Permalänk
Medlem

skarva en router?

Hej allihopa!

Nu är det så att jag ska ha ett lan i mitt garage och här lite frågor om Internetuppkopling. Jag har nämligen bara en router och kör med en dongel för att ansluta, de flesta på lanet har ingen dongel och routern är en bit från garaget. Går det att koppla in en till router i routern (routerception) för att få en till station för att koppla ethernetkablar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skaffa en switch. T. ex. den här

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det går om du stänger av dhcpfunktionen i den router som ska stå i garaget. Du måste även se till att båda routrarna ligger inom samma iprange samt ha olika ipadresser. Sedan använder ni bara LAN-portarna och skippar WAN-porten.

Exempel:

Router 1 (inne i huset)
IP = 192.168.0.1 (eller likande, kör default ipn på den)
DHCP = ON (är på från fabrik)

Router 2 (inne i garaget)
IP = 192.168.0.100 (Om router 1 använder sig av en 192.168.1.X adress så måste ni använda en likadan adress till router 2)
DHCP = OFF

Sedan kopplar du en kabel från en LAN-port på Router 1, till en LAN-port på Router 2. Sedan kan ni koppla in datorer i de resterande LAN-portarna.

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |