Permalänk

Akut hjälp: Koppla Modem, Router etc

Hej!

Det är så att jag sitter här med en Thomson Gateway från Telia vilken jag inte är nöjd med.
(Har ett såkallat Telia Smart paket: TV, Telefoni och Bredband från Telia)
Så jag använder den som modem till min stationära dator och samtidigt fungerar den som router för att få min TV att funka samt ge WiFi till smartphones/laptops.

Jag undrar om man kan byta till en annan router med liknande funktion?
Som kanske levererar lite bättre och jag får kanske annan ip?
Eller kan man be Telia om att få byta Thomson då min strular..

Uppskattar snabba svar!

Permalänk
Medlem

Koppla telia gatewayen till uttaget och brygga den. Koppla zyxel routern i någon av Lan-portarna på telia gateway. Tuta och kör! Då blir det ju dock bara datorn kopplad till Zyxeln som erhåller lokalt iip från den, och de andra tar dynamiskt ip.

Får man fråga av vilken anledning du vill använda Zyxeln?

Permalänk
Skrivet av perper:

Koppla telia gatewayen till uttaget och brygga den. Koppla zyxel routern i någon av Lan-portarna på telia gateway. Tuta och kör! Då blir det ju dock bara datorn kopplad till Zyxeln som erhåller lokalt iip från den, och de andra tar dynamiskt ip.

Får man fråga av vilken anledning du vill använda Zyxeln?

Och eftersom jag är okunnig, kan du förklara mer ingående?
Få se om jag uppfattat rätt:
Telia Gateway i Telejacket
Brygga den (Vet ej hur man gör)
Koppla Zyxel modemet i någon av lan portarna på Thomson Gateway
Tuta och kör!

Alltså får jag ut wifi till smartphones/laptops och tvn fungerar via thomson?
Och jag får använda zyxel modemet i stationära datorn? Med annan IP?

Inga problem, har helt enkelt bara upplevt bättre ping med Zyxel samt att det är annan IP vilket är ett plus (Dvs vill ej stå på same ip som min bror min på ett spel jag spelar! :D, Så slipper jag skämmas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 52Andreas:

Och eftersom jag är okunnig, kan du förklara mer ingående?
Få se om jag uppfattat rätt:
Telia Gateway i Telejacket
Brygga den (Vet ej hur man gör)
Koppla Zyxel modemet i någon av lan portarna på Thomson Gateway
Tuta och kör!

Alltså får jag ut wifi till smartphones/laptops och tvn fungerar via thomson?
Och jag får använda zyxel modemet i stationära datorn? Med annan IP?

Inga problem, har helt enkelt bara upplevt bättre ping med Zyxel samt att det är annan IP vilket är ett plus (Dvs vill ej stå på same ip som min bror min på ett spel jag spelar! :D, Så slipper jag skämmas)

Precis så! Vilken Zyxel är det du har? Viktigt att det är en Lanrouter och inte ett ADSL-modem.

Brygga modemet gör du genom logga i dess interface. Detta görs vanligtvis genom att skriva 192.168.1.1 i adressfältet i valfri webbläsare. Gå sedan in i Waninställningarna och välj "bridge" istället för "routing" eller något i den stilen. Observera dock som sagt att när du bryggar teliamodemet så kommer alla enheter som är kopplade till den att erhålla dynamiska IP-adresser, och dessa är ofta begränsade i antal av leverantören. 5 stycken brukar vara standard.

Permalänk
Skrivet av perper:

Precis så! Vilken Zyxel är det du har? Viktigt att det är en Lanrouter och inte ett ADSL-modem.

Brygga modemet gör du genom logga i dess interface. Detta görs vanligtvis genom att skriva 192.168.1.1 i adressfältet i valfri webbläsare. Gå sedan in i Waninställningarna och välj "bridge" istället för "routing" eller något i den stilen. Observera dock som sagt att när du bryggar teliamodemet så kommer alla enheter som är kopplade till den att erhålla dynamiska IP-adresser, och dessa är ofta begränsade i antal av leverantören. 5 stycken brukar vara standard.

http://www.zyxel.se/web/support_product_specific_i.php?produc...
Den här har jag! (Förmodligen ett ADSL-Modem! )

Så om jag bryggar telia routern kommer smartphones/tv/laptops få dynamisk ip?

Finns det inget annat sätt..
Skaffa nån pryl som gör så att både telia thomson gateway routern och zyxel modemet kan nyttja första telejacket utan att störa varandra?

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha två ADSL-modem på samma tele-lina.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Skrivet av sYph:

Du kan inte ha två ADSL-modem på samma tele-lina.

Finns det ingen som helst lösning?

Vill som sagt ha Zyxel modemet med Stationära datorn.

Thomson gateway router som "routrar" och får TVn att funka samt delar ut WiFi till Laptops/Smartphones

Permalänk
Medlem

Ja det finns en lösning, beställ en till telefonlina och ett till ADSL-abonnemang.

Visa signatur

Permalänk

Haha! Är det så illa...

Fan då:P

Permalänk
Medlem

Yesbox, hur har du det kopplat idag och varför vill du ha det där modemet inkopplat i den stationära datorn?

Visa signatur

Permalänk

Kör bara router idag!

Permalänk
Medlem

Ok.. Och det fungerar inte tillfredsställande?

Visa signatur

Permalänk

Nae, hade bättre ping med modemet..

Permalänk

Well ändrar lite i tråden då.

Jag söker en router med inbyggt modem eller liknande.
Eller kan man be Telia om att få byta Thomson då min strular..

Permalänk

Nå, Ska precis gå och lägga mig.. Har skickat fråga till Telias Kundtjänst om man har möjlighet att få byta eller förnya routern med inbyggt modem för en liten slant.. Tror ni det är ok?