Displaybyte Samsung Galaxy S2
Har du precis som jag kraschat glasrutan på din SGS2? I sådana fall är du varmt välkommen till min reparationstråd!
Om du finner guiden hjälpandes så vore det tacksamt om du gillade inlägget längst nere i högra hörnet på detta inlägg!
Observera: Jag tar inget ansvar för om du misslyckas på något sätt när du genomför ditt displaybyte. Läs guiden noga så att du mer eller mindre kommer ihåg allting utantill!
Ni får mer än gärna länka denna tråd till andra forum, men stjäl inte mina bilder eller texter, då det är taskigt!
Efter att klantigt nog tappat min mobil i golvet så bestämde jag mig för att reparera skärmen själv, både av ekonomiska skäl då det är billigare samt för att det var lärorikt.
Jag köpte min skärm från Storbrittanien på Ebay och det tog 6 arbetsdagar (under OS!) innan skärmen kom fram på mitt lokala postkontor. Jag lämnar en länk här till försäljaren jag köpte av, då jag tycker de sålde för ett rimligt pris och att varan kom fram på en absolut rimlig tid:
Ber om ursäkt för att vissa bilder är lite suddiga, då jag hade ett ganska opassande objektiv till kameran för ändamålet.

I mitt fall så blev det så många och täta sprickor att glasbitarna gjorde sönder även displayen och inte bara glaset.
Observera att man MÅSTE byta ut hela diplayen, även fast bara glaset är sönder, då displayen är väldigt svår att få loss intakt från glaset.
Det som du kommer att behöva för att byta ut skärmen:
1 st Ny skärm till din SGS2
1 st Skruvmejsel fyrstjärnig
1 st Skruvmejsel platt
1 st Separeringsverktyg (t.ex. plektrum med lämplig tjocklek)
1 st Pincett (För att plocka små skruvar)
1 st Mammas hårtork (för att mjuka upp limm)
1 st SGS2 med defekt skärm

Steg 1: Ta först ut batteri, SD-kort och Sim-kort, för att sedan skruva loss samtliga 7 skruvar på baksidan.

Steg 2: Börja nu med hjälp av separationsvertyget få bort bakpanelen i plast. Börja högst upp och jobba dig neråt längs sidorna och sedan går det ganska lätt att lyfta bort panelen.

Steg 3: Välkommen till moderkortet! Innan isärplockning av hela telefonen kan det vara bra att pröva den nya displayen: koppla loss skärmens kontakt genom att använda den flata skruvmejseln och bänd med lätt tryck loss kontakten (markerad på nästa bild), koppla dit din nya skärm, stoppa i batteriet och boota upp den.

Observera att baksidans högtalare inte kommer att fungera i detta stadie då den är avmonterad (sitter på bakpanelen)
Steg 4: Koppla nu loss nya skärmen. Ta sedan bort hörlurs-/vibrations-/högtalarekomponenter genom att lätt bända upp kontakten. Alla delar sitter fast med dubbelsidig tejp, men lossnar ganska enkelt med undantaget vibratorn som man lämpligast bänder loss med sin flata skruvmejsel.

Steg 5: Koppla nu loss samtliga andra kontakter på samma sätt som tidigare och skruva sedan loss de två svarta skruvarna som håller fast moderkortet. Koppla sedan loss antennkabeln och dra ut den ur sin ränna. Jag lösgjorde kontakterna men fingrarna men jag har små fingrar så den välanvända flata skruvmejseln kan komma till användning!

Steg 6: Dags att få loss Power- och volymknapparna från chassit. Ta den flata skruvmejseln och stoppa in den bakom knapparna och bänd loss dem. De sitter fast med dubbelsidig tejp, så försök att få tejpen att sitta på knappens baksida istället för på chassit så blir det lättare att montera sen.
Efter att dessa tre knappar är lösgjorda, så kan du lyfta bort moderkortet!

Steg 7: Därefter ska mikrofon-/Micro-USB-komponenten demonteras. Tag den flata skruvmejseln och gå in under komponentens svarta kabel för att lösgöra den från tejpen. Skruva sedan loss de två skruvarna och bänd försiktigt loss kortet från chassit.

Steg 8: Nu ska egobildskameran (hehe) och proximetern kopplas loss. börja med att ta bort kameran och ta sedan flata skruvmejseln och lyft bort proximetern under kabeln och försök att få loss den. Proximetern kan vara svår att få loss... just saying.
Observera att det ligger en liten kudde med metalkant som ligger på proximetern. Spara den!

Steg 9: Då var alla komponenterna borta! Nu gäller det att få bort den fastlimmade skärmen. Genom att värma upp chassit med mammas hårtork så mjuknar limmet och det blir möjligt att trycka bort den gamla skärmen genom de olika hålen i chassit. Ett tips är att bära en grythandske på handen när man värmer chassit då det blir varmt som tusan. Värm i ungefär 3-5 minuter på maxeffekt och pröva att trycka (ta i hårt!) och se om displayen lossnar. Går det dåligt? Värm mer. Om du har mycket sprickor precis som jag hade så är det stor chans att glaset spricker vilket leder till att det blir lite knepigare att få loss både glaset och displaypanelen. Om hela displayen inte lossnar samtidigt så får man ta flata skruvmejseln och helt enkelt pilla under displayen tills den har lossnat helt. Pilla sedan bort eventuell tejp från den gamla skärmen.

Som ni ser fick jag jobba en del för att få loss displayen...

Gamla displayen i ypperligt skick!
Steg 10: Äntligen dags för montering! Ta nu bort plasten på baksidan på den nya skärmen och trä igenom skärmens kabel genom dess hål i chassit. Placera sedan skärmen så bra som möjligt och börja trycka skärmen mot chassit så att den verkligen fastnar.

Steg 11: Sätt nu tillbaka mikrofon-/Micro-USB-komponenten. Se till att kortet hamnar under chassits hakar och sätt tillbaka kabeln med tejpbiten som satt där tidigare. Skruva fast kortet i chassit.

Steg 12: Sätt nu tillbaka kameran och proximetern. Se till att de hamnar rakt så att du inte får snea egobilder på instagram och glöm inte att sätta tillbaka den tidigare nämnda kudden! Tryck ner dem med skruvmejseln så hamnar de rakt.

Steg 13: Sätt nu tillbaka moderkortet. Se till att volymknapparna sitter fast i chassit med sin dubbelhäftande tejp och skruva sedan fast de två svarta skruvarna. Sätt fast alla kontakter.

Steg 14: Sätt tillbaka hörlurskomponenten och sätt fast dess kontakt. Sätt sedan fast antennkabeln på båda sidor och se till att kabeln hamnar i rännan samt bakom haken på moderkortet.

Steg 15: Sätt nu tillbaka bakpanelen och skruva fast skruvarna. Stoppa in Sim- och SD-kort samt batteri och boota upp din enhet.

Trevligt att se Cid igen (CyanogenMods maskot)!
Tack till:
Ebay-försäljaren för att leverera skärmen (länk finns i början av inlägget)
Farsan för köpet på Ebay (är man minderårig så behöver man en "langare"... )
Alla läsare på Sweclockers för att ni läser
Sweclockers ledning för att ha en sådan grym tävling!
Har du frågor? Ställ dem i så fall! Jag hoppas att min första guide någonsin håller den höga SweClockersstandarden. Kom gärna med rättningar om du hittar eventuella fel, vi vill ju inte att folk pajar sina telefoner!
Tack och hej, leverpastej.
Tomorrow Never Knows - Ringo Starr