Xbox 360 eller Playstation 3, vad passar bäst för mig?

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Måste vara nytt.
För så är det verkligen inte på min polares PS3.
Är inte säker på hur gammal den är. Kanske 1-1 och ett halvt år?

Så länge han kör HDMI och har en full HD tv så ska det gå.

Permalänk
Medlem

PS3 har för många exklusiva titlar som tilltalar den lite mognare spelaren.
Väljer du xbox kommer du ångra dig speciellt när The last of us kommer ut. http://www.youtube.com/watch?v=CSVBz8fNmwQ

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Verkar inte så. Jag ser stor skillnad på en Blu-ray film om man kollar på en Blu-ray spelare och ett PS3.
Dock så är den ju till för spel, inte film, och så är det ju gammal hårdvara med.
Men men bra köp, nu är dom inte så dyra längre. Jämfört med Xbox är dom rätt så billiga nu.

vad du antagligen egentligen ser skillnad på är inriktningen på bildbehandling. PS3 är en Sonyspelare så den kommer ha bild som en sådan oavsett pris, de lägger sig oftast som grundinställning med en ganska rå och högdetaljerad bild. vissa upplever därför denna som brusig då kornigheterna i filmen maskeras mindre, då kommer mao de som inte gillar den bilden tycka att även en mycket sämre spelare som kanske smetar ut pixlarna av rent dålig videohantering ser bättre ut.

sen om nu egentligen BDn i maskinen är så viktig säljmässigt för film längre kan ju diskuteras, man får en separat för under 500 ibland nu, kanske en man tycker är bättre också då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Så länge han kör HDMI och har en full HD tv så ska det gå.

Det är det han gör... :S

Permalänk
Skrivet av jamakika:

Mr Goja Btw that's just your opinion man

Min flickvän har ett PS3. Laggigaste internet tjänsten jag någonsin sett! Det sjukaste jag vet och mest frustrerande jag vet när man tx. spelar GTA IV är när man kör helikoptern och man måste hålla kontrollen rakt, eftersom helikoptern svänger om man lutar lite med kontrollen.
Xbox har finare uppdateringar och som jag tidigare sagt, en mycket kraftfullare maskin!

Och PS3 kontrollen känns som om den är byggd av riktigt billig plast!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 1700X | ASUS TURBO GTX 980 | HyperX DDR4 16GB | MSI X370 Gaming Plus| Fractal Design Newton R2, 800W 80+ | Kingston SSD V300 120GB | Seagate 500GB 7200RPM 16MB | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mreddsson:

Min flickvän har ett PS3. Laggigaste internet tjänsten jag någonsin sett! Det sjukaste jag vet och mest frustrerande jag vet när man tx. spelar GTA IV är när man kör helikoptern och man måste hålla kontrollen rakt, eftersom helikoptern svänger om man lutar lite med kontrollen.
Xbox har finare uppdateringar och som jag tidigare sagt, en mycket kraftfullare maskin!

Är du säker att du har ett Xbox?
Mina uppdateringar tar väldigt lång tid, säkert runt 15min vid varje nytt spel.
Spelar förvisso inte så mycket på konsol över huvud taget, detta kanske är helt normala tider i konsolvärlden.
Men när man jämför med hur snabbt det går på PCn blir man ju ganska frustrerad.

Sedan ser jag inte hur internetlagg är relaterat till att du håller kontrollen snett i GTA, men har inte spelat speciellt mycket på PS3an så de kanske hänger ihop på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft21:

Jag undrar om någon skulle vilja säga vad som är bäst xbox 360 eller ps3? Skriv gärna lite om din åsikt för eller nakdelar.

Det är som sagt en smak sak men Xbox har många val av spel och dessutom så har man släppt witcher 2 till det och så finns ju minecraft och andra roliga "Indie" titlar.
Men så finns det en del nackdelar också.
Du måste (vad jag vet) betala för medlemskap på Xbox live (återigen så kan jag ha fel) det är vad jag anser är en nackdel med Xbox.

