Vinn nätagg från Seasonic

Android-pirater tvingar spelutvecklare att släppa Dead Trigger gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Så jag skulle vilja veta, vem förlorar på att en kopia sprids i dom fall där ett original aldrig skulle sålts ändå? Och varför ska man låta bli att göra det?

Det är precis det där jag inte tänker diskutera för det är ingen poäng.

Min inställning är att det inte spelar någon som helst roll ifall personen inte hade köpt det om han inte hade fått det gratis, alltså då det inte skulle innebära förlust för spelföretagen. Det hör liksom inte hit enligt mig. Hade personen inte spelat det om han inte hade fått tag på det gratis så skulle han helt enkelt ge fan i och spela. Det är ingen mänsklig rättighet att få spela.

Men jag förstår att du är av en annan uppfattning och eftersom ingen av oss kommer ändra sig på den punkten så är den diskussionen meningslös.

Skrivet av Valiumballong:

Nu skrev jag ju inte att alla som piratkopierar hade avstått från att köpa spelet, men siffrorna för antalet nedladdade spel är inte en måttstock för hur försäljningen hade sett ut utan piratkopiering. Jämföra med andra plattformar går inte heller därför att flera som spelar på sin PC också har en Xbox eller PS3. Om du redan köpt spelet till xbox:en så köper du det förmodligen inte till PCn också.

Nej, det må inte vara någon exakt måttstock men det ger en fingervisning, speciellt när du har två mobilplattformar som Android och iOS att jämföra mellan. Som sagt handlar det inte om ett litet antal pirater per betalande kund så även om man räknar in att vissa har två plattformar så är antalet som piratkopierar stort.

Om du har DRM på server side så blir det ingen extra belastning, och det är något som de flesta utvecklare drar nytta av. Supportkostnaden får nog ses som marginell i sammanhanget.

Javisst. Företagen kan lägga ner hur mycket tid och pengar som helst för att göra sina spel mer säkra mot pirater men det är så jävla tråkigt att de skall behöva göra det istället för att lägga de resurserna på att göra sina spel bättre.

Känner att jag lika gärna kan citera från den artikeln av en utvecklare till "Football Manager Handheld" jag länkade till:

Citat:

Piracy is a fact of life for game developers. I’m not stupid enough to think that 100 percent of pirated games are lost sales — there are, of course, some people who would not buy or play a game if it wasn’t available for free, but there are also some dishonest people who pirate things they would otherwise buy, just because they can.

The thing is, people who make games do lose from piracy. We lose from the small percent of pirated copies that are lost sales, but we also have direct costs, both financial and opportunity costs, which can be attributed to every version, pirated or not. Whether that be server costs (for skin downloads), support costs (believe it or not, pirates still ask for customer support) and wasted time trying to deal with it all.

So what do we do? We can look into going “free to play,” which will lead to huge costs having to attempt to renegotiate all of our licenses, and would only take one to say “no” to make it impossible. We could badger Google into doing something with its store and the Android operating system to make it harder for the pirates but, to be frank, that would be too little too late. We could write a DRM system to make it harder, or look to license one in and integrate it.

All of which costs time that we’d rather be spending improving the game.

Sålde Witcher 2 dåligt?

Det sålde förhållande vis bra men antalet som spelade med en piratkopierad version av det var mångdubblet jämfört med de som faktiskt betalat för sig. Visst, återigen så skulle inte alla ha spelat det om det inte fick tag på det gratis och visst finns säkerligen en och annan som gjorde rätt för sig efter de testat det men det väger inte upp de 4.5 miljoner (sannolikt ännu mer nu) som hade spelat med en piratversion. Att ett spel säljer bra ger dig inte mer rätt att piratkopiera det.

Det verkar inte som om min poäng går fram helt. Min poäng är att piratkopiering inte innebär en förlorad försäljning för utgivaren om kunden inte haft förmåga att köpa spelet. Man kan argumentera att man moraliskt (och lagenligt för den delen) inte ska bruka en vara man inte köper, men skadan som utgivaren tar går att diskutera.

Jodå. Jag förstår vad du säger men precis som jag sa till Kilroy så är det här vi skiljer oss åt och sannolikt aldrig kommer ändra åsikt, inte jag allafall För mig spelar det som sagt egentligen ingen roll hurvida företaget förlorar pengar eller inte. Har du inte gjort rätt för dig skall du inte heller få bruka varan enligt mig, punkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Varför ska man låta bli att piratkopiera någonting man inte vill betala för men av någon anledning vill använda?
Vem förlorar på det?

De som använder produkter. Någonstans måste ju ändå pengar in för att dels hålla igång underhåll samt få ut nya produkter. Finns ingen som helst anledning att inte betala för en produkt man uppenbarligen vill använda. Om det nu är okej för vissa att inte betala för sig så bör det rimligtvis då vara okej för alla att använda produkter utan att betala för sig. Vart kommer pengarna in för nya produkter?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Avstängd

Nej, jag gnäller inte om spel för 7:-. Jag köper mina spel. Spel jag inte köper spelar jag inte.

Den stora tankevurpan du gör är att en BMW M5 som du stjäl medför en kostnad. Inte bara går försäljaren miste om ett köptillfälle, du tar dessutom något som bara kan säljas av säljaren en gång. En kopia är en kopia, försäljaren förlorar ingenting på att en kund som inte tänkt eller kan köpa laddar ner en kopia.

Piratkopiering =! stöld

Ööööh, det är ju EXAKT det han gör
Jag hade inte tänkt tanka min bil men eftersom jag passerade en mack så fyllde jag tanken och stack utan att betala, men de har ju inte förlorat något eftersom jag inte hade tänkt tanka bilen egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Ööööh, det är ju EXAKT det han gör
Jag hade inte tänkt tanka min bil men eftersom jag passerade en mack så fyllde jag tanken och stack utan att betala, men de har ju inte förlorat något eftersom jag inte hade tänkt tanka bilen egentligen

Seriöst, är det här verklgien så oerhört svårt att förstå? Nästan så man blir konfunderad

Om du tankar bilen med deras bensin tar du från deras _begränsade_ resurser. Bensinen du tar kan de inte sälja till någon annan. Går du in i en spelbutik och tar ett spel är det ett spel som butiken inte kommer att kunna sälja. Det är en förlust.

Om du kopierar ett spel finns originalet fortfarande kvar för försäljning.

Du kan inte jämföra stöld av ett fysiskt exemplar och en kopia därför att det är äpplen och päron.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Seriöst, är det här verklgien så oerhört svårt att förstå? Nästan så man blir konfunderad

Om du tankar bilen med deras bensin tar du från deras _begränsade_ resurser. Bensinen du tar kan de inte sälja till någon annan. Går du in i en spelbutik och tar ett spel är det ett spel som butiken inte kommer att kunna sälja. Det är en förlust.

Du kan inte jämföra stöld av ett fysiskt exemplar och en kopia därför att det är äpplen och päron.

Stöld är stöld oavsett källa så liknelsen är den samma, spelutvecklare sysslar inte med välgörenhet hur mycket du än argumenterar för kopiering

Permalänk
Medlem

Det stämmer naturligtvis men är ett i mina ögon korkat argument för att försvara piratkopiering som många använder.

Någon har lagt ner sin tid och pengar på att ta fram en produkt, spelar ingen roll om det är bil eller om det är mjukvara. Har du inte betalt för dig har du inte heller rätt att använda produkten.

En olovlig nerladdning, av en person som skulle betalt för sig om denna inte hade möjlighet att piratkopiera spelet, är en förlorad vinst. Plus all annan kostnad som piratkopiering innebär utöver förlorad vinst som nämnt i mina tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Stöld är stöld oavsett källa så liknelsen är den samma, spelutvecklare sysslar inte med välgörenhet hur mycket du än argumenterar för kopiering

Det är inte stöld. Okej? Lagen säger att piratkopiering av upphovsrättsskyddat material faller under just brott mot upphovsrättslagen, inte stöld. Att kalla det för stöld är felaktigt och att påstå att det skulle vara stöld är felaktigt. Jag argumenterar inte heller för fildelning så den enda slutsats jag kan dra är att din läsförståelse är trasig.

Skrivet av S_Z:

Det stämmer naturligtvis men är ett i mina ögon korkat argument för att försvara piratkopiering som många använder.

Någon har lagt ner sin tid och pengar på att ta fram en produkt, spelar ingen roll om det är bil eller om det är mjukvara. Har du inte betalt för dig har du inte heller rätt att använda produkten.

En olovlig nerladdning, av en person som skulle betalt för sig om denna inte hade möjlighet att piratkopiera spelet, är en förlorad vinst. Plus all annan kostnad som piratkopiering innebär utöver förlorad vinst som nämnt i mina tidigare inlägg.

Jag håller med om allt du säger ovan. Klart att den som tagit fram en produkt ska ha betalt för mödan av de som vill bruka den, men att prata om den enorma ekonomiska skadan som piratkopiering leder till tror jag är fel. Piratkopiering är ett faktum och det är något utvecklare och utgivare måste acceptera och försöka arbeta runt. Jag skulle gärna se siffror som påvisar att försäljningen av spel (till alla plattformar, att bara mäta PC är inte rättvist) minskar. Att produktens utvecklingskostnader blir dyrare och dyrare samtidigt som konkurrensen blir hårdare och hårdare är inte ett framgångsrecept i någon bransch. Till skillnad från andra branscher kan dock de som sysslar med immaterialrätt alltid falla tillbaka på argumentet att det inte är deras fel, utan fildelningen. Misslyckas man är det fildelningens fel och inget annat. Ubisoft är mästarnas mästare vad det gäller brist på självkritiskt tänkande.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Det är inte stöld. Okej? Lagen säger att piratkopiering av upphovsrättsskyddat material faller under just brott mot upphovsrättslagen, inte stöld. Att kalla det för stöld är felaktigt och att påstå att det skulle vara stöld är felaktigt. Jag argumenterar inte heller för fildelning så den enda slutsats jag kan dra är att din läsförståelse är trasig.

Jag håller med om allt du säger ovan. Klart att den som tagit fram en produkt ska ha betalt för mödan av de som vill bruka den, men att prata om den enorma ekonomiska skadan som piratkopiering leder till tror jag är fel. Piratkopiering är ett faktum och det är något utvecklare och utgivare måste acceptera och försöka arbeta runt. Jag skulle gärna se siffror som påvisar att försäljningen av spel (till alla plattformar, att bara mäta PC är inte rättvist) minskar. Att produktens utvecklingskostnader blir dyrare och dyrare samtidigt som konkurrensen blir hårdare och hårdare är inte ett framgångsrecept i någon bransch. Till skillnad från andra branscher kan dock de som sysslar med immaterialrätt alltid falla tillbaka på argumentet att det inte är deras fel, utan fildelningen. Misslyckas man är det fildelningens fel och inget annat. Ubisoft är mästarnas mästare vad det gäller brist på självkritiskt tänkande.

...och sunt förnuft är en bristvara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Lagen är rätt tydlig i att brott mot upphovsrättslagen inte är stöld. Att gå efter lagens beskrivning borde kunna anses som sunt förnuft.

Du kan påstå att en katt är en hund om du vill, det innebär inte att du har rätt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

De som använder produkter. Någonstans måste ju ändå pengar in för att dels hålla igång underhåll samt få ut nya produkter. Finns ingen som helst anledning att inte betala för en produkt man uppenbarligen vill använda. Om det nu är okej för vissa att inte betala för sig så bör det rimligtvis då vara okej för alla att använda produkter utan att betala för sig.

Nu svarar du inte på min fråga utan på något helt annat.

Jag trodde jag var tydlig nog men jag behöver tydligen vara ännu tydligare.
Jag pratar om dom fall där piratkopian till 100% verkligen aldrig på något sätt ersatt en köpt kopia.

Skrivet av anders190:

Vart kommer pengarna in för nya produkter?

Hur menar du att det kommer in mer pengar till produktens skapare för att någon låter bli att använda produkten?

Återigen, jag pratar ENBART om dom fall där det aldrig hade sålts ett original.
Jag har sagt att det finns väldigt mycket piratkopiering som ersätter försäljning av original men det finns också väldigt mycket piratkopiering som inte gör det.

Och jag frågar vem som påverkas negativt av den piratkopiering som på inget vis tar andelar från försäljningen.

EDIT: Jag tycker det är ett stort problem att det finns många marknader där piratkopieringen som tar andelar från köpta original är för stor och utvecklarna/skaparna inte får in tillräckligt med pengar. Och jag vill väldigt gärna komma fram till en lösning på det.
Bara för att poängtera.

Skrivet av Flux69:

Om du börjar argumentera med "sunt förnuft" så har du inga riktiga argument eller fakta att komma med.
Piratkopiering är inte stöld.
Vill man prata ett annat språk eller ändra språkets betydelse så att "stöld" innefattar brott mot upphovsrätten så kan man väll göra det om man vill.
Men vi andra vill prata svenska och använda både dom språkliga och juridiska definitioner som vi har i svenskan och i Sverige.

Om du vill diskutera saker på ett konstruktivt sätt så rekommenderar jag dig att använda samma språkliga och juridiska definitioner som finns i det land ni pratar om och på det språk ni nu använder.

Att hitta på helt egna språkliga och juridiska definitioner och argumentera utifrån dom tycker jag känns helt meningslöst.
Bara ett tips!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flux69:

Fast detta är inte stöld utan brott mot upphovsrättslagen och det är två helt olika saker. Sen att antipiratlobbyn vill kalla det stöld är en annan sak men det handlar mest om propaganda. För en fortsatt vettig diskussion är det bäst om alla befinner sig i rätt lagrum. Det vill säga glöm allt vad stöld heter för det är inte relevant. De lagarna är inte tillämpbara här och har aldrig varit det. Hur mycket man än piratkopierar kommer man aldrig kunna bli dömd för stöld om de inte radikalt skriver om lagen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är precis det där jag inte tänker diskutera för det är ingen poäng.

