Permalänk
Skrivet av nafs:

Njae... Det finns väl massor av förslag som innefattar proppar som är flerkärninga och har högre frekvens än 2.6GHz. AMD A8, Intel Pentium G8xx eller i3 för att ta några exempel.

Ett bygge med en A8 3870k på ett mATX kort borde ju göra jobbet åt dig galant.

Du har helt rätt, naturligtvis, det är jag som hänger kvar i drömmen om en liten, tyst och billig TV-dator (och snygg).

Som jag skrev i början vill jag ha ett Streacom F1C-chassi med t.ex. E-450, men det går inte. Därför tänkte jag som så: jag bygger en dator som passar i F1C, men i ett större chassi. När jag sedan får möjlighet flyttar jag innehållet minus TV-korten till F1C, köper nytt moderkort och ny processor till det andra chassit, och använder det som kontorsdator/TV-server/filserver. Men om TV-korten kräver processorer på uppemot, och över, 3GHz går inte det heller.

Då slog det mig! BGT3620, med dubbla DVB-T2tuners, nöjer sig med 1GHz. Kan det vara så att Hauppauge inte räknar med grafikkortsstöd, utan utgår från att processorn gör allt jobbet? I så fall, skulle det kunna fungera med ett "kort" av varje?

Snälla, säg att det är så, så jag kan börja sova om nätterna igen…

Permalänk
Skrivet av nafs:

Vad har du för andra mått som begränsar, djup och bredd? Så man vet om det är ett ATX, mATX eller mITX vi letar efter, det ger ju dessutom även då formatet på moderkortet.
Hur många hårddiskar vill du att lådan ska ta?

En i3 räcker mer än väl rent CPU mässigt, ska du använda den interna grafiken så är Ivy Bridge att rekommendera, dock så är många nöjda med den grafiken i de äldre i3/pentium-propparna. De nyare propparna har lägre TDP och betydligt bättre grafik - men ska man inte använda den integrerade grafiken kan man lika bra köra på en äldre i3:a och lägga de pengar man spar på en SSD eller bättre grafikkort.

Ska du köra den integrerade grafiken eller ett separat grafikkort?

Angående SSD så skulle jag ALDRIG bygga en dator utan en SSD idag, det är såååå stor skillnad i rapphet när man startar program tycker jag. Uppstartstiden är ju som du säger skitsamma om datorn ändå är på - men du vinner mycket mer än så med en SSD. Lägg hellre pengarna poå en SSD än en i5:a.

RAM - finns ingen anledning att inte ha 8Gb ram - det kostar så lite... Fast å andra sidan kan du köpa en 4Gb sticka (för det räcker tilll det mesta...) och komplettera med en till eller fler senare om du vill hålla budgeten nere.

Tack för svar!

1. Mina andra mått är 55cm bredd och 35 cm djup.

2. Jag tänkte köra integrerad grafik så jag tänker mig en i3 3225.

3. Ok, då kör jag en SSD och en eller två till hårddiskar. Jag skulle gärna vilja ha +2TB utrymme.

4. Så för moderkort behöver jag i alla fall 2 stycken hårddisk utrymmen

.

En snabb fråga, SSD´s som är 2,5 tum, passar dom i 3,5 tum moderkort platser eller är det en annan kontakt som man stoppar dom i? För jag ser att 2,5 tum SSDer är mycket billigare än 3,5 tum SSDer...

Vad är skillnaden mellan alla dessa olika moderkort? Kan någon rekommendera ett billigt/bra moderkort, nätaggregat (hur många watt behöver man?) och passande chassi som passar:

1. mina mått: 12cm höjd, 55 cm bredd, 35 cm djup.

2. en i3 3225 Ivy Bridge CPU (vet inte vilka moderkort denna är kompatibel med..)

3. Har 2 hårddisk platser (en SSD och minst en till vanlig hårddisk)

4. Två RAM platser (kommer nog börja med 4gb sen sätta in en till 4gb sticka.

5. Har optical out

6. HDMI

7. Och jag vill ha det gående 24/7..

Jag förstår att detta måsta vara basic frågor men det är verkligen en djungel där ute...tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartopluk:

Tack för svar!

1. Mina andra mått är 55cm bredd och 35 cm djup.

2. Jag tänkte köra integrerad grafik så jag tänker mig en i3 3225.

3. Ok, då kör jag en SSD och en eller två till hårddiskar. Jag skulle gärna vilja ha +2TB utrymme.

4. Så för moderkort behöver jag i alla fall 2 stycken hårddisk utrymmen

.

En snabb fråga, SSD´s som är 2,5 tum, passar dom i 3,5 tum moderkort platser eller är det en annan kontakt som man stoppar dom i? För jag ser att 2,5 tum SSDer är mycket billigare än 3,5 tum SSDer...

Det är den fysiska storleken på hårdisken som är 2,5 eller 3,5", de har samma kontakt (SATA) som passar på alla moderkort. Däremot så är det inte alltid att en 3,5" plats i chassit funkar för en 2,5"-hårddisk utan "adapter". Men sådana är billiga och följer dessutom med vissa SSD:er.

Citat:

Vad är skillnaden mellan alla dessa olika moderkort? Kan någon rekommendera ett billigt/bra moderkort, nätaggregat (hur många watt behöver man?) och passande chassi som passar:

1. mina mått: 12cm höjd, 55 cm bredd, 35 cm djup.

2. en i3 3225 Ivy Bridge CPU (vet inte vilka moderkort denna är kompatibel med..)

3. Har 2 hårddisk platser (en SSD och minst en till vanlig hårddisk)

4. Två RAM platser (kommer nog börja med 4gb sen sätta in en till 4gb sticka.

5. Har optical out

6. HDMI

7. Och jag vill ha det gående 24/7..

Jag förstår att detta måsta vara basic frågor men det är verkligen en djungel där ute...tack för all hjälp!

Skillnaden mellan moderkorten är egentligen bara storleken och antal expansionsplatser. Sedan finns det ju oändliga varianter på märken och styrkretsar som används på korten.

ATX=fullstort som används i vanliga stationära datorer. 5-6 PCI-platser för expansionskort såsom TV-kort, grafikkort osv. Plats för minst 4st RAM-stickor och minst 6st SATA-portar Mått ~310x230mm
microATX=halvstort kort som inte har lika många pexpansionsplatser, i regel 2st PCI-platser men lika många RAM-platser och SATA portar. Mått 244x244mm
MiniITX= minimalt kort, en PCI-plats och 2 RAM-platser. Dessutom kan de ha färre SATA-platser men i regel har även dessa 6st SATA. Mått 170x170mm

Med dina mått går ATX bort, de chassina blir för djupa. Men både mATX och miniITX funkar ju så det är egentligen bara för dig att hitta ett chassi som uppfyller dina krav på mått och kunna svälja 2-3 hårddiskar - samt vara estetiskt tilltalande för dig! Många vill ju ha pluttsmå chassin till sina HTPC:er - vad vill du ha?

Eftersom du siktar på en i3 3225 så skulle jag rekommendera ett moderkort med styrkretsen H77 (eller Z77) då de är de senaste och har garanterat stöd för IvyBridge.

Nästan alla kort har optisk utgång, och alla med dessa styrkretsar har HDMI.

Angående nätagg så skulle det lätt räcka med 150W, men det är dyrare än att köpa ett agg på 3-400W.

Ett prisvärt chassi är Silverstone Milo, i det får du plats med det du behöver och kan dessutom få in en vettig kylare om du tycker att originalkylaren låter för mycket.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-hatten:

Du har helt rätt, naturligtvis, det är jag som hänger kvar i drömmen om en liten, tyst och billig TV-dator (och snygg).

Som jag skrev i början vill jag ha ett Streacom F1C-chassi med t.ex. E-450, men det går inte. Därför tänkte jag som så: jag bygger en dator som passar i F1C, men i ett större chassi. När jag sedan får möjlighet flyttar jag innehållet minus TV-korten till F1C, köper nytt moderkort och ny processor till det andra chassit, och använder det som kontorsdator/TV-server/filserver. Men om TV-korten kräver processorer på uppemot, och över, 3GHz går inte det heller.

Då slog det mig! BGT3620, med dubbla DVB-T2tuners, nöjer sig med 1GHz. Kan det vara så att Hauppauge inte räknar med grafikkortsstöd, utan utgår från att processorn gör allt jobbet? I så fall, skulle det kunna fungera med ett "kort" av varje?

