MSI Geforce GTX 680 Twin Frozr III OC

Permalänk
Medlem

Det ser ut som man kan ha riktigt kul med detta kort. Dock så vore det trevligt om den kom med en backplate på
Gärna en sådan som sitter på den här och helst en som täcker hela PCB:n. Så inget fusk nu MSI

Permalänk
Medlem

Är detta den bästa dualslot kylaren månntro? Skulle i så fall sitta bra i ett Bitfenix Prodigy

Permalänk
Medlem

Till Sweclockers crew om ni läser detta: Det "rasslande" typ av coil whine ni snackar om, låter det lite som mitt kort i den här videon? http://www.youtube.com/watch?v=eGTvOwUDyZo&feature=plcp

Jag hade ett problem med ett rasslande "coil whine" på mitt gtx 680 referensmodell, men det visade sig att det inte var nåt fel på fläkten utan bara en liten bit av "klisterlappen" som satt på kortet som "fingeravtrycksskydd" (den typen som ofta sitter på skärmen på nya mobiler) som hade fastnat på kylaren vid fläktöppningen och slog emot fläkten.

Om inte kanske det faktiskt är så att kortet har coil whine, men om det är samma problem på erat kort kan det lösas väldigt enkelt

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Medlem

Och där förstörde Emil recensionen genom att använda ett så starkt negativt laddat ord som "avskyr".

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Tycker att Emil borde få en "Utmärk recension" pris, tacksamt med dessa grymma recensioner.
Sen var ju mattan fin dessutom, de får man inte glömma kommentera

Permalänk
Entusiast

Coilwhine i alla former anser jag inte hör hemma i en dator.
Vare sig det är lite, knappt hörbart eller rejält spelar ingen roll.
För min del är det ett stort minuspoäng, och jag anser, på grund av detta, att kortet inte är ett valbart alternativ.

Anledningen är att coilwhine, när det väl sätter igång, blir värre med tiden, då det är en mekanisk rörelse i magnetfält, som sliter rejält på spoltrådens isoleringslager.
Risken för tidigt haveri är större i och med det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Coilwhine i alla former anser jag inte hör hemma i en dator.
Vare sig det är lite, knappt hörbart eller rejält spelar ingen roll.
För min del är det ett stort minuspoäng, och jag anser, på grund av detta, att kortet inte är ett valbart alternativ.

Anledningen är att coilwhine, när det väl sätter igång, blir värre med tiden, då det är en mekanisk rörelse i magnetfält, som sliter rejält på spoltrådens isoleringslager.
Risken för tidigt haveri är större i och med det.

alla grafikkort kan få coilwhine, varför man bör reklamera direkt och få nytt exemplar
mitt första asus GTX 580 hade ett jäkla whine, det andra var tyst.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SolidReactor:

Tycker att Emil borde få en "Utmärk recension" pris, tacksamt med dessa grymma recensioner.
Sen var ju mattan fin dessutom, de får man inte glömma kommentera

Säger desamma MYCKET VÄL GODKÄNT test.... Heja Emil.

//TREVLIG SOMMAR

Permalänk
Medlem

Vill nämna att mitt exemplar inte har någon coil whine

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Du (Emil) säger att den är en av de mest tysta kylarna ni har haft inne i klass med DCII? När jag körde ett DCII kort tykte jag den lät som en orkan gämnfört med en Arctic-kylare som jag hade innan. Är inte det någon kylare ni kunde ta in och testa?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Du (Emil) säger att den är en av de mest tysta kylarna ni har haft inne i klass med DCII? När jag körde ett DCII kort tykte jag den lät som en orkan gämnfört med en Arctic-kylare som jag hade innan. Är inte det någon kylare ni kunde ta in och testa?

DCII-kortet du körde genererade förmodligen mer värme. 600-serien är kallare än de tidigare serierna, så fläktarna behöver inte gå lika högt.
Alla kylare låter mycket när man kommer upp i höga varvtal.
Tack vare att denna kylare kyler så pass bra behöver inte fläktarna arbeta lika mycket som med andra kylare.
Vad var det för modell exakt som hade Arctic-kylaren? Finns säkert tester på internet som kan visa skillnaden.

