Tangentbord samt styrdon till multimediadator

Permalänk

Tangentbord samt styrdon till multimediadator

Halloj.

Trots att det finns uppsjö av trådar gällande detta ämne så har jag inte riktigt fått svar på min fråga.
Har en arbetsdator samt en burk som jag främst använder för filmtittande/musik och dessa har båda varit parkerade vid TV'n fram till dagens läge.
Nu har jag byggt ett arbetsrum för arbetsdatorn och tänkte väl försöka komma ifrån allt vad sladdar heter i tv-rummet.

Har länge kikat på Dinovo edge och planerar att använda styrplattan för navigering. Dock funderar jag nu på om det finns andra, billigare alternativ med bt eller nätverksstyrning som fungerar lika bra för mindre pengar. RF eller IR är bara att utesluta, behöver och prioriterar en enhet med bra räckvidd. Styrdonet får gärna vara integrerat i tangentbordet men kan även tänka mig att ha en mus där samma krav på räckvidd gäller naturligtvis.

Funderar på att göra en ominstallation och köra win7/xmbc så fort arbetsdatorn kan användas fullt ut.

Någon som kan ge direkta tips på produkter eller har argument för eller emot något som kan vara av intresse när det kommer till navigering?

Tack på förhand
Daniel

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Logitech K400 till min HTPC. Det är inte alls i samma klass som ett Dinovo edge men det kostar också bara strax under 300 kr och har integrerad pekplatta.

Jag tycker att det fungerar jättebra, men det använder sig av en vanlig Logitech Unified-mottagare och såvitt jag vet är det RF. Mina egna erfarenheter är dock att RF har bra mycket bättre räckvidd än Bluetooth som är en styggelse.

Alla Bluetooth-prylar jag haft har strulat på ett eller annat sätt. Sen fungerar väl inte BT-tangentbord i BIOS?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag har ett diNovo Edge, så jag kan inte ge dig några råd på den fronten. Däremot så installera Win7 Professional - eller högre - om du har tillgång till det. Då kan du köra Remote Desktop mot din HTPC från en annan dator, dock inte samtidigt som du kör XBMC.

Permalänk
Medlem

Även jag har ett K400. Räckvidden är inte något problem. Däremot har det en väldigt störande designmiss. Om man har tangentbordet i knät så att man har "kött" under själva styrplattan så reagerar den ibland inte alls, och ibland väldigt segt. Detta, även om det låter jobbigt, är något som man lär sig att arbeta runt och vänjer sig vid. I övrigt har jag bara lovord att säga.

Permalänk
Medlem

Om du har en såkallad smartphone eller läsplatta kanske appen Remotemouse vore något att styra med?
Måste dock vara uppkopplad på samma wlan.

//Knulken

Permalänk
Medlem

Unified Remote funkar klockrent för mig och har både multi-touch touchpad och tangentbordsfunktion för att styra en Windows pc från en androidmobil via WiFi. Den har även en del andra funktioner för att styra datorn som inbyggd aktivitetshanterare, startmeny, mediaknappar, filhanterare...

http://www.unifiedremote.com/

Jag fattar inte varför allt detta ingår i gratisversionen när dom lätt skulle kunna ta betalt för det.