Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sandgreen:

Vart skiftar man mellan Intel HD 4000 och Nvidia GT 620M?

i nVidia kontrollpanelen, tror du kan göra det i Windows energiinställningar också via kontrollpanelen.
annars så ska den göra de automatiskt när du startar spel.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

i nVidia kontrollpanelen, tror du kan göra det i Windows energiinställningar också via kontrollpanelen.
annars så ska den göra de automatiskt när du startar spel.

Tack för svar!
Hur ligger det till med garatin ifall man byter till ssd och byter ram, försvinner den? Hört en massa olika bud, vore bra att få klartecken i detta!

Permalänk

Airborne, intressant att du kommer med många problem med UX32VD (4002 antar jag). Många har givit olika bud ang. batteri prestanda (har hört allt från 3h-7h från användare), Bleeding tycks vara regel. Strömkontaktens konstruktion kan vara ett problem.. Men tycks vara ett väldigt lotteri när alla har så många olika erfarenheter av samma dator... Jag får hem min imorgon och hoppas på att ha tur... ... Funderade även på batteritiden, är det skärmen som drar så mycket på UX32VD eller?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av eerimoq:

Ninjaflipp >> Vilket RAM-minne köpte du? Corsair Vengence 8gb 1600MHz ger mig blåskärm...

Köpte just den minnesstickan själv och det fungerar klockrent.

Skrivet av stillir:

Hej!

Jag fick min ux32vd i går, startade då upp den någon gång, var knäpp tyst. Idag börjar den låta lite väl mkt tycker jag. Den mekaniska disken låter konstant (lite små hackande), trots att datorn inte gör något utan bara står på, inget program körs... Lika så går fläkten på med någon minuts mellanrum, fast det enda jobb datorn gör är att visa upp skrivbordet....

Är det jag som är kinkig och det är helt normalt?? Vill veta om jag borde skicka tillbaka den eller om det är som det ska.

Skulle verkligen uppskatta lite input här. Min förra laptop (en gammal asus) lät så in i bomben och jag såg fram emot att slippa det, men blir lite oroad över hur denna ska låta när jag väl kräver något av den.... :S

Tack på förhand!
/Sandra

Min mekaniska disk klickade som satan den första dagen, men sen blev det bra. Visst lät den, men det är rätt naturligt för en hårddisk, liksom. Bytte till en SSD sen hur som helst.

Vad gäller fläktarna så går faktiskt min fläkt också igång med typ en minuts mellanrum... men det är när jag ligger i sängen med datorn eller liknande. Ska rapportera om den går igång hela tiden eller inte när jag har prövat lite olika saker.

edit: nej, det är när datorn blir lite för varm som fläktarna går igång. Har man den på ett bord så går de aldrig igång i princip. Det du kan göra också är att byta till intregerade gpun i processorn när du inte gör något krävande så går de aldrig igång.

Permalänk

Jag har precis fått hem min UX32VD, än så länge verkar allt bra, liiite bleeding i underkant på skärmen men det kan jag leva med. Dock är det som alla påpekat mycket förinstallerat trams... Och jag undrar om någon kan förklara för mig vad jag kan ta bort och vad som bör vara kvar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant, du menar att fläktarna på din faktiskt varvar ner till noll?

Jag har haft min UX32VD-4002 (med senaste firmwaren 206) i snart två veckor och det lägsta varvtalet jag har sett på min är 3100 vpm, vid belastning långt över 5000 vpm och då låter det rejält.

Strax över 3000 verkar vara det normala och då hör man inte i princip fläkten/fläktarna.

Däremot hör jag bara fläkten på höger sida, ska det inte finnas två fläktar?

Permalänk
Medlem

Är det någon som upplever att ljudet i högtalarna är olika högt? På min tycker jag att det låter högre på höger sida. När jag sätter balansen 70 på höger och 90 på vänster så låter det mera rätt.

skomt!

