Styra ljud från högtalare till hörlurar

Permalänk

Styra ljud från högtalare till hörlurar

Tjabba alla.

Jag har en asus eee 901 go där hörlurskontakten gått sönder/glappar. Ljudet påverkas av detta glapp på så sätt att datorns högtalare kör igång allt som oftast, som om hörlurarna dragits ur, trots att de sitter kvar, medans ljudet i hörlurarna kvarstår.
Det jag skulle vilja göra är att helt stänga av datorns högtalare så att ljud endast går ut till hörlurarna, oavsett om hörlurar är inkopplade eller inte. Men jag har ingen aning om hur eftersom mjukvaran inte ger mig sådana val, vad jag har sett.
Operativsystemet är xp, och programvaran är "realtek HD audiomanager". Alla tips, om än så bara vad jag borde söka på är välkommna!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jo, det skulle ju funka, men som jag ser det är det nog sista alternativet. Känns lite dumt att lägga ner mer pengar på denna dator, om jag inte måste. Söker i första hand ngn... gratis lösning. Men tack för tipset, hade nog inte tänkt på det annars.

Permalänk
Medlem

Svårt att tro du bara kan stänga av högtalarna utan att hörlursuttaget blir tyst,de använder liksom samma ljudkort.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog ett rent mekaniskt fel, det sitter oftast en kontakt som styr det inuti hörlurspluggen så om du tar isär och löder/kopplar om den så kan det nog funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

eller skaffa en kort förlängningskabel och fäst nånstans, då provoceras inte glappet av rörelser iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Svårt att tro du bara kan stänga av högtalarna utan att hörlursuttaget blir tyst,de använder liksom samma ljudkort.

Aargh... Jag hoppades väl på någon automagisk mjukvarulösning där man helt enkelt kunde koppla ur högtalarna.

Skrivet av mrqaffe:

Det är nog ett rent mekaniskt fel, det sitter oftast en kontakt som styr det inuti hörlurspluggen så om du tar isär och löder/kopplar om den så kan det nog funka.

Jaja, så är det ju, kan ju se att den gröna "cirkeln" som ska markera kontakten för hörlurar saknar en femtedel. Så visst är det ett mekaniskt fel alltid. Dock är jag inte SÅ händig att jag plockar fram lödkolven. Inte ens om jag ägt en.

Skrivet av AndreaX:

eller skaffa en kort förlängningskabel och fäst nånstans, då provoceras inte glappet av rörelser iaf.

Har försökt vissa mer eller mindre häftiga lösningar inklusive tejp och så men datorn är ju så förbannat liten att om man vill ha den på rätt position med hjälp av olika fästanordningar så försvinner liksom den nedre vänstra sidan. Dvs hela 3x4cm. Plus att det blir ganska bökigt och att den tappar sin funktion som smidig... Men jag kanske tänker helt fel...?

Tackar och bockar för alla svar!