Ps3 har ju som sagt mycket val av spel på PSN, du kan t.ex. ladda ner hela spel till det, medlemskap där är gratis.
En nackdel som jag anser är att det är vissa spel på Xbox som inte finns på ps3.

Men jag rekommenderar att du väljer en konsol som många dina polare har så blir ju det roligare att spela multiplayer.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Är du säker att du har ett Xbox?
Mina uppdateringar tar väldigt lång tid, säkert runt 15min vid varje nytt spel.
Spelar förvisso inte så mycket på konsol över huvud taget, detta kanske är helt normala tider i konsolvärlden.
Men när man jämför med hur snabbt det går på PCn blir man ju ganska frustrerad.

Sedan ser jag inte hur internetlagg är relaterat till att du håller kontrollen snett i GTA, men har inte spelat speciellt mycket på PS3an så de kanske hänger ihop på något vis?

Jag har 100/10 Mbit internet så det går väldigt fort allting för mig!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 1700X | ASUS TURBO GTX 980 | HyperX DDR4 16GB | MSI X370 Gaming Plus| Fractal Design Newton R2, 800W 80+ | Kingston SSD V300 120GB | Seagate 500GB 7200RPM 16MB | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mreddsson:

spelar GTA IV är när man kör helikoptern och man måste hålla kontrollen rakt, eftersom helikoptern svänger om man lutar lite med kontrollen.

jag har ett vattenpass som jag är lika irriterad på, om man inte håller det exakt vågrätt så försvinner den lilla fina bubblan. värdelöst!

OT, om frågeställaren känner att han är lika tekniskt inkompetent som Mreddsson att han kan stänga av en inställning han inte gillar, köp en Xbox.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mreddsson:

Jag har 100/10 Mbit internet så det går väldigt fort allting för mig!

Jag har 100/100, men det är inte att tanka ner uppdateringar ifrån internet jag syftar på.
Varje gång jag köper nytt spel är det 2-5 uppdateringar som ska in ifrån dvdn.
Oklart vad dessa gör då man inte får någon information över huvudtaget vad de ska va bra för, men de behövs, och det tar en j*vla lång tid att installera dem.

Permalänk
Medlem

Jag har båda, dom är ju i princip gratis nuförtiden men xbox 360 slim är väl det jag skulle satsat på atm pga bra optimerade spel och bra spelutbud i jämförelse med ps3an, dock håller ps3an högre kvalitet och ger mer "hårdvara" för pengarna så om du letar efter en maskin som också kan funka som media maskin är ps3an det självklara valet och om du letar efter en gaming konsol och är beredd att betala 69kr i månaden för xbox live gold så xbox 360 det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mreddsson:

mer kraft i PS3an hårdvarumässigt, sen kan du ju stänga av Sixaxis så slutar helikoptern luta i GTA IV sen kan du sluta sitta på telia ADSL och klaga på lagg genom playstation network för jag har inte upplevt lagg någongång, jag får mycket sämre nerladdningshastigheter på mitt xbox 360 slim än ps3 iaf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mirre55:

En annan sak att tänka på är att det med stor, stooooor, sannolikhet kommer en ny PS3 och 360 när som helst (innan julhandeln). Sägs att Sony kanske utannonserar den på Gamescom, vi får se. Det kommer då innebära lägre strömförbrukning, lägre pris och mindre storlek.
Det kommer vara deras svar på Wii U dvs. de kommer släppa en mycket billigare konsol för att hänga med när Nintendo kommer med "ny" hårdvara.

Vart har du hört det? Vad jag vet har varken Microsoft eller Sony ens nämnt något om nästa generation, Wii U kommer knappast skynda på lanseringen, vad man har sett av de ingame filmer som har släppts så känns det bara marginellt bättre än ps3 och xbox, tror snarare att Microsoft å Sony känner sig lättade av att Wii U inte är så mycket bättre än nuvarande generation. Känns även som att de flesta spelen till Wii U även kommer till ps3/xbox eller redan finns där, förutom nintendo spel så klart.