Visa signatur

Amd Ryzen 3600, Asus Rog Strix B450-F, Corsair 32Gig@3600Mhz, Gigabyte RTX3070 Arous Master

Permalänk
Medlem

Fått mitt exemplar nu, den är faktiskt underbar med en ren SSD.

Hade dock tänkt att göra en ren installation av Windows 7.

Dock blir det så att jag stannar under installationen efter att jag har valt språk. Den kan tyvärr inte hitta någon device. Sökte runt lite och såg att det är nog för att USBn vars installation ligger på är ansluten till en USB 3.0 port.

Drivrutinerna till USB 3.0 porten finns ju inte och därför kan inte datorn läsa USBn. Dock har inte datorn någon 2.0 port vilket gör situationen ännu svårare.

Vet någon hur man ska göra för att komma förbi detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Fått mitt exemplar nu, den är faktiskt underbar med en ren SSD.

Hade dock tänkt att göra en ren installation av Windows 7.

Dock blir det så att jag stannar under installationen efter att jag har valt språk. Den kan tyvärr inte hitta någon device. Sökte runt lite och såg att det är nog för att USBn vars installation ligger på är ansluten till en USB 3.0 port.

Drivrutinerna till USB 3.0 porten finns ju inte och därför kan inte datorn läsa USBn. Dock har inte datorn någon 2.0 port vilket gör situationen ännu svårare.

Vet någon hur man ska göra för att komma förbi detta?

Hade samma problem. Det du får göra är att ladda ned drivrutinerna för usb 3.0 så att du har dem på datorn sen installera dem från windows installationen när du får upp felmeddelandet.
Om jag kommer ihåg rätt så kommer det upp någon meny där du kan ta "Browse" och sen därifrån får man navigera till drivrutinerna.
I mappen med drivrutinerna går du till "Drivers" och där finns två olika mappar med drivrutiner som du behöver "HCSwitch och "Win7"
Jag installerade allt som fanns och det fungerade hur bra som helst efter det. Efter att du installerat "HCSwitch" så har jag för mig att du kan installera fler drivrutiner från "Win7".

Drivrutiner hittar du här http://http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=UX32VD&p=3&s=411&os=30&hashedid=Z9zboGSUuWyLgwXV

Permalänk
Medlem

Nemen! Kan man installera alla drivrutiner direkt innan W7? Smidigt....?

Tack! Ska bannemig försöka mig på detta!

Edit:

Konstigt, försökte direkt att boota USBn via boot-manager istället (ESC-knappen). Och då frågade den inte alls om drivers.

D:

Permalänk
Medlem

Hm, enligt nvidia så finns det inga GT 620M drivers?

Funkar ASUS GT 620M drivers via hemsidan på en ny clean install?

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/barbara-datorer/46074-asus-zenbook-ux32vd-imponerar-sveriges-foersta-test.html?start=3#content

Citat:

ASUS UX32VD kommer utrustad med en mekanisk hårddisk och en SSD på 32 GB som arbetar som cacheminne. Algoritmer i mjukvara läser konstant av vilka applikationer och filer som används oftast och sparar den datan på både hårddisken och SSD-enheten. När den väl är lagrad på SSD-enheten får man samma responsiva känsla som med en SSD, när applikationen, mappen eller filen används nästa gång. Enligt våra tester behövde samma applikation användes tre gånger innan det tog effekt och resultatet ser ni nedan.

Någon som kan svara på om dessa algoritmer fungerar även om man gör en ren ominstallation av windows 7? Dvs. format c: och sen kör in sin egna rean kopia. Vore gött då jag inte har råd att byta ut den mekaniska HDDn direkt.

Visa signatur

Schpilen!

