Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Jag måste ha haft tur eller nått, fick min ux32vd för några dagar sedan. Ingen bleeding att tala om, perfekt tangentbord och "fläktproblemet" märks knappt på min dator iaf.

Jag är verkligen nöjd. Sen med 256gb SSD och 10GB ram så blev den ännu bättre.

Är mer nöjd med denna än med min x220 i7 IPS som jag hade innan!

Permalänk

jag måste säga att jag har haft lika tur som thejaws! Denna dator är klockren helt enkelt!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Beställde idag, hoppas jag får den senast fredag, har köpt SSD och minne jag skall sätta i, hoppas man har samma tur med bleed och tangentbord som er.
Vad behöver jag för verktyg för att öppna datorn?

Visa signatur

// colliN

Permalänk
Medlem
Skrivet av colliN:

Beställde idag, hoppas jag får den senast fredag, har köpt SSD och minne jag skall sätta i, hoppas man har samma tur med bleed och tangentbord som er.
Vad behöver jag för verktyg för att öppna datorn?

Hoppas du blir nöjd!

För att öppna datorn behöver du torxnycklar, går att köpa lite överallt.

Permalänk
Medlem

Tycker styrplattan känns lite lös hos mig, hur är den hos er? Liksom hela bygget känns extremt solid, men styrplattan känns inte alls bra. Han i butiken menade att den skulle vara så, skulle vara skönt med feedback från er
http://www.youtube.com/watch?v=WBVKuHHS2tY

Har haft lite problem med att hårddisken spinner hela tiden, fick tipset att avinstallera AVG och köra Microsofts egna anti-virus i 36h och se om det hjälper, annars blir det DOA på fredag.

Permalänk
Medlem

Min platta var också som din tror jag. Hade lite svårt att höra på videon, men tyckte det verkade påminnande. Får min utbytesdator imorron och om den är likadan så antar jag att det är så det är. Kan skriva om jag märker skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Min platta var också som din tror jag. Hade lite svårt att höra på videon, men tyckte det verkade påminnande. Får min utbytesdator imorron och om den är likadan så antar jag att det är så det är. Kan skriva om jag märker skillnad.

Det känns lite löst liksom. Tacksam om du skriver imorgon! Tycker inte att jag tar i något överdirvet heller.

Permalänk
Medlem

Min är inte alls så där. Visst, min är inte perfekt då den sitter lite lägre i nedre högra hörnet, men det är inte alls så. Den jag har är helt fast och känns gedigen på ett helt annat sätt än vad din ser ut att vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0los:

Det känns lite löst liksom. Tacksam om du skriver imorgon! Tycker inte att jag tar i något överdirvet heller.

Upplevde ungefär samma fenomen. Istället för att klicka typ när jag "duttade" på den så känndes det lite som en vibration eller att den inte satt fullt stabilt. Kan skriva imorn hur min nya verkar! Btw så var det itne pga detta som jag får min utbytt. Skulle troligen inte skicka tillbaka den för det heller då jag inte störde mig så mycket på det trots allt, även om jag klart la märke till det. Ibland önskar jag att jag inte var en sådan perfektionist...

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan skriva en ordentlig guide på hur man exakt byter ut hårddisken till SSD:n (ex SAMSUNG 830 SERIES 128GB)? Då menar jag främst hur man går till väga med windows-installantion samt alla drivrutiner? Har ni haft några problem i efterhand eller är det bara frid och fröjd? Tänker på främst de som även bytt ram-minnet.

Går i tankarna på att lämna tillbaka min och UX32VD-R4002V och istället bara köpa en UX31A, är det någon som har erfarenhet om den? Känns skönt att slippa hårddisk-bytet dock trist att det inte finns uppgraderingsmöjligheter för ramet samt saknad av dedikerat grafikminne. Har några frågor:

• Hur är skillnad i batteritid mellan UX32vd (orginal), UX32VD (moddad enl ovan) och UX31A? För mig är det viktigt att battertiden är bra

• Hur känns ram-uppdateringen från 4gb till 10, känner ni att de 4GB existerande i 31A skulle bli för lite?

