Podcast 1: "Testing... testing. Premiär!"

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni har tid med allt ni gör Trevligt hur som helst! Kan höra på detta när man kör bil t.ex

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Jag säger Shell på engelska, som Jonas. Man skulle dock kunna argumentera för att Emil också har rätt, då Shell som varumärke har funnits så länge i sverige att det på den tiden varumärket kom var det brukligt att säga varumärken på svenska, och därför är det "försvenskade" uttalet också korrekt.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Emil och Jonas, jag har en idé till, varför inte ta ett snack med Sveriges radio P3 och P4 och få in ett Sweclockers program där 1 gång i veckan? Det hade nog uppskattats av många som är påväg hem från Helsingborg till Malmö på fredagarna. Typ efter barnkanalen så kommer teknik nördarnas favorit program, Sweclockers Radio! Så kan ni sitta och säga hallå där ute vid datorn, bilen, eller lastbilen, nu ska vi snacka om veckans nytt i teknikens värld! AMD 7970 har fått nya drivrutiner som förbättra prestandan... Typ sånt. ^^

Go for it, det kan bli stort och ett lyft för Sveriges radio som det går så dåligt för.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Emil och Jonas, jag har en idé till, varför inte ta ett snack med Sveriges radio P3 och P4 och få in ett Sweclockers program där 1 gång i veckan? Det hade nog uppskattats av många som är påväg hem från Helsingborg till Malmö på fredagarna. Typ efter barnkanalen så kommer teknik nördarnas favorit program, Sweclockers Radio! Så kan ni sitta och säga hallå där ute vid datorn, bilen, eller lastbilen, nu ska vi snacka om veckans nytt i teknikens värld! AMD 7970 har fått nya drivrutiner som förbättra prestandan... Typ sånt. ^^

Go for it, det kan bli stort och ett lyft för Sveriges radio som det går så dåligt för.

Jag är osäker på om du var sarkastisk eller inte med detta, men jag tycker iallafall att det är en bra ide, de har ju munlädret för att sitta i radio iallafall...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag är osäker på om du var sarkastisk eller inte med detta, men jag tycker iallafall att det är en bra ide, de har ju munlädret för att sitta i radio iallafall...

Sarkastisk? Haha, nä, jag var 100% seriös. Skulle tycka det skulle vara mycket roligt att smälla upp det på radio och speciellt på en sån bra radio som P3 och P4 som typ alla kan få in på sina radion, då de sänder bra i hela landet nästan.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Shell, som i engelskan!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av emilakered:

* Ljudkvaliteten ska vi se till att få bättre. Antagligen är det en kombination av våra mikrofoner (som dock är samma myggor som Panelen) och inspelningsmetoden. Vi löser, givetvis, förhoppningsvis redan till nästa avsnitt!

Härligt att höra. Kan ni avslöja hur ni spelar in det hela och hur det sparas till slut (komprimering?)? Jag har för mig att ni nämnde någonting om det i podcasten, men jag minns inte exakt vad ni sa och jag tror bara att det hade att göra med vilket filformat ni sparade den slutgiltiga filen i.

Permalänk
Medlem

Jag uttalar Shell som snäcka på engelska.
Här är en till fråga; Uttalar ni det arkitekt eller arshitekt

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Subdubwise:

Härligt att höra. Kan ni avslöja hur ni spelar in det hela och hur det sparas till slut (komprimering?)? Jag har för mig att ni nämnde någonting om det i podcasten, men jag minns inte exakt vad ni sa och jag tror bara att det hade att göra med vilket filformat ni sparade den slutgiltiga filen i.

För det här avsnittet använde vi Mumble som plattform, då tanken var att det är enkelt att bjuda in gäster och liknande - oavsett var de är. Ljudkvaliteten räcker dock inte till, även med maximalt möjliga genom både server och klient, så vi får lägga ned idén att köra Mumble som primär lösning.

