Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samma filer och skrivbord på flera datorer i hemmet

Permalänk
Medlem

Samma filer och skrivbord på flera datorer i hemmet

Hej

Jag har ett problem som jag länge klurat på.

Hemmet är fyllt med tre unga och två vuxna samt diverse elektroniska prylar

Nu är det som så att på övervåningen har jag tre datorer varje dator kör W7 Ultimate. På varje dator finns det en användarkonto till varje boende i vårt hem.
Mina söner har var sitt, min dotter, min fru ett osv.

Nu skulle jag vilja ha dessa konton synkade med varandra alltså inte bara filerna. Loggar man in på ena dator så ser skrivbordet ut som det gjorde likadant det gjorde när jag loggade ut på den andra datorn och innehållet är det samma.

Jag har funderat på Exchange men vet f-n hur det fungerar rent ut sagt tittade även på W7 egna sync verktyg men det förutsätter att alla datorer igång vilket det kanske inte är.

I nätverket finns det en lite "serverdator" som oxå kör W7. Denna dator står på 7/24 och säkerhetskopierar alla IOS produkter i hemmet via iTunes, på den körs en Minecraft server samt en Switch King server för att styra belysningen i hemmet samt styrning till Boxee Box. Jag har funderat på om man kanske skulle kunna använda den för att lösa mitt problem.

I nätverket finns även en ReadyNAS Ultra 2 [X-RAID2] med 1,5Tb

Är det någon som har en ideé hur jag skulle kunna lösa problemet?

Tacksam för ideer då jag googlat runt utan att kunna hitta någon lösning

//Rasmus

Permalänk
Medlem

Skapa en domän, sen skapar du konton på den domänen. Tror dock du behöver server 2008, på din server

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1. Roaming profiles sparar din profil på servern, sen när du loggar in på datorn kopieras det över till den och tvärs om när du loggar ut.
2. Folder redirection kan du mappa upp din profil direkt från servern.
Jag skulle tro att du behöver en windows server för båda, även om du lagrar profilerna på NAS:en, men lite att googla på iaf.

Permalänk
Medlem

Prova att lägga upp kataloger i NASen för alla användarna och sen lägga till mapparna som Bibliotek i Dokument på datorerna.
Går dock inte att göra med Desktop men du skulle ju kunna prova att lägga dem helt på NASen men man får ju göra det på varenda dator och användare.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Jag vet om att detta svaret vill du inte ha ( då dom flesta hatar 8:an)

Men fixar du Windows 8 så uppnår du det du vill, väldigt enkelt! Alla enheter kommer att ha samma skrivbord för varje vald profil.

Men som sagt, inte alla som kan se fördelarna med 8.an! Och än få som gillar det!
fast det funkar jättebra med bara mus & T-Bord

Du visste det säkert redan, men ville ändå skriva det, så du vet om att det är en möjlighet

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Oj tack för alla snabba svar.

Jag har prövat med kataloger på NAS en och skapade virtuella hdd som jag anslöt med ISCSI (ett för varje användare) valde dessa som hemma katalog för desktop på varje dator och konto, men det skapade ju som sagt lite oreda i filerna som någon var inne tidigare på i tråden.

Det låter ju grymt att man löst detta 8 och som jag ännu inte hunnit pröva.

Jag fick ju några nya ingångsvägar att gå med era förslag och jag misstänker att det kanske grävs ytterligare en server installation för att uppnå det jag vill.

Tack för alla era svar iaf o é de någon som kommer på något nytt så hör gärna av er

Någon som hunnit pröva Windows server 2012 ännu

//Rasmus