Här är en lista på aktuella grafikkort och dess ljudnivåer i load:

Som du ser så låter äldre kort mer, detta pga att dom genererar mer värme
Tex. GTX 480 låter 45db medans detta kort låter 41db, rätt stor skillnad

edit: Vill tillägga att jag är väldigt nöjd med ljudnivån på detta kortet

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Det var ett Powercolor Radeon 5970 som Arctic-kylaren satt på, DCII-kortet var ett helt nytt 7970 från CDON.

Jag gämnförde dock inte bara vid användande av korten, utan även om man ser till hur många % som fläkten stod i (MSI Afterburner) då jag manuellt testade att sätta fläkten på allt mellan 20 till 100% hastighet, DCII är tyst till runt 40ish% skulle jag säga, sedn börjar den dåna som en refernskylare. Arctic-fläkten här man ingen skilldnad på förens den kommer i uppåt 90% load då den börjar låta som DCII låter runt 35% skulle jag gissa.

Obs. Detta är allt testat i ett Fractal Design Arc som står på golvet precis bredvid mig, med ständga sidor.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det var ett Powercolor Radeon 5970 som Arctic-kylaren satt på, DCII-kortet var ett helt nytt 7970 från CDON.

Jag gämnförde dock inte bara vid användande av korten, utan även om man ser till hur många % som fläkten stod i (MSI Afterburner) då jag manuellt testade att sätta fläkten på allt mellan 20 till 100% hastighet, DCII är tyst till runt 40ish% skulle jag säga, sedn börjar den dåna som en refernskylare. Arctic-fläkten här man ingen skilldnad på förens den kommer i uppåt 90% load då den börjar låta som DCII låter runt 35% skulle jag gissa.

Obs. Detta är allt testat i ett Fractal Design Arc som står på golvet precis bredvid mig, med ständga sidor.

% säger ju inte så mycket, du borde mäta RPM
Möjligt att 100% på en fläkt är 50% på en annan.

Det finns ingen anledning att köra DCII snabbare än 40%, iallafall om man kör standardklock

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

% säger ju inte så mycket, du borde mäta RPM
Möjligt att 100% på en fläkt är 50% på en annan.

Det finns ingen anledning att köra DCII snabbare än 40%, iallafall om man kör standardklock

Kan fortfarande ordnas, dock spelade det inte så stor roll för mig då temperaturen håller sig riktigt fint med båda kylare, det är bara ljudnivån som skilljer de två åt drastiskt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Kan fortfarande ordnas, dock spelade det inte så stor roll för mig då temperaturen håller sig riktigt fint med båda kylare, det är bara ljudnivån som skilljer de två åt drastiskt.

Ljudnivån = fläkthastigheten = värmen kortet genererar
Kylaren spelar mindre roll än själva kortet

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Ljudnivån = fläkthastigheten = värmen kortet genererar
Kylaren spelar mindre roll än själva kortet

Stämmer mycket väl, dock två high-end GPUer från 5000-serien ger bra mer värme än en enda 7000-serie GPU!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vad tror ni är bästa köpet - detta eller ett Asus GTX670 DCII Top?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamstah:

Vad tror ni är bästa köpet - detta eller ett Asus GTX670 DCII Top?

Du kan oftast klocka upp ett 670 bättre än ett 680 och spara någon tusenlapp!

Visa signatur

DATOR: [ASUS P8Z77-V DELUXE | ASUS GeForce GTX 670 DIRECT CU II | Intel 330 series 120GB | Intel Core i5 3570K | Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz | Corsair Hydro H80 | Cooler Master M2 620W Modular | Fractal Design Arc Midi R2 USB 3.0]

FOTO: [Nikon D80 | Nikon SB-700 | Nikon 50mm 1.4/f | Sigma DC 18-50mm 2.8/f EX MACRO HSM]