Jag skulle nog tippa på att nästa generation kommer som tidigast Jul 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Vart har du hört det? Vad jag vet har varken Microsoft eller Sony ens nämnt något om nästa generation,

tror det var bara var nästa generation av denna generation som avsågs. lite mindre, lite billigare, lite mindre strömhungrig, kanske. det enda man kan vara helt säker på är dock billigare, att tillverka alltså.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Jag har 100/100, men det är inte att tanka ner uppdateringar ifrån internet jag syftar på.
Varje gång jag köper nytt spel är det 2-5 uppdateringar som ska in ifrån dvdn.
Oklart vad dessa gör då man inte får någon information över huvudtaget vad de ska va bra för, men de behövs, och det tar en j*vla lång tid att installera dem.

För mig går det väldigt fort! Tar högst 1 minut!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Definitivt PS3.
Uncharted och God of War är spelserier som faktiskt kan beskrivas som episka i ordets riktiga bemärkelse. Infamous är inte dåligt heller.
Bluray. Inte alls sämre än nån annan blurayspelare jag sett. Tror de flesta har ganska mycket sämre hårdvara.
Och du kan folda på den.
Gratis onlinespel.
På alla andra punkter känns de väl ungefär lika bra.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Skrivet av Uvania:

mer kraft i PS3an hårdvarumässigt, sen kan du ju stänga av Sixaxis så slutar helikoptern luta i GTA IV sen kan du sluta sitta på telia ADSL och klaga på lagg genom playstation network för jag har inte upplevt lagg någongång, jag får mycket sämre nerladdningshastigheter på mitt xbox 360 slim än ps3 iaf

Sluta vara fanboy och inse. Xbox är en bättre maskin. Man slipper allt krångel och betalar för bättre servrar! Sony saknar säkerhet och bra bevisat blev dom hackade och massor med information läckte!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till som är bra med PS3. Headset-biten. Man får visserligen inget headset med, i motsatts till Xbox 360, men du kan koppla in vilket bluetooth-headset som helst. Sonys officiella PS3-headset sägs vara bäst funktions- och kvalitetsmässigt. En polare har den. Använder man den så kan man se batterinivån på den precis som med sina handkontroller, och ljudkvaliten är riktigt bra och det finns ett HQ-läge som aktiveras tillsammans med PS3. Dessutom kan man ju använda den till sin mobiltelefon eller annat också. Dock klagar en del på ergonomin.
Jag själv använder en SonyEricsson VH410 och får mycket bra ljud med den. Jag missar dock mute-funktion och batterimätare i XMBn.
Och jag vill nog påstå att det är en fördel att man inte får ett headset med i paketet till PS3an, för då slipper man alla dösnackande kids, istället hör man folk som i regel har något att säga.

Dock suger det att man inte kan ha röstchatt med sina vänner på listan och samtidigt göra något annat. Jag misstänker det är en medveten strypning för att spara (snåla) på serverresurserna, då hela onlinebiten är gratis. Hade dock kunnat tänka mig att betala för denna fukntionen. Tillägg till Playstation plus?

Tillägg: Nej förresten, jag vill nog inte betala för den funktionen. Så ofta röstchattar man inte. Bah.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

PS3:
Bättre spel
Bättre handkontroller
Bättre, stabilare och snabbare online.

Nej, men seriöst, bättre spel tycker jag. Fler spel faktum.
Handkontrollerna är jämt skägg tycker jag. 360s kontroller som missar knapptryckningar och PS3ans som är gjorda för att slitas ut.
Bättre onlinetjänster hos SEN som funkar snabbare och bättre. Förutom att uppdatera spel där installationen (avinstallation, defrag osv.) tar oerhört lång tid. Men som sagt, det är inte nedladdningen.

Problem som tagits upp med kontrollsladdar, är ju ett 360 specifikt problem. Där batteriet faktiskt laddas ur under en längre session beroende på hur slut batterierna är. Det gör det inte på PS3 näst intill oavsett hur slut batterierna är (6 år, genomsnitt 3 timmar om dagen, höftskjutning)
Man har väl två kontroller?