Snälla, säg att det är så, så jag kan börja sova om nätterna igen…

Det är ju förmodligen olika hur deras mjukvara kan använda hårdvaran, dvs om de han använda DXVA eller inte... Lättaste kansek är att fråga tillverkaren!?
Jag är helt novis på TV-kort så någon annan med erfarenhet får svara på detta!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solitarypredator:

för att man kan!
precis som man inte behöver en bil med 500+hk för man får bara köra 110-120 km/h , man gör det för att det är kul med nya onödiga prylar.

btw nån som tror att en Noctua NH-L12 passar på ett mini itx kort? asrock a75m

Precis så... och en värre propp behöver inte alltid dra så mycket mer ström i IDLE.

Angående kylaren - fråga Noctua eller Asrock! Men utan den undre fläkten borde det ju gå!

Visa signatur

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av nafs:

Det du behöver är alltså:
Chassi & nätagg
Moderkort
CPU
Minne

Beroende på formfaktirn så gjorde jag 2 paket åt dig baserat på AMD A6 3500 som jag tycker ger mest för pengarna om man ligger på tajt budget.

mITX-Paket med AMD A6 3500
mATX-paket med AMD A6 3500

Skulle jag välja mellan dom 2 hade jag gått på mATX då det har bättre förutsättnignar till att få bra kylning och bättre uppgraderingsmöjligheter.

Tack så jättemycket för hjälpen! Jag har nu lagt in en beställning på diverse sidor
Moderkortet kom idag, gick fruktansvärt fort från Net2World. Dustin skickar Chassit + Processorn inom 1-2 dagar (Chassit fanns endast hos tillverkaren). RAM-minnet skickas imorgon från ImportGrossisten. PSU'n + Kylpasta tänkte jag köpa från Webhallen ( <3 att de öppnat i Linköping) när jag ändå måste ta bilen till stan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikez:

Tack så jättemycket för hjälpen! Jag har nu lagt in en beställning på diverse sidor
Moderkortet kom idag, gick fruktansvärt fort från Net2World. Dustin skickar Chassit + Processorn inom 1-2 dagar (Chassit fanns endast hos tillverkaren). RAM-minnet skickas imorgon från ImportGrossisten. PSU'n + Kylpasta tänkte jag köpa från Webhallen ( <3 att de öppnat i Linköping) när jag ändå måste ta bilen till stan

Skoj, tänk om fler gjorde som du... Dvs köper grejerna istället för spåna/älta vidare!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jahapp, dags för mig att ge mig in i HTPC leken också nu när man ska ha större lägenhet! Speldatorn har fått tjäna som HTPC ett tag nu men den kommer snart att få eget rum!
Jag sitter och läser som fasen fram och tillbaka och har förstått att den nya Ivy bridge i3 är en bra kandidat i en HTPC. Dock så är ju AMD på väg med sin Trinity serie och har väl kollat på A8:an där, lär räcka gott o väl för mina behov, ska kolla film i HD, spotify och surfa. Så min fråga är hur dessa två presterar mot varandra?? Vilken är bäst?? Hade inte tänkt ha några fläktar i mitt bygge, ev en processorfläkt då om det behövs?

Har även spanat på Arctic MC101. Där verkar man ju få riktigt mycket för pengarna, är det Socket FM2 på den föresten? Är den barbonemodellen jag kolla på så tänkte jag köpa till resten.

Så gärna kloka ord från er alla, kommer inte köpa förens det blivit flytta av och det blir tidigast slutet av oktober så jag har tid att grubbla och i ärlighetens namn, är inte det nästan det roligaste med det här

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Jahapp, dags för mig att ge mig in i HTPC leken också nu när man ska ha större lägenhet! Speldatorn har fått tjäna som HTPC ett tag nu men den kommer snart att få eget rum!
Jag sitter och läser som fasen fram och tillbaka och har förstått att den nya Ivy bridge i3 är en bra kandidat i en HTPC. Dock så är ju AMD på väg med sin Trinity serie och har väl kollat på A8:an där, lär räcka gott o väl för mina behov, ska kolla film i HD, spotify och surfa. Så min fråga är hur dessa två presterar mot varandra?? Vilken är bäst?? Hade inte tänkt ha några fläktar i mitt bygge, ev en processorfläkt då om det behövs?

Har även spanat på Arctic MC101. Där verkar man ju få riktigt mycket för pengarna, är det Socket FM2 på den föresten? Är den barbonemodellen jag kolla på så tänkte jag köpa till resten.

Så gärna kloka ord från er alla, kommer inte köpa förens det blivit flytta av och det blir tidigast slutet av oktober så jag har tid att grubbla och i ärlighetens namn, är inte det nästan det roligaste med det här

MV101 är byggt med Trinity och och rimligen på FM2. Men jag tror de har en de mobila Trinity i denna, dvs med lägre TDP.

Du verkar vara ute efter en tvärtyst maskin - har du budget så bygg på Streacoms passiva chassin då! Och då kan du ju med fördel ta en AMD Llano/Trinity - den spöar ju Intels varianter alla dagar ur grafikhänseende vilket borde vara det viktiga i en HTPC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

MV101 är byggt med Trinity och och rimligen på FM2. Men jag tror de har en de mobila Trinity i denna, dvs med lägre TDP.

Du verkar vara ute efter en tvärtyst maskin - har du budget så bygg på Streacoms passiva chassin då! Och då kan du ju med fördel ta en AMD Llano/Trinity - den spöar ju Intels varianter alla dagar ur grafikhänseende vilket borde vara det viktiga i en HTPC.

Tack för svar!
Ja AMD:s nya trinity är ju verkligen intressant! Det jag undrar lite över förutom filmuppspelning osv, hur fungerar surf och sånt på en Trinity jämför med en i3 ivy tex? Visa bilder, spela upp film och så, är det den inbyggda grafikprocessorn som sköter sådant eller? Förstår att det är viktigt då det kommer till spel men hur är det med vanligt skrivbordsanvändande som musik, film, bildvisande och surf? Vem av processorerna presterar bäst utan hack i scrollning vid t.ex surfning, vill att det ska flyta, om det är möjligt?

Har kollat på Streacoms chassin och gillar dem skarpt! Får se vad det blir för något:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

söker efter något smidigt tangentbord för att styra min. jag köra windows 7 med xbmc över så det ska främst styra xbmc! men det ska gärna kunna göra simpla saker i windows utan att man behöver rycka håret av sig.
(vet att man kan styra med telefon men det är något jag gärna undviker)
svor högt när komplett reade ut logitech dinovo mini för 200kr och de 4a exemplaren som fanns försvann innan jag han lägga beställningen

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Köp av HTPC

jag har tänkt att bygga en HTPC och har kollat runt lite här på forumet och lite andra ställen. Jag har tänkt att lägga min beställning relativt snart, och då jag inte har jätte mycket erfarenhet av dator byggande skulle jag uppskatta om någon bara vill kolla över så att jag inte har missat något viktigt. Så att jag verkligen kan lyckas bygga ihop min HTPC när jag fått alla delar.

Det första jag har fokuserat på har varit att få den helt ljudlös med andra ord inte ha några fläktar så läste då i denna tråden
http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1132018-guide-ljudlos-htpc-med-prestanda-som-racker-och-blir-over-film-webben/
Sen så har jag bytt ut lite saker mot vad han säger både processorn och SSDn.

Så har skulle hans inköpslista sett ut om han skulle köpa en idag (2012-07-30)

Streacom FC8 svart från 1235kr
Streacom ST-150WP 150W externt nätagg från 818kr
Streacom fjärrkontroll inkl. IR-öga från 290kr
OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 60GB från 493kr
Kingston HyperX DDR3 2x4GB från 408kr.
Intel Core i3 3220 3,3Ghz från 1392kr
ASRock Z77E-ITX från 1281kr
4-pin till 8-pin strömadaper 19kr

Jag har tänkt att upgradera från hans intel i3 prosessor till denna Intel Core i5 3570K 3,4Ghz Socket 1155 Box och även sätt in en annan SSD, och har valt denna Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB

min fråga då är för det första kommer processorn bli för varm. efter som han säger att TDP för processorn max får vara 65 watt, och den i5an ja valt har TDP på 77 Watt. är den processorn bara å glömma då?

