Apple lanserar Iphone 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Nämen, en likadan som de 2 senaste och folk blir helt till sig i byxan...
Måste "älska" dagens lurade individer..

Till skillnad från alla andra tillverkare som presenterar revolutionerande ny hårdvara varje gång så som större skärm och snabbare CPU/GPU...eller vänta nu.

Permalänk
Medlem

Det blev inget WOW, det blev ett jaså!
Vad jag inte har lyckats fatta är om skärmen är större även på bredden, mina 50+ ögon blir rätt suktade av den stora Samsung skärmen men jag är van vid IPhone och gillar hur IOS funkar.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Vill testa det där kartprogramet. Små häftigt att se allt i 3D.

3D kartor finns bara på USA. Bara så att du inte förväntar dig Stockholm eller liknande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Det blev inget WOW, det blev ett jaså!
Vad jag inte har lyckats fatta är om skärmen är större även på bredden, mina 50+ ögon blir rätt suktade av den stora Samsung skärmen men jag är van vid IPhone och gillar hur IOS funkar.

Nej. Den är bara högre.

Permalänk
Medlem

Älskar hur nytänkande iPhone är med sin design år efter år efter år!

/facepalm

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av GizZm0:

Älskar hur nytänkande iPhone är med sin design år efter år efter år!

http://appleremedy.com/wp-content/uploads/2012/04/7.jpg

/facepalm

Varför ändra på en vinnande design? huh? ^^

Sitter bra med min 4S, kanske blir en 5S när det beger sig

Apple <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBorking:

Hör mycket tjafs om NFC, vem )(%&# använder NFC?
Bara lite sådär spontant, har sen vi fick in NFC-taggar på kjelle sålt 1 förpackning! (Den ända i butiken!)
Det verkar vara världens grej när man snackar specar men i verkligheten så känns intresset super svalt!

Jag använder NFC varje dag när jag åker spårvagn i Göteborg, dock bara ett kort och inte i mobilen...

Har dock NFC på min 1.5 år gamla Nexus S, men måste erkänna att jag ej använd det något större.
Man kanske borde köpa lite taggar och börja koda något kul.

Permalänk
Medlem

Verkligen inget speciellt, Nokia Lumans (som tyvärr inte fick någon uppmärksamhet här) känns som ett mycket bättre val eller möjligen S3:an om man inte är fast i Apple d.v.s.

PPI brukar ju vara något man pratar mycket om när det gäller IPhone men nu slår ju faktiskt Nya Lumia IPhone 5

Hade hoppats på något nytänkt, nu känns IPhone bara gammalt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag : Aja, såg väl pyttelite intressant ut...kanske...hm...
Min plånbok : Ta bort den från mig, TA BORT DEN!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Läste för rätt längesedan något om att det skulle bli standard med micro usb på samtliga telefoner.
Vad hände med det eg.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxtra:

Nej. Den är bara högre.

Tack för info, då hittar jag ingen köpmotivation och kör vidare med min 4 tills jag tar ett beslut om vilken väg att gå framöver.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Jag använder NFC varje dag när jag åker spårvagn i Göteborg, dock bara ett kort och inte i mobilen...

Har dock NFC på min 1.5 år gamla Nexus S, men måste erkänna att jag ej använd det något större.
Man kanske borde köpa lite taggar och börja koda något kul.

Nej, det gör du inte. Det du använder är RFID. NFC kräver egen strömkälla, vilket ditt busskort inte har.

Permalänk
Medlem

Iphone 5 utan 4g i Sverige är en enorm besvikelse , 3g nätet börjar bli slött och vi behöver aktörer som tar sig an 4g.

