Permalänk
Medlem

Rengörning i datorn

Hallå, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden så fick bli här.

Jag undrar hur folk gör rent datorn ifrån damm?

Själv använder jag tryckluft på burk, men det känns inte som att det hjälper så mkt, skulle vilja ha mycket högr tryck än de som finns på burk, iaf den jag köpt tidigare, får inte riktigt bort allting, dessutom går det typ åt en burk eller kanske två i värsta fall när man väl gör rent i datorn.
Funderar lite på tryckluft kompressor, typ biltema eller nån sån grej, men är det säkert?

Så undrar lite hur folk gör när dem väl gör rent för även om man har dammfilter så kommer det ju inte skit ändå, tyvärr..

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Använder också luft på burk men tycker inte att de räcker så länge. Dessutom är det svårt att få bort allt som du nämnde. Skulle nog tro att det går bra men någon mindre kompressor, typ de som används till airbrush och liknande. Det viktigaste är väl att "ren", alltså att den inte innehåller något som kan skada datorn, olja fukt etc.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Skrivet av Viaz:

Hallå, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden så fick bli här.

Jag undrar hur folk gör rent datorn ifrån damm?

Själv använder jag tryckluft på burk, men det känns inte som att det hjälper så mkt, skulle vilja ha mycket högr tryck än de som finns på burk, iaf den jag köpt tidigare, får inte riktigt bort allting, dessutom går det typ åt en burk eller kanske två i värsta fall när man väl gör rent i datorn.
Funderar lite på tryckluft kompressor, typ biltema eller nån sån grej, men är det säkert?

Så undrar lite hur folk gör när dem väl gör rent för även om man har dammfilter så kommer det ju inte skit ändå, tyvärr..

Jag kör med en kompressor som är lika stor som en kyldisk nere i källaren. Sånt jävla tryck att jag kan flytta borrmaskiner. Fast trycker ba lite lätt och håller i fläktarna så dem inte snurrar i 120.

Jag har gjort detta tusen gånger och inget har hänt med datorn.

Så nej enligt mina erfarenheter är det inte farligt

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Medlem

Köp en liten oljefri kompressor, Funkar perfekt

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Inaktiv

När det är dags för rengöring (vilket det blir vid ett nytt komponentbyte pga mina fläktfilter som värkar fungera helt sjukt bra i mina chassi jag haft) så använder jag munnen och dammsugare på lågt sug. Funkar kanon

Permalänk
Medlem

Har inte gjort rent datorn än, inte stationära iaf pga det kommer inte mycket damm in dit. Har typ filter som det fastnar i på inblåsen.
Dessa går bra att bara damsuga med en damsugare, men från vad jag hört ska man inte ha damsugare på komponenterna. Men filtren går bra.
Om du inte har sådana filter kanske man kan skaffa sådana? Vet inte riktigt mycket om det, det var bara så att det kom med när jag köpte datorn.

Permalänk

Går ut typ en gång i månaden till garaget och blåser rent med kompressor, har funkat bra för mig iaf. Och under kranen för eventuella dammfilter.

Permalänk

Dammsuger filtren i första hand sedan för resterande damm som lägger sig på komponenter eventuellt fläktbladen, så använder jag mig av en pensel vilket jag tycker funkar utmärkt jämfört med tryckluft på burk.

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk
Moderator
Moderator

Tidigare en blandning av dammsugare där det är safe och tryckluft på burk. Jag kör numer med en sådan här olje- och tankfri kompressor.
http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1-5-hp-200055

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

5 minuter på baksidan med kompressorn, sen putsa upp burken med fönsterputs(funkar skitbra på Lian-Li:s svarta finish).
Luft på burk,
Kranvatten på flaska,
Färdigfrusen is,
Eldrivna värmeljus.
Sköna uppfinningar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

1. Och dammsugare för att suga ut dammet på mina dammfilter och i chassit där inte någon komponent sitter, så som i botten på chassit och runt hårddiskar och annat.
2. Jag kör med kompressor och ett filter för att slippa kondens som kan komma.
3. Sedan kör jag med tryckluft på burk för grafikkortet och fläktarna.

Edit: men gör detta kanske var 6:e mån, eftersom jag har dammfilter så samlas det inte så mycket damm i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysickCombo:

Jag kör med en kompressor som är lika stor som en kyldisk nere i källaren. Sånt jävla tryck att jag kan flytta borrmaskiner. Fast trycker ba lite lätt och håller i fläktarna så dem inte snurrar i 120.

Jag har gjort detta tusen gånger och inget har hänt med datorn.

Så nej enligt mina erfarenheter är det inte farligt

Skrivet av Mylifestyle95:

Går ut typ en gång i månaden till garaget och blåser rent med kompressor, har funkat bra för mig iaf. Och under kranen för eventuella dammfilter.

Skrivet av Malawie:

5 minuter på baksidan med kompressorn, sen putsa upp burken med fönsterputs(funkar skitbra på Lian-Li:s svarta finish).
Luft på burk,
Kranvatten på flaska,
Färdigfrusen is,
Eldrivna värmeljus.
Sköna uppfinningar.

Låter bra det Vad använder ni för kompressor?

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Har inte gjort rent datorn än, inte stationära iaf pga det kommer inte mycket damm in dit. Har typ filter som det fastnar i på inblåsen.
Dessa går bra att bara damsuga med en damsugare, men från vad jag hört ska man inte ha damsugare på komponenterna. Men filtren går bra.
Om du inte har sådana filter kanske man kan skaffa sådana? Vet inte riktigt mycket om det, det var bara så att det kom med när jag köpte datorn.

Skrivet av anon122270:

När det är dags för rengöring (vilket det blir vid ett nytt komponentbyte pga mina fläktfilter som värkar fungera helt sjukt bra i mina chassi jag haft) så använder jag munnen och dammsugare på lågt sug. Funkar kanon

Jo har ju fläktfilter till de två fläktar som drar in luft, fronten för 200mm och sen under chassit för nätagget, men det tar ju sig in endå, typ toppen när datorn är avstängd och sen tar det sig in på kanterna av panelerna typ. Kanske kunde vara bättre filter i fronten möjligen, skulle ju gå att skaffa nytt om de skulle vara så men just nu känner jag att det räcker med en kompressor, igår gjorde jag rent datorn och det gick åt två burkar tryckluft=240kr typ, när de finns kompressorer för typ 500kr som fungerar så känns det ganska värt

Har två katter i hemmet oxå så det gör ju inte saken bättre med skit i chassit ^^

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viaz:

Jo har ju fläktfilter till de två fläktar som drar in luft, fronten för 200mm och sen under chassit för nätagget, men det tar ju sig in endå, typ toppen när datorn är avstängd och sen tar det sig in på kanterna av panelerna typ. Kanske kunde vara bättre filter i fronten möjligen, skulle ju gå att skaffa nytt om de skulle vara så men just nu känner jag att det räcker med en kompressor, igår gjorde jag rent datorn och det gick åt två burkar tryckluft=240kr typ, när de finns kompressorer för typ 500kr som fungerar så känns det ganska värt

Har två katter i hemmet oxå så det gör ju inte saken bättre med skit i chassit ^^

Samma, fast enda ingången för damm är ju på utblåset när datorn är av för mig.
Kollade i datorn för någon dag sedan och det var lite damm men knappt något värt att bry sig över.
Har inga djur hemma så det underlättar. Morsan är ju allergisk.
Men håller man rent i rummet där datorn är så blir det ju mindre damm i den också

Permalänk
Entusiast

Har en liten blåsbälg som jag köpte för att rengöra kameran. Den fungerar bra även i datorn. Dammsuger även fläktfilter, fläktar och liknande. Luft på bruk är bra men lite för dyrt när jag har min lilla blåsbälg.

Sen är det lite förebyggande manövrar som att dammsuga relativt ofta och så har jag datorn hängande under skrivbordet så den är ca 2 dm från golvet. Det hjälper en del eftersom fläktarna inte drar in dammet direkt från golvet. Det blir också mycket lättare att dammsuga runt datorn när man kommer åt under den. Det samlas inte alls lika mycket damm i kabelhärvan bakom datorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Använder dammsugaren och har aldrig stött på några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viaz:

Låter bra det Vad använder ni för kompressor?

Det är en KGK, 3-fas:are och ett par hundra liter tank, ingen olja eller vatten avskiljare dock, en tror inte det är någon fara.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Skrivet av kabbedi1:

Använder dammsugaren och har aldrig stött på några problem

Tills dagen kommer när din dator för xxx kronor inte vill starta.

Permalänk
Medlem

Har hört att det ska vara bättre för plånboken att man köper en kompressor.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Viaz:

Låter bra det Vad använder ni för kompressor?

En biltema kompressor, vet inte hur den står sig när det kommer till lufttryck/bar osv osv men den pustar rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viaz:

Hallå, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden så fick bli här.

Jag undrar hur folk gör rent datorn ifrån damm?

Själv använder jag tryckluft på burk, men det känns inte som att det hjälper så mkt, skulle vilja ha mycket högr tryck än de som finns på burk, iaf den jag köpt tidigare, får inte riktigt bort allting, dessutom går det typ åt en burk eller kanske två i värsta fall när man väl gör rent i datorn.
Funderar lite på tryckluft kompressor, typ biltema eller nån sån grej, men är det säkert?

Så undrar lite hur folk gör när dem väl gör rent för även om man har dammfilter så kommer det ju inte skit ändå, tyvärr..

Kan rekommendera en pump till luftmadrasser. Funkar prima!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Tills dagen kommer när din dator för xxx kronor inte vill starta.

Men dammsugaren på lägsta och med en gnutta försiktighet.
skulle inte tro det

Permalänk
Medlem

Jag bär ut datorn till garaget där vi har en stor kompressor.
Den blåser jag rent allting med, och med det lufttrycket tror jag inte det blir många dammkorn kvar :D.
Gör man detta får man dock hålla i diverse fläktar så de inte övervarvar och tar skada.

Dammsugare skulle jag dock inte rekommendera p.g.a. statisk elektricitet.
Om man nu nödvändigtvis måste använda det, låt den för guds skull inte komma för nära komponenterna bara.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Blir nog den där kompressorn ifrån Jula skulle jag tro
Bor i lägenhet så har inte tillgång till något annat eluttag än vanliga 2 fasaren, så det blir nog perfekt tack för hjälpen alla med era synpunkter och hur ni gör

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Avstängd

har i 15 år kört med dammsugare i datorn och det har ALDRIG kraschat.
Så att datorn inte skulle starta för man använder dammsugare.. bullshit.

Ja såklart kör jag den på lägsta.

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Avstängd

Min sambos far dammsuger med sin dator....och kan säga att dammsuga är sämst...sitter kvar sjukt mycket damm längst ner på kylflänsarna och tar inte bort lika effektivt som tryckluft+pensel gör..Fick rengöra hans dator efter han hade dammsugit den, och det var som om han inte hade dammat av den alls..

Tryckluft+pensel är oslagbart enligt min mening.

Köper tryckluft på burk hos Clas Olsson eller Biltema! för runt 99:- /400ml som räcker till 6-8 avdammningar.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av crazzer:

Så att datorn inte skulle starta för man använder dammsugare.. bullshit.

Jag har en kapsylöppnare på min nyckelknippa. Så länge jag haft den där har jag aldrig blivit överfallen av ninjor. Alltså skyddar min kapsylöppnare mig från ninjor.

Ser du det logiska felsteget i båda påståendena?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har en kapsylöppnare på min nyckelknippa. Så länge jag haft den där har jag aldrig blivit överfallen av ninjor. Alltså skyddar min kapsylöppnare mig från ninjor.

Tack, då fick jag veta varför jag aldrig sett en ninja i min närhet

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Flyttat tråden till en lämpligare forumsdel.

*flyttad*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazzer:

har i 15 år kört med dammsugare i datorn och det har ALDRIG kraschat.
Så att datorn inte skulle starta för man använder dammsugare.. bullshit.

Ja såklart kör jag den på lägsta.

Fråga vem som helst med någon sorts utbildning inom elektronik så får du veta att ESD skador är långt ifrån en myt.