Skrivet av Waowt:

Måste vara nytt.

Själv har jag två stycken, en original från release och en slim från 1-1 och ett halvt år. Båda "är verkligen så".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mreddsson:

För mig går det väldigt fort! Tar högst 1 minut!

5 patchar, omstart efter varje patch. 1 min?
Tveksamt.

Jag gillar xboxen emellanåt, även om jag tycker att spelen på polarens PS3 såg bättre ut.
Men något fart vidunder är den definitivt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Måste vara nytt.

Nytt är det inte. Jag har gamla tjock PS3an från typ 2008 och den presterar fortfarande väldigt bra. Var ett test för några år sedan där de testade några standalone spelare, från bl.a Marantz och just PS3. PS3 hade inga problem att prestera likvärdigt eller t.om bättre. Dessutom är den snabb som BD-spelare och har alltid varit. Det är något fel på någon inställning hos din polare, antingen i PS3an eller i hans hembioreceiver(om han har en sådan), TV-apparater "out of the box" har också en tendens att ha väl "häftiga" färger och hög kontrast.

Man måste nästan "kalibrera" TVn/projektorn/spelaren(läs: justera) med t.ex DVE HD Basics så man får en något så när korrekt bild.

Förövrigt, till TS.
Jag har båda enheterna och gillar båda skarpt. Har t.ex inga som helst problem med handkontrollen på Xbox.
Dock tycker jag att Xboxet har en lite väl "barnslig" inriktning med dessa avatarer osv.
Att betala för en onlinetjänst känns inte riktigt OK, men vad gör man? Sony har valt att ha deras tjänst gratis.

Som andra redan har skrivit: Vad har polarna? Vilken kontroll gillar du bäst? Vilka exklusiva titlar gillar du? Formaten har ett par olika.
Jag köpte min X360 Slim mer eller mindre endast för Forza 4 och Horizon.

Håller också med som någon annan skrev, köpargumentet att PS3 har BD-spelare är överspelat nu. Det finns väldigt bra BD-spelare för under tusenlappen.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

5 patchar, omstart efter varje patch. 1 min?
Tveksamt.

Jag gillar xboxen emellanåt, även om jag tycker att spelen på polarens PS3 såg bättre ut.
Men något fart vidunder är den definitivt inte.

När jag stoppar i ett nytt spel i mitt Xbox så behöver jag uppdatera EN sak. Det tar alltid mindre än en minut!
När Xboxet vill uppdatera till en ny verision behövs "5" saker uppdateras. Men det tar lite mer än en minut att uppdatera hela xboxet. För min del MAX 5 minuter!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Spelar jag NHL online på Xboxen och vinner en match får man rätt ofta ett meddelande i from av " fu*king g*y noob och annat trevligt.
På Ps3:an brukar man få ett i from av "gg" efteråt. Har väl hänt att man fåt nåt otrevligt med, men inte alls i samma utsträckning.

Så ja, det känns absolut som att Ps3 communityn är lite äldre.

Precis vad jag tänkte. PS3:an har väl alltid varit lite dyrare än Xboxen så det har väl kanske skrämt bort en del yngre. Sedan att Xbox är marknadsfört mer som en gamingplattform (kontra PS3 som är mer åt underhållningsplattformshållet) kan ju bidra till hur de yngre väljer när de ska köpa.

Personligen hoppas jag att det kommer bli en stor skillnad i pris mellan nästa generations konsoler just på grund av att jag tänker köpa den dyrare och därmed slippa en hel del p12-problem.

Sedan som någon sa så bundlas xbox ofta med mikrofon. Detta påverkar ju även hur mycket som kommuniceras. Och om 80% av det som sägs är svordomar och saker om min mamma så märks det ju ännu tydligare om kommunikationen ökar.

Permalänk
Skrivet av Uvania:

Jag har 100/10 Fiber......

Visa signatur

Permalänk

Som folk har sagt tidigare, kolla på exklusiva titlar, det är den stora skillnaden. Jag köpte en xbox 360 mer eller mindre enbart för att spela halo 3, eller ja, valde den över ps3 i varje fall. Sedan tycker jag att ps3ans kontroll är hemsk, den var okej när ps1 kom, men sedan stannade utvecklingen helt. Ioförsig förstår jag dem lite, med tanke på hur konceptkontrollern till ps3 såg ut så skulle inte jag heller våga lämna något i händerna på Sonys designers igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mreddsson:

När jag stoppar i ett nytt spel i mitt Xbox så behöver jag uppdatera EN sak. Det tar alltid mindre än en minut!
När Xboxet vill uppdatera till en ny verision behövs "5" saker uppdateras. Men det tar lite mer än en minut att uppdatera hela xboxet. För min del MAX 5 minuter!

Grattis! för mig tog det 95 minuter och komma igång med forza 4 för ett par veckor sen med 100/10 fiber

sluta vara en sådan xbox fanboy och var lite neutral istället

Till TS: Xbox är en gaming konsol, PS3 är en multimedia konsol, PS3 är av högre kvalitet än Xbox 360, Ljudnivån är bättre oss PS3 eftersom man slipper ett högfrekvent surrande från fläkten som både vanliga xbox 360 och slim lider av dom inte existerar på PS3

Xbox 360 erbjuder väldigt många bra exklusiva titlar och PS3 erbjuder också en del exklusiva titlar..

Online gaming kostar 69kr månad på Xbox 360 medans det är gratis på PS3

Xbox 360 kontrollen kräver AA batteri medans PS3 kontrollen laddas med microUSB? kabel som medföljer

Xbox 360 bundlas i de flesta paketen med ett trådat headset du kopplar i konsolen och på PS3 kan du använda valfritt bluetooth / usb headset i princip

Xbox 360 har funktionen att installera spel till hdd men kräver fortfarande att du har cd'n i när du spelar så om någon kommer med ett argument att det är så "bra" så kan du ignorera det och kan tillägga att ps3ans blu-ray läsare är knäpptyst i jämförelse med xbox jetplans hd-dvd? läsare

Sen har vi RROD vs YLOD och rent procentmässigt vinner ju RROD med ett antal procent som stärker mitt argument tidigare om att PS3an håller högre kvalitet!

Slutsats, köp Xbox om du vill betala i månaden för att få ut det mesta ur konsollen eller köp ps3 om du är casual gamer som bara vill ha en rolig och fungerande konsol att spela på och se på film osv

Permalänk
Skrivet av Mreddsson:

Sluta vara fanboy och inse. Xbox är en bättre maskin. Man slipper allt krångel och betalar för bättre servrar! Sony saknar säkerhet och bra bevisat blev dom hackade och massor med information läckte!

Du verkar ju vara den största fanboyen i den här tråden.

Inse att alla har olika åsikter och tycker olika saker, bara för att du och alla andra xboxboys säger att xboxen är en bättre maskin betyder det inte att det är så.
Samma sak till dem som säger att ps3an är en bättre maskin.
Lönlöst att diskutera om det då det redan har gjorts i 10000000000 trådar över hela internet.

Att Sony blev hackade betyder inte att dom inte har någon säkerhet, wtf NASA och FBI har blivit hackade, och efter att ha blivit utsatta för det har dom nog långt bättre säkerhet än många andra. (MS har fyi även dem blivit hackade och det läckte ut information)

I alla fall, till OP titta på vilka spel som är exclusive till varje konsol och välj därefter, upplevelsen på multiformat kommer vara snarlik på båda.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mreddsson:

Igen din åsikt

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk

Jag är ingen Xbox fanboy. Jag har ett Xbox som ligger och skräpar eftersom jag bara kör på min PC.

Visa signatur

Permalänk

Föredrar Xbox på grund av kontrollerna och spelen speciellt Halo:D men det är upp till dig, välj den som dina polare använder eller den som tycks passa dig bäst.