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem

Folk blir visst aldrig nöjda. "Va? Kan den inte flyga? Fan va dålickt ja köper android LOL ruttet apple LoL!!11"

Permalänk
Medlem

Alltså Apples iphone är som telefonernas ferrari, då den ser väldigt bra ut och den presterar när det gäller. Om man t.ex. ska titta på trender och så i Sverige så är det iPhone som är mest inne. Det räcker att kolla i skolan om någon kommer med en android telefon så dröjer det kanske ett halv år och så kommer den också med en iphone. Iphone är helt enkelt både en väldigt fin och bra telefon, samt en statuspryl i Sverige.

Det är som att man köper en piké tröja på t.ex. pondus med t.ex. märket lyle&scott för 549 kr eller en ralph lauren tröja för ca 900 kr. Varför gör man det? Jo, det är status och att man tycker att pikérna är fina. Man skulle lika gärna kunna ha köpt en piké någon annanstans för 149 kr och det skulle ha varit samma kvalité på pikén.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 4G och LTE inte kan ha ett likhetstecken så yes. Olika.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan:

Iphone 5 utan 4g i Sverige är en enorm besvikelse , 3g nätet börjar bli slött och vi behöver aktörer som tar sig an 4g.

Missade du något eller?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt alla som klagar på att den inte är revolutionerande...

"If it's not broken don't try to fix it" är en av huvudprinciperna bakom produktutveckling

Permalänk
Medlem

Hade ju inte bytt upp mig om jag satt på en 4s direkt. Dock gör jag inte det så för mig blir det nog ett köp. Det som känns mest intressant i mitt fall är nog den förbättrade kameran gällande brusreducering i mörker t.ex. Skulle dock vilja se lite jämförelser. iOS 6 verkar ju vara största skillnaden i övrigt bortsett från uppgraderad cpu/gpu och skärm. Men iOS får ju 4s också.
Det börjar dock lukta lite apple på 90-talet... Inget revolutionerande och bubblan lär spricka förr eller senare. Det som håller apple vid liv är dock deras extremt stora fokus på mjukvara och användarvänlighet. Önskar dock att de kunde göra något radikalt åt iTunes.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag tänker köpa en, men skall importera en från USA eller Kanada. Enligt http://www.apple.com/iphone/LTE/ så har de nordamerikanska telefonerna LTE-stöd på AWS och 700b MHz (vad det nu innebär) och dem europeiska har 2100, 1800 och 850 MHz. Läste att från och med 2013 kommer Telia köra LTE på 1800 MHz. Om jag nu köper en i USA, tror ni man kan få tag på den andra GSM-varianten som går på de "europeiska" frekvenserna? Ska man köpa en här i Europa istället annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Missade du något eller?

Han har ju rätt, iphone har inte stöd för 2600/800MHz som vi använder i Sverige.

http://www.apple.com/iphone/LTE/

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Alltså Apples iphone är som telefonernas ferrari, då den ser väldigt bra ut och den presterar när det gäller. Om man t.ex. ska titta på trender och så i Sverige så är det iPhone som är mest inne. Det räcker att kolla i skolan om någon kommer med en android telefon så dröjer det kanske ett halv år och så kommer den också med en iphone. Iphone är helt enkelt både en väldigt fin och bra telefon, samt en statuspryl i Sverige.

Det är som att man köper en piké tröja på t.ex. pondus med t.ex. märket lyle&scott för 549 kr eller en ralph lauren tröja för ca 900 kr. Varför gör man det? Jo, det är status och att man tycker att pikérna är fina. Man skulle lika gärna kunna ha köpt en piké någon annanstans för 149 kr och det skulle ha varit samma kvalité på pikén.

Antingen sarkasm eller sorglig verklighetsuppfattning, gäller speciellt första delen av ditt inlägg.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 3 (i5, 4GB, 128GB)
Macbook Pro 13'' early-2011

Permalänk

Jag har haft ett gäng iPhones (alla, sen den första) och har fortfarande. Jag gillade den från början och gör det fortfarande. Men 5:an kändes väldigt... "Jaha?"

Tunnare? Fint, men behövdes det?
Kartappen utbytt? Jaha, men hur bra kommer den nya vara i Sverige?
Ny baksida? Ok, blev väl rätt snygg... Kanske. Eller?
Större skärm? Bra tänkt. Jag vill inte ha en jättetelefon, 4" med samma bredd kan nog vara rätt optimalt för mig.
4G? Ingen 4G? Hmm...
Ingen NFC? Trist, hade varit på tiden. Men de andra aktörerna (affärer, kortföretag etc.) är kanske inte på banan alls, för all del.
Inga widgets? Ok, jag kan förstå att det inte är skitenkelt att implementera, rent designmässigt, men typ på låsskärmen eller på en dedicerad "widget-skärm" kunde man väl ha grejat in det?

Så, det samlade intrycket för mig är som sagt "Jaha?"

Men, men. Apples prylar har en tendens att vara bättre IRL än vad man ser på en keynote, så det blir väl till att ge sig ut och klämma på den när den väl dyker upp. Om den suger, så har säkert nån annan tillverkare släppt en svinbra androidtelefon vid det laget. Då får det bli en android och en ny iPod istället.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Han har ju rätt, iphone har inte stöd för 2600/800MHz som vi använder i Sverige.

http://www.apple.com/iphone/LTE/

Fel, kollade du deras keynote så stog det i Europa kartan att TeliaSoneras/Tele2/Telenor LTE kommer att fungera.

Edit.
Men bilden dom vissade var nog inte menad mot LTE, så det är nog inte säkert LTE fungerar i skandinavien.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Även mer inbitna Applefans är besvikna, visst en gedigen telefon men inte så mycket mer, har man då än 4S så är det knappast motiverat att lägga ut 6-7 tusen kronor på femman (om man nu inte råkar ha obegränsat med pengar).

Skärmen som Apple har tidigare haft ett försprång på är inte längre vassast i klassen, kameran ser ut att vara av medelklass och även om processesorn är kompetent så kommer inte användarupplevelsen påverkas särskilt då iOS är ganska optimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Läste för rätt längesedan något om att det skulle bli standard med micro usb på samtliga telefoner.
Vad hände med det eg.?

Apple hoppade av det samarbetet har jag för mig.

Skrivet av hav:

Nej, det gör du inte. Det du använder är RFID. NFC kräver egen strömkälla, vilket ditt busskort inte har.

"Communication is also possible between an NFC device and an unpowered NFC chip, called a "tag"."

RFID-läsare kräver också en strömkälla.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Älskar hur nytänkande iPhone är med sin design år efter år efter år!

http://appleremedy.com/wp-content/uploads/2012/04/7.jpg

/facepalm

Vad är det du facepalmar? Din egen dumhet? Produkten har lett till att Apple har fått det högst noterade börsvärdet någonsin, varför skulle de då vilja göra en drastisk ändring? Du förstår väl att allt handlar om att tjäna pengar?

Jag är inte Apple-fanboy och skulle reagerat precis likadant om du sade något liknande om en produkt utvecklad av Microsoft. Det är ditt sätt att resonera som gör mig så jävla uppgiven.

Permalänk
Medlem

Skönt att de har satt ditt micro-usb och gått till standarden... eller nej, vänta nu! Den heter ju LIGHTNING och lär ju inte funka med gängse standard. Underbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Apple hoppade av det samarbetet har jag för mig.

"Communication is also possible between an NFC device and an unpowered NFC chip, called a "tag"."

RFID-läsare kräver också en strömkälla.

Missuppfattade artikeln isf att det var typ EU som bestämde att alla skulle ha micro-usb,
därav blev jag så snopen på att dom helt plötsligt kommer med en egen kontakt iaf!. My bad.

Sony Ericsson (när dom fanns) hade ju "tags" med typ olika profiler till telefonen. Dom var ju "strömlösa"

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Skönt att de har satt ditt micro-usb och gått till standarden... eller nej, vänta nu! Den heter ju LIGHTNING och lär ju inte funka med gängse standard. Underbart

USB = Mer silikon

Oavsett, who cares...

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"