen.

Alla brancher har någon form av problem. Restaurangerna har smitnotor, det gnäller de knappt inte om. Butiksägare har snatteri, det gnäller de knappt om. Mjukvarubranchen har piratkopiering, och det gnälls det om så att det står en upp i halsen. Naturligtvis är det av intresse för vilken branch som helst att det man ser som inkomstbortfall skall minimeras, men varför är det bara inom mjukvarubranchen som de går runt och tror att de äger hela världen, och varför är det OK att stifta lagar som medför en grov kränkning av andras integritet så fort man berör problemen som de säger att de har? Vi blir som sagt inte kroppsvisiterade när vi handlar bara för att en del butiksägare tycker att det skulle vara praktiskt då snatteri skulle minimeras. Men det är OK att logga folks nätaktivitet på detaljnivå och lämna ut uppgifterna till branchorganisationer för att komma åt piratkopieringen.

Förstår du nu var jag menar att det är snedvridet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och du läste tydligen inte heller vad jag har skrivit, flera gånger... Om 9 av 10 som SPELAR spelet piratkopierat det, tycker att spelet är bra etc etc men inte kan tänka sig att köpa det... Hur förlorar man pengar då? Kostar det dig som utvecklare pengar att någon använder din produkt utan att betala?Förklara i så fall hur.

Man har en annan plattform med samma förutsättningar (till och med sämre) som säljer bättre. En stor anledning är att det är så enkelt att piratkopiera spel till Android. Tröskeln du måste kliva över iOS, att jailbreaka är tillräckligt stor för att fler skall göra rätt för sig och betala. Om denna tröskeln skulle ha funnits för Android och även bara en väldigt liten del av de som tagit den snåla vägen faktiskt skulle betala för sig så skulle de tjänat mer även på denna plattform. Förlorad vinst alltså.

Skrivet av Ozzed:

Om det är en server som man måste vara uppkopplad mot så snor de ju bandbredd och cpu-kraft utan att betala för den. Det är skillnad.

Det är ju så det kan se hur många som piratkopierat spelet. Data laddas ner från deras servrar när spelet startas.

Skrivet av Ozzed:

Om det nu är så svårt att sälja saker på Android så är det väl bara dumt att försöka? Jag skulle då inte lägga ner tid och energi på något som jag i förväg visste inte genererar inkomst, om det nu var mitt primära mål.

Android är en stor marknad och det hade varit stor efterfrågan på spelet till Android enligt dem.

Skrivet av Ozzed:

Det är irrelevant hur många som ANVÄNDER produkten, återigen. Det enda som spelar roll är hur många som vill betala för den, och det går allderles utmärkt att antingen utveckla produkten på en plattform som har mer köpstarka användare (iOSm tydligen), utan att gnälla på piratkopieringen.

Som sagt även med det inräknat så väger det inte upp den stora skillnaden i försäljning mellan plattformarna. Skillanden är att det är lite större tröskel att kopiera till iOS än till Android.

Skrivet av Ozzed:

Alla brancher har någon form av problem. Restaurangerna har smitnotor, det gnäller de knappt inte om. Butiksägare har snatteri, det gnäller de knappt om. Mjukvarubranchen har piratkopiering, och det gnälls det om så att det står en upp i halsen. Naturligtvis är det av intresse för vilken branch som helst att det man ser som inkomstbortfall skall minimeras, men varför är det bara inom mjukvarubranchen som de går runt och tror att de äger hela världen, och varför är det OK att stifta lagar som medför en grov kränkning av andras integritet så fort man berör problemen som de säger att de har? Vi blir som sagt inte kroppsvisiterade när vi handlar bara för att en del butiksägare tycker att det skulle vara praktiskt då snatteri skulle minimeras. Men det är OK att logga folks nätaktivitet på detaljnivå och lämna ut uppgifterna till branchorganisationer för att komma åt piratkopieringen.

Förstår du nu var jag menar att det är snedvridet?

Som jag redan sagt, jag stödjer inte heller detta. Även om jag inte håller med om dina jämförelser. Känner inte en enda person som smitit från en restaurang eller snattar men så gott som varenda person jag känner har piratkopierat. Piratkopiering drabbar de allra flesta utvecklare negativt, punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Piratkopiering drabbar de allra flesta utvecklare negativt, punkt.