Min inställning är att det inte spelar någon som helst roll ifall personen inte hade köpt det om han inte hade fått det gratis, alltså då det inte skulle innebära förlust för spelföretagen. Det hör liksom inte hit enligt mig. Hade personen inte spelat det om han inte hade fått tag på det gratis så skulle han helt enkelt ge fan i och spela. Det är ingen mänsklig rättighet att få spela.

Men jag förstår att du är av en annan uppfattning och eftersom ingen av oss kommer ändra sig på den punkten så är den diskussionen meningslös.

I argumentationen så använder "ni" argumentet att någon tar skada av piratkopiering och att det är anledningen till att piratkopiering är dåligt.
När jag tar upp exempel där ingen tar skada av piratkopiering så säger "ni" att det inte spelar någon roll.
Alltså säger du själv att "erat" argument att piratkopiering är dåligt eftersom någon tar skada inte stämmer eftersom det inte spelar någon roll ifall någon tar skada eller inte, du tycker piratkopiering är dåligt iaf.

Ser du hur du säger emot dig själv på det sättet du argumenterar här?

Så om piratkopiering inte är dåligt för att någon tar skada, vad har du emot piratkopiering?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Nu svarar du inte på min fråga utan på något helt annat.

Jag trodde jag var tydlig nog men jag behöver tydligen vara ännu tydligare.
Jag pratar om dom fall där piratkopian till 100% verkligen aldrig på något sätt ersatt en köpt kopia.

Hur menar du att det kommer in mer pengar till produktens skapare för att någon låter bli att använda produkten?

Återigen, jag pratar ENBART om dom fall där det aldrig hade sålts ett original.
Jag har sagt att det finns väldigt mycket piratkopiering som ersätter försäljning av original men det finns också väldigt mycket piratkopiering som inte gör det.

Och jag frågar vem som påverkas negativt av den piratkopiering som på inget vis tar andelar från försäljningen.

EDIT: Jag tycker det är ett stort problem att det finns många marknader där piratkopieringen som tar andelar från köpta original är för stor och utvecklarna/skaparna inte får in tillräckligt med pengar. Och jag vill väldigt gärna komma fram till en lösning på det.
Bara för att poängtera.

Om det nu är okej att använda en produkt och inte betala för sig, varför skulle någon överhuvudtaget betala? Det är det jag ville komma fram till.

Det känns inte som vi kommer någon vart här så jag drar mig ur diskussionen återigen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Om det nu är okej att använda en produkt och inte betala för sig, varför skulle någon överhuvudtaget betala? Det är det jag ville komma fram till.

Skulle inte du betala för att använda produkter du tycker är bra även om det var tillåtet att använda den utan att betala för sig?
Det skulle jag göra, det gör jag redan idag med många produkter.

Dock tror jag inte att det är tillräckligt många som skulle göra det för att en volontärbetalningsmodell skulle fungera.

Men för att komma framåt och hitta en lösning så kan man inte på rak arm fördöma all otillåten kopiering, lagarna är konstiga, motsägelsefulla och odemokratiskt fattade.

Hur ska vi utveckla både distribution och lagar kring datorprogram, spel, musik och film i den moderna, digitala informationsvärlden?

Att kalla kopiering för stöld och rakt av fördöma all piratkopiering i sig är helt fel väg att gå enligt mig, och enligt alla som vill ha en konstruktiv debatt.

Hur ska vi hantera det hela så att personlig integritet respekteras, rättigheter kring informationsutbyte och journalistik hålls vid liv, upphovsmännen får ersättning och krediteras för deras jobb och skapelser, osv osv osv.

Det behövs en konstruktiv debatt kring detta, tyvärr är det så att dom som representerar upphovsmännen i debatten mest faktiskt representerar sig själva och sin egen position som mellanhänder och inte upphovsmännen i sig vilket skapar en helt absurd debattnivå vilket ger utrymme och legitimitet till riktigt tomtar på andra sidan som dock framstår som vettigare i jämförelse.

Permalänk
Avstängd

Lagen är rätt tydlig i att brott mot upphovsrättslagen inte är stöld. Att gå efter lagens beskrivning borde kunna anses som sunt förnuft.

Du kan påstå att en katt är en hund om du vill, det innebär inte att du har rätt.