• Var det enkelt att ta bort all bloatware?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inlägg men vill bara påpeka att jag läst om folk som kör cache-ssd:n som vanlig ssd för windows och behåller 500gigaren. Kan eventuellt vara värt att kolla upp mer om.

Permalänk

Guralos > Jag la in 8 gb ram extra och för mig var skillnaden gigantisk... Dock tog jag i samma veva bort massor med skräpprogram och SSDn blir ju bättre på att cacha med tiden så jag vet inte... men absolut är det värt att lägga till ram! 4 gb tycker jag är på gränsen!
Ang. batteritid har jag också försökt fråga detta men utan framgång.. av det jag kan förstå är det inte så stor skillnad. Bloatware var ju bara att ta bort med windows "ta bort program", dock är jag osäker på om jag fått bort allt.... men nu går den som sagt som en skållad råtta så det gör mig inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Upplevde ungefär samma fenomen. Istället för att klicka typ när jag "duttade" på den så känndes det lite som en vibration eller att den inte satt fullt stabilt. Kan skriva imorn hur min nya verkar! Btw så var det itne pga detta som jag får min utbytt. Skulle troligen inte skicka tillbaka den för det heller då jag inte störde mig så mycket på det trots allt, även om jag klart la märke till det. Ibland önskar jag att jag inte var en sådan perfektionist...

Mm precis så jag också upplever det! Nej jag tror inte jag kommer att byta ut min pga det heller, och "hårddiskenproblemet" hade jag ändå tänkt att lösa med en SSD Var mest bara nyfiken på om det var så för alla eller om det var något konstigt med min!

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite.. Har förvisso en ASUS ZENBOOK UX32A-R3001V men det spelar ingen roll tror jag..

Vilka bloatware kan man ta bort utan att datorn påverkas på ett dåligt sätt? Har tagit bort spel samt program som jag är säker på. Men det finns massor kvar som jag tror man inte behöver.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk

K_k > några sidor bak hittar du en länk till något tidigare svar på frågan, dock är jag också ute efter en mer uppdaterad lista ang. detta! Så om någon kan så får ni gärna göra en tråd om detta eller nåt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgalos:

Är det någon som kan skriva en ordentlig guide på hur man exakt byter ut hårddisken till SSD:n (ex SAMSUNG 830 SERIES 128GB)? Då menar jag främst hur man går till väga med windows-installantion samt alla drivrutiner? Har ni haft några problem i efterhand eller är det bara frid och fröjd? Tänker på främst de som även bytt ram-minnet.

Går i tankarna på att lämna tillbaka min och UX32VD-R4002V och istället bara köpa en UX31A, är det någon som har erfarenhet om den? Känns skönt att slippa hårddisk-bytet dock trist att det inte finns uppgraderingsmöjligheter för ramet samt saknad av dedikerat grafikminne. Har några frågor:

• Hur är skillnad i batteritid mellan UX32vd (orginal), UX32VD (moddad enl ovan) och UX31A? För mig är det viktigt att battertiden är bra

• Hur känns ram-uppdateringen från 4gb till 10, känner ni att de 4GB existerande i 31A skulle bli för lite?

• Var det enkelt att ta bort all bloatware?

Är också sugen på en guide, får en bra deal på en SSD av butiken jag köpte datorn i så löser sig hårddiskproblemet för mig. Läste att någon fick problem med USB-drivrutiner under installationen så blev lite smårädd.

Permalänk
Medlem

Fick just hem min andra(!) enhet (UX32VD-R3001) och denna var helt skev i chassit. Stod på 3 ben så allt säga. Skickar tillbaka den direkt, av naturliga skäl. Helt sjukt att det är så kass kvalitetskontroll på dessa datorer. Känns ju som en dröm i handen, men sen alla dessa fel...!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Fick just hem min andra(!) enhet (UX32VD-R3001) och denna var helt skev i chassit. Stod på 3 ben så allt säga. Skickar tillbaka den direkt, av naturliga skäl. Helt sjukt att det är så kass kvalitetskontroll på dessa datorer. Känns ju som en dröm i handen, men sen alla dessa fel...!!