Fråga två är hur jag vet om nätagget på 150w är tillräckligt med den nya processorn (i5an)

och antar att byta SSD inte har någon större inverkan på värken värme eller nät aggregatets kraft, men rätta mig gärna om ja skulle ha fel.

Sist men inte minst så tänkte jag bara kontrollkolla, han skriver inget om separat grafik kort så då ska den inbyggda grafiken klara av att spela upp 1080p utan problem antar jag?

//lime

Permalänk

Hallå
Försöker bygga en HTPC, men jag behöver hjälp (gjorde ett misslyckat försök här, felpostat tror jag http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/11...).
Fick rådet att köra llano, men jag vet knappt vad det är.
Vill alltså förutom att titta på HD även kunna spela sportspel (typ FIFA, NBA) och andra enklare spel problemfritt.
Vill också kunna sätta i ett TV-Kort, trådlöst nätverk och kanske ett grafikkort eftersom jag ska spela (om nu inte integrerat räcker). Så jag antar att m-ATX är det som gäller pga kortplatserna och finns dessa i bra kvalite i lågprofil? Eftersom chassit är ett Silverstone ML03B.
Nu har jag iallafall fått en blårejläsare, köpt chassi, pekdon och skrivkula, men längre kommer jag inte (är riktigt osäker på moderkort osv).
Nu har jag kikat på dessa

ASRock Z77 Extreme4-M http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1165757
Asus P8H67-M EVO B3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831139
Asus P8Z77-M Pro http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1167997 (blev orolig när jag läste CDons recension om strömproblem)
Såg även Asus Maximus V Gene för otroliga ca 1600. Det är kanske overkill i en HTPC?

Hjälp mig, snälla!

Annars hittade jag denna färdiga lista http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2172443&view=m
Kommer den listan fungera?Eller är det en liknande person som mig, som bara plockat på det som ser OK ut.
För att sedan upptäcka att CPUn är fel socket, RAMminnena är dubbelt för långa och datorn exploderar när jag kopplar in strömkabeln...

Visa signatur

Väntar på saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Tack för svar!
Ja AMD:s nya trinity är ju verkligen intressant! Det jag undrar lite över förutom filmuppspelning osv, hur fungerar surf och sånt på en Trinity jämför med en i3 ivy tex? Visa bilder, spela upp film och så, är det den inbyggda grafikprocessorn som sköter sådant eller? Förstår att det är viktigt då det kommer till spel men hur är det med vanligt skrivbordsanvändande som musik, film, bildvisande och surf? Vem av processorerna presterar bäst utan hack i scrollning vid t.ex surfning, vill att det ska flyta, om det är möjligt?

Har kollat på Streacoms chassin och gillar dem skarpt! Får se vad det blir för något:-)

Tror det är jäkligt svårt att märka skillnad i vanligt datoranvändande på i i3:a och en A6/A8:a då de är alla flerkärniga och med hyfsad frekvens. Kör du dessutom med en SSD för operativet kommer det bli rappt nog för att du inte ska störa dig på något lagg.

Intel vinner på CPU-tunga applikationer och AMD på grafikkrävande. Läs tex testet A8 3870K för jämförelser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siluetten:

Hallå
Försöker bygga en HTPC, men jag behöver hjälp (gjorde ett misslyckat försök här, felpostat tror jag http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/11...).
Fick rådet att köra llano, men jag vet knappt vad det är.
Vill alltså förutom att titta på HD även kunna spela sportspel (typ FIFA, NBA) och andra enklare spel problemfritt.
Vill också kunna sätta i ett TV-Kort, trådlöst nätverk och kanske ett grafikkort eftersom jag ska spela (om nu inte integrerat räcker). Så jag antar att m-ATX är det som gäller pga kortplatserna och finns dessa i bra kvalite i lågprofil? Eftersom chassit är ett Silverstone ML03B.
Nu har jag iallafall fått en blårejläsare, köpt chassi, pekdon och skrivkula, men längre kommer jag inte (är riktigt osäker på moderkort osv).
Nu har jag kikat på dessa

ASRock Z77 Extreme4-M http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1165757
Asus P8H67-M EVO B3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831139
Asus P8Z77-M Pro http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1167997 (blev orolig när jag läste CDons recension om strömproblem)
Såg även Asus Maximus V Gene för otroliga ca 1600. Det är kanske overkill i en HTPC?