Det står inte alls tydligt, men brott mot upphovsrättslagen går under benämningen "Tillgrepp" där stöld oxå innefattas.
Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott 8 kap. 1 § "Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år, samma straffskala som"

Du kan inte läsa någon av dessa lagar och påstå att det står i klarhet, för ingen lag är tydlig, de är öppna för tolkningar:

https://lagen.nu/1960:729 Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
https://lagen.nu/1962:700 Brottsbalk (1962:700)
https://lagen.nu/1993:1212 Upphovsrättsförordning (1993:1212)
https://lagen.nu/1994:193 Internationell upphovsrättsförordning (1994:193)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flux69:

Det står inte alls tydligt, men brott mot upphovsrättslagen går under benämningen "Tillgrepp" där stöld oxå innefattas.
Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott 8 kap. 1 § "Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år, samma straffskala som"

Du kan inte läsa någon av dessa lagar och påstå att det står i klarhet, för ingen lag är tydlig, de är öppna för tolkningar:

https://lagen.nu/1960:729 Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
https://lagen.nu/1962:700 Brottsbalk (1962:700)
https://lagen.nu/1993:1212 Upphovsrättsförordning (1993:1212)
https://lagen.nu/1994:193 Internationell upphovsrättsförordning (1994:193)

Fråga en utbildad jurist och se vad du får för svar, det har nämligen jag gjort och det var helt klart inte stöld. Du kan även reflektera över vad alla de domstolsfall som vi haft här i Sverige har handlat om. Det har alltid varit brott mot upphovsrättslagen eller medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Hade åklagaren kunnat åtala för stöld istället hade denne garanterat gjort det men nu går inte det därför görs det inte. Vilka straff man kan bli dömd till regleras i lag 1960:729, 7 kap.

Om du vidare orkat läsa dina egna källor hade du hittat det här i brottsbalken kapitel 8:

"1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år."

Sedan läser du kommentaren bredvid:

"Paragrafen skyddar äganderätten. Endast lösa saker samt del till fast egendom kan ägas, vidare kan inte heller döda människor äga saker. Tillgreppet ska ske i syfte att tillägna sig saken. Gränsen mellan stöld enligt 1 § och snatteri enligt 2 § går, om tillgreppet sker i butik vid 1000 kr, se NJA 2009 s. 586. Om tillgreppet sker utanför en butik sänks gränsen beroende på hur stort integritetsintrång gärningsmannen gör. I rättsfallet NJA 1995 s. 561 ansågs tillgrepp av sammanlagt 140 kr ur två handväskor utgöra stöld då det inneburit ett inte obetydligt integritetsintrång. Även att egendom måste lämnas obevakad har ansetts som försvårande omständighet (NJA 1985 s. 384). Vidare gäller att endast föremål som har ett värde på den legala marknaden kan bli stulna. Föremål med endast affektionsvärde, eller exv narkotika skyddas inte. Skuldebrev, körkort, pass, fullmakter eller en redan ifylld check m.m. har heller inget eget ekonomiskt värde och faller också utanför paragrafens skyddsområde."

Markeringen är min egen och den säger rakt ut att du har fel. Så, då var det avklarat ännu en gång. Piratkopiering är inte stöld. Kan vi återgå till diskussionen nu?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fråga en utbildad jurist och se vad du får för svar, det har nämligen jag gjort och det var helt klart inte stöld. Du kan även reflektera över vad alla de domstolsfall som vi haft här i Sverige har handlat om. Det har alltid varit brott mot upphovsrättslagen eller medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Hade åklagaren kunnat åtala för stöld istället hade denne garanterat gjort det men nu går inte det därför görs det inte. Vilka straff man kan bli dömd till regleras i lag 1960:729, 7 kap.

Om du vidare orkat läsa dina egna källor hade du hittat det här i brottsbalken kapitel 8:

"1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år."

Sedan läser du kommentaren bredvid:

"Paragrafen skyddar äganderätten. Endast lösa saker samt del till fast egendom kan ägas, vidare kan inte heller döda människor äga saker. Tillgreppet ska ske i syfte att tillägna sig saken. Gränsen mellan stöld enligt 1 § och snatteri enligt 2 § går, om tillgreppet sker i butik vid 1000 kr, se NJA 2009 s. 586. Om tillgreppet sker utanför en butik sänks gränsen beroende på hur stort integritetsintrång gärningsmannen gör. I rättsfallet NJA 1995 s. 561 ansågs tillgrepp av sammanlagt 140 kr ur två handväskor utgöra stöld då det inneburit ett inte obetydligt integritetsintrång. Även att egendom måste lämnas obevakad har ansetts som försvårande omständighet (NJA 1985 s. 384). Vidare gäller att endast föremål som har ett värde på den legala marknaden kan bli stulna. Föremål med endast affektionsvärde, eller exv narkotika skyddas inte. Skuldebrev, körkort, pass, fullmakter eller en redan ifylld check m.m. har heller inget eget ekonomiskt värde och faller också utanför paragrafens skyddsområde."

Markeringen är min egen och den säger rakt ut att du har fel. Så, då var det avklarat ännu en gång. Piratkopiering är inte stöld. Kan vi återgå till diskussionen nu?

Fortfarande...ingen lag är tydlig, de är öppna för tolkningar, det kan du oxå fråga din "jurist"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flux69:

Fortfarande...ingen lag är tydlig, de är öppna för tolkningar, det kan du oxå fråga din "jurist"

Vad vill du ha sagt med det? Blev du lite sur för att du inte ens orkade läsa igenom vad du själv länkade till?

Äganderätten reglerar ägandet av materiella saker och skyddas, bland annat, av brottsbalken. Piratkopiering handlar däremot om immaterialrätt och det regleras av upphovsrättslagen. Så att stjäla en skiva i butik och att ladda ner samma skiva från en torrentsida är två helt olika brott som regleras av olika lagrum.

Min jurist är faktiskt just jurist, det vill säga hon har läst juridik massa år vilket har lett till en juristexamen och hon jobbar nu på åklagarmyndigheten, så citationstecknen är högst överflödiga. Hon är däremot inte advokat för det är bara ledamöter i advokatsamfundet som får kalla sig det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Vad vill du ha sagt med det? Blev du lite sur för att du inte ens orkade läsa igenom vad du själv länkade till?

Äganderätten reglerar ägandet av materiella saker och skyddas, bland annat, av brottsbalken. Piratkopiering handlar däremot om immaterialrätt och det regleras av upphovsrättslagen. Så att stjäla en skiva i butik och att ladda ner samma skiva från en torrentsida är två helt olika brott som regleras av olika lagrum.

Min jurist är faktiskt just jurist, det vill säga hon har läst juridik massa år vilket har lett till en juristexamen och hon jobbar nu på åklagarmyndigheten, så citationstecknen är högst överflödiga. Hon är däremot inte advokat för det är bara ledamöter i advokatsamfundet som får kalla sig det.

Varför tror du jag blev sur? Jag hänvisar doch fortfarande till att brott mot upphovsrättslagen går under benämningen "Tillgrepp" där stöld oxå innefattas

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flux69:

Varför tror du jag blev sur? Jag hänvisar doch fortfarande till att brott mot upphovsrättslagen går under benämningen "Tillgrepp" där stöld oxå innefattas

Ja och din egen källa, det vill säga brottsbalkens åttonde kapitel enbart gäller för saker, det vill säga fysiska ting, lösöre och del av egendom. Lagen du hänvisar till gäller inte immateriella saker. Det står ju klart och tydligt i din egen källhänvisning.

"Detta kapitel handlar om att någon tar en sak ur annans besittning med hjälp av fysiska medel. Endast fysiska saker kan besittas. Att en sak är i någons besittning brukar ibland beskrivas som att det för en utomstående framstår som om saken ägs av personen och saken är inom räckhåll för denne. Man skiljer vidare på ensambesittning där andra personer är uteslutna, sambesittning då två eller fler personer har tillgång till egendomen oberoende av varandra samt gemensam besittning då en person endast tillsammans med andra kan komma åt saken."

Du kan inte besitta en digital kopia och därför kan du inte stjäla den.

Sen hänvisar du inte, du påstår helt utan belägg för du har inte lagt fram en enda mening så stöder din tes. Du har bara länkat till långa lagtexter som dessutom säger emot din tes.

Så du kan få ett par frågor att svara på också. Om det nu är stöld, varför döms inga fildelare till stöld? Eller för den delen, varför åklagas de inte för stöld?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

^Detta

Om man inte ens orkar läsa igenom sina egna källor ska man inte vara så stor i käften.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

I argumentationen så använder "ni" argumentet att någon tar skada av piratkopiering och att det är anledningen till att piratkopiering är dåligt.

När jag tar upp exempel där ingen tar skada av piratkopiering så säger "ni" att det inte spelar någon roll.
Alltså säger du själv att "erat" argument att piratkopiering är dåligt eftersom någon tar skada inte stämmer eftersom det inte spelar någon roll ifall någon tar skada eller inte, du tycker piratkopiering är dåligt iaf.

Ser du hur du säger emot dig själv på det sättet du argumenterar här?

Så om piratkopiering inte är dåligt för att någon tar skada, vad har du emot piratkopiering?

Nej, jag ser det som två helt skilda frågor.