Att prata om piratkopiering som EN företeelse är meningslöst, piratkopiering består av många olika delar.
Vissa delar drabbar utvecklare negativt på ett dåligt sätt.
Vissa delar drabbar utvecklare negativt på ett bra sätt, t.ex. då dom tvingas möta kundernas efterfrågan istället för att styra marknaden som dom vill eller att en dålig produkt blir välkänd för att vara dålig utan att folk går på marknadsföringstrams innan dom provade själva.
Vissa delar drabbar utvecklare positivt, t.ex. som marknadsföring.
Vissa delar gör varken till eller från.

osv osv osv osv.

Att bemöta "piratkopiering" som en helhet är lika dumt och fel som dom som attackerat videoband, radiosändingar, tv-sändningar, kassettband, grammofonen, bilen eller vad fan som helst som har förändrat klimatet i deras industri.

Jag har fullt laglig rätt att kopiera verk jag äger till mina närmsta vänner, eller, hade. Just nu är det inte riktigt lika klart med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Man har en annan plattform med samma förutsättningar (till och med sämre) som säljer bättre. En stor anledning är att det är så enkelt att piratkopiera spel till Android. Tröskeln du måste kliva över iOS, att jailbreaka är tillräckligt stor för att fler skall göra rätt för sig och betala. Om denna tröskeln skulle ha funnits för Android och även bara en väldigt liten del av de som tagit den snåla vägen faktiskt skulle betala för sig så skulle de tjänat mer även på denna plattform. Förlorad vinst alltså.

Det är ju så det kan se hur många som piratkopierat spelet. Data laddas ner från deras servrar när spelet startas.

Android är en stor marknad och det hade varit stor efterfrågan på spelet till Android enligt dem.

Som sagt även med det inräknat så väger det inte upp den stora skillnaden i försäljning mellan plattformarna. Skillanden är att det är lite större tröskel att kopiera till iOS än till Android.

Som jag redan sagt, jag stödjer inte heller detta. Även om jag inte håller med om dina jämförelser. Känner inte en enda person som smitit från en restaurang eller snattar men så gott som varenda person jag känner har piratkopierat. Piratkopiering drabbar de allra flesta utvecklare negativt, punkt.

Du har helt fel utgångspunkt. "Förutsättningar" om man vill tjäna pengar definieras av köpvilja, inte av antalet användare. Det är helt ointressant hur många som använder en plattform ur ekonomisk synpunkt om ingen vill betala för din produkt. Och varför bry sig om hur efterfrågat ett spel är till en viss plattform om det endå inte kommer gå att sälja till den för att det är så lätt att piratkopiera, eller vilken ursäkt man nu vill använda sig av. Jag kanske VILL sälja glass på vintern men finns det ingen betalningsvilja så går det inte att göra något åt.

Du verkar tro att piratkopiering är fel i absoluta och moraliska termer, och att folk borde "skärpa sig och inse fakta", vilket är en väldigt blåögd inställning.

Piratkopiering existerar därför att folk tycker att den ekonomiska modellen för fysiska produkter passar dåligt in i det digitala samhället. Det har ingenting med att det är lätt eller svårt att göra.

Det ät t. ex relativt enkelt att snatta, göra för fort och ta en springnota/smitnota, men det gör inte folk endå, för de flesta tycker att det är moraliskt fel, även om det är genomförbart. Folk ser inget samband. Microsoft gråter floder över piratkopieringen och lägger in "phone home-ware" för att stävja piratkopieringen som de förlorar så mycket pengar på och OJSAN där slog de nytt vinstrekord igen.

Om det nu mot förmodan finns fristående utvecklare som verkligen lyckas gå back på piratkopiering så till den milda grad att de blir utan tillräcklig inkomst så får de väl skaffa ett annat jobb. Om du har en butik som folk snattar ifrån jämt och ständigt lär du bomma igen den. Det är, som jag säkert sagt 10 gånger nu, ingen mänsklig rättighet att livnära sig på vad man vill oavsett yttre förutsättningar.