Hjälp mig, snälla!

Annars hittade jag denna färdiga lista http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2172443&view=m
Kommer den listan fungera?Eller är det en liknande person som mig, som bara plockat på det som ser OK ut.
För att sedan upptäcka att CPUn är fel socket, RAMminnena är dubbelt för långa och datorn exploderar när jag kopplar in strömkabeln...

Hej å hå....

Angående Llano så är det AMD A4/A6/A8 proppar som har en mycket bättre integrerad grafikdel jämfört med Intels proppar. visserligen har Intel förbättrat sina integrerade grafikkretsar med senaste generationen CPU:er, men de är fortfarande efter och nu när AMD nästa generation (trinity) är runt hörnet så kommer nog Intel vara lågt efter igen på den fronten. Har du inte bråttom så avvakta Trinity!

Annars så för en HTPC med spelambitioner så skulle jag satsa på en AMD A8 3870K eller en i3 2120 + ATI 6670 lågprofil. Såg att det fanns 7750 som lågprofil oxo...

Fast för en HTPC så vill man ju kanske ha tysta kort och det är svårt att hitta passivt kylda grafikkort i lågprofil i de högre serierna...

Men läs gärna testet som jag länkade till ovan så ser du vad Llano klarar av med den integrerade grafiken.

Du verkar ju inte vara den som kommer sitta och överklocka och ha dig så om du går på intel behöver du inte ett Z77-kort utan det skulle gott räcka med ett H77. Z ger möjlighet till överklockning - och då måste du ha en processor som är upplåst... tex i5 3570K där K:et säger att den är upplåst. Det finns inga upplåsta i3:or tyvärr - annars hade det varit ultimat då dess kraft räcker gott i de flesta spel. Fast å andra sidan skadar det inte heller med ett Z77-kort...

Den listan som du länkar till verkar passa ihop alldeles jättebra, kanske kommer den bara explodera lite i ena hörnet - men bara om du gnuggar moderkortet mot fleecetröjan du har på dig när du monterar datorn...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime94:

jag har tänkt att bygga en HTPC och har kollat runt lite här på forumet och lite andra ställen. Jag har tänkt att lägga min beställning relativt snart, och då jag inte har jätte mycket erfarenhet av dator byggande skulle jag uppskatta om någon bara vill kolla över så att jag inte har missat något viktigt. Så att jag verkligen kan lyckas bygga ihop min HTPC när jag fått alla delar.

Det första jag har fokuserat på har varit att få den helt ljudlös med andra ord inte ha några fläktar så läste då i denna tråden
http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1132018-guide-ljudlos-htpc-med-prestanda-som-racker-och-blir-over-film-webben/
Sen så har jag bytt ut lite saker mot vad han säger både processorn och SSDn.

Så har skulle hans inköpslista sett ut om han skulle köpa en idag (2012-07-30)

Streacom FC8 svart från 1235kr
Streacom ST-150WP 150W externt nätagg från 818kr
Streacom fjärrkontroll inkl. IR-öga från 290kr
OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 60GB från 493kr
Kingston HyperX DDR3 2x4GB från 408kr.
Intel Core i3 3220 3,3Ghz från 1392kr
ASRock Z77E-ITX från 1281kr
4-pin till 8-pin strömadaper 19kr

Jag har tänkt att upgradera från hans intel i3 prosessor till denna Intel Core i5 3570K 3,4Ghz Socket 1155 Box och även sätt in en annan SSD, och har valt denna Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB

min fråga då är för det första kommer processorn bli för varm. efter som han säger att TDP för processorn max får vara 65 watt, och den i5an ja valt har TDP på 77 Watt. är den processorn bara å glömma då?

Fråga två är hur jag vet om nätagget på 150w är tillräckligt med den nya processorn (i5an)

och antar att byta SSD inte har någon större inverkan på värken värme eller nät aggregatets kraft, men rätta mig gärna om ja skulle ha fel.

