Gabe Newell sågar Windows 8 – ser Linux som lösningen

Permalänk
Melding Plague

Gabe Newell sågar Windows 8 – ser Linux som lösningen

Valves grundare Gabe Newell spår inga goda framtidsutsikter för Windows 8 utan kallar det kommande operativsystemet för en "katastrof", vilket förklarar satsningen på Steam för Linux.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det skulle inte vara helt fel om steam faktiskt börjar erbjuda sitt sortiment för Linux. Kanske fler utvecklare då kan få upp ögonen och bidra.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag inte har linux nu är just spel. Fix it nu! (Nej kom inte med cedega-tjafs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Det skulle inte vara helt fel om steam faktiskt börjar erbjuda sitt sortiment för Linux. Kanske fler utvecklare då kan få upp ögonen och bidra.

Steam har ju lanserats till Linux, så det lär inte dröja länge Source-spel som TF3 är dock i första rummet. Lär ta ett etag innan vi ser spel som BF3 på Linux...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Håller med honom helt och hållet. Funderat på detta länge själv. Kommer dock vänta tills det finns lite titlar innan jag själv kommer hoppa över till linux, vilket jag utan tvekan kommer inom ett par år.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Samma här, mer spel till linux så hoppar jag också in

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

Håller med om att det är spel som driver marknaden åt vilket OS som är populärast för standard användaren, men ett stort problem för linux är Khronos Group som är sega utav bara fan med OpenGL standarder tyvärr, samt att det inte finns så mycket guider för hur man utvecklar modern OpenGL. En annan sak vore om Apple fick tummarna ur röven och fixade sina OpenGL drivrutiner också.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Enda anledningen till att jag inte har linux nu är just spel. Fix it nu! (Nej kom inte med cedega-tjafs)

Same. Blir intressant att se utvecklingen framöver!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Är inte det Microsofts plan att få Windows så likt som deras attans konsol-OS för att få spelföretag att tycka att de lika gärna kan utveckla spel till Xbox?

Usch, Gabe och Valve är några som verkar veta vad de pratar om, dock är de inga jag kan relatera till direkt då Valve inte erbjuder några spel jag är intresserad av.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Klockren bild någon? han ser så allvarlig ut.

Permalänk
Medlem

Att Windows 8 får folk att sluta använda Windows kommer säkert inte hända. De flesta som hatar Win8 kommer stanna på 7an. Om det är tillräckligt många som struntar i 8an så kommer Microsoft gå tillbaka till det de gjorde förr.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv

Samma här, ända anledningen till att jag inte kör Linux fullt ut, är faktiskt avsaknaden av spel/DirectX. Har provat Cedega och PlayOnLinux, men prestandan är under all kriti, ungefär som att köra tunga .rom i Windows - det är inte avsett för det.

Tänk om te.x Blizzard verkligen genomförde sin Linux klient som påbörjades i samband med World of Warcraft begynnelsen.

Spelmarknaden hade nog sett helt annorlunda ut idag då, misstänker jag.

Edit: Nej, dualboot är inte ett alternativ för många användare, mig inkluderat.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Snart kan man byta till Linux helt. Livet blir fulländat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninjaflipp:

Sylvester Stallone...någon?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att fixa en dual-boot och ha Linux som huvudsystem och bara ha Windows 7 för att spela. Ska testa hur det känns i alla fall. Enda jag tror jag kommer sakna på desktop är foobar2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Steam har ju lanserats till Linux, så det lär inte dröja länge Source-spel som TF3 är dock i första rummet. Lär ta ett etag innan vi ser spel som BF3 på Linux...

tf3?

Permalänk
Medlem

varför är win 8 en katastrof?

Detta är en genuin fråga så svara lungt och resonera tack

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ionesco:

Äntligen! Snart kan man byta till Linux helt. Livet blir fulländat.

Precis min tanke

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Tror det huvudsakligen handlar om att folk inte gillar det mer tablet-inspirerade utseendet. Själv har jag ingenting emot det, men begränsar det möjligheterna så är det helt klart en nackdel.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag bootar upp windows på stationära datorn är just spel. Har till och med funderat på att skaffa en mac och dualboota osx/linux och ha osx för spelen. Tänk så trevligt om det räckte att bara ha linux! ^_^

Permalänk

Som många redan sagt. Då kan man köra Linux helt och hållet. Windows 8 känns väldigt bra för smartphones och surfplattor men inte till bärbara och stationära datorer.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk

Dom skulle stannat vid win7 ett tag, men så är det när företag blir giriga, gräver sin egen grav, jag skulle aldrig köra win8 på nåt förutom kanske en padda

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Precis som vissa tidigare versioner av Windows.

Köper hellre nästa Windows efter Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Med en integrerad butik så är det väl ganska klart att det Newell egentligen är rädd för är att Steam ska bli ungefär som ICQ eller Netscape när MSN Messenger respektive IE kom med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Att Windows 8 får folk att sluta använda Windows kommer säkert inte hända. De flesta som hatar Win8 kommer stanna på 7an. Om det är tillräckligt många som struntar i 8an så kommer Microsoft gå tillbaka till det de gjorde förr.

Steve Ballmer uttalar sig om hur han ser på Apples Iphone 2007.
http://www.usatoday.com/money/companies/management/2007-04-29...

Citat:

There's no chance that the iPhone is going to get any significant market share. No chance.

Saker har ändrats enormt på andra marknader. Microsoft sitter inte säkert. Det är därför de har panik just nu och vill använda Windows som en hävstång för att sälja plattor och mobiler.

Företagsmarknaden är en annan historia, men jag tänker på konsumentmarknaden i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Ja ställer samma fråga, varför skulle det bli en katastrof?
Och till den grad att den blir en flytt till linux?

Om tar ett steg tillbaka o betraktar det han säger så förklarar han ju inte vad han har grundat sitt uttalande på.

Permalänk
Medlem

Tänk om alla utvecklare plötsligt bestämde sig för att dumpa DirectX, och gå direkt över till OpenGL och Linux. Underbara tanke.

Gaben är förövrigt så mycket av en karlakarl man kan bli.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Edit: Nej, dualboot är inte ett alternativ för många användare, mig inkluderat.

Jag misstänker att det är lite för jobbigt att hålla på, speciellt om man spelar mycket. Men tänker testa hur det känns i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

TF2*

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Samma, är bara spel som håller mig fast i windows.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.