Gabe Newell sågar Windows 8 – ser Linux som lösningen

Permalänk
Avstängd

Jag har testat det mesta, men när jag har provat Windows 8 RP så är jag orolig.
(den skarpa versionen av Windows 8 lär inte skilja sig mycket)
Samma upplevelse som på denna långa video som är värd att se:
http://www.youtube.com/watch?v=jMJfc_sy4NI

Den här kortare videon går ut på samma sak:
http://www.youtube.com/watch?v=qIMuJTrxuhQ

Nu är jag inte säker på att GNU/Linux för den sakens skull kommer att växa sig även om Windows 8 blir en flopp. Om det kommer bli omöjligt att köpa en ny dator med Windows 7 förinstallerat kan min nästa dator lika gärna bli en iMac.
Även om jag aldrig har varit en fan av Apple förut.

Jag har svårt att tänka mig att Windows 8 kommer bli användbart på andra enheter än smartphones och pekplattor.
Enligt min mening "riskar" Microsoft mycket med den releasen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte byta till Linux. Visst är tex Ubuntu enkelt att installera men problemen börjar så fort man ska använda oset. Testareet med jämna mellanrum och varje gång får jag spendera timmar på linuxforum som ger ifrån sig en frän lukt av elitism.

Är helt på att spel är viktiga för ett os framgång, men Linux.kommer aldrig komma i den positionen att dom kan utmana Microsoft på konsumentsidan. Däremot kan Apple göra det och har försöktett antal gånger. Det ska vara enkelt att använda ett os :-).

Sen att Gabe tror mer om sig själv och sitt lilla privatägda företag är bara hysteriskt. Bara det att dom bytt namn.från Valve Software till Valve Corporation visar vilken väg dom valt. Kanske dags för dom att.börja släppa spel istället för att endast existera som en plattform som en dag kommer dö ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem

Detta inlägg ser enormt långt ut, men det är främst för att jag delar upp citatet i många delar, och Sweclockers design är väldigt frikostig med mellanrum runt citat, skulle jag säga.

Skrivet av Zakiya:

En del av min poäng med Linux är ju att de inte kan bli dominanta, det är alldeles för utspritt, och att få alla distributioner fungerande med varandra är exakt som du säger, ett orimligt krav, men om det ska lyckas hos hemdatorer så måste man på något sätt kunna knyta ihop dessa distributioner på ett eller annat sätt.

(Emfas min.)

Återigen: vilka är "de"? Det finns inget sådant intresse bakom konceptet "Linux".

Det är ingen produkt från ett börsnoterat företag som jagar vinst och marknadsandelar: det är ett projekt som är vad det är. De som vill använda det gör det, men det är ingen marknadsföringsbudget bakom eller något världsherravälde som mål för Linux i sig.

Torvalds (personen bakom Linux) sa med sedvanlig glimt i ögat i en intervju när NY Times försökte se på situationen på ett liknande sätt:

Skrivet av Torvalds:

Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely unintentional side effect.

vilket så klart är skämtsamt, men också sant. Det är ingen "plan" för Linux i sig att ta över världen, så att de bara har någon procent av hemmarknaden kan per definition inte vara ett "misslyckande", så länge som det fortfarande finns de som vill använda Linux. Det gör att när du säger "lyckas på hemdatorer" så syftar ordet "lyckas" på något som inte finns. Du menar "ha flest användare", men använd isf de orden i stället, för det är inte bundit till framgång/misslyckande i Linux "ögon".

Jaja, det var kanske en petimeterutläggning om ordval (i de flestas ögon, antar jag ). Men det är en lite felaktig bild som trots allt är den dominerande bland alla som ser Linux som en konkurrent till t ex Windows, och tänker på Linux som en klassisk kommersiell produkt. Den analogin missar för mycket.

Vad som skulle kunna hända är att t ex Ubuntu blir ett ledande OS på hemmarknaden (märk skillnaden mellan "distributionen Ubuntu" och "Linux"). Att Ubuntu inte är identiskt med t ex Fedora är inget minus - det är inget som säger att alla Linuxdistributioner har någon gemensam agenda. Vissa distributioner är nerskalade brandväggar, vissa är till superdatorkluster, vissa siktar på serveranvändande, vissa på hemanvändande. De kommer fortsätta vara kompatibla för att det är det bästa sättet att arbeta och utvecklas enligt filosofin bakom öppen mjukvara (en vanlig referens i ämnet är The Cathedral and the Bazaar (fulltextlänk från Wikipedia) - behandlar en del koncept iaf), men de gör det inte av någon gemensam ideologisk övertygelse om att "krossa" Microsoft på hemmarknaden.

Skrivet av Zakiya:

För att det ska bli ett lyckat OS och kunna konkurrera mot Microsoft och Apple så tror jag tyvärr att man måste börja betala för mer mjukvara, vi kommer aldrig få ihop tillräckligt med mjukvara för att kunna nå en större marknad, om utvecklarna nu ska jobba gratis, dessutom kommer det inte utvecklas lika fort som konkurrenternas.

Canonical (som ligger bakom Ubuntu) betalar sina utvecklare väl; likaså Red Hat och andra företag som har ekonomiskt intresse av Linux. De utvecklare som bidrar med kod utan ersättning gör det inte för att de "jobbar för Ubuntu": de gör det för att de löser problem som de själva har nytta av (antingen praktiskt eller för att de vill utbilda sig själva). Licenserna för fri mjukvara gör att dessa förbättringar nödvändigtvis kommer alla till godo, på samma sätt som jag kan installera en Linuxdistribution idag och dra nytta av miljoner arbetstimmar av tidigare programmerare.

Jag tror det finns lite av felaktigheten "fri mjukvara måste innebära programmerare som slavar gratis" i dina resonemang. Fri mjukvara innebär inte att programmerare inte ska få betalt: i praktiken tvärtom! (men det är också en lång sidodiskussion)

Målet för ett företag som Canonical är att växa (se återigen skillnaden på "företaget Canonical" och "Linux"). De får in pengar som de använder för att avlöna programmerare. Ju mer de växer, desto mer pengar kommer in. Hur får de in pengar? Supportkontrakt, donationer från både privatpersoner och företag, sponsrad utveckling av specifika funktioner, etc. De tjänar inga Microsoft/Applepengar idag, men de växer. Affärsmodellen i sig tror jag inte det är något fel på, men ett problem är otillbörlig konkurrens från etablerade företag. Att Ubuntu nämns i t ex detta Steamsammanhang är en stämpel på att det finns fler som tror på affärsmodellen och hoppas att den kommer fortsätta vara fruktsam.

Skrivet av Zakiya:

Och eftersom att det finns massa olika distributioner att välja bland, så kommer det ju självklart falla ihop.

Återigen, detta förutsätter att det finns någon "Linux"-aktör i bakgrunden som ligger bakom distributionerna, vilket inte är fallet.

Linux kan per definition inte "dö" iom att det är fritt, och alltid kommer vara det. Visst, det skulle teoretiskt kunna falla i glömska, men det är i praktiken omöjligt med det breda stöd det har på telefoner och servrar och annat som diskuterats dock.

Skrivet av Zakiya:

Jag funderar nu på att prova någon ny distribution, men det kommer inte gå, eftersom att jag har betalat för prylar som är gjorda för Ubuntu, ska jag då lämna det jag har betalat för och börja på nytt?

Har prylar stöd i en Linuxdistribution har de som regel stöd i alla. "Drivrutiner" är mer eller mindre uteslutande inbakade i kärnan, det som är det som kallas "Linux". Eftersom "Linux" sköter hårdvarustödet så kommer en produkt som stöds av "Linux" stödjas i distributioner som baseras på "Linux".

Skrivet av Zakiya:

Om saker inte ändras, så kommer tyvärr Linux inte fungera som hemdatorer, även fast det är ett bättre val för vanliga användare som te.x kollar sin mail, surfar, kollar på filmer osv. (Det är min åsikt)

Det Linux har på sin sida är just det du säger: det erbjuder "egentligen" allt som en vanlig användare behöver. Men det saknar marknadsföring och det kämpar i motvind.

Småsaker som att Bank-ID-klienten till Linux är undermålig, när Västtrafik väljer en stängd och Microsoftägd plugin till vissa funktioner på sin hemsida, när myndigheter förutsätter att alla har Microsoft Word (vilket numera nog är emot riktlinjer och kanske tom lagen), etc. gör det jobbigt med en övergång i stor skala. Ett annat stort område som nämns är spel, men vad Valve gör är att just försöka ta tag i det problemet, och det är den bästa tänkbara aktören som gör det. En enstaka spelutvecklare gör ingen större skillnad, men en ledande distributör kan säkert få saker att röra på sig på spelmarknaden.

Skrivet av Zakiya:

Enda skälet till varför jag har Ubuntu är för att det är installerat på en gammal burk som inte pallade med Windows längre.

Vill bara kommentera att detta är en vanlig introduktion till Linux, men också lite tråkig, iom att man pressar antik hårdvara istf att ge Linux samma hårdvarumässiga förutsättningar som ett jämförande OS.

(Innan sa du att du köpt ny hårdvara specifikt för att den skulle fungera med Ubuntu - nu säger du att du bara använder Ubuntu på en gammal överbliven dator..? )

Skrivet av Zakiya:

För all hårdvara ska ju det inte fungera likadant, men för hemdatorer måste man komma på någon lösning, självklart ska inte säkerhetskameror bli förknippade med hemdatorer.

Ja, det vore underbart om all hårdvara fungerade på alla plattformar så att konkurrensen blev fri i det avseendet. Problemet här ligger i att hårdvarutillverkare självklart inte kan göra drivrutiner till alla OS (det finns mycket mer än bara Win/Mac/Linux), att det ligger i vissa företags intresse att hårdvaran inte är kompatibel, men främst att utvecklare inte vill/bryr sig om att släppa specifikationer fria så att alla dessa OS själva kan se till att skaffa stöd. Anledningarna till detta är också en sidodiskussion, men så pass problematiskt ur olika hänseenden (konkurrens, miljö, ...) att det kan diskuteras att lagstadga ett krav på att släppa API-specifikationer för att få säljas på en viss marknad så att produkter ger möjlighet till att vara kompatibla och framtidssäkra.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Med en integrerad butik så är det väl ganska klart att det Newell egentligen är rädd för är att Steam ska bli ungefär som ICQ eller Netscape när MSN Messenger respektive IE kom med Windows.

Jo, och utan Valves levebröd så kommer företaget inte klara sig länge då företagets affärsidé går ut på att ta pengar ifrån publishers som säljer sitt spel via Valves lilla programvara "steam",
Valve är parasiter helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Gabe säger att W8 och windows store hotar Valves plattform, men jag fattar inte varför Gabe nämner det som ett skäl, känns lite ihåligt. :S

G4WL har funnits länge för windows.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Jo, och utan Valves levebröd så kommer företaget inte klara sig länge då företagets affärsidé går ut på att ta pengar ifrån publishers som säljer sitt spel via Valves lilla programvara "steam",
Valve är parasiter helt enkelt.

Troll hör hemma i skogen, inte på webben..

Permalänk

Äh, userbasen för tidigare Windowsversioner kommer göra att uvecklarna stödjer dem. Även om Microsoft tvångsuppdaterar användarna med stöd av nåt nytt Terms of Agreement i Windows Update som användarna automatiskt kryssar i, så kan jag inte se annat än att crackare kommer att tillhandahålla "Jailbreakade" Windowsversioner, som de gjort hittills, för de som inte vill bli inlåsta i fängelse.

Dock kan användare få problem om man har en mjukvara som man måste uppdatera som bara säljs via "WinAppStore". När det gäller spel så kommer det fortsättningsvis att skötas av andra kanaler som Steam. Och känner man att man är ett sånt proffs så att man absolut inte klarar sig utan Adobe CSfemtielva så har man väl heller inga problem med att köpa genom de monopolkanaler som göder de som redan är stora?

Newell är självklart en hycklare när han klagar på när andra skapar säljkanaler som hans eget Steam. Och när han inte bryr sig om Linux förrän Microsoft hotar hans pengamaskin Steam (som länge ridit på Windows' userbase) förvandlas han till en lika krass standardaffärsman som alla de andra. Jag tycker att nu är tidpunkten då Linuxutgivarna ska passa på att kontrollera extra noga att han följer de licenser som gäller för mjukvara på Linux.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Äh, userbasen för tidigare Windowsversioner kommer göra att uvecklarna stödjer dem. Även om Microsoft tvångsuppdaterar användarna med stöd av nåt nytt Terms of Agreement i Windows Update som användarna automatiskt kryssar i, så kan jag inte se annat än att crackare kommer att tillhandahålla "Jailbreakade" Windowsversioner, som de gjort hittills, för de som inte vill bli inlåsta i fängelse.

Dock kan användare få problem om man har en mjukvara som man måste uppdatera som bara säljs via "WinAppStore". När det gäller spel så kommer det fortsättningsvis att skötas av andra kanaler som Steam. Och känner man att man är ett sånt proffs så att man absolut inte klarar sig utan Adobe CSfemtielva så har man väl heller inga problem med att köpa genom de monopolkanaler som göder de som redan är stora?

Newell är självklart en hycklare när han klagar på när andra skapar säljkanaler som hans eget Steam. Och när han inte bryr sig om Linux förrän Microsoft hotar hans pengamaskin Steam (som länge ridit på Windows' userbase) förvandlas han till en lika krass standardaffärsman som alla de andra. Jag tycker att nu är tidpunkten då Linuxutgivarna ska passa på att kontrollera extra noga att han följer de licenser som gäller för mjukvara på Linux.

Han uppmuntrade origin. Problemet är väll snarare att m$ inte behöver konkura på samma vilkor utan kan relativt enkelt låsa ut valve.

Linux har varit i fokus innan detta. Tror de jobbat med det sen första idén för steambox (eller vad den nu kommer heta). De har sagt att de internt testar både steam och några av sina egna titlar på ubuntu tror inte att de helt plötsligt hokus pockus portade över hela kod-basen för att han skulle kunna kaxa.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På en del mindre "vikt"ig offt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Hittade den här igår:
http://arstechnica.com/information-technology/2012/07/gnu-fou...

Rubriken är lite felaktig, som ni ser om ni läser RMS originaltext. Det är inte bara DRMade spel som han ser som oetiska, utan all icke-fri mjukvara, "Nonfree game programs (like other nonfree programs) are unethical because they deny freedom to their users", http://www.gnu.org/philosophy/nonfree-games.html. RMS exakta definition av vad som är fri mjukvara finns också på gnu.org, för den som noga med smådetaljerna (vilket ju inte är helt ovanligt i FOSS-världen).

Jag tror inte Valve/Newell hade räknat med hurra-rop från RMS i vilket fall som helst, så de lär inte bry sig. Förstår dock inte hur Newell tänker. Om han tror skillnaderna mellan Windows <= 7 och Windows 8 blir mer än vad användarna tål, hur tänker han sig då att de skulle reagera inför skillnaden mellan Linux och Windows? Det finns ju också en rejäl kulturskillnad mellan världarna. Av ren nyfikenhet över hur det kommer att gå, hoppas jag ändå att han försöker.

Permalänk
Skrivet av d94pam:

Själv sitter jag och jobbar i Linux varje dag och har gjort under ganska många år nu. Personligen skulle jag absolut INTE välja det OS:et på min maskin hemma då det är så svårtjobbat som det bara kan bli så fort man vill göra något. Just nu sitter jag visserligen på Debian (vilket ju är känt som cream de la cream av nördarnas OS) men har även jobbat massor i Ubuntu. Jag lämnade DOS prompten bakom mig för snart 10 år sedan hemma, men i Linux tvingas jag fortfarande skriva hela uppsatser med kommandon för att komma någon vart. Visst, på jobbet kan det vara fiffigt att ha full koll på vad man gör när man som jag jobbar med inbyggda system, men hemma, njaaaeee....

Säker påde?

Själv har jag använt linux under en lång tid och det som gör att jag älskar det är just terminalen!

Går så himla fort och ladda ner grejer. Ändra i drivrutiner eller vad man nu kan tänka sig!

Windows är ju ett helvete! helt jävla världelöst med alla jävla genvägar...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av anders190:

Xfce och KDE är ju alltid värda en titt förstås.

Gnome 3/Unity är verkligen ingen hit. Provat Mate? Det är en fork av gnome 2, funkar perfekt och helt stabilt numera. Mate + compiz är mitt recept

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Xfce och KDE är ju alltid värda en titt förstås.

Lite kul att jag typ lägger ihop dom där och läser xkcd och undrar vad fan det har med saken att göra, fick läsa om 2 gånger innan jag läste rätt.
(nej, jag har inte dyslexi, är nog bara trött)

Permalänk
Medlem

LXDE verkar annars nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

LXDE verkar annars nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte säga det, underbart att använda!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

Jag kör Ubuntu dagligen, och jag kör det inte för att det är "gratis" utan för att det är "fritt".

Tjoho.

Efter läst nyheterna och sett resultaten från rösterna samt alla underbara inlägg (like-knapp, please?) i den här tråden vill jag skriva av mig.

Har läst/frekventat sweclockers sen dess början (minns inte årtalet men det var då jag klockade burken: en Pentium 2 från 450MHz till 666MHz, det var en kall vinter och jag kunde ha den stående vid fönstret.). Spelade Quake 2 & 3 på "elitnivå" och jag minns att det gav ~10% bättre FPS av att köra linux! 55 istället för 50, typ. Mätt genom att spela upp ett tungt "demo".

Att Valve går ut med en native klient till Steam och uttalanden om satsning på Linux är skitstort och inte något man sett sedan iD Software med John Carmack och John Romero.

Förstår helt och hållet att en del är och kan bli avskräckta av att använda linux (inget OS i sig, utan en kärna, jag vet). Att klanka ner på Ubuntu för att det har sina brister är enkelt just för att det drivs inte av samma kommersiella intressen som Microsoft. Microsoft har en hel armé av utvecklare som hatar sina jobb men kompenseras med pengar.

För er som tror att det här skulle innebära någon försämring att lämna D3D till OpenGL så är det helt och hållet fel.
Prestandan är densamma om inte bättre om man ska räkna antalet trianglar som kan ritas. Vinsten i sig ligger inte i rendrerandet utan den belastning (overhead på engelska) operativsystemet i sig drar, alltså hur den hanterar minnet, filsystemets effektivitet m.m.

Som Windows fungerar med sitt register är det bara en tidsfråga tills datorn blir seg eller säckar ihop helt och man blir tvungen att installera om, det känner väl alla igen? Linux (eller rättare sagt dess urfader, UNIX) är så pass effektiv att utnyttja datorn att man inte kan ha den igång åratal utan att lagga ner. Det är därför det används som platform för alla riktiga servrar.

Det vanligaste klagomålet mot linux tycks vara att drivrutinerna är bristande vilket är helt och hållet sant. Men ha i åtanke att de skrivs av människor utan någon betalning eftersom hårdvarutillverkarna koncentrerar sig på där marknaden finns, såklart.

Skulle däremot hårdvarutillverkarna få för sig att sätta fler av sina utvecklare på att ta fram dugliga drivrutiner från början skulle dessa problem minska eller försvinna helt. Som det är ligger mycket av svårigheten li att "gissa" sig till hur hårdvaran fungerar eftersom tillverkarna inte vill ge ut information av rädsla för att konkurrenterna ska stjäla deras hemligheter.

Vad jag ville komma till är att för desto fler spel som kommer till plattformen kommer också fler användare, eller framförallt "tunga" användare , såna som uppgraderar sin dator oftare än var tredje år. Förhoppningsvis kommer då också tillverkarna att skärpa till sig. Humble bundle tror jag t.ex har lockat många till att köra linux och även om Microsoft har en störst andel användare så minskar det ständigt medans Linux ökar (och OSX för den delen).

Så finns det massvis av fördelar med linux som jag inte tänker dra ut på men är minst lika viktiga.

Linux är öppen källkod! Det innebär att allt som utförs på din dator kan du själv läsa om du kan tillräckligt om programmering, vilket de flesta inte kan men det innebär att andra som kan det granskas det på ett helt annat sätt. Du är alltså helt och hållet säker från eventuell "spyware" Microsoft eller Apple kan installera och köra på din dator. Ni minns väl kanske den där skandalen om iOS och GPS-trackandet.

En uppsjö av kompetenta program som också är öppen källkod och lättilgängliga genom en så-kallad pakethanterare. (Tänk er Android Playstore eller Apple store).

Det är gratis! Och blir ständigt bättre.

Funkar på nästan alla datorer. A portable operating system

Låga systemkrav: funkar på stenålders-datorer.

Testa Ubuntu 12.04 LTS (Long Time Support) och bli imponerad av hur en riktigt grafikaccelerad desktop kan se ut och fungera.

Personligen tror jag inte att det här i sig kommer innebära att alla börjar med linux. Windows funkar och de har faktiskt lyckats bra med Windows 7. Windows 8 kommer antagligen bara bli ett nytt Vista och folk fortsätter med sjuan. För att "linux" verkligen ska ta över behövs en distribution som drivs av ett kvalitetsmedvetet företag med kunskap och resurser att genomföra det hela. Ubuntu i all ära men det känns fan som de använder sin användarbas som betatestare...

Om låt säga Google skulle lägga fokus på att utveckla en riktig linux-distribution tvivlar jag inte alls på att de skulle kunna rubba Microsoft som bara tycks göra bort sig. Vem använder inte Chrome idag liksom? Chromium O/S var en flopp men Android är som bekant baserat på linux och funkar väl.