Sist men inte minst så tänkte jag bara kontrollkolla, han skriver inget om separat grafik kort så då ska den inbyggda grafiken klara av att spela upp 1080p utan problem antar jag?

//lime

TDP:n på i5:an borde inte vara något problem tycker jag, det finns bygge med värre proppar i det chassit och det är ju bara ifall man lastar ner proppen helt som det kommer bli så varmt.

Enligt de tester jag sett på 3570 så borde 150W räcka. Men dubbellkolla gärna genom att läsa några tester...

SSD:er blir inte varma, inte det minsta!

Och 1080p är inget problem för dessa proppar!

Har du sett Streacoms kommande passiva chassin?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

söker efter något smidigt tangentbord för att styra min. jag köra windows 7 med xbmc över så det ska främst styra xbmc! men det ska gärna kunna göra simpla saker i windows utan att man behöver rycka håret av sig.
(vet att man kan styra med telefon men det är något jag gärna undviker)
svor högt när komplett reade ut logitech dinovo mini för 200kr och de 4a exemplaren som fanns försvann innan jag han lägga beställningen

Det finns 61st trådlösa tangentbord med styrdon listade på prisjakt... Bara välja ett!

Eller om du kollar på Ebay så finns det ännu fler...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpa HTPC

Skrivet av nafs:

TDP:n på i5:an borde inte vara något problem tycker jag, det finns bygge med värre proppar i det chassit och det är ju bara ifall man lastar ner proppen helt som det kommer bli så varmt.

Enligt de tester jag sett på 3570 så borde 150W räcka. Men dubbellkolla gärna genom att läsa några tester...

SSD:er blir inte varma, inte det minsta!

Och 1080p är inget problem för dessa proppar!

Har du sett Streacoms kommande passiva chassin?

Tack för det snabba svaret Nu känns de bättre att beställa ska bara kolla upp några saker till först sen kör jag

Jag har sett några av deras kommande chassin, några fina där men de blir en FC8 för min del.

//Lime

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det finns 61st trådlösa tangentbord med styrdon listade på prisjakt... Bara välja ett!

Eller om du kollar på Ebay så finns det ännu fler...

Jag som 17åring kan tyvärr inte handla på ebay.
men prisjakt fungerar men tänkte om någon har något att rekommendera?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685
denna verkar vara en bra kandidat men aningen stort och klumpigt (?) någon som äger detta och kan ge ett utlåtande?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Jag som 17åring kan tyvärr inte handla på ebay.
men prisjakt fungerar men tänkte om någon har något att rekommendera?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685
denna verkar vara en bra kandidat men aningen stort och klumpigt (?) någon som äger detta och kan ge ett utlåtande?

Hej!

Har 2st K400, en till varje HTPC och är nöjd, bra räckvidd också, hade tidigare ett Ace C2 som visserligen var mindre men riktigt kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Hej!

Har 2st K400, en till varje HTPC och är nöjd, bra räckvidd också, hade tidigare ett Ace C2 som visserligen var mindre men riktigt kass.

Tänkte kontakten fungerar det bra att ha den på baksidan av lådan (tänkte om räckvidden fungerar) om inte är det en liten och diskret sändare/mottagare?
tänkte som denna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har mina på i USB på framsidan av mina lådor, har inte provat att ha dem bak men har för mig att det följer med förlängare. Den är väldigt liten, tror den ser ut som på bilden.

Permalänk
Medlem

Har en polare som har ett K400 med kontakten på baksidan, funkar riktigt bra och är inte så stort... Det har dock inga dedikerade mediaknappar om det är ett måste!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Har mina på i USB på framsidan av mina lådor, har inte provat att ha dem bak men har för mig att det följer med förlängare. Den är väldigt liten, tror den ser ut som på bilden.

Skrivet av nafs:

Har en polare som har ett K400 med kontakten på baksidan, funkar riktigt bra och är inte så stort... Det har dock inga dedikerade mediaknappar om det är ett måste!

