Hur tömmer jag SSD totalt?

Permalänk
Medlem

Hur tömmer jag SSD totalt?

Tjenare, det har blivit problem när jag försökt installera min SSD. Jag har nu ett windows på SSD samt windows versionen som kom med datorn på min HDD.

Min sdd är en intel 330 120GB. Jag har försökt använda migrationtool men den hittar inte SDDn när den är inkopplad via ESATA > SATA.
Jag har nu endast SSDn i datorn och vill tömma den totalt. Går det att radera windows medans man är inne på datorn?

Det krånglade massor under installationen eftersom att jag inte använde migrationtool från början utan satte in SDD och installerade windows. Men nu är det så att jag vill ha exakt det windows som finns på min HDD. Hur som helst.. detta blir en väldigt dålig tråd.Vill bara få det fixat!hehe

Som sagt. Går det att tömma SDD:n och hur?

Permalänk
Medlem

Om du kan, starta windowsinstallationen. därifrån kan du välja att wipa hela disken

Permalänk

Har du windows på skiva? Stoppa då i skivan och starta från den. När du börjar installera Windows så får du ju välja vilken disk du vill lägga windows på. Tryck då på alternativ och sen formatera knappen för att tömma disken helt innan du installerar om windows.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta bort partitionen och göra en ny när jag installerar windows. Om jag inte vill ha kvar datat på disken såklart

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Du kanske kan radera allt som finns när du installerar med hjälp av Intel® Data Migration Software http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Läs mer i denna Intel® Data Migration Software Help.pdf http://downloadcenter.intel.com/confirm.aspx?httpDown=http://... klicka i o som är före I accept the terms in the license agreement

Du kan även radera SSD genom att boota din gamla HDD och ta bort dom gamla partitionerna på SSD.

Om du har en DVD eller ett USB minne med Windows 7 så kan du boota den och ta bort partitionerna på SSD genom att välja "Anpassad (avancerat)" när du blir tillfrågad hur du vill installera Windows 7 och sedan välja "Enhetsalternativ (avancerat)" nu kan du ta bort alla partitioner och avbryta installationen.

Om du behöver en Windows 7 ISO för ett USB minne med Windows 7 så kan du läsa denna guide http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

mjo att använda migration tool känns lockande. Vill dock veta varför den inte hittar min SSD! det står "Installation Restrictions. To install the product atleast one intel SSD device should be in your system.

Är det verkligen

"File name:
tih_s_english_14133.exe
Version:1.1
Download
Date:01/04/2011 Status:Latest
Size:93.19 MB"

Som är rätt nedladdning från www.intel.com/go/ssdinstallation ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reak:

mjo att använda migration tool känns lockande. Vill dock veta varför den inte hittar min SSD! det står "Installation Restrictions. To install the product atleast one intel SSD device should be in your system.

Är det verkligen

"File name:
tih_s_english_14133.exe
Version:1.1
Download
Date:01/04/2011 Status:Latest
Size:93.19 MB"

Som är rätt nedladdning från www.intel.com/go/ssdinstallation ?

Jag använde den senast idag, fungerade perfekt vid byte från Raptor till 320. E-sata har jag däremot aldrig testat om det nu är någon skillnad.

Ofta är väl e-sata på moderkort med egen proprietär kontroller som det ofta inte finns inbyggt drivrutinstöd för?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Reak:

mjo att använda migration tool känns lockande. Vill dock veta varför den inte hittar min SSD! det står "Installation Restrictions. To install the product atleast one intel SSD device should be in your system.

Det beror på att eSATA oftast kör på en separat kontrollerkrets (ofta en NEC eller JMicron-krets) som kräver specifika drivrutiner för att fungera. De är inte tänkta att användas som bootenheter.

Koppla den direkt mot en intern SATA-header så borde den hittas.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Du kan ju också ladda ner EaseUs Todo Backup Free och klona windows. Då försvinner också allt som finns på SSD:n.

Permalänk
Medlem

Tror jag löste det nu. Satte i båda diskarna och pillade runt lite i diskhanteraren och formaterade och höll på. Nu syns disken och migration tool hittar disken! Hoppas jag inte stöter på några fler problem. Tack för era snabba svar !