Datorn bootar inte förrän efter 10 minuter

Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte förrän efter 10 minuter

Tjena!

Jag har ett litet problem med mor & fars datorn som nu dessvärre har börjat klydda.
Själva problemet är att datorn tar över 10 minuter innan Windows boot-loggan kommer upp. När man först trycker på startknappen så kör alla fläktar igång som vanligt, men man varken ser eller hör något tecken från bios. Det kommer inget pip som det annars gör, det kommer ingen bild på skärmen. Hårddiskaktivitetslampan verkar bete sig som vanligt, med det menar jag att den lyser i någon sekund då och då undertiden man väntar på att något ska hända.

Men sen efter runt 10 minuter så kör allting igång precis som vanligt och jag märker inga som helst skillnader i Windows-miljön.
Jag vet att det är svårt att få något bra svar såhär över ett forum... men jag tänkte att man kunde ge det ett försök då kanske någon av er här har varit med eller hört om något liknande. Berätta gärna isåfall!

----------------------------------------------------------
Datorns spec:

Gigabyte ga-990fxa-ud3
Amd fx-8120
Corsair 4GB CL9 1333Mhz XMS3
LiteOn 400W
A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB
GeForce 9500GT
----------------------------------------------------------

Jag misstänker att det är något problem med nätagget då det verkligen inte är det bästa! (Kommer från en gammal HP-dator.)
Dels för att det kanske är ett dåligt märke, men också för att jag bara har kopplat in 4-pin vid processorn, fast att den har möjlighet att få en 8-pins inkopplad. Fast detta var inte möjligt för nätaggregatet inte hade någon sådan och har inte tagit mig tid till att köpa mig en adapter.

Tackar för all sorts hjälp!

// Kevin

Permalänk
Hedersmedlem

Den har alltid gjort så här? Vilken inställning har ni på SSD? AHCI i bios? Några externa USB HDD:ar kopplade eller andra mer obskyra enheter inkopplad under start?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Den har alltid gjort så här? Vilken inställning har ni på SSD? AHCI i bios? Några externa USB HDD:ar kopplde eller andra mer obskyra enheter inkopplad under start?

Nä det började bara så nu för igår, har aldrig hänt innan och inga ändringar har gjorts innan detta började. SSDn är i AHCI läge, men vi ska pröva att bara starta datorn utan någonting mer än DVI-kontakten imorgon. Återkommer då!

Permalänk
Medlem

Med enheter som kan fördröja starten så menas även mus, tangentbord, kablar, kringutrustning, mp3 spelare, mobiltelefoner osv så det är viktigt att verkligen ta bort allt sånt när du testar. Såna saker eller kontakten de satt i kan orsaka problemet.

Sen är det bra om man väljer exakt vilken hårddisk den ska starta från så att den inte slösar tid på struntsakerna jag nämnde ovan. Detaljerna varierar mellan olika moderkort men det ska finnas en extra lista med exakt märke modell. Listan är antingen i boot listan eller separat precis utanför. Den här extra listan används när man vill starta från USB eller har flera av samma typ tex 2 hårddiskar, 2 USB minnen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Med enheter som kan fördröja starten så menas även mus, tangentbord, kablar, kringutrustning, mp3 spelare, mobiltelefoner osv så det är viktigt att verkligen ta bort allt sånt när du testar. Såna saker eller kontakten de satt i kan orsaka problemet.

Sen är det bra om man väljer exakt vilken hårddisk den ska starta från så att den inte slösar tid på struntsakerna jag nämnde ovan. Detaljerna varierar mellan olika moderkort men det ska finnas en extra lista med exakt märke modell. Listan är antingen i boot listan eller separat precis utanför. Den här extra listan används när man vill starta från USB eller har flera av samma typ tex 2 hårddiskar, 2 USB minnen osv.

Tack, jag ska testa att dra ut allting då som är kopplat till datorn och se vad som händer. Men jag tycker det är konstigt att sådana externa saker kan orsaka att bios fördröjs med nästan 10 minuter.

Men ja jag återkommer imorgon med svar!

Permalänk
Medlem

Tyvärr hjälpte inget av det ni tipsade, nästa steg blir för mig att pröva med ett annat nätagg!
Tack ändå

Permalänk
Medlem

Koppla ur DVD:n och SSD:n och testa starta igen. Fungerar det koppla in en åt gången.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Prova med annat nätagg... om inte det heller hjälper så skulle jag säga att till 90% sannolikhet så är det kondensatorer på moderkortet som börjar bli dåliga. Halvdåliga kondesatorer tar tid att ladda upp sig och det kan vara så att datorn inte bootar upp förän alla spänningar ligger inom tolerans.

Är detta ett problem som gradvis har blivit värre eller gick det från "normal" boottid till 10 min över en natt?

Du kan öppna datorn och inspektera kondensatorerna på moderkortet. Om det är någon som ser lite rund ut på toppen (ska vara helt plan) eller om du tom ser någon sörja som har läckt ut på moderkortet under/vid sidan av kondensatorn så har du garanterat hittat felet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qupid:

Koppla ur DVD:n och SSD:n och testa starta igen. Fungerar det koppla in en åt gången.

Skrivet av Krisse:

Prova med annat nätagg... om inte det heller hjälper så skulle jag säga att till 90% sannolikhet så är det kondensatorer på moderkortet som börjar bli dåliga. Halvdåliga kondesatorer tar tid att ladda upp sig och det kan vara så att datorn inte bootar upp förän alla spänningar ligger inom tolerans.

Är detta ett problem som gradvis har blivit värre eller gick det från "normal" boottid till 10 min över en natt?

Du kan öppna datorn och inspektera kondensatorerna på moderkortet. Om det är någon som ser lite rund ut på toppen (ska vara helt plan) eller om du tom ser någon sörja som har läckt ut på moderkortet under/vid sidan av kondensatorn så har du garanterat hittat felet!

Jag har nu prövat precis allt som går och pröva för att kunna utesluta vad felet finns, och tro det eller ej med det är processorn som verkar vara boven i dramat. Jag började med och dra ut precis allt ur datorn både på insidan & utsidan. Då menar jag interna USB-kontakter, fläktar, SSD osv, och ingenting hjälpte. Då tog jag ut ramminnena också, och normalt ska ju datorn säga till genom att "tuta" då. Men inte äns det gjorde datorn. Och då återstod bara processorn, nätaggregatet och moderkortet. För att snabbt utesluta nätaggregatet så tog jag helt enkelt och prövade med ett annat också, utan positivt resultat.

Då återstod bara processorn & moderkortet och ja för att utesluta processorn så tog jag och prövade med en annan. Och tänka sig, då började moderkortet att pipa!

Efter det så tog jag ut processorn igen och prövade den "vanliga", och då pep det inte. Jag tänkte att det kunde ha varit någon inställning i BIOS också, så jag nollställde den också genom att ta ut batteriet i 20 minuter. Men det hjälpte inte iheller!

Men jag prövade helt enkelt att koppla in allt som vanligt igen, bara att jag använde en AM3 Phenom2 processor istället. Och allt fungerade precis som det skulle. Allt startade direkt osv...

Så vad tycker ni nu? Det låter, i min mening väldigt konstigt att en såpass nu processor redan kan ha gått sönder, (mars 2012). Men finns det något annat ni vet jag kan göra för och bli ännu säkrare.
Annars kontaktar jag CDON imorgon och ber om ett garantiärende på detta.

Va skulle hända om det egentligen handlar om kompatibilitets-problem med processorn & moderkortet? Kommer jag att få betala någonting om processorn nu mot förmodan skulle vara fungerande?

Permalänk
Avstängd

Har du testat en nyare BIOSversion? Kan vara värt det innan du börjar med RMA till CDON. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Har du testat en nyare BIOSversion? Kan vara värt det innan du börjar med RMA till CDON. (:

Just nu har jag F8 & det är väl den "senaste", om man inte bortser från att det finns en F9b, som är en beta. http://goo.gl/GROu8
Är det värt att pröva betan då tycker du? Själv brukar jag aldrig köra beta-versioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RellVek:

Just nu har jag F8 & det är väl den "senaste", om man inte bortser från att det finns en F9b, som är en beta. http://goo.gl/GROu8
Är det värt att pröva betan då tycker du? Själv brukar jag aldrig köra beta-versioner.

Njae. Betorna brukar inte vara allt för farliga, men de heter ju beta utav en anledning.

Får hoppas att CDON hittar samma fel som du har, samt att de inte tar hundra år på sig! :>

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Njae. Betorna brukar inte vara allt för farliga, men de heter ju beta utav en anledning.

Får hoppas att CDON hittar samma fel som du har, samt att de inte tar hundra år på sig! :>

Hahah, ja man får hoppas på att det går snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Så vad tycker ni nu? Det låter, i min mening väldigt konstigt att en såpass nu processor redan kan ha gått sönder, (mars 2012). Men finns det något annat ni vet jag kan göra för och bli ännu säkrare.
Annars kontaktar jag CDON imorgon och ber om ett garantiärende på detta.)

tyvärr så kan juh även en helt ny sak gå sönder

Om jag köper en helt ny penna, skriver lite med den. Och sedan bryter av den så var juh den hel och fungerade alldeles nyss också. Även fast den är så gott som ny.

Har du har möjlighet att testa processorn i en annan dator för att kunna utesluta den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

tyvärr så kan juh även en helt ny sak gå sönder

Om jag köper en helt ny penna, skriver lite med den. Och sedan bryter av den så var juh den hel och fungerade alldeles nyss också. Även fast den är så gott som ny.

Har du har möjlighet att testa processorn i en annan dator för att kunna utesluta den?

Jo förvisso, allt kan hända...

Tyvärr har jag ingen möjlighet till det. Har inget annat moderkort som stödjer bulldozer här i hemmet, känner ingen som har en iheller. Men jag ska se vad jag kan göra åt saken. Kanske kan Net2World här i Trelleborg vara snälla nog och pröva den åt mig. Ska in imorgon och snacka med dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Jo förvisso, allt kan hända...

Tyvärr har jag ingen möjlighet till det. Har inget annat moderkort som stödjer bulldozer här i hemmet, känner ingen som har en iheller. Men jag ska se vad jag kan göra åt saken. Kanske kan Net2World här i Trelleborg vara snälla nog och pröva den åt mig. Ska in imorgon och snacka med dom

hoppas att det kommer att lösa sig på ett smidigt sätt för dig.