Ny Reciver hur fungerar HDMI in/ut?

Permalänk
Medlem

Ny Reciver hur fungerar HDMI in/ut?

Har ett 7år gammalt Yamaha hemmabiosystem som iof fortfarande fungerar utmärkt, men känns ändå som det kan vara dags att uppgradera själva receivern.

Idag finns det ju ett antal HDMI ingångar och ofta en HDMI utgång på receivrarna. Hur fungerar detta? Ansluter jag datorer, PS3 och digitalmottagare till receiverns HDMI ingångar och sedan kör HDMI ut till TVn och använder då endast en HDMI ingång på TVn eller hur är tanken med dessa HDMI ingångar på recivern?

Permalänk
Medlem

Ja det är tanken, men se då till att recievern har HDMI 1.4.

Visa signatur

i5 2500K | 12GB Corsair Vengence @ 1600Mhz | GTX 970 @ 1516Mhz / 7612Mhz

Permalänk
Medlem

Okey, dessa ska ha HDMI 1.4.

Yamaha RX-V373
Yamaha RX-V473

Någon som har erfarenhet och om det fungerar bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Okey, dessa ska ha HDMI 1.4.

Yamaha RX-V373
Yamaha RX-V473

Någon som har erfarenhet och om det fungerar bra?

Jag har en RX-V473 och den fungerar bara fint. Men vad annars kan man förvänta sig egentligen?

Permalänk
Skrivet av Espo:

Okey, dessa ska ha HDMI 1.4.

Yamaha RX-V373
Yamaha RX-V473

Någon som har erfarenhet och om det fungerar bra?

Ingen erfarenhet för just dom modellerna, men i allmänhet fungerar det bra. Äldre modeller hade ibland ganska mycket fördröjningar osv, när menyer skulle läggas på bildsignalen och så, men nya modeller är snabba nog, om man inte spelar snabba tv-spel på elitnivå och så.

Har man en väggmointerad TV är det jävligt nice att bara behöva dra upp två sladdar till den.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Låter bra.

Med tanke på att allt fortfarande fungerar fungerar jag på att behålla högtalarna som är Yamaha NS-P100. De är som sagt nästan 7år gamla, men borde väl ändå funka till den Yamaha RX-V473?

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på en Denon AVR-1513 istället, framförallt lite bättre ljud (rekommenderad av bl.a LTS för sin puristiska ljudfilosofi) och har allt du behöver. Men du har inte nämnt någon budget ?

5.1 ? 6.1 ? 7.1 ?
Krav på effekt ?
Budget ? osv osv

Och ja dina högtalare funkar fint oavsett val av förstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Skulle satsa på en Denon AVR-1513 istället, framförallt lite bättre ljud (rekommenderad av bl.a LTS för sin puristiska ljudfilosofi) och har allt du behöver. Men du har inte nämnt någon budget ?

5.1 ? 6.1 ? 7.1 ?
Krav på effekt ?
Budget ? osv osv

Och ja dina högtalare funkar fint oavsett val av förstärkare

5.1 lär duga bra, då slipper jag köpa några nya högtalare också.

Kommer använda systemet mest till film, men blir en del musik också. Vet inte riktigt vad jag har för krav på effekt, men som sagt mest film.

Budget ja ju billigare desto bättre Nej men något prisvärt helt enkelt, runt 3000-4000kr.

Anledningen att jag kollar Yamaha är att jag inte haft något strul med mitt gamla Yamaha system och varit nöjd med det.

Nackdel med Denon AVR-1513 är väl att den inte har air-play, 4K Pass-through och Hdmi 4.1.? Men fördelar i bättre ljud då kanske? Och en Hdmi som sitter i fronten.

Permalänk
Medlem

Min herre har en poäng, jag har ju en htpc och kör den via mobilen så jag har aldrig funderat på airplay då.. är det ett krav så kan jag inte tänka mig att yamahan gör något fel i prisklassen även om jag sätter stort förtroende till denons ingenjörer. För 4000 får du dock en denon.med airplay..

Sålänge du håller dig till - denon, yamaha, marantz, onkyo, harman kardon eller nad blir du nog nöjd i just den här prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Budget ja ju billigare desto bättre Nej men något prisvärt helt enkelt, runt 3000-4000kr.

Jag vill tipsa dig om Pioneer's 527. Har haft både den och Yamaha's 667 här hemma för en "mindre utvärdering" och Pioneer imponerade stort på mig och är allmänt trevlig.

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=172300

Skrivet av Espo:

Nackdel med Denon AVR-1513 är väl att den inte har air-play, 4K Pass-through och Hdmi 4.1.? Men fördelar i bättre ljud då kanske? Och en Hdmi som sitter i fronten.

Nja, i den här prisklassen, så kan man inte diskutera bättre eller sämre ljud egentligen. Tillverkarna har olika ljudideal och det du gillar kanske inte nästa person gillar t.ex.
Effektmässigt i den här prisklassen, är det mesta relativt nära varandra.

Gillar du Yamaha och deras ljudideal så kan det vara idé att fortsätta på den vägen iofs. Och då skulle jag rekommendera deras insteg i Aventage serien.
RX-A810 eller http://www.fyndborsen.se/ljud/hemmabio-hifi/hemmabio-forstark...

Jag är ju själv lite svag för Harman/Kardon, dels för att min personliga smak säger mig att deras förstärkare är jävligt snygga och dels så har de erkänt bra med "kräm", d.v.s hög effekt. Så en H/K 260 måste jag också få lägga in här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=501479

Vilka högtalare ska användas?

Permalänk

Ha kvar dom gamla högtalarna ett tag iallafall.
Byt receiver, lek med inställningarna, se till att få så bra ljud ur dom högtalarna du har nu. Byter du allt på en gång vet du inte vilken del som gör vilka skillnader i ljud, och blir det nån förändring du inte gillar så har du ingen aning om ifall det är högtalare, förstärkare, eller rentav nån inställning som spökar.

Sedan kan du växa ur dom gamla högtalarna om ett par månader, om du känner att det behövs.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vilka högtalare ska användas?

Yamaha NS-P100 är mina gamla.