"Piratkopiering drabbar de allra flesta utvecklare negativt, punkt." Nehe, jaha? Vad baserar du detta på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att prata om piratkopiering som EN företeelse är meningslöst, piratkopiering består av många olika delar.
Vissa delar drabbar utvecklare negativt på ett dåligt sätt.
Vissa delar drabbar utvecklare negativt på ett bra sätt, t.ex. då dom tvingas möta kundernas efterfrågan istället för att styra marknaden som dom vill eller att en dålig produkt blir välkänd för att vara dålig utan att folk går på marknadsföringstrams innan dom provade själva.
Vissa delar drabbar utvecklare positivt, t.ex. som marknadsföring.
Vissa delar gör varken till eller från.

osv osv osv osv.

Att bemöta "piratkopiering" som en helhet är lika dumt och fel som dom som attackerat videoband, radiosändingar, tv-sändningar, kassettband, grammofonen, bilen eller vad fan som helst som har förändrat klimatet i deras industri.

Jag har fullt laglig rätt att kopiera verk jag äger till mina närmsta vänner, eller, hade. Just nu är det inte riktigt lika klart med det.

I detta specifika fall som artikeln handlar om gäller det piratkopiering på just Androidplattformen. Flertalet spelutvecklare har ju tydligt gått ut och sagt att lönsamheten är något som håller dem tillbaka från att satsa på den plattformen. Piratkopiering är en del av det problemet även om det självklart inte är enda förklaringen (olika köpstarka kunder, fragmentering osv är ju självklart också bidragande orsaker).

Med andra ord, piratkopiering är en bidragande faktor som håller tillbaks utvecklingen av plattformen. Det drabbar inte bara utvecklarna utan även användarna som inte får alla spel som släpps till iOS eller får dem senare. Med tanke på hur marknadsandelarna ser ut borde Android vara den självklara primära mobilplattformen bland mobilutvecklare nu. Så inte fallet.

Nu ger jag upp, vi har helt olika åsikter och detta leder ingen vart. De som piratkopierar spel är snåla idioter enligt mig. Personligen kommer jag fortsätta att göra rätt för mig och betala och förhoppingsvis fler med mig så utvecklare kan fortsatta göra spel. Om er inställning att piratkopiering inte är något problem får er att sova bättre om nätterna så är det väl det bra antar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

I detta specifika fall som artikeln handlar om gäller det piratkopiering på just Androidplattformen.

Men nu var det inte bara detta specifika fall som diskuterades utan piratkopiering i allmänhet.

Skrivet av S_Z:

De som piratkopierar spel är snåla idioter enligt mig.

Och så länge du tycker/tror det så kommer du aldrig någonsin kunna ha en konstruktiv debatt kring det då din åsikt inte har särskilt mycket med verkligheten att göra.

Säg så här istället, dom som har råd men ändå inte spenderar pengar på spel dom tycker om är snåla idioter och jag håller med dig till fullo!

Permalänk
Inaktiv

Att spela spel är ingen mänsklig rättighet. Har man det så extremt dåligt ställt att man inte har råd med så pass billiga spel det ofta handlar om men likväl ändå har tid att spendera tid med att spela piratkopior så kanske det är dags att prioritera om sin vardag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Folk kommer inte ha kvar så gamla telefoner hur länge som helst och jag sade inte någon tidpunkt när det skulle hända.

Du anar inte hur länge folk kan ha kvar sina telefoner, majoriteten av människor byter inte telefon så fort en ny kommer, så innan Android 4.1 är den standard du påstår så har det kommit många nya versioner av Android

Permalänk
Entusiast

http://www.swedroid.se/erkande-androidutvecklaren-koushik-dut...

En ny röst i debatten som anser att Madfinger är idioter. Låter som ett bra koncept annars. Sälj spelet billigt och ta betalt för tjänster i spelet. Gnäll sedan på pirater, släpp spelet gratis och få mängder av gratis PR.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Samma värdelösa argument som spelutvecklare drar för att deras spel suger och folk inte vill betala för dem. Gör bra spel så kommer de sälja. Släpp dåliga spel så tjänar ni inga pengar.

Utvecklare 1: Gör ett bra spel
Marnkaden: Uppskattar lanseringen, köper spelet
Utvecklare 1: Tjänar pengar, gör fler spel

Utvecklare 2: Gör ett mediokert eller dåligt spel
Marknaden: Föga imponerad, försäljningen går trögt
Utvecklare 2: Skyller på piratkopiering, saknar självkritik
Världen: *Facepalm*

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Samma värdelösa argument som spelutvecklare drar för att deras spel suger och folk inte vill betala för dem. Gör bra spel så kommer de sälja. Släpp dåliga spel så tjänar ni inga pengar.