Permalänk
Medlem

Är den här på väg att försvinna eller har affärerna bara tillfälligt slut på lagret? Se till exempel Inet: http://www.inet.se/produkt/1969475/asus-zenbook-ux32vd-r4002v

Permalänk

OJ! Galet! Jag som köpte min för en vecka sen typ... Galet! Måste vara slut på lagret bara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gissar på det, för vissa (Komplett ex.) verkar få en ny leverans nästa vecka. Tänkte mest om någon visste ifall det berodde på något annat. Blev lite konfunderad när Inet säger att den utgått helt, fast de kanske ändrar det framöver.

Permalänk
Medlem

Fick min från inet häromdan, tur!

Permalänk
Inaktiv

Mailade Inet och frågade om dom skulle ta in några fler. Dom svarade att dom valde att inte ta in denna modellen mer utan mer eller mindre väntade på en efterföljare. Fick känslan att det varit mycket problem med denna modellen och därför valt att den skall utgå.

Permalänk
Medlem

Enda problemet med modellen är att skiten går bannemig upp till 80*C när man sätter på ett av de nya spelen (SWTOR/GW2). Dock flyter GW2 förvånansvärt bra.

Permalänk
Medlem

Intressant det här med skärmen på UX32VD och blödning (bleeding). Det är ju något som väldigt många har klagat på, även jag. När jag fick min för drygt två veckor sedan så var det ganska störande, med flera områden i nederkanten och i högra kanten som "blödde".

Nu har dom områdena i stort sett försvunnit! När jag undersökte lite närmare så kan man helt klart påverka graden av blödning genom att trycka på skärmen runt kanterna. Min skärm måste ha stabiliserat sig själv för nu är den så bra jag rimligen kan begära!

Dessutom hjälpte det en hel del att kalibrera IPS-skärmen med en Spyder 3 Elite. Färgåtergivningen är i det närmaste perfekt nu!

Slutligen skaffade jag en Samsung 830 128GB och ominstallerade Windows.

Nu har jag en helt underbar Windows-maskin, den smidigaste och snabbaste jag någonsin ägt!

Min Macbook Air 13 tum kan jag nu göra mig av med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nej, ASUS har gått ut med att det är okej att byta ut hårddisken och RAM-minnet, eftersom det inte sitter några så kallade warranty seals på dem.

Har en liten fråga kring detta. Jag ringde precis Asus Nordic, tel: 0858 769 407, för att kolla hurvida garantin bryts vid ev. byte. Han jag pratade med var osäker, men gick och frågade nån. Svaret blev att man kan byta hd/ram på alla laptops förutom just Zenbooks.

Finns det någon källa på att det inte skulle vara så?

Permalänk
Medlem

Tror han svarade så huvudsaklligen för att det inte går att byta ut det på någon Zenbook förutom just UX32VD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tror han svarade så huvudsaklligen för att det inte går att byta ut det på någon Zenbook förutom just UX32VD.

Frågade dock specifikt om det gällde alla modeller av Zenbooks, men fick till svar att det gällde alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berenpx:

Intressant det här med skärmen på UX32VD och blödning (bleeding). Det är ju något som väldigt många har klagat på, även jag. När jag fick min för drygt två veckor sedan så var det ganska störande, med flera områden i nederkanten och i högra kanten som "blödde".

Nu har dom områdena i stort sett försvunnit! När jag undersökte lite närmare så kan man helt klart påverka graden av blödning genom att trycka på skärmen runt kanterna. Min skärm måste ha stabiliserat sig själv för nu är den så bra jag rimligen kan begära!

Dessutom hjälpte det en hel del att kalibrera IPS-skärmen med en Spyder 3 Elite. Färgåtergivningen är i det närmaste perfekt nu!

Slutligen skaffade jag en Samsung 830 128GB och ominstallerade Windows.

Nu har jag en helt underbar Windows-maskin, den smidigaste och snabbaste jag någonsin ägt!

Min Macbook Air 13 tum kan jag nu göra mig av med

Har suttit och tryckt på kanterna och på skärmen hur mycket som helst men jag blir då inte av med all bleeding... hur gjorde du?