Ja, man börjar ju undra när det är så många som haft problem. Jag trodde jag hade haft tur då den inledande bleedingen försvann och datorn i övrigt var i stort sett på topp, men nu börjar fläktarna få spel så jag antar att jag måste ta tillbaka den. Har i dag och i morgon kvar på DOA så det gäller att skynda sig.

Permalänk
Skrivet av froken:

Ja, man börjar ju undra när det är så många som haft problem. Jag trodde jag hade haft tur då den inledande bleedingen försvann och datorn i övrigt var i stort sett på topp, men nu börjar fläktarna få spel så jag antar att jag måste ta tillbaka den. Har i dag och i morgon kvar på DOA så det gäller att skynda sig.

Fläktarna var det avgörande för mig, orkade verkligen inte surfa på google och höra fläktarna hoppa till i 2-3sek när man laddade en ny sida. Får hoppas det dyker upp någonting annat bra inom snar framtid bara Jag har tom börjat snegla på en överprisad Macbook Pro '12 (15" med 650M)

Permalänk
Medlem
Skrivet av candycarter:

Fläktarna var det avgörande för mig, orkade verkligen inte surfa på google och höra fläktarna hoppa till i 2-3sek när man laddade en ny sida. Får hoppas det dyker upp någonting annat bra inom snar framtid bara Jag har tom börjat snegla på en överprisad Macbook Pro '12 (15" med 650M)

Många pratar om att det verkar vara ett mjukvarufel, att det ska gå att ordna med någon biosuppdatering, men jag har inte lyckats än. Det lustiga är ju att mina fläktar betedde sig precis som man kan förvänta sig de första fem dagarna, men sen plötsligt började de få spel. Jag vill ju jättegärna ha datorn så jag får väl chansa på att ett nytt exemplar inte har samma fel.

EDIT: Kan lägga till att jag nu gjorde en systemåterställning av datorn till i förrgår och fläktproblemet försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Många pratar om att det verkar vara ett mjukvarufel, att det ska gå att ordna med någon biosuppdatering, men jag har inte lyckats än. Det lustiga är ju att mina fläktar betedde sig precis som man kan förvänta sig de första fem dagarna, men sen plötsligt började de få spel. Jag vill ju jättegärna ha datorn så jag får väl chansa på att ett nytt exemplar inte har samma fel.

EDIT: Kan lägga till att jag nu gjorde en systemåterställning av datorn till i förrgår och fläktproblemet försvann.

Hur blev det efter att du satte aktiv inställning på fläkten på energialternativ? Bättre? Upplevde att min första UX32 svajade lite även om det var på en tyst nivå. Min nya hann jag inte prova då jag postade den direkt för återskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Hur blev det efter att du satte aktiv inställning på fläkten på energialternativ? Bättre? Upplevde att min första UX32 svajade lite även om det var på en tyst nivå. Min nya hann jag inte prova då jag postade den direkt för återskick.

Det gjorde ingen skillnad, den var redan på aktiv när man hade sladden ikopplad, men inte vid batteridrift, problemet var dock både vid nätanslutning och batteri.

Det verkar ju hur som helst att ha något med mjukvaran att göra, med tanke på att en återställning tog bort problemet för mig. Sen vad det är för mjukvara som ställer till det är en annan fråga, kollar man på till exempel Notebookreviews forum finns det en massa olika sätt som har fungerat för olika personer, men inget tips verkar vara allmängiltigt. Funderar lite på vad det var i mitt fall, men det tycks inte vara något program som hade med fläktarna att göra, hur som helst får man se till att vara försiktig.

Mina minnen har kommit in till Alina nu, tänkte ta med datorn dit och be dem kolla på den. Om inte annat så får att registrera att den har några skavanker redan från början så att det inte blir problem om något av det skulle gå sönder på riktigt och jag behöver utnyttja garantin.

EDIT: Ska tillägga att fläktarna inte är helt tysta, men de är jämna på en låg nivå, vilket är väldigt mycket skönare än när de körde max några sekunder för att sedan tystna och sedan gå på max igen. Det är i alla fall konsekvent nu.

Permalänk
Medlem

Fick hem min dator, gillar den skarpt, har köpt samsung 830 ssd som jag tänkte stoppa i, två frågor: Var hittar ni serienyckeln som kommer med till windows och nästa, vad använde ni för att installera?

Visa signatur

// colliN

Permalänk
Medlem
Skrivet av colliN:

Fick hem min dator, gillar den skarpt, har köpt samsung 830 ssd som jag tänkte stoppa i, två frågor: Var hittar ni serienyckeln som kommer med till windows och nästa, vad använde ni för att installera?

Vad jag förstår det så finns serienyckeln på laddaren. Hur man installerar undrar jag också

Permalänk
Medlem
Skrivet av colliN:

Jag har inte bytt den, men kollat runt en del på hur man gör. Serienyckeln sitter på laddaren och för att installera det kan du lägga Windows på ett USB-minne. Det finns en del om det i olika trådar här på Sweclockers, annars om du googlar kommer du att hitta (jag ska precis äta så hinner inte googla åt dig).

Permalänk
Medlem

Hur känns eran styrplatta? Solid? Tycker att min glappar, ger ifrån sig ljud bara jag "duttar", som om den sitter lite löst. Förstår att det blir speciellt när musknapparna ska sitta i styrplattan, men detta känns inte bra. Sista DOA-dagen imorgon, börjar bli mer och mer skeptisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0los:

Hur känns eran styrplatta? Solid? Tycker att min glappar, ger ifrån sig ljud bara jag "duttar", som om den sitter lite löst. Förstår att det blir speciellt när musknapparna ska sitta i styrplattan, men detta känns inte bra. Sista DOA-dagen imorgon, börjar bli mer och mer skeptisk

Min känns solid upptill och mindre så nedtill, vilket antagligen har att göra med att "knapparna" sitter därnere. Känns det som att den håller på att lossna kan det vara värt att gå in i butiken och be dem kolla på det i alla fall, skadar ju inte.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med fläktarna på min, för ibland tycks de få spel och ibland fungerar de hur bra som helst. Som de flesta redan konstaterat verkar det ha någonting med mjukvaran att göra, frågan är bara vad

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Min känns solid upptill och mindre så nedtill, vilket antagligen har att göra med att "knapparna" sitter därnere. Känns det som att den håller på att lossna kan det vara värt att gå in i butiken och be dem kolla på det i alla fall, skadar ju inte.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med fläktarna på min, för ibland tycks de få spel och ibland fungerar de hur bra som helst. Som de flesta redan konstaterat verkar det ha någonting med mjukvaran att göra, frågan är bara vad

Nej den lossnar inte, och sist jag var i butiken menade dom tyckte den var normal. Hade inget ex att jæmføra med, så ær lite misstænksam ændå. Tycker att nær jag anvænder tangentbordet snabt så kommer det ljud från styrplattan, att den hoppar lite før att den inte sitter helt fast.

Trist med flæktarna. Tror mina funkar bra hær, spinner upp ibland nær jag har datorn i sængen men går ner rætt fort också. Under vanligt arbete (word, chrome) så hør jag flæktarna aldrig/ytterst sællan. Har inte koll på temperaturer men datorn kænns som mest ljummen, men antar att det ær værme från mina hænder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

DOA=Dead On Arrival

är det inte RMA du menar

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Såhær upplever jag min styrplatta

http://youtu.be/3Hrk8cXR8TA

Misstænker att det ær ett deisngfel snarare æn något jag kan DOA..

Edit. Behøver inte ta i så hårt før att få fram det obehagliga ljudet.

Edit2. Hørt med dom, många som hørt av sig om detta tydligen, ska vara konstruerat på detta sættet och folk ær "ovana". Jaja Behåller min