Tack, det får bli ett sånt när jag har råd

Visa signatur

Permalänk

Hej hej! Jag behöver lite hjälp med en billig htpc som klarar att streama film i 1080p/720p samt köra xbmc och allt det där såklart. Den kommer endast att användas för att spela film och kanske lite surf. Tittade på följande komponenter, vad tror ni?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2270135/2012-09-08

Jag har redan en 2.5 tums hårddisk från en gammal bärbar dator som jag tror kommer fungera bra, cd-läsarre kommer jag inte att behöva eftersom jag kommer att streama all media. Det jag då behöver är ju någon form av trådlöst nätverkskort, såg att det fanns flera stycken med usb som verkade rätt så okej men vet ni något bra som ni kan rekommendera?

Mvh

Viktor

edit: Slängde ihop ett med en amd cpu istället som ju bör ge bättre prestanda samtidigt som moderkortet har ett inbyggt trådlöst nätverk vilket ju är smidigt; http://www.inet.se/kundvagn/visa/2270138/2012-09-08

edit2: Den senare hade ju varken HDMI eller trådlöst nätverk....

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hej hej! Jag behöver lite hjälp med en billig htpc som klarar att streama film i 1080p/720p samt köra xbmc och allt det där såklart. Den kommer endast att användas för att spela film och kanske lite surf. Tittade på följande komponenter, vad tror ni?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2270135/2012-09-08

Jag har redan en 2.5 tums hårddisk från en gammal bärbar dator som jag tror kommer fungera bra, cd-läsarre kommer jag inte att behöva eftersom jag kommer att streama all media. Det jag då behöver är ju någon form av trådlöst nätverkskort, såg att det fanns flera stycken med usb som verkade rätt så okej men vet ni något bra som ni kan rekommendera?

Mvh

Viktor

edit: Slängde ihop ett med en amd cpu istället som ju bör ge bättre prestanda samtidigt som moderkortet har ett inbyggt trådlöst nätverk vilket ju är smidigt; http://www.inet.se/kundvagn/visa/2270138/2012-09-08

edit2: Den senare hade ju varken HDMI eller trådlöst nätverk....

Om du tar ett mITX-moderkort till alt 2 så lär du få plats med det lite bättre...

Visa signatur

Permalänk

Ah! Ja det har du såklart rätt i Men i övrigt så verkade grejorna okej? Har läst om openelec som jag tycker verkar sjukt smidigt också slipper man hålla på och pilla med en hel windows installation vilket ju verkar ganska najs.

Permalänk
Medlem

Hej

Satt precis och surfade runt lite i jakt på en eventuell ny HTPC. Kollade hos Mediamarkt och hittade en ny modell från Packard Bell:
iMedia S2380 med AMD A8-5500 (Trinity), 4 GB minne och Radeon HD7560D. Priset ligger mellan 4390 Kr och 4990 Kr beroende på varuhus.

Någon som har synpunkter på denna? Det finns förvånansvärt få omdömen på nätet om A8-5500 som HTPC, förmodligen för att den är så ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Ah! Ja det har du såklart rätt i Men i övrigt så verkade grejorna okej? Har läst om openelec som jag tycker verkar sjukt smidigt också slipper man hålla på och pilla med en hel windows installation vilket ju verkar ganska najs.

Jorå det är ok, dock så är F1C sketalitet så det kan bli trångt... Du får kolla att du får plats med originalkylaren till A4:an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cactus99:

Hej

Satt precis och surfade runt lite i jakt på en eventuell ny HTPC. Kollade hos Mediamarkt och hittade en ny modell från Packard Bell:
iMedia S2380 med AMD A8-5500 (Trinity), 4 GB minne och Radeon HD7560D. Priset ligger mellan 4390 Kr och 4990 Kr beroende på varuhus.

Någon som har synpunkter på denna? Det finns förvånansvärt få omdömen på nätet om A8-5500 som HTPC, förmodligen för att den är så ny.

Stationär dator från Packard Bell med AMD A8-5500 quad-core 3,2GHz, 4 GB internminne, 500 GB hårddisk, AMD Radeon HD7560D, DVD-brännare, 6x USB 2.0 & 2x USB 3.0, HDMI-utgång, minneskortsläsare 5-i-1, Mus och tangentbord medföljer, Windows 7 Home Premium.

Det var väl inte direkt ett hutlöst pris då det är inräknat Win7, men man vet ju inte vet vad det är för chassi eller för nätdel dock.

Visa signatur