1) Konkreta frågor som hur mycket/lite piratkopiering skadar utvecklare diskuterar jag gärna. Personligen är jag fullkomligt övertygad om att de allra flesta utvecklare drabbas negativt av piratkopiering och är ju knappast ensam om det. Det finns så många faktorer som pekar på att så är fallet. Även inräknat med att visa personer inte skulle betalat för sig om det inte fick tag på det gratis så är det en så enormt stor mängd piratater i mitt tidigare exempel, så att ingen av dessa skulle ha betalat för sig om de inte kunde piratkopiera det är för mig extremt osannolikt (framförallt när man jämför med liknande plattformar osv). Sen har vi som sagt en massa annat runt omkring som även kostar pengar p g a pirater så som servar, support, implementera/köpa säkerhetsmetoder för att göra piratkopiering svårare och så vidare. Ja, allt det där som nämnts några gånger nu.

Denna bit är intressant och det diskuterar jag gärna.

2) Den mera övergripande frågan, eller moral/etik-frågan kanske man skall säga. "Piratkopiering är ingen stöld, så därför tar ingen skada av det". Detta är för mig helt meningslöst att diskutera. Någon lägger ner massa tid och pengar på att ta fram produkt som du använder utan tillåtelse. Jag anser att piratkopiering är lika fel som stöld även om man faktiskt inte tar något fysiskt. Så det är ingen idé att du tjatar om det mig mig. Det är det svar du får.

Alltså, det mer konkreta frågorna, hur mycket/lite det skada utvecklarna, vad kan man göra åt det o s v diskuterar jag gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, jag ser det som två helt skilda frågor.

1) Konkreta frågor som hur mycket/lite piratkopiering skadar utvecklare diskuterar jag gärna. Personligen är jag fullkomligt övertygad om att de allra flesta utvecklare drabbas negativt av piratkopiering och är ju knappast ensam om det. Det finns så många faktorer som pekar på att så är fallet. Även inräknat med att visa personer inte skulle betalat för sig om det inte fick tag på det gratis så är det en så enormt stor mängd piratater i mitt tidigare exempel, så att ingen av dessa skulle ha betalat för sig om de inte kunde piratkopiera det är för mig extremt osannolikt (framförallt när man jämför med liknande plattformar osv). Sen har vi som sagt en massa annat runt omkring som även kostar pengar p g a pirater så som servar, support, implementera/köpa säkerhetsmetoder för att göra piratkopiering svårare och så vidare. Ja, allt det där som nämnts några gånger nu.

Denna bit är intressant och det diskuterar jag gärna.

2) Den mera övergripande frågan, eller moral/etik-frågan kanske man skall säga. "Piratkopiering är ingen stöld, så därför tar ingen skada av det". Detta är för mig helt meningslöst att diskutera. Någon lägger ner massa tid och pengar på att ta fram produkt som du använder utan tillåtelse. Jag anser att piratkopiering är lika fel som stöld även om man faktiskt inte tar något fysiskt. Så det är ingen idé att du tjatar om det mig mig. Det är det svar du får.

Alltså, det mer konkreta frågorna, hur mycket/lite det skada utvecklarna, vad kan man göra åt det o s v diskuterar jag gärna.

Jag orkar inte försöka förklara för dig mer varför du inte kan se på det så om du vill ha en konstruktiv debatt, men vi struntar i det då du inte är intresserad av att vidga ditt perspektiv.
Vi har helt olika perspektiv och utgångspunkter helt enkelt.

Men, låt oss då diskutera vad vi ska göra åt det.
Hur ska vi komma till bukt med de negativa effekterna av piratkopiering?
Det är någonting vi är överens om att vi behöver göra, men hur menar du att man ska göra det?

Permalänk
Medlem

Jag tror att den fundamentala grunduppfattningen huruvida det är stöld eller inte utgör ett problem. Jag delar S_Z åsikt och tror att en stor bidragande orsak till att man inte är beredd att betala för något är att man ser det som någon självklarhet att ha gratis tillgång till olika typer av media.

Om en pundare slår sönder en ruta på min bil och tar min bilstereo förstår han att det är fel men bryr sig inte, om någon däremot laddar hem ett spel så tror jag inte det reflekteras så mycket över de moraliska aspekterna.

Jag förstår att många är av en annan åsikt men tror att det är starkt bidragande orsak till ovilljan att betala för något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Ja och din egen källa, det vill säga brottsbalkens åttonde kapitel enbart gäller för saker, det vill säga fysiska ting, lösöre och del av egendom. Lagen du hänvisar till gäller inte immateriella saker. Det står ju klart och tydligt i din egen källhänvisning.

"Detta kapitel handlar om att någon tar en sak ur annans besittning med hjälp av fysiska medel. Endast fysiska saker kan besittas. Att en sak är i någons besittning brukar ibland beskrivas som att det för en utomstående framstår som om saken ägs av personen och saken är inom räckhåll för denne. Man skiljer vidare på ensambesittning där andra personer är uteslutna, sambesittning då två eller fler personer har tillgång till egendomen oberoende av varandra samt gemensam besittning då en person endast tillsammans med andra kan komma åt saken."