Utvecklare 1: Gör ett bra spel
Marnkaden: Uppskattar lanseringen, köper spelet
Utvecklare 1: Tjänar pengar, gör fler spel

Utvecklare 2: Gör ett mediokert eller dåligt spel
Marknaden: Föga imponerad, försäljningen går trögt
Utvecklare 2: Skyller på piratkopiering, saknar självkritik
Världen: *Facepalm*

Vad otroligt tråkig spelmarknaden skulle vara om det vore så enkel att den enda anledningen att spelföretag har problem med pirater är för att deras spel suger. Vi skulle ha Angry Birds, Minecraft, WoW och några till som lockar den stora marknaden.

Finns massor med mindre spelföretag som gör erkänt bra spel (återigen se mitt tidigare exempel) men kanske lite väl nischade och som inte har samma marginaler som jättarna när endast ett fåtal väljer att betala för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad otroligt tråkig spelmarknaden skulle vara om det vore så enkel att den enda anledningen att spelföretag har problem med pirater är för att deras spel suger. Vi skulle ha Angry Birds, Minecraft, WoW och några till som lockar den stora marknaden.

Finns massor med mindre spelföretag som gör erkänt bra spel (återigen se mitt tidigare exempel) men kanske lite väl nischade och som inte har samma marginaler som jättarna när endast ett fåtal väljer att betala för sig.

Jag försvarar inte piratkopieringen, men i en värld där konsumenten har begränsade resurser kan man inte köpa allt. En person som piratkopierar innebär inte alltid att utvecklaren förlorar något på det. Att piratkopiering är hög är inte en måttstock för att köpintresset hade varit stort. Det finns uppenbarligen en vilja att betala för spel, men kanske inte för dåliga spel. Utan piratkopiering hade det förmodligen varit så att folk helt enkelt hade avstått att spela ö.h.t.

Jag är för övrigt övertygad om att folk i stort är beredda att betala för underhållning så länge den håller måttet. Nischade spel har oftast för stor budget och för liten potentiell marknad. Piratkopering eller inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag försvarar inte piratkopieringen, men i en värld där konsumenten har begränsade resurser kan man inte köpa allt.

Klart man inte kan men som tur är överlever man utan att spela. Många gör det.

En person som piratkopierar innebär inte alltid att utvecklaren förlorar något på det. Att piratkopiering är hög är inte en måttstock för att köpintresset hade varit stort. Det finns uppenbarligen en vilja att betala för spel, men kanske inte för dåliga spel. Utan piratkopiering hade det förmodligen varit så att folk helt enkelt hade avstått att spela ö.h.t.

Visst är det så att många skulle avstått att spela och att det skulle vara 100% förlust på de som piratkopierar tror ju oftast inte företagen heller. Men att tror att ingen av dessa 9 av 10 i mitt exempel som använder piratkopior faktiskt skulle ha köpt spelet ifall det inte hade varit möjligt att kopiera ser jag som extremt osannolikt, framför allt när du har spelet på andra plattformar som du kan jämföra med.

Sen är det ju ofta mer än bara en förlorad vinst det handlar om. Många har servrar som dessa pirater också utnyttjar sig av så att de måste klara en högre belastning än vad det skulle behöva om det bara var betalande kunder. Och även support är ett återkommande klagomål från företag. Många tar tid från supporten trots att de inte har betalt för sig.

Jag är för övrigt övertygad om att folk i stort är beredda att betala för underhållning så länge den håller måttet. Nischade spel har oftast för stor budget och för liten potentiell marknad. Piratkopering eller inte.

Nja, behöver ju inte ta det till det extrema. Ta CD Project som visade på hur många det var som piratkopierat The Witcher 2. De gör ett jäkligt bra spel och som tur är har marginaler att kunna fortsätta utveckla spel men de är ju inte direkt glada. Och bara för att det finns tillräckligt med vettiga personer som betalar för sig gör ju det inte ok att det finns en ändå större mängd idioter som piratkopierar spelet.

Permalänk
Avstängd

Jag försvarar inte piratkopieringen, men i en värld där konsumenten har begränsade resurser kan man inte köpa allt. En person som piratkopierar innebär inte alltid att utvecklaren förlorar något på det. Att piratkopiering är hög är inte en måttstock för att köpintresset hade varit stort. Det finns uppenbarligen en vilja att betala för spel, men kanske inte för dåliga spel. Utan piratkopiering hade det förmodligen varit så att folk helt enkelt hade avstått att spela ö.h.t.

Men du gnäller om spel för 7:-, det är ju inte ens summor att tala om och har man inte råd just då så är det bara att spara, jag vill ha en BMW M5 men har inte råd med en, men jag går inte ut och stjäl en bara för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Visst är det så.
Men det jag inte förstår är hur ni verkar mena att någon förlorar på att en spel kopia som aldrig skulle sålts piratkopieras.

Visst finns det piratkopior som används istället för original och det tycker jag är bra ibland, dåligt ibland. Det beror på många faktorer.

Men om vi skippar det, i dom fall där en piratkopia aldrig någonsin kopieras istället för att köpas utan istället för att aldrig spela spelet/se på filmen/lyssna på låten osv.
Vad är negativt med det?

Varför ska man låta bli att piratkopiera någonting man inte vill betala för men av någon anledning vill använda?
Vem förlorar på det?

Man kan argumentera att man skulle betalat för det om det inte fanns alternativ att piratkopiera, och visst, det finns sådana fall, men det finns också många fall där det inte gäller.

Så jag skulle vilja veta, vem förlorar på att en kopia sprids i dom fall där ett original aldrig skulle sålts ändå? Och varför ska man låta bli att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Men du gnäller om spel för 7:-, det är ju inte ens summor att tala om och har man inte råd just då så är det bara att spara, jag vill ha en BMW M5 men har inte råd med en, men jag går inte ut och stjäl en bara för det

Nej, jag gnäller inte om spel för 7:-. Jag köper mina spel. Spel jag inte köper spelar jag inte.

Den stora tankevurpan du gör är att en BMW M5 som du stjäl medför en kostnad. Inte bara går försäljaren miste om ett köptillfälle, du tar dessutom något som bara kan säljas av säljaren en gång. En kopia är en kopia, försäljaren förlorar ingenting på att en kund som inte tänkt eller kan köpa laddar ner en kopia.

Piratkopiering =! stöld

Skrivet av S_Z:

Visst är det så att många skulle avstått att spela och att det skulle vara 100% förlust på de som piratkopierar tror ju oftast inte företagen heller. Men att tror att ingen av dessa 9 av 10 i mitt exempel som använder piratkopior faktiskt skulle ha köpt spelet ifall det inte hade varit möjligt att kopiera ser jag som extremt osannolikt, framför allt när du har spelet på andra plattformar som du kan jämföra med.

Nu skrev jag ju inte att alla som piratkopierar hade avstått från att köpa spelet, men siffrorna för antalet nedladdade spel är inte en måttstock för hur försäljningen hade sett ut utan piratkopiering. Jämföra med andra plattformar går inte heller därför att flera som spelar på sin PC också har en Xbox eller PS3. Om du redan köpt spelet till xbox:en så köper du det förmodligen inte till PCn också.

Skrivet av S_Z:

Sen är det ju ofta mer än bara en förlorad vinst det handlar om. Många har servrar som dessa pirater också utnyttjar sig av så att de måste klara en högre belastning än vad det skulle behöva om det bara var betalande kunder. Och även support är ett återkommande klagomål från företag. Många tar tid från supporten trots att de inte har betalt för sig.

Om du har DRM på server side så blir det ingen extra belastning, och det är något som de flesta utvecklare drar nytta av. Supportkostnaden får nog ses som marginell i sammanhanget.

Skrivet av S_Z:

Nja, behöver ju inte ta det till det extrema. Ta CD Project som visade på hur många det var som piratkopierat The Witcher 2. De gör ett jäkligt bra spel och som tur är har marginaler att kunna fortsätta utveckla spel men de är ju inte direkt glada. Och bara för att det finns tillräckligt med vettiga personer som betalar för sig gör ju det inte ok att det finns en ändå större mängd idioter som piratkopierar spelet.

Sålde Witcher 2 dåligt?

Det verkar inte som om min poäng går fram helt. Min poäng är att piratkopiering inte innebär en förlorad försäljning för utgivaren om kunden inte haft förmåga att köpa spelet. Man kan argumentera att man moraliskt (och lagenligt för den delen) inte ska bruka en vara man inte köper, men skadan som utgivaren tar går att diskutera.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10