Min nuvarande tanke är att använda vår externa inspelare med micarna mixade rakt in på ena kanalen, sedan line out från datorn in på andra kanalen för att ringa upp folk genom Mumble, Skype etc. Då får vi ut rena wav, som vi sedan kan mixa kanalerna på och trycka ned till mp3 samt ogg. Antagligen räcker det med ganska låg bithastighet, då det bara är tal. Jag har sett podcasts med 32 kbps mp3, även om det känns i lägsta laget. För det här avsnittet körde jag 96 kbps, och skillnaden mot originalklippet i wav är typ obefintlig.

Som sagt, vi får se, ska testa lite olika koncept. Vi har en del praktiska saker att tänka på som kanske inte är helt uppenbara, så att bara köra på med första bästa mikrofon är inte helt lätt. Det löser sig dock, och kommer bara bli bättre!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt initiativ, dock så är en annan ovan vid podcast så sitter ändå och glor på skärmen som ett fån.

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vi jobbar på att lösa problemet i FF.

Funkar i FF för mig iaf så verkar vara fixat nu?
Jag lyssnar bara på en podcast sedan tidigare men jag kommer såklart att följa SweClockers också och då blir det två.
Ni kanske kan få lite inspiration från podcasten som jag lyssnar på (som jag tycker är väldigt bra, med tre trevliga engelsmän som programledare)
http://www.allaboutsymbian.com/media/item/15562_AAS_Insight_2...
http://www.allaboutsymbian.com/media/item/15689_AAS_Insight_2...
dock behöver ni inte ha den lika Nokiafokuserad!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av emilakered:

För det här avsnittet använde vi Mumble som plattform, då tanken var att det är enkelt att bjuda in gäster och liknande - oavsett var de är. Ljudkvaliteten räcker dock inte till, även med maximalt möjliga genom både server och klient, så vi får lägga ned idén att köra Mumble som primär lösning.

Min nuvarande tanke är att använda vår externa inspelare med micarna mixade rakt in på ena kanalen, sedan line out från datorn in på andra kanalen för att ringa upp folk genom Mumble, Skype etc. Då får vi ut rena wav, som vi sedan kan mixa kanalerna på och trycka ned till mp3 samt ogg. Antagligen räcker det med ganska låg bithastighet, då det bara är tal. Jag har sett podcasts med 32 kbps mp3, även om det känns i lägsta laget. För det här avsnittet körde jag 96 kbps, och skillnaden mot originalklippet i wav är typ obefintlig.

Som sagt, vi får se, ska testa lite olika koncept. Vi har en del praktiska saker att tänka på som kanske inte är helt uppenbara, så att bara köra på med första bästa mikrofon är inte helt lätt. Det löser sig dock, och kommer bara bli bättre!

Tack för det detaljerade svaret!

Jag tycker dock det låter konstigt att Mumble skulle vara flaskhalsen kvalitetsmässigt, så att säga. När jag själv använder mig av Mumble så ger det i princip identiskt resultat jämfört med när jag spelar in direkt genom Audacity, med andra ord vågar jag påstå att jag inte hör Mumble utföra någon som helst komprimering av mitt ljud.

Jag spelade nyss in två stycken korta ljudklipp åt dig, bedöm själv!

Audacity-inspelning (2 sekunder lång, mp3)
Mumble-inspelning (2 sekunder lång, flac)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Subdubwise:

Tack för det detaljerade svaret!

Jag tycker dock det låter konstigt att Mumble skulle vara flaskhalsen kvalitetsmässigt, så att säga. När jag själv använder mig av Mumble så ger det i princip identiskt resultat jämfört med när jag spelar in direkt genom Audacity, med andra ord vågar jag påstå att jag inte hör Mumble utföra någon som helst komprimering av mitt ljud.

Jag spelade nyss in två stycken korta ljudklipp åt dig, bedöm själv!

Audacity-inspelning (2 sekunder lång, mp3)
Mumble-inspelning (2 sekunder lång, flac)

Hm, det är ju rätt märkligt i så fall. Du har inte lust att dela med dig av Mumble + Murmur-settings i PM? Bättre att fortsätta diskussionen där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Perfekt till pendlandet mellan universitetet och hemmet.

Fortsätt med detta! Uppskattas grymt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan man på något sätt öpnna och lyssna på Podcasten på iPhone?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Min nuvarande tanke är att använda vår externa inspelare med micarna mixade rakt in på ena kanalen, sedan line out från datorn in på andra kanalen för att ringa upp folk genom Mumble, Skype etc. Då får vi ut rena wav, som vi sedan kan mixa kanalerna på och trycka ned till mp3 samt ogg. Antagligen räcker det med ganska låg bithastighet, då det bara är tal. Jag har sett podcasts med 32 kbps mp3, även om det känns i lägsta laget. För det här avsnittet körde jag 96 kbps, och skillnaden mot originalklippet i wav är typ obefintlig.

Höll av en slump hålla på och virra om codecs häromdagen när jag skulle pressa ihop lite musik till mitt androidprojekt. Kom fram till att codecen Speex som man använder mycket över VOIP ska vara speciellt utformad för tal. Har inte så mycket mer i huvudet och har ingen koll på kompabilitet eller hur det står sig mot andra codec och så vidare men kan kanske vara värt att kolla på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Speex

Permalänk
Medlem

Gud vad detta var trevligt! Om ni då hade lagt på lite mer bas på era röster och prata om smooth jazz så hade detta jämförts med internetradions Usain Bolt! Kommer spetsa öronen mina, keep it up!

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Skrivet av Emil B:

Hm, det är ju rätt märkligt i så fall. Du har inte lust att dela med dig av Mumble + Murmur-settings i PM? Bättre att fortsätta diskussionen där.

Du har fått ett PM från mig!

Skrivet av Massy:

Höll av en slump hålla på och virra om codecs häromdagen när jag skulle pressa ihop lite musik till mitt androidprojekt. Kom fram till att codecen Speex som man använder mycket över VOIP ska vara speciellt utformad för tal. Har inte så mycket mer i huvudet och har ingen koll på kompabilitet eller hur det står sig mot andra codec och så vidare men kan kanske vara värt att kolla på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Speex

Det är "Speex" som används i Mumble! Med andra ord har du rätt, det är en väldigt bra codec för mänskligt tal. Dock valde Emil & Jonas bort Mumble som inspelningskälla då de fann ljudkvaliteten bristande, någonting som jag nu försöker att övertyga dem om att den inte är.

"Mumble's superior audio quality comes in large parts from Speex, a high quality voice codec and DSP library for echo cancellation and denoising."
Källa: http://mumble.sourceforge.net/

Permalänk
Avstängd

Sweclockers: Varför inte bara köra med AAC i containern .m4a? Så stödjer ni iaf Internet Explorer, Safari och Chrome som tillsammans då utgör den största delen internetanvändare i världen

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Jag antar att det fixar sig med andra filformat men podcasten fungerar inte i zune/windows phone.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Den här gången blir det direktnedladdning för alla med Internet Explorer, då det inte finns stöd för *.ogg. Vi testade *.mp3 först, men det fungerar inte i Firefox.. Faktum är att det inte finns ett enda ljudformat som går i alla webbläsare, så till nästa avsnitt blir det ett system med olika filer för olika webbläsare. Smidigt.

Givetvis upphör inte Fredagspanelen, det är ju en av de första grejerna vi säger! Det kan dock tänkas att vissa frågelådor blir i ljudform, då det är lättare att plocka in "experter" och att hantera komplicerade ämnen jämfört med videon. Dessutom hinner vi förhoppningsvis med lite fler avsnitt, då det framför allt är tiden som sätter krokben just nu.

AAC i .m4a, industistandard

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SebboD:

Sweclockers: Varför inte bara köