Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Hej, sjukt snygg tavla, får man fråga vart du hittat bilden?, allt jag har hittat är jätte dåliga eller jättesmå.

Att dom är jätte små bilder är ingen nackdel. NES hade en skärmupplösning på 256×240 pixlar. Vilket blir ganska lagom när du ska sätta pixel för pixel.
Jag kommer inte ihåg vart jag hittade den, men jag har en liggandes här. Bakgrunden är ändrad till den svarta pärlan istället

Visa signatur
Permalänk

jag skulle säga att "pixelfelet" är vid bana 5 .. en vit prick i det svarta

Permalänk
Medlem

jag testade bilden i Photopearls programmet men undrar vilka mått du hade i programmet och vilken ljusstyrka och kontrast du hade för när jag testa blir den jättemörk och "sanden" blir mer gulröd än vad din blev.

Du kanske inte vill dela med dig av den informationen och det förstår jag för det är en sjukt fin tavla och har man nintendo 8-bitars så ser man skönheten i det

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Hahaha skit grymt fan, blir sugen på att spela nu! snyggt också retro

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

jag testade bilden i Photopearls programmet men undrar vilka mått du hade i programmet och vilken ljusstyrka och kontrast du hade för när jag testa blir den jättemörk och "sanden" blir mer gulröd än vad din blev.

Du kanske inte vill dela med dig av den informationen och det förstår jag för det är en sjukt fin tavla och har man nintendo 8-bitars så ser man skönheten i det

Så hemlig är väl inte del information, och med tillräckligt mycket tid så kan nog vem som helst lösa det

Jag använder 74% brightness och 110% contrast, vilket var en ganska bra inställning. Om jag hade gjort det idag så skulle jag först leka med bilden i photoshop och isolera ut färgerna först och byta ut dem mot Photopearls färger innan jag gick in Photopearls för att få en mer klockren färgsättning på allt. Samtidigt som färgvariationerna ger lite mer liv.

Lycka till, lilla copycat ;), och håll mig gärna uppdaterad hur det går med projektet.
Och kom ihåg att det tar långt mycket längre tid än man tror, och tar upp mycket plats!

Skrivet av Lakszen:

Hahaha skit grymt fan, blir sugen på att spela nu! snyggt också retro

Det är du inte ensam om. Jag har sedan projektet blev klart spelat igenom SMB 1-3 och Super Mario Wolrd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för infon, jag har inte gjort något sådant men vart sugen på att testa på att göra en tavla när tid finns, ville bara få ut infon så man kan spara projektet tills man drar igång med det, men blir nog en bygglogg eller liknande på det isf

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk

Hmm, stenbumlingen i nedre vänstra hörnet har inte helsvart i högra kanten kan det vara pixelfelet?

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majtymicke:

Hmm, stenbumlingen i nedre vänstra hörnet har inte helsvart i högra kanten kan det vara pixelfelet?

Nej pixel felet är faktiskt det som många andra påpekat att i femmans "lounge-pad" så sitter det en fel pärla, men detta är nu åtgärdat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

RESPEKT!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har inte läst alla kommentarer, det är säkert någon annan som har hittat pixelfelet, men kollar under nr 5.

Permalänk

Då har man bestält starter set nu ska det pärlas

Grymt snyggt, du är en inspiration för oss alla

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Beundrar människor med ditt tålamod. Jag höll på med sådana pärlor när jag var mindre, orkade aldrig ens en hel platta. 5p är din skapelse värd!

Permalänk
Medlem

Jävligt grymt! Ska börja jag med efter jag såg detta.

En fråga dock: Kan man välja på hur många plattor man vill använda för sitt tryck? Vi säger att jag vill göra samma motiv som ditt men inte så stort. Går det att välja i programmet eller liknande att jag kanske vill använda mig av x antal plattor, typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtoh:

Jävligt grymt! Ska börja jag med efter jag såg detta.

En fråga dock: Kan man välja på hur många plattor man vill använda för sitt tryck? Vi säger att jag vill göra samma motiv som ditt men inte så stort. Går det att välja i programmet eller liknande att jag kanske vill använda mig av x antal plattor, typ?

Det går att välja att göra både större och mindre. Principen är att ju större resultat du gör ju mer detaljerad kan du vara. Men om man går för högt är det inte säkert att det blir snyggt. Tex en 100px bild på 150x150 blir lite kladdig.

Om man desutom har tillgång till bildredigerigsprogram kan man fixa till så att bilder à inte blir utdragna genom att beskära till rätt pixlar. (Nabbi på 30x30 och Hama på 29x29 pärlor/pixlar)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Blev lite sugen o prova... så jag gjorde den här som ett test.

Nu har jag påbörjat ett gigantiskt projekt på hela 108 st plattor. xD Ska bli en stor tavla föreställande ett motiv som min flickvän älskar. Alltså en present till henne.

Kul att man kan sitta med detta när hon ser utan att man avslöjar motivet, då varje enskild platta inte avslöjar något. Slutmonteringen lär dock bli lite kinkigare.

Grymt najs.. Kul att se att det sprider sig som en pandemi
Tyvärr har jag lite kännt att musten gick ur mig efter jag fick klart min tavla och har inte riktigt orkat komma igång på något stort. Lite smått har vi allt gjort, tex en scrubs i 8-bitar

Visa signatur