Ang. SSD installation!

Permalänk
Medlem

Ang. SSD installation!

Tjenare! Jag har nyss beställt en ny laptop tillsammans med en ny SSD disk.
Jag skulle gärna vilja ha några anvisningar om hur jag på smidigast sätt installerar den. Är det bäst att rycka ur HDD innan jag startar upp datorn för första gången och istället starta datorn på SDD'n?
Tanken är att jag ska ha båda diskarna eftersom det finns 2 platser och jag vill ha operativsystemet på SDD disken.

Har aldrig bytt disk innan så alla tips är välkomna !

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja några andra sätt finns inte såklart att installera en SSD.

Du måste dock klona din HDD/OS till SSD'n, är ssdn mindre får du antingen flytta allt ditt eget och sen klona alt. ominstallera.

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste är att klona den nya SSDen med samma information som du har på din nuvarande disk, såvida den nuvarande disken inte har mer använt utrymmet än din SSD disk.

Annars hade jag satt i SSD disken, gått in i BIOS och ändrat en inställning från IDE/SATA till AHCI (vilket gör det lättare för kommunikationen med SSD disken). Sedan satt i en windows skiva och gjort en "REN" installation av windows på din SSD disk.

Sedan hade ja satt i den första/gamla disken och haft den som lagringsdisk. Tagit bort windows installationen på den gamla disken genom att radera mapparna på den. (givetvis spara de filer du vill behålla).

Är det en INTEL SSD du har beställt så kan du ta hem ett program som heter "intel data migration tool" som är väldigt smidigt för att klona diskar. Så länge din gamla disk inte har mer använt utrymme än den nya så kan du klona den rakt av.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Det absolut enklaste är att klona den nya SSDen med samma information som du har på din nuvarande disk, såvida den nuvarande disken inte har mer använt utrymmet än din SSD disk.

Annars hade jag satt i SSD disken, gått in i BIOS och ändrat en inställning från IDE/SATA till AHCI (vilket gör det lättare för kommunikationen med SSD disken). Sedan satt i en windows skiva och gjort en "REN" installation av windows på din SSD disk.

Sedan hade ja satt i den första/gamla disken och haft den som lagringsdisk. Tagit bort windows installationen på den gamla disken genom att radera mapparna på den. (givetvis spara de filer du vill behålla).

Är det en INTEL SSD du har beställt så kan du ta hem ett program som heter "intel data migration tool" som är väldigt smidigt för att klona diskar. Så länge din gamla disk inte har mer använt utrymme än den nya så kan du klona den rakt av.

Ja det är en Intel 330 Series 120GB. Så jag ska alltså starta upp datorn och installera alla skivor program.. och sedan klona det? Sedan Ta ut hårddisken och sätta in SSDn ?
Eftersom att jag från början inte kommer att ha något att klona, går det inte att byta disk det första jag gör och sedan starta upp datorn för första gången med SSDn som den enda disken ?

Permalänk
Medlem

Du ska inte klona en mekanisk disk till SSD (de lagrar data helt olika, prestandan påverkas enormt). Det kommer inte sluta väl.. Bara installera på nytt direkt på SSDn, det kommer gå rätt snabbt hursomhelst. Efter du är färdig med allt kan du däremot skapa en image av din första SSD installation, så du har en liggande ifa du skulle vilja böra på nytt någon annan gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Du ska inte klona en mekanisk disk till SSD (de lagrar data helt olika, prestandan påverkas enormt). Det kommer inte sluta väl.. Bara installera på nytt direkt på SSDn, det kommer gå rätt snabbt hursomhelst. Efter du är färdig med allt kan du däremot skapa en image av din första SSD installation, så du har en liggande ifa du skulle vilja böra på nytt någon annan gång.

Förlåt om jag repeterar mig men det står fortfarande inte klart hur jag ska gå till väga.

- Om jag har en splitter ny och ouppstartad dator samt en ny SSD framför mig. Är det första jag gör att skruva upp locket på baksidan och kopplar in SSD disken?
Om det stämmer, ska jag då även koppla ur HDD disken så att windows hamnar på SSD och sedan när allt är installet och klart kan jag sätta dit HDD disken igen? (ska ha båda)

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort så här
Monterat ssd-disken
Bootat in till Windows
Tankat ner Intels kloningsprogramvara
Startat kloningen från Windows
När den är klar så ändrar du boot-ordning i bios till ssd
När det fungerar och du ser att du kör Windows från ssd-disken kan du i diskhanteraren formatera din gamla Windows partition.

Det är den enkla vägen, men då får du en stor återställningspartition som visserligen är smidig om man vill återställa men den käkar utrymme av ssd-disken. Har du en ren Windows skiva så kan du såklart installera manuellt med endast ssd-disken monterad i datorn för att sedan koppla in hårddisken och formatera den i diskhanteraren.

Permalänk

Jag ska montera ny SSD imorgon. Har dock haft lite problem så denna ordningen kör jag:

-Ta ur alla hårddiskar.
-Reflasha BIOS.
-Ställa in BIOS efter rätt inställningar som SSD disken ska ligga på.
-Montera SSD disken.
-Installera Windows 7 på SSDn.
-Formatera och montera in övriga diskar.

Ta ALLTID ur alla andra hårddiskar då du installerar Windows OS på en SSD hårddisk där det tidigare har suttit en annan hårddisk med windows på. Gör man inte detta så kommer windows installera BOOT systemet på den andra hårddisken som windows låg på från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reak:

Förlåt om jag repeterar mig men det står fortfarande inte klart hur jag ska gå till väga.

- Om jag har en splitter ny och ouppstartad dator samt en ny SSD framför mig. Är det första jag gör att skruva upp locket på baksidan och kopplar in SSD disken?
Om det stämmer, ska jag då även koppla ur HDD disken så att windows hamnar på SSD och sedan när allt är installet och klart kan jag sätta dit HDD disken igen? (ska ha båda)

Öppna datorn
Ta ut HDD
Sätt i SSD
Installera windows på SSD med hjälp av denna ISO till exempel http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from...
Såhär till exempel: http://www.sweclockers.com/artikel/12825-installera-windows-7...
Ange samma produktnyckel som står på klisterlappen på datorn
Installera drivrutiner.

Stäng av
Sätt i HDD
Formatera/radera mappar på HDD
Profit

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB