Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Om du stresstestar den med något program går den nog upp till 3,6. Den klockas ner automatiskt när du inte belastar den.

CPU-Z är ett bra program för att kolla sin klock.

Fick även ihop min dator idag med 3570k. Drog upp den stabilt i 4,5 GHz med 1,25v. Ska försöka ta 4,8 imorgon.

Tjena! Antingen är det du som fått ett bra exemplar eller jag som fått ett dåligt, men när jag kommer upp i 4,5GHz på min vattenkylda i5 3570K hoppar min volt upp till 1,35 (stänger givetvis av datorn direkt då det inte är så bra) Men reducerar jag voltaget resulterar det i krash.

Kör jag 4,2 GHz kan jag precis klara mig på ungefär 1,68v, dock sett andra komma till 4,2 på 1.06v..

Kan tillägga att jag kör på ett ASUS Sabertooth z77 moderkort.

Trist det här vid köp av processorer och dylikt, att man vet inte vad för exemplar man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Kör jag 4,2 GHz kan jag precis klara mig på ungefär 1,68v, dock sett andra komma till 4,2 på 1.06v..

1.68v?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men 1,3v är väl ingen fara för en 3570k ? kör nämligen i de nu.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

1.3V är lugnt. Upp till 1.35V är lugnt (för överklockning enligt ASUS då - se deras z77 videos). Men se över temperaturer vid användning!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

1.3V är lugnt. Upp till 1.35V är lugnt (för överklockning enligt ASUS då - se deras z77 videos). Men se över temperaturer vid användning!

Ligger runt 55 grader på de flesta kärnorna ibland 60-61grader på en av dom. Detta är när jag spelar typ bf3, det är väl lungt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Ligger runt 55 grader på de flesta kärnorna ibland 60-61grader på en av dom. Detta är när jag spelar typ bf3, det är väl lungt?

Det är riktigt bra temperaturer för ivy bridge faktiskt. Max temperaturer för t.ex 3570K är 105C. Du har ~40C till godo och är absolut säker.

Vilken hastighet ligger du på med 1.3V?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

My bad, skall ju stå 1.168v

Permalänk
Skrivet av Theunit:

Rätta mig om jag har fel men 1,3v är väl ingen fara för en 3570k ? kör nämligen i de nu.

Händer att den hoppar upp över 1.4v också. Kör offset mode men försöker reducera volt så gott det går.

Permalänk
Medlem

Finns det någon "officiell"-3570k/3770k tråd? Hade varit intressant att se vad ni andra kommer upp i för hastigheter och vilka inställningar som används.
Har förskt att söka på det men hittar inget vettigt.

Visa signatur

Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Finns det någon "officiell"-3570k/3770k tråd? Hade varit intressant att se vad ni andra kommer upp i för hastigheter och vilka inställningar som används.

Detta är väl den enda tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

O där kom den första blåskärmen då, 1.2v @ 4.4ghz, då är det bara o försöka höja den lite då o hoppas på det bästa

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Tjena! Jag överklockade min 3570k idag till 4,2ghz och ligger runt 65 grader med 1.112v. Det låter väl hyfsat?

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuniorWictor:

Tjena! Jag överklockade min 3570k idag till 4,2ghz och ligger runt 65 grader med 1.112v. Det låter väl hyfsat?

Vad har du för kylare?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Vad har du för kylare?

Samma som du! Hyper 212 evo

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuniorWictor:

Samma som du! Hyper 212 evo

Har du dragit ner vcore eller kör du på standard? Jag ligger på 1.18 med minsta offset vcore (+0.004) och 4.3ghz. Vilket ger mig 75-80 grader i prime95.
Använder du CM's medföljande kylpasta?

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pelleboj:

Får väl göra detta till Trial tråden och en som bara är en Resultat Tråd med ix3xxxK Klockningar

Skrivet av Pelleboj:

Har du dragit ner vcore eller kör du på standard? Jag ligger på 1.18 med minsta offset vcore (+0.004) och 4.3ghz. Vilket ger mig 75-80 grader i prime95.
Använder du CM's medföljande kylpasta?

Jag sitter på 1.165 och 4.3GHz. Temp maxar på 69C i Prime95.
Kan även köra 1.14 på 4.2.

Har inte vågat öka spänningen för mycket.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nikkop:

Du menar 0,02Ghz... ^^

Du menar 0,2 GHz... ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Det är riktigt bra temperaturer för ivy bridge faktiskt. Max temperaturer för t.ex 3570K är 105C. Du har ~40C till godo och är absolut säker.

Vilken hastighet ligger du på med 1.3V?

Ligger på 4,6ghz med 1,3v.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

krashade i 4,6ghz med 1.3v, höjde till 1.31v får se hur det går.. finns det någon inställning som gör att jag slipper höja volt och istället höja något annat ?

blåskärmen såg ut såhär 0x0000001E, det står för "increase vcore"

EDIT: är det dåligt att ligga på 1.31v för 4,6ghz ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

krashade i 4,6ghz med 1.3v, höjde till 1.31v får se hur det går.. finns det någon inställning som gör att jag slipper höja volt och istället höja något annat ?

blåskärmen såg ut såhär 0x0000001E, det står för "increase vcore"

EDIT: är det dåligt att ligga på 1.31v för 4,6ghz ?

Kolla lite längre bak i tråden har för mig att det står där. På sida 2.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Tjena! Antingen är det du som fått ett bra exemplar eller jag som fått ett dåligt, men när jag kommer upp i 4,5GHz på min vattenkylda i5 3570K hoppar min volt upp till 1,35 (stänger givetvis av datorn direkt då det inte är så bra) Men reducerar jag voltaget resulterar det i krash.

Kan tillägga att jag kör på ett ASUS Sabertooth z77 moderkort.

Trist det här vid köp av processorer och dylikt, att man vet inte vad för exemplar man får.

Varför krashar datorn vid 1.35? Har du stängt av auto clock?

Jaag tycker själv att 4,5 GHz i 1.25v är något jag får vara väldigt nöjd med. Harfaktiskt inte testat under 1.25v kanske går det med. Har bara stresstestat 10 min men skulle tro att den är stabil i 1.25.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Kolla lite längre bak i tråden har för mig att det står där. På sida 2.

Hmm lust att kolla upp det specifikt och klistra in dom orden här ? hade varit uppskattat

Mvh.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Hmm lust att kolla upp det specifikt och klistra in dom orden här ? hade varit uppskattat

Mvh.

Vissa ivy/sandy behöver något som heter "internal PLL overvoltage" till "enabled". Notera att det är en inställning som har auto, disabled och enabled som alternativ. Du ska inte manuellt höja PLL voltage.

Varsego Det jag hört om Internal PLL overvoltage är att man inte ska ha igång det om man inte behöver det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vissa ivy/sandy behöver något som heter "internal PLL overvoltage" till "enabled". Notera att det är en inställning som har auto, disabled och enabled som alternativ. Du ska inte manuellt höja PLL voltage.

Varsego Det jag hört om Internal PLL overvoltage är att man inte ska ha igång det om man inte behöver det.

Jag har det på enable.. hur vet jag om jag behöver ha det på eller inte?.. skadar det att ha det på ? eller hur gör jag nu? verkar vara stabilt på 1.31v i 4,6ghz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Jag har det på enable.. hur vet jag om jag behöver ha det på eller inte?.. skadar det att ha det på ? eller hur gör jag nu? verkar vara stabilt på 1.31v i 4,6ghz

Prova att stänga av den och se om det gör någon skillnad. Skulle va kul att se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Prova att stänga av den och se om det gör någon skillnad. Skulle va kul att se.

"kul att se" jag vill inte agera försökskanin, vad gör den inställningen btw?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

"kul att se" jag vill inte agera försökskanin, vad gör den inställningen btw?

Det är bättre att ha den av. Det gör mer skada att ha den på. OBS bara vad jag läst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Det är bättre att ha den av. Det gör mer skada att ha den på. OBS bara vad jag läst.

Ok, körde prime95 i 1h 25min med den på utan några errors. Stängt av den nu och ska köra prime95 igen. Tror du jag kan sänka volten om jag har den av? med den på så måste jag ha volten i 1.31v för att vara stabil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Ok, körde prime95 i 1h 25min med den på utan några errors. Stängt av den nu och ska köra prime95 igen. Tror du jag kan sänka volten om jag har den av? med den på så måste jag ha volten i 1.31v för att vara stabil.

Hmm kanske någon kunnig kommer in snart och kan förklara exakt vad internal PLL overvoltage gör. Jag läser nu av en kunnig kille att den gör så datorn inte vaknar upp ur viloläge. För vissa iaf. Men de flesta säger att för att få en högre klock än 4,5 GHz så hjälper den till väldigt mycket. Jag ska testa imorgon eller på torsdag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hmm kanske någon kunnig kommer in snart och kan förklara exakt vad internal PLL overvoltage gör. Jag läser nu av en kunnig kille att den gör så datorn inte vaknar upp ur viloläge. För vissa iaf. Men de flesta säger att för att få en högre klock än 4,5 GHz så hjälper den till väldigt mycket. Jag ska testa imorgon eller på torsdag.

Ok, jag verkar vara stabil med den off i 4,6ghz med 1,31v.

Visa signatur