Du kan inte besitta en digital kopia och därför kan du inte stjäla den.

Sen hänvisar du inte, du påstår helt utan belägg för du har inte lagt fram en enda mening så stöder din tes. Du har bara länkat till långa lagtexter som dessutom säger emot din tes.

Så du kan få ett par frågor att svara på också. Om det nu är stöld, varför döms inga fildelare till stöld? Eller för den delen, varför åklagas de inte för stöld?

Skrivet av Kilroy:

Jag orkar inte försöka förklara för dig mer varför du inte kan se på det så om du vill ha en konstruktiv debatt, men vi struntar i det då du inte är intresserad av att vidga ditt perspektiv.
Vi har helt olika perspektiv och utgångspunkter helt enkelt.

Men, låt oss då diskutera vad vi ska göra åt det.
Hur ska vi komma till bukt med de negativa effekterna av piratkopiering?
Det är någonting vi är överens om att vi behöver göra, men hur menar du att man ska göra det?

Jag hoppas ni någon gång i era liv framställer något som ni hoppas tjäna pengar på och som ni blir av med bara för att folk inte vill betala för sig så förstår ni vad man menar, ni kommer ju inte bli speciellt glada då ni heller, men med era argument nu så har ni ju iofs frånsagt er rättan att gnälla då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Jag hoppas ni någon gång i era liv framställer något som ni hoppas tjäna pengar på och som ni blir av med bara för att folk inte vill betala för sig så förstår ni vad man menar, ni kommer ju inte bli speciellt glada då ni heller, men med era argument nu så har ni ju iofs frånsagt er rättan att gnälla då

Du undviker verkligen att diskutera saken och bara säger massa trams.

Jag har sagt att det är ett problem att vissa upphovsmän inte får ersättning.
Jag tycker det är ett problem oavsett anledning, piratkopiering, "smarta" huvudbolag och kreativ bokföring, duktiga advokater på fel sida, osv osv osv.

Men nu handlar det om piratkopiering, jag tycker att den ersättningsförlust som piratkopieringen står för är ett problem i många fall, inte i alla, i vissa fall är det bra.
Och jag tycker man borde hitta en lösning på detta.

Men så länge men inte kan se saker och ting för vad dom är och envisas med att gapa om stöld och inte se det bredare perspektivet så är det omöjligt att ha en konstruktiv debatt.

Vilket du just har bevisat.
Du bemöter inget argument som du citerade, du bara säger någonting som är helt irrelevant till det som sagts.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Du undviker verkligen att diskutera saken och bara säger massa trams.

Jag har sagt att det är ett problem att vissa upphovsmän inte får ersättning.
Jag tycker det är ett problem oavsett anledning, piratkopiering, "smarta" huvudbolag och kreativ bokföring, duktiga advokater på fel sida, osv osv osv.

Men nu handlar det om piratkopiering, jag tycker att den ersättningsförlust som piratkopieringen står för är ett problem i många fall, inte i alla, i vissa fall är det bra.
Och jag tycker man borde hitta en lösning på detta.

Men så länge men inte kan se saker och ting för vad dom är och envisas med att gapa om stöld och inte se det bredare perspektivet så är det omöjligt att ha en konstruktiv debatt.

Vilket du just har bevisat.
Du bemöter inget argument som du citerade, du bara säger någonting som är helt irrelevant till det som sagts.

Japp, jag undviker att diskutera saken med folk som i alla fall vägrar att förstå eller förmågan att sätta sig in i situationen ifall den var motsatt, så du har helt rätt

Permalänk
Medlem

Det dök upp en artikel angående framtida betalmodeller för spel där bland annat EA uttalar sig: http://www.mcvuk.com/news/read/people-don-t-want-to-pay-for-g...

De tror på "Freemium", alltså att du kan spela spelet gratis men att det finns mikro-transaktioner i spelet för att få att du skall få ut mer ur spelet. Det finns ju lyckade exempel på det (smurf village comes to mind ).

Personligen gillar jag dock inte alls denna typ av betalmodell. Jag vill betala en engångsumma inte någon slags prenumeration eller småköp för att få ut max av spelet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flux69:

Jag är fotograf och musiker. Jag är för upphiovsrätten i dess grundform men emot alla speciallagar som ger musiker och filmbolag väldigt konstiga specialrättigheter. Sen vet jag inte alls varför det är relevant för din tes. Den är fortfarande fel. Piratkopiering är och förblir brott mot upphovsrättslagen vilket är något helt annat än stöld. Sen får din egen känsla för etik och moral säga precis vad fan som helst men det är inte relevant här. Speciellt inte när du försöker blanda ihop din egen känsla för etik och moral med lagtexter.

Visa signatur