Permalänk
Medlem

Thor Jords v2 vs Thor Mode

Hejsan.

Har lite svårt att bestämma mig för vilken av dessa jag ska ta i5 mot i7
Kommer vara mest en gaming burk..

Thor Mode - http://cdon.se/hemelektronik/thor_mode_-_intel_i7-2600k_-_16g...

10490:-

Thor Jords v2 - http://cdon.se/hemelektronik/thor_jords_v.2_-_intel_i5-3570k_...
+ 128Gb SSD

10039:-

Vilken bör jag köpa? Är i7'an värd dom extra hundralapparna tillsammans med dubbel RAM ?

Magnus

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på Core i7 2600K för det är den tunga processorn.
Ger jag ut 10-11.000 kr ska jag ha mycket CPU.

Vill man bara spela är det hugget som stucket. Det klarar Core i5.
Men när det gäller andra tunga program med mycket beräkningar
så slår Core i7 den andra.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Hej!

Den största skillnaden mellan CPU:erna är att i7an har en teknik som kallas Hyper-threading. Det är inget som spel har stöd för idag så du kan med glädje ta i5an med minimal prestandalost. 8 GB minne räcker gott och väl på en spelburk. Så enligt mig är Thor Jords v2 det självklara valet om du ska spela. Håller du på mycket med videoredigering och liknande så kan i7an vara ett alternativ.

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk
Skrivet av JJääjk:

Hej!

Den största skillnaden mellan CPU:erna är att i7an har en teknik som kallas Hyper-threading. Det är inget som spel har stöd för idag så du kan med glädje ta i5an med minimal prestandalost. 8 GB minne räcker gott och väl på en spelburk. Så enligt mig är Thor Jords v2 det självklara valet om du ska spela. Håller du på mycket med videoredigering och liknande så kan i7an vara ett alternativ.

Helt klart denna! http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_-_intel_i5-3570k_-_... samma fast med SSD och 16 GB Ram + att den finns på lager!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virginmar:

Helt klart denna! http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_-_intel_i5-3570k_-_... samma fast med SSD och 16 GB Ram + att den finns på lager!!!!

Instämmer till 100% att han ska välja den! jag utgick dock bara ifrån dom han hade linkat.

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, har sneglat på den burken med ssd och 16gb ram oxo men saken är den att med Jords får jag även 2TB disk utöver om jag köper ssd på sidan om för 10039:- klart jag förlorar ifs 8gb ram.. men jag funderar om jag ens kommer behöva mer än 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Tack för era svar, har sneglat på den burken med ssd och 16gb ram oxo men saken är den att med Jords får jag även 2TB disk utöver om jag köper ssd på sidan om för 10039:- klart jag förlorar ifs 8gb ram.. men jag funderar om jag ens kommer behöva mer än 8.

Det är egentligen hugget som stucket vilken du väljer, nu handlar det mer om vad du personligen prioriterar. Om du känner att 1 TB extra är vad du vill ha så köp Thor v2. Med hårddiskpriserna idag så är det ju billigare att komplitera 8 GB minne än en hårdisk på 1tb om du skulle känna för det i framtiden. Du behöver absolut inte vara orolig att minnet i thor v2 inte ska räcka till för gaming, 8 GB räcker väldigt långt och båda burkarna kommer prestera näst intill identiskt i spel.

Personligen skulle jag ha tagit Thor Einride, då jag tycker att 128 GB ssd + 1tb räcker, samt att den fanns i lager och kan levereras direkt. Och att få 8 GB extra minne på köpet är ju inte helt fel. Men det är ju som sagt hur jag tycker just för att det täcker mina behov. Känner du att 1 tb som lagringsdisk är för lite för dig, så välj thor v2 med 2tb.

Hur som helst, jag tror du blir nöjd med båda valen.

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJääjk:

Det är egentligen hugget som stucket vilken du väljer, nu handlar det mer om vad du personligen prioriterar. Om du känner att 1 TB extra är vad du vill ha så köp Thor v2. Med hårddiskpriserna idag så är det ju billigare att komplitera 8 GB minne än en hårdisk på 1tb om du skulle känna för det i framtiden. Du behöver absolut inte vara orolig att minnet i thor v2 inte ska räcka till för gaming, 8 GB räcker väldigt långt och båda burkarna kommer prestera näst intill identiskt i spel.

Personligen skulle jag ha tagit Thor Einride, då jag tycker att 128 GB ssd + 1tb räcker, samt att den fanns i lager och kan levereras direkt. Och att få 8 GB extra minne på köpet är ju inte helt fel. Men det är ju som sagt hur jag tycker just för att det täcker mina behov. Känner du att 1 tb som lagringsdisk är för lite för dig, så välj thor v2 med 2tb.

Hur som helst, jag tror du blir nöjd med båda valen.

Missade att det faktiskt ingick en 1TB lagerdisk i paketet. Jag kommer köra på den imorgon tillsammans med Fijutsu 27" skärm och Steelseries v2
Ganska precis 12 papp.. känns som ett okej pris för dom prylarna.

/Magnus

Permalänk
Skrivet av muggen76:

Missade att det faktiskt ingick en 1TB lagerdisk i paketet. Jag kommer köra på den imorgon tillsammans med Fijutsu 27" skärm och Steelseries v2
Ganska precis 12 papp.. känns som ett okej pris för dom prylarna.

/Magnus

Bra val Magnus! Jag beställde själv datorn nu i morse! Hoppas vi båda blir nöjda:)

Permalänk
Medlem

Håller med om att det var väldigt bra pris!

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt. Dock reagerade jag på bekräftelsen när det stod i5 2500k. Gick tebax och tittade på annonsen och på ena stället står det 3570k och andra 2500k.. vad är det som gäller egentligen? Jag vill juh ha en 3570k som jag från början trodde det satt i den!?

Permalänk
Skrivet av muggen76:

Nu har jag beställt. Dock reagerade jag på bekräftelsen när det stod i5 2500k. Gick tebax och tittade på annonsen och på ena stället står det 3570k och andra 2500k.. vad är det som gäller egentligen? Jag vill juh ha en 3570k som jag från början trodde det satt i den!?

Det var en bra fråga. Beställde du en Einride?
Jag skulle gissa på att det är en 2500k som ingår men det står 3570k på minst två ställen så du kan ju ha tur. Maila/ring och fråga!

Permalänk
Skrivet av Defendermannen:

Det var en bra fråga. Beställde du en Einride?
Jag skulle gissa på att det är en 2500k som ingår men det står 3570k på minst två ställen så du kan ju ha tur. Maila/ring och fråga!

Jag kommer bli oerhört besviken om det visar sig att det är en 2500k, även om jag bara ska spela wow i princip tänker jag skicka tillbaka skiten ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defendermannen:

Det var en bra fråga. Beställde du en Einride?
Jag skulle gissa på att det är en 2500k som ingår men det står 3570k på minst två ställen så du kan ju ha tur. Maila/ring och fråga!

Japp, har mailat dom nu, bara hoppas dom hinner läsa innan min order packas för kommer häva mitt köp om det är en 2500k propp i den.
Telefonnummer till dom hittar jag inte ens på sidan.

Permalänk
Medlem

Kollat runt på sidan nu och dom verkar ha blandat ihop paketen. Klickar man på Einride v2 så länkas man till Einride v1. Einride v2 kostar 10490:- så är rätt övertygad nu att det sitter en 2500k i Einride för 9990. Men ligger på chatten nu för att dubbelkolla. Kommer nog beställa v2 för den extra 500 lappen. Dumheter kanske eftersom dom verkar vara snarlika prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

Läser du på specifikation så står det 2500K

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Skrivet av Red110:

Läser du på specifikation så står det 2500K

Hur bra är 2500k jämfört med 3570k i spel? Kommer jag märka något prestandaskillnad?

Permalänk
Medlem

2500K är bra.
Dessutom har det visat sig att Sandy Bridge är mer överklockningsvänliga.
Skillnaden är minimal i prestanda till 3570K fördel.

Det som verkligen gör någon skillnad i spel är ju grafikkortet.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virginmar:

Hur bra är 2500k jämfört med 3570k i spel? Kommer jag märka något prestandaskillnad?

Du tappar några fps beorende på spel,

Kika här, så kan du avgöra själv:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Visa signatur

| Sharkoon Rebel 9 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K @4.3Ghz | CM Hyper 212 Plus | GTX 580 3GB PhysX | Corsair TX V2 650W | Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS |

Permalänk
Medlem

Fick min dator idag och i den sitter det då en 3570.

Permalänk
Skrivet av JohanL82:

Fick min dator idag och i den sitter det då en 3570.

När beställde du den? Och vad hette den?

Permalänk
Medlem

Söndag kväll, Einride för 9990:-.

Permalänk
Skrivet av JohanL82:

Söndag kväll, Einride för 9990:-.

OKey jag köpte måndag morgon. Tror du dom kan ha ändrat det mellan söndag/måndag? Min är inte ens skickad än står det på leveransstatus

Permalänk
Medlem

Har för mig att det stod 2500 på ett ställe och när man klicka in så stod det 3570, men i kundvagnen och i orderbekräftelsen var det då 3570k.

Permalänk
Medlem

Kolla så du fått rätt kolli-id, jag fick returnumret istället på mailen. Kan vara därför du inte ser att det är skickat.

Permalänk
Skrivet av JohanL82:

Kolla så du fått rätt kolli-id, jag fick returnumret istället på mailen. Kan vara därför du inte ser att det är skickat.

På CDON står det "Inte levererad"