koppla två vga skärmar via ett dvi uttag.

Permalänk

koppla två vga skärmar via ett dvi uttag.

precis som titeln säger så är mitt mål att koppla två stycken vga skrämar via ett utav mina dvi uttag i datorn, så det enda jag undrar egentligen är om det kommer funka om jag har i en dvi>vga adapter och sen en vga splitter eller vad det heter till två olika skärmar? oerhört tacksam för svar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3, PSU: Antec Truepower New series 650w 80+bronze,GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 OC,Moderkort: MSI Z77A-s01 ATX,CPU Intelcore I5 3570K @4,2 Ghz,RAM: Crosair vegnance 8GB CL9 LP,CPU kylare: Noctuna NH-U12P,HDD: 2TB SEagate Barracua 7200rpm, SSD: 60GB Intel 330, Hyper X kingston 120 GB Skärm: BenQ TFT 24" GL2450x2, Kringutrustning: Qpad MK-85, Steel Series Rival,Hyper X Cloud v1, Logitech Speaker Z523

Permalänk
Medlem

Vga splitter går bra om du vill ha samma bild på båda skärmarna.

Att koppla två skärmar till samma utgång (vga/dvi) för olika bild funkar ej utan något specialkort.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem

Borde gå bra om du kan stänga av edid/e-ddc från monitorerna (om du inte använder en aktiv splitter som fixar det)
Här var det en aktiv splitter http://www.teknikproffset.se/DATOR/Datortillbehoer/Oevrigt-ba... det finns många typer och ibland kan du nog få dem gratis eftersom vga är på väg bort, gå till en lokal datorhandlare o pruta på gammla hyllex

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Borde gå bra om du kan stänga av edid/e-ddc från monitorerna (om du inte använder en aktiv splitter som fixar det)
Här var det en aktiv splitter http://www.teknikproffset.se/DATOR/Datortillbehoer/Oevrigt-ba... det finns många typer och ibland kan du nog få dem gratis eftersom vga är på väg bort, gå til len lokal datorhandlare o pruta på gammla hyllex

ahkeyy perfekt men tanken är ju att jag ska ha en skärm vid sängen och en brevid min huvudskärm så det spelar inte så stor roll om det visar samma bild fast dock är nog upplösningen olika men om jag använder en http://www.inet.se/produkt/6300669/vga-switch-manuell-1-till-... så är det ju lite enklare att kontrollera för den borde väll funka också? haha sry inte så jätte bra på detdär med signaler, och tack för hjälpen! ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3, PSU: Antec Truepower New series 650w 80+bronze,GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 OC,Moderkort: MSI Z77A-s01 ATX,CPU Intelcore I5 3570K @4,2 Ghz,RAM: Crosair vegnance 8GB CL9 LP,CPU kylare: Noctuna NH-U12P,HDD: 2TB SEagate Barracua 7200rpm, SSD: 60GB Intel 330, Hyper X kingston 120 GB Skärm: BenQ TFT 24" GL2450x2, Kringutrustning: Qpad MK-85, Steel Series Rival,Hyper X Cloud v1, Logitech Speaker Z523

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av billsaysrawr:

ahkeyy perfekt men tanken är ju att jag ska ha en skärm vid sängen och en brevid min huvudskärm så det spelar inte så stor roll om det visar samma bild fast dock är nog upplösningen olika men om jag använder en http://www.inet.se/produkt/6300669/vga-switch-manuell-1-till-... så är det ju lite enklare att kontrollera för den borde väll funka också? haha sry inte så jätte bra på detdär med signaler, och tack för hjälpen! ^^

Nu är det där ingen splitter utan en växel, då har du ju bara en skärm i taget inkopplad
Ska du bara köra bilden på en skärm i taget så är det andra förutsättningar, då känner datorn bara av infon från en skärm i taget och du slipper problemen med flera olika "datatabeller" om stödda format som matas till grafikkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu är det där ingen splitter utan en växel, då har du ju bara en skärm i taget inkopplad
Ska du bara köra bilden på en skärm i taget så är det andra förutsättningar, då känner datorn bara av infon från en skärm i taget och du slipper problemen med flera olika "datatabeller" om stödda format som matas till grafikkortet.

Du har helt rätt där ursäkta mitt dåliga ordval och om det funkar med splitter så kan jag väll bara plocka upp en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a... sådan så om jag stänger av den ena skärmen vi säger den jag ska ha vid sängen så kan jag köra utvigad från min huvudskärm till den brevid datorn utan problem och sen bara switcha över till den brevid genom att stänga av den andra skärmen vid datorn och växla genom "windows+p" till den brevid sängen? om du förstår hur jag menar nu?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3, PSU: Antec Truepower New series 650w 80+bronze,GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 OC,Moderkort: MSI Z77A-s01 ATX,CPU Intelcore I5 3570K @4,2 Ghz,RAM: Crosair vegnance 8GB CL9 LP,CPU kylare: Noctuna NH-U12P,HDD: 2TB SEagate Barracua 7200rpm, SSD: 60GB Intel 330, Hyper X kingston 120 GB Skärm: BenQ TFT 24" GL2450x2, Kringutrustning: Qpad MK-85, Steel Series Rival,Hyper X Cloud v1, Logitech Speaker Z523

Permalänk
Rekordmedlem

En passiv splitter kan funka om du bara har en skärm i taget igång, men en växel är säkrare då kan du bara ha kontakt med en skärm i taget, jag vet inte vad ditt grafikkort tycker om att du växlar monitor under drift heller, det kanske ger problem o kräver omstart, sånt slipper du garanterat med en aktiv splitter, du får nog prova hur det funkar om du tänker byta monitor utan att starta om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En passiv splitter kan funka om du bara har en skärm i taget igång, men en växel är säkrare då kan du bara ha kontakt med en skärm i taget, jag vet inte vad ditt grafikkort tycker om att du växlar monitor under drift heller, det kanske ger problem o kräver omstart, sånt slipper du garanterat med en aktiv splitter, du får nog prova hur det funkar om du tänker byta monitor utan att starta om.

ahkeyy, har ett gtx 670 men kör nog på en växlare då för säkerhets skull, tack så jätte mycket för hjälpen! )

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3, PSU: Antec Truepower New series 650w 80+bronze,GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 OC,Moderkort: MSI Z77A-s01 ATX,CPU Intelcore I5 3570K @4,2 Ghz,RAM: Crosair vegnance 8GB CL9 LP,CPU kylare: Noctuna NH-U12P,HDD: 2TB SEagate Barracua 7200rpm, SSD: 60GB Intel 330, Hyper X kingston 120 GB Skärm: BenQ TFT 24" GL2450x2, Kringutrustning: Qpad MK-85, Steel Series Rival,Hyper X Cloud v1, Logitech Speaker Z523

Permalänk
Medlem

När jag hade ett liknande problem som dig slutade det med att jag kopplade in båda skärmarna i grafikkortet och använde Win+P för att växla vilken skärm skrivbordet visades på.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cruentusa:

När jag hade ett liknande problem som dig slutade det med att jag kopplade in båda skärmarna i grafikkortet och använde Win+P för att växla vilken skärm skrivbordet visades på.

Men det fungerar väldigt dåligt om man vill ansluta till SAMMA uttag på grafikkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Går det att via en vga splitter utöka skrivbordet istället för att visa samma bild(spegla)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lmoberg:

Går det att via en vga splitter utöka skrivbordet istället för att visa samma bild(spegla)?

Nja, du kan dela signalen till 2 skärmar som visar olika bild men eftersom upplösningen blir begränsad så är det inte så vettigt att göra så i de flesta fall.
Maximum VGA Resolution 2560x1024 (2x 1280x1024)
http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/dh2go/analog/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.