Permalänk
Medlem

Open NAT type på Thomson TG784, hur?

Tjena, har en Thomson TG784 från Telia och min NAT type är strict, vilket påverkar vissa spel jag lirar (försöker). Har letat lite själv men ej hittat vart man ändrar NAT type, så om något snäll själ vet hur man fixar det så snälla hjälp mig!

MVH Kalle

rtgyhuk
Permalänk
Medlem

Det är lättare sagt än gjort ibland. De routrarna är rent av skit. Vissa går det att öppna portar i, andra inte.
Om du bara har internet via denna routern (ej TV eller telefoni) så rekommenderar jag att du skaffar en riktig router istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Det är lättare sagt än gjort ibland. De routrarna är rent av skit. Vissa går det att öppna portar i, andra inte.
Om du bara har internet via denna routern (ej TV eller telefoni) så rekommenderar jag att du skaffar en riktig router istället.

Hade gärna bytt. Grejen är att jag bor hemma och det är min mor som har fixat denna. Kan man få en vanlig jävla router & modem av Telia?

Permalänk
Inaktiv

Finns att köpa modem i en del av Telia butikerna. Jag köpte modem på blocket iofs. Sedan så tar du en router som fungerar bra Vilken som är het just nu har jag ingen koll på tyvärr.

Edit: Jag ringde Telia och fråga om modem. De sa att de skickar bara Thomson nu för tiden så jag skaffa modem på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Hade gärna bytt. Grejen är att jag bor hemma och det är min mor som har fixat denna. Kan man få en vanlig jävla router & modem av Telia?

Jag kontaktade Telia igår och gnällde över att gatewayn är långsam... De skickade en ny gateway direkt. Förhoppningen är givetvis att den är bättre, men man ska inte förvänta sig för mycket.

Vad är det för spel det gäller? Jag har själv varit i helvetet att försöka mig på port-forwarding med TG784... Fick det dock magiskt att fungera för inte så länge sedan. Gå in på Verktyg, Spel- och programdelning, "Skapa ett nytt spel eller program". Välj "manuell inmatning av portmappningar", skriv in portnumren på nästa sida. Sen ska du endast behöva tilldela detta nya "spel" till valfri dator på nätverket. Det är så det SKA fungera, men det känns lite som lotto varje gång.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Skrivet av zabera:

Hade gärna bytt. Grejen är att jag bor hemma och det är min mor som har fixat denna. Kan man få en vanlig jävla router & modem av Telia?

tyvärr inte längre. de har slutat helt med zyxell skräpet de hade innan till modem router fick man på den tiden stå för själv

iom at du har en TG784 skulle jag rekomendera att du ringer telia och iaf få byta till en av deras nya smart routrar TG 789vn som nu med senaste telia firmwaret går att brygga och sätta en egen router bakom vilket inte går med tg784.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svolte:

Jag kontaktade Telia igår och gnällde över att gatewayn är långsam... De skickade en ny gateway direkt. Förhoppningen är givetvis att den är bättre, men man ska inte förvänta sig för mycket.

Vad är det för spel det gäller? Jag har själv varit i helvetet att försöka mig på port-forwarding med TG784... Fick det dock magiskt att fungera för inte så länge sedan. Gå in på Verktyg, Spel- och programdelning, "Skapa ett nytt spel eller program". Välj "manuell inmatning av portmappningar", skriv in portnumren på nästa sida. Sen ska du endast behöva tilldela detta nya "spel" till valfri dator på nätverket. Det är så det SKA fungera, men det känns lite som lotto varje gång.

Det är Ghost Recon: Future Solider på PC och Forza Motorsport 4 på Xbox 360. Men om man öppnar portar, får man open NAT då eller?

?
Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Det är Ghost Recon: Future Solider på PC och Forza Motorsport 4 på Xbox 360. Men om man öppnar portar, får man open NAT då eller?

Ja, om rätt portar är öppnade bör statusen ändras till NAT open. Är det så att du har upplevt problem med att spela, eller stör du dig på att NAT type är strict?

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svolte:

Ja, om rätt portar är öppnade bör statusen ändras till NAT open. Är det så att du har upplevt problem med att spela, eller stör du dig på att NAT type är strict?

Kan inte joina en endaste jävla server, är så jävla förbannad på att inte ett skit någonsin kan fungera utan massa krångel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Kan inte joina en endaste jävla server, är så jävla förbannad på att inte ett skit någonsin kan fungera utan massa krångel.

Känner igen mig alltför väl... Synd att det ska vara så fruktansvärt struligt ibland.
Testa att välja spel i listan här och följa instruktionerna för port forwarding:
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomso...

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

De påtvingade, låsta thomson-routrarna från telia funkar lika bra som att trycka upp kabeln i arslet på en häst när det gäller vissa spel.
Bryggning till bättre hårdvara som gäller.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Ringde nu och han på Telia sa att han skulle lägga in nyaste firmwaren åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svolte:

Känner igen mig alltför väl... Synd att det ska vara så fruktansvärt struligt ibland.
Testa att välja spel i listan här och följa instruktionerna för port forwarding:
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomso...

Tack! <3 det funkar nu, öppnade portarna! är dig evigt tacksam broder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svolte:

Känner igen mig alltför väl... Synd att det ska vara så fruktansvärt struligt ibland.
Testa att välja spel i listan här och följa instruktionerna för port forwarding:
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomso...

Skrivet av xinux:

De påtvingade, låsta thomson-routrarna från telia funkar lika bra som att trycka upp kabeln i arslet på en häst när det gäller vissa spel.
Bryggning till bättre hårdvara som gäller.

Nu slutade det funka igen, jävla skitgrejer!!!! testa 2 gånger på rad och då funkade det prima, nu funkar det inte alls. Lost connection to host.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Tack! <3 det funkar nu, öppnade portarna! är dig evigt tacksam broder!

Härligt att kunna vara till hjälp! Har suttit i måånga timmar med dessa problem när jag försökt konfigurera en server här hemma...

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Skrivet av zabera:

Tjena, har en Thomson TG784 från Telia och min NAT type är strict, vilket påverkar vissa spel jag lirar (försöker). Har letat lite själv men ej hittat vart man ändrar NAT type, så om något snäll själ vet hur man fixar det så snälla hjälp mig!

MVH Kalle

vilken firmware har du? Dom har en ny på supporten som heter 8ch2. Enl vad jag vet ska nat å UNPNP bli mycket bättre. Vört att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

vilken firmware har du? Dom har en ny på supporten som heter 8ch2. Enl vad jag vet ska nat å UNPNP bli mycket bättre. Vört att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Nyaste, de på Telia lade in den idag.

Permalänk
Skrivet av zabera:

Nyaste, de på Telia lade in den idag.

Ajdå, då är det illa, Vad jag vet är 784 mer kompatibel med 789... så då får du väll börja göra dig super admin å dona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

Ajdå, då är det illa, Vad jag vet är 784 mer kompatibel med 789... så då får du väll börja göra dig super admin å dona.

Va? xD

Nu har hela allt ballat ur. Ska fan i mej ha en vanlig jävla router.

Permalänk
Skrivet av zabera:

Va? xD

Nu har hela allt ballat ur. Ska fan i mej ha en vanlig jävla router.

det du kan göra är att köpa en router och sedan be supporten om bryggning av thomson. Eller helt enkelt säga upp ssmart tjänsten och Skaffa egba grejjer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

det du kan göra är att köpa en router och sedan be supporten om bryggning av thomson. Eller helt enkelt säga upp ssmart tjänsten och Skaffa egba grejjer

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är bryggning? är det när man använder gatewayen som ett modem bara?

Jag ska beställa en router, någon ni rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Vad är bryggning? är det när man använder gatewayen som ett modem bara?

Jag ska beställa en router, någon ni rekommenderar?

Japp. Dock kan möget klabba ändå, men gör det det så köp ett vanligt modem istället.

Cisco rekommenderar jag varmt. Inte D-Link eller liknande skräp.

Permalänk

Bry dig inte om att bråka med den. Thomson möget är skapat för att göra ens digitala till ett h-vete. Har själv haft en Thomson och kunde inte heller spela online och öppna portar gick inte. Gjorde jag något annat än basic internet browsing så sket den ner sig. Köpte ett separat modem med en separat router och alla problem försvann!

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Permalänk
Skrivet av Svolte:

Jag kontaktade Telia igår och gnällde över att gatewayn är långsam... De skickade en ny gateway direkt. Förhoppningen är givetvis att den är bättre, men man ska inte förvänta sig för mycket.

Vad är det för spel det gäller? Jag har själv varit i helvetet att försöka mig på port-forwarding med TG784... Fick det dock magiskt att fungera för inte så länge sedan. Gå in på Verktyg, Spel- och programdelning, "Skapa ett nytt spel eller program". Välj "manuell inmatning av portmappningar", skriv in portnumren på nästa sida. Sen ska du endast behöva tilldela detta nya "spel" till valfri dator på nätverket. Det är så det SKA fungera, men det känns lite som lotto varje gång.

Vilka är portnumren då?