Displaybyte Samsung Galaxy S2

Permalänk

Displaybyte Samsung Galaxy S2

Har du precis som jag kraschat glasrutan på din SGS2? I sådana fall är du varmt välkommen till min reparationstråd!

Om du finner guiden hjälpandes så vore det tacksamt om du gillade inlägget längst nere i högra hörnet på detta inlägg!

Observera: Jag tar inget ansvar för om du misslyckas på något sätt när du genomför ditt displaybyte. Läs guiden noga så att du mer eller mindre kommer ihåg allting utantill!

Ni får mer än gärna länka denna tråd till andra forum, men stjäl inte mina bilder eller texter, då det är taskigt!

Efter att klantigt nog tappat min mobil i golvet så bestämde jag mig för att reparera skärmen själv, både av ekonomiska skäl då det är billigare samt för att det var lärorikt.

Jag köpte min skärm från Storbrittanien på Ebay och det tog 6 arbetsdagar (under OS!) innan skärmen kom fram på mitt lokala postkontor. Jag lämnar en länk här till försäljaren jag köpte av, då jag tycker de sålde för ett rimligt pris och att varan kom fram på en absolut rimlig tid:

http://www.ebay.co.uk/itm/AMOLED-LCD-Display-Touch-Screen-Assembly-Samsung-i9100-Galaxy-S-II-Black-/260810394575?pt=UK_Replacement_Parts_Tools&hash=item3cb982cbcf

Ber om ursäkt för att vissa bilder är lite suddiga, då jag hade ett ganska opassande objektiv till kameran för ändamålet.

I mitt fall så blev det så många och täta sprickor att glasbitarna gjorde sönder även displayen och inte bara glaset.

Observera att man MÅSTE byta ut hela diplayen, även fast bara glaset är sönder, då displayen är väldigt svår att få loss intakt från glaset.

Det som du kommer att behöva för att byta ut skärmen:

  • 1 st Ny skärm till din SGS2

  • 1 st Skruvmejsel fyrstjärnig

  • 1 st Skruvmejsel platt

  • 1 st Separeringsverktyg (t.ex. plektrum med lämplig tjocklek)

  • 1 st Pincett (För att plocka små skruvar)

  • 1 st Mammas hårtork (för att mjuka upp limm)

  • 1 st SGS2 med defekt skärm

Steg 1: Ta först ut batteri, SD-kort och Sim-kort, för att sedan skruva loss samtliga 7 skruvar på baksidan.

Steg 2: Börja nu med hjälp av separationsvertyget få bort bakpanelen i plast. Börja högst upp och jobba dig neråt längs sidorna och sedan går det ganska lätt att lyfta bort panelen.

Steg 3: Välkommen till moderkortet! Innan isärplockning av hela telefonen kan det vara bra att pröva den nya displayen: koppla loss skärmens kontakt genom att använda den flata skruvmejseln och bänd med lätt tryck loss kontakten (markerad på nästa bild), koppla dit din nya skärm, stoppa i batteriet och boota upp den.

Observera att baksidans högtalare inte kommer att fungera i detta stadie då den är avmonterad (sitter på bakpanelen)

Steg 4: Koppla nu loss nya skärmen. Ta sedan bort hörlurs-/vibrations-/högtalarekomponenter genom att lätt bända upp kontakten. Alla delar sitter fast med dubbelsidig tejp, men lossnar ganska enkelt med undantaget vibratorn som man lämpligast bänder loss med sin flata skruvmejsel.

Steg 5: Koppla nu loss samtliga andra kontakter på samma sätt som tidigare och skruva sedan loss de två svarta skruvarna som håller fast moderkortet. Koppla sedan loss antennkabeln och dra ut den ur sin ränna. Jag lösgjorde kontakterna men fingrarna men jag har små fingrar så den välanvända flata skruvmejseln kan komma till användning!

Steg 6: Dags att få loss Power- och volymknapparna från chassit. Ta den flata skruvmejseln och stoppa in den bakom knapparna och bänd loss dem. De sitter fast med dubbelsidig tejp, så försök att få tejpen att sitta på knappens baksida istället för på chassit så blir det lättare att montera sen.

Efter att dessa tre knappar är lösgjorda, så kan du lyfta bort moderkortet!

Steg 7: Därefter ska mikrofon-/Micro-USB-komponenten demonteras. Tag den flata skruvmejseln och gå in under komponentens svarta kabel för att lösgöra den från tejpen. Skruva sedan loss de två skruvarna och bänd försiktigt loss kortet från chassit.

Steg 8: Nu ska egobildskameran (hehe) och proximetern kopplas loss. börja med att ta bort kameran och ta sedan flata skruvmejseln och lyft bort proximetern under kabeln och försök att få loss den. Proximetern kan vara svår att få loss... just saying.

Observera att det ligger en liten kudde med metalkant som ligger på proximetern. Spara den!

Steg 9: Då var alla komponenterna borta! Nu gäller det att få bort den fastlimmade skärmen. Genom att värma upp chassit med mammas hårtork så mjuknar limmet och det blir möjligt att trycka bort den gamla skärmen genom de olika hålen i chassit. Ett tips är att bära en grythandske på handen när man värmer chassit då det blir varmt som tusan. Värm i ungefär 3-5 minuter på maxeffekt och pröva att trycka (ta i hårt!) och se om displayen lossnar. Går det dåligt? Värm mer. Om du har mycket sprickor precis som jag hade så är det stor chans att glaset spricker vilket leder till att det blir lite knepigare att få loss både glaset och displaypanelen. Om hela displayen inte lossnar samtidigt så får man ta flata skruvmejseln och helt enkelt pilla under displayen tills den har lossnat helt. Pilla sedan bort eventuell tejp från den gamla skärmen.

Som ni ser fick jag jobba en del för att få loss displayen...

Gamla displayen i ypperligt skick!

Steg 10: Äntligen dags för montering! Ta nu bort plasten på baksidan på den nya skärmen och trä igenom skärmens kabel genom dess hål i chassit. Placera sedan skärmen så bra som möjligt och börja trycka skärmen mot chassit så att den verkligen fastnar.

Steg 11: Sätt nu tillbaka mikrofon-/Micro-USB-komponenten. Se till att kortet hamnar under chassits hakar och sätt tillbaka kabeln med tejpbiten som satt där tidigare. Skruva fast kortet i chassit.

Steg 12: Sätt nu tillbaka kameran och proximetern. Se till att de hamnar rakt så att du inte får snea egobilder på instagram och glöm inte att sätta tillbaka den tidigare nämnda kudden! Tryck ner dem med skruvmejseln så hamnar de rakt.

Steg 13: Sätt nu tillbaka moderkortet. Se till att volymknapparna sitter fast i chassit med sin dubbelhäftande tejp och skruva sedan fast de två svarta skruvarna. Sätt fast alla kontakter.

Steg 14: Sätt tillbaka hörlurskomponenten och sätt fast dess kontakt. Sätt sedan fast antennkabeln på båda sidor och se till att kabeln hamnar i rännan samt bakom haken på moderkortet.

Steg 15: Sätt nu tillbaka bakpanelen och skruva fast skruvarna. Stoppa in Sim- och SD-kort samt batteri och boota upp din enhet.

Trevligt att se Cid igen (CyanogenMods maskot)!

Tack till:

  • Ebay-försäljaren för att leverera skärmen (länk finns i början av inlägget)

  • Farsan för köpet på Ebay (är man minderårig så behöver man en "langare"... )

  • Alla läsare på Sweclockers för att ni läser

  • Sweclockers ledning för att ha en sådan grym tävling!

Har du frågor? Ställ dem i så fall! Jag hoppas att min första guide någonsin håller den höga SweClockersstandarden. Kom gärna med rättningar om du hittar eventuella fel, vi vill ju inte att folk pajar sina telefoner!

Tack och hej, leverpastej.

Visa signatur

Tomorrow Never Knows - Ringo Starr

Permalänk
Medlem

Trevlig & väl skriven guide InfraViolet!

En tanke kring detta bara, såg du någon warranty void sticker under operationen?

Jag har själv bytt display på flertalet mobiltelefoner (dock ej sgs2, därav warranty frågan ovan) och vill bara höja ett varningens finger till de som läser guiden och tänker ge sig in på detta. Tänk på att en verkstad såsom tex Anovo byter skärm på sgs2 för ~2000-2500kr och att en eventuell drulleförsäkring brukar kosta allt från ~700-1500kr i självrisk för att få detta åtgärdat. (Utan att garantin påverkas)

Jag vet att jag låter tråkig då jag skriver detta, men trots denna ypperliga guide kan saker och ting faktiskt gå snett, tänk efter en extra gång innan ni ger er in på det. Det är små komponenter det rör sig om och är man lite oförsiktig så kan det bli rätt dyrt. Det vore ju dessutom rätt tråkigt att byta display själv och bryta någon warranty void sticker, för att sedan skicka in telefon på reparation om något annat gått snett och få avslag just pga detta.

Men än en gång, creds till dig InfraViolet som gjort denna guide. Det är riktigt skoj att reparera mobiltelefoner.

(Om det nu inte är någon warranty void sticker & man sköter det snyggt och prydligt kan man säkert byta utan vidare bekymmer, men jag menar mobiltelefoner i ren allmänhet. Även om nu just denna tråd är om sgs2:an)

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Trevlig & väl skriven guide InfraViolet!

En tanke kring detta bara, såg du någon warranty void sticker under operationen?

Jag har själv bytt display på flertalet mobiltelefoner (dock ej sgs2, därav warranty frågan ovan) och vill bara höja ett varningens finger till de som läser guiden och tänker ge sig in på detta. Tänk på att en verkstad såsom tex Anovo byter skärm på sgs2 för ~2000-2500kr och att en eventuell drulleförsäkring brukar kosta allt från ~700-1500kr i självrisk för att få detta åtgärdat. (Utan att garantin påverkas)

Jag vet att jag låter tråkig då jag skriver detta, men trots denna ypperliga guide kan saker och ting faktiskt gå snett, tänk efter en extra gång innan ni ger er in på det. Det är små komponenter det rör sig om och är man lite oförsiktig så kan det bli rätt dyrt. Det vore ju dessutom rätt tråkigt att byta display själv och bryta någon warranty void sticker, för att sedan skicka in telefon på reparation om något annat gått snett och få avslag just pga detta.

Men än en gång, creds till dig InfraViolet som gjort denna guide. Det är riktigt skoj att reparera mobiltelefoner.

(Om det nu inte är någon warranty void sticker & man sköter det snyggt och prydligt kan man säkert byta utan vidare bekymmer, men jag menar mobiltelefoner i ren allmänhet. Även om nu just denna tråd är om sgs2:an)

Tack för synpunkten! Och nej, det satt ingen Warranty void-sticker så man kan gå ganska obemärkt.

Visa signatur

Tomorrow Never Knows - Ringo Starr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

En tanke kring detta bara, såg du någon warranty void sticker under operationen?

Jag bytte USB-porten på min SGS2a och inte heller jag hittade några Warranty Void-stickers.
Såg inte heller någon sådan där lapp för vattenskador vilket jag tyckte var lite lustigt.. var orolig att min telefon var vattenskadad därav valde jag att byta själv.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd

kanon tackar!
jag har fixat en liten spricka längst ut så nu blir det att beställa ett nytt.

jag satte fast S2an i ett ministativ och klämde åt med klampar mot glaset
inte så smart kanske

annars är jag förvånad över hur bra glaset har hållit i nästan 1 års tid.
förutom sprickan ser det nytt ut

Edit: Item Location Hong Kong
inte UK som du skrev

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd

en fråga dyker upp direkt efter att ha ögnat igenom guiden

den gamla skärmen sitter fastlimmad men hur sitter den nya fast?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd

svara på frågan
hur fan får du fast den nya skärmen?

du plockar isär på ett sätt och sätter ihopp på ett annat.
sånt brukar inte lira ihopp

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

svara på frågan
hur fan får du fast den nya skärmen?

du plockar isär på ett sätt och sätter ihopp på ett annat.
sånt brukar inte lira ihopp

Kolla steg 10

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

svara på frågan
hur fan får du fast den nya skärmen?

du plockar isär på ett sätt och sätter ihopp på ett annat.
sånt brukar inte lira ihopp

Bra fråga!

Underförstått från steg 9 så står de att den skärmen är fastlimmad. När du får hem skärmen så sitter det lim på baksidan av nya skärmen som ersätter det gamla. tryck fast skärmen noggrant och framförallt gå och kläm in skärmen de första dagarna efter montering så ska den sitta finfint!

Angående isär- och ihopplockande: jag förstår att det är bra vid större operationer med fler komponetner men här är det så få komponenter så det är svårt att glömma att sätta tillbaka något!

Hope it helps.

/ IV

Visa signatur

Tomorrow Never Knows - Ringo Starr

Permalänk

Först så måste jag tacka för guiden! Fungerade riktigt bra och kombinerade med någon instruktionsvideo på tuben vilket underlättade ännu mer. Tack!

Nu till mitt "Problem". Efter jag har bytt min skärm så känner jag inte riktigt igen mig i färgerna. Allt är liksom mycket ljusare på något sätt. Inget fel på det alltså men förut så var skärmen lite mer soft.

Vad kan detta bero på? Nyare modell på skärmen, eller äldre? Kan man justera det på något sätt?

//babben

Permalänk
Medlem

En bra idé är att tejpa den spräckta displayen innan du börjar ta bort den, slipper mycket "söl".

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Litet tips, detta kan bara vara jag, men du kanske borde komprimera bilderna lite, firefox kändes som om det skulle krasha när jag öppnade sidan

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Skrivet av don_babbione:

Först så måste jag tacka för guiden! Fungerade riktigt bra och kombinerade med någon instruktionsvideo på tuben vilket underlättade ännu mer. Tack!

Nu till mitt "Problem". Efter jag har bytt min skärm så känner jag inte riktigt igen mig i färgerna. Allt är liksom mycket ljusare på något sätt. Inget fel på det alltså men förut så var skärmen lite mer soft.

Vad kan detta bero på? Nyare modell på skärmen, eller äldre? Kan man justera det på något sätt?

//babben

Har faktiskt ingen aning varför detta uppstår för dig men jag kan gissa på att det handlar om att den gamla displayen har slitits efter användandet.

om du stör dig innerligt på att det lyser för starkt så tror jag du kan justera det med lite olika program, bl.a. med Chainfire3D:https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.chainfire.cf3d&hl=sv
Observera att Root-tillgång är nödvändig för detta.

Skrivet av Lofman:

Litet tips, detta kan bara vara jag, men du kanske borde komprimera bilderna lite, firefox kändes som om det skulle krasha när jag öppnade sidan

Tack för synpunkten, men det tänker jag faktiskt inte göra av anledning av att det är viktigt att kunna se komponenterna i detalj på bilderna. Jag antar att medel-SC-användaren hellre vill ha detaljrika bilder som laddar segt än snabbladdade bilder med sämre detalj.

Fortsätt fråga om ni behöver hjälp :3

/ IV

Visa signatur

Tomorrow Never Knows - Ringo Starr

Permalänk

Tyvärr sänkte jag S2:an i stengolvet. Skärmen är svart som natten, men inga synliga skador förutom det. Telefonen kan boota (man hör uppstartsljudet och mailen trillar in). Skruvade upp telefonen och kollade runt, men såg inte uppenbart fel.

Någon som har personlig erfarenhet av en vettig reparatör i Stockholmstrakten? Vill inte köpa nytt.