Så jag skulle vilja veta, vem förlorar på att en kopia sprids i dom fall där ett original aldrig skulle sålts ändå? Och varför ska man låta bli att göra det?
Det är precis det där jag inte tänker diskutera för det är ingen poäng.
Min inställning är att det inte spelar någon som helst roll ifall personen inte hade köpt det om han inte hade fått det gratis, alltså då det inte skulle innebära förlust för spelföretagen. Det hör liksom inte hit enligt mig. Hade personen inte spelat det om han inte hade fått tag på det gratis så skulle han helt enkelt ge fan i och spela. Det är ingen mänsklig rättighet att få spela.
Men jag förstår att du är av en annan uppfattning och eftersom ingen av oss kommer ändra sig på den punkten så är den diskussionen meningslös.
Nu skrev jag ju inte att alla som piratkopierar hade avstått från att köpa spelet, men siffrorna för antalet nedladdade spel är inte en måttstock för hur försäljningen hade sett ut utan piratkopiering. Jämföra med andra plattformar går inte heller därför att flera som spelar på sin PC också har en Xbox eller PS3. Om du redan köpt spelet till xbox:en så köper du det förmodligen inte till PCn också.
Nej, det må inte vara någon exakt måttstock men det ger en fingervisning, speciellt när du har två mobilplattformar som Android och iOS att jämföra mellan. Som sagt handlar det inte om ett litet antal pirater per betalande kund så även om man räknar in att vissa har två plattformar så är antalet som piratkopierar stort.
Om du har DRM på server side så blir det ingen extra belastning, och det är något som de flesta utvecklare drar nytta av. Supportkostnaden får nog ses som marginell i sammanhanget.
Javisst. Företagen kan lägga ner hur mycket tid och pengar som helst för att göra sina spel mer säkra mot pirater men det är så jävla tråkigt att de skall behöva göra det istället för att lägga de resurserna på att göra sina spel bättre.
Känner att jag lika gärna kan citera från den artikeln av en utvecklare till "Football Manager Handheld" jag länkade till:
Piracy is a fact of life for game developers. I’m not stupid enough to think that 100 percent of pirated games are lost sales — there are, of course, some people who would not buy or play a game if it wasn’t available for free, but there are also some dishonest people who pirate things they would otherwise buy, just because they can.
The thing is, people who make games do lose from piracy. We lose from the small percent of pirated copies that are lost sales, but we also have direct costs, both financial and opportunity costs, which can be attributed to every version, pirated or not. Whether that be server costs (for skin downloads), support costs (believe it or not, pirates still ask for customer support) and wasted time trying to deal with it all.
So what do we do? We can look into going “free to play,” which will lead to huge costs having to attempt to renegotiate all of our licenses, and would only take one to say “no” to make it impossible. We could badger Google into doing something with its store and the Android operating system to make it harder for the pirates but, to be frank, that would be too little too late. We could write a DRM system to make it harder, or look to license one in and integrate it.
All of which costs time that we’d rather be spending improving the game.
Sålde Witcher 2 dåligt?
Det sålde förhållande vis bra men antalet som spelade med en piratkopierad version av det var mångdubblet jämfört med de som faktiskt betalat för sig. Visst, återigen så skulle inte alla ha spelat det om det inte fick tag på det gratis och visst finns säkerligen en och annan som gjorde rätt för sig efter de testat det men det väger inte upp de 4.5 miljoner (sannolikt ännu mer nu) som hade spelat med en piratversion. Att ett spel säljer bra ger dig inte mer rätt att piratkopiera det.
Det verkar inte som om min poäng går fram helt. Min poäng är att piratkopiering inte innebär en förlorad försäljning för utgivaren om kunden inte haft förmåga att köpa spelet. Man kan argumentera att man moraliskt (och lagenligt för den delen) inte ska bruka en vara man inte köper, men skadan som utgivaren tar går att diskutera.
Jodå. Jag förstår vad du säger men precis som jag sa till Kilroy så är det här vi skiljer oss åt och sannolikt aldrig kommer ändra åsikt, inte jag allafall För mig spelar det som sagt egentligen ingen roll hurvida företaget förlorar pengar eller inte. Har du inte gjort rätt för dig skall du inte heller få bruka varan enligt mig, punkt.