Skrivet av Geass:

Frågade dock specifikt om det gällde alla modeller av Zenbooks, men fick till svar att det gällde alla.

I så fall visste han antagligen inte vad han pratade om och gissade bara. Med "kan", menade han då att man inte kan för att garantin bryts eller för att det helt enkelt inte går? Som sagt, ASUS har gått ut med att det är okej att byta ut RAM-minnet och SSDn i just UX32VD eftersom man inte bryter några warranty seals så det ska gå alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Har suttit och tryckt på kanterna och på skärmen hur mycket som helst men jag blir då inte av med all bleeding... hur gjorde du?

Är inte det ett tidigare observerat fenomen att bleedingen gått ned av sig självt på vissa exemplar? Kan ha fått det om bakfoten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geass:

Har en liten fråga kring detta. Jag ringde precis Asus Nordic, tel: 0858 769 407, för att kolla hurvida garantin bryts vid ev. byte. Han jag pratade med var osäker, men gick och frågade nån. Svaret blev att man kan byta hd/ram på alla laptops förutom just Zenbooks.

Finns det någon källa på att det inte skulle vara så?

Jag fick nyss detta svar på Asus svenska Facebook-sida.

Citat:

ASUS Sverige Hej ******, Bara du tar det lugnt så är det fullt möjligt att uppgradera utan att bryta garantin. Du måste ta bort batteriet för att kunna få loss hårddiskvaggan. Tänk också på att backa upp windows till skivor innan du byter disk eftersom det inte medföljer några installationsskrivor. MVH, ASUS Anders

Visa signatur

Schpilen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

I så fall visste han antagligen inte vad han pratade om och gissade bara. Med "kan", menade han då att man inte kan för att garantin bryts eller för att det helt enkelt inte går? Som sagt, ASUS har gått ut med att det är okej att byta ut RAM-minnet och SSDn i just UX32VD eftersom man inte bryter några warranty seals så det ska gå alldeles utmärkt.

Inte helt hundra på att han sa "kan", kan lika väl varit "får".

Hur som helst, finns det någon källa från Asus angående att man faktiskt får byta? Känns dumt att göra något baserat på lösa rykten, enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Är inte det ett tidigare observerat fenomen att bleedingen gått ned av sig självt på vissa exemplar? Kan ha fått det om bakfoten.

Just det, min skärm har helt klart stabiliserat sig efter några veckor, så att blödningen nästan helt har försvunnit. Den finns kvar lite grann på vissa ställen men inte alls lika störande som i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geass:

Inte helt hundra på att han sa "kan", kan lika väl varit "får".

Hur som helst, finns det någon källa från Asus angående att man faktiskt får byta? Känns dumt att göra något baserat på lösa rykten, enligt mitt tycke.

Från Nordichardwares recension av UX32VD:

Citat:

Uppdatering 2012/06/27 - 11:40: På efterfrågan från våra läsare som är intresserade av UX32VD och vill byta ut hårddisken mot en SSD, kontaktade vi ASUS och frågade om garantin. Det är okej att skruva loss batteriet om det krävs för att byta ut hårddisken, även minnesstickan får självklart bytas ut. Detta är på villkoret att inga Warranty Seals tas bort, eller att datorn skadas i processen. Skrapar man exempelvis i moderkortet med en skruvmejsel så det blir synlig skada så har man brutit garantin. Ta det helt enkelt lugnt och använd sunt förnuft så bryts inte garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Från Nordichardwares recension av UX32VD:

Tackar för källan! Det bör räcka för att man ska våga sig in.

Permalänk

Tjena!

Upplever liknande problem som många andra verkar ha haft när jag ska installera W7 på nya Zenbooken.
Om någon insatt tror sig kunna hjälpa mig får ni gärna svara i min tråd, kände att problemet förtjänade en egen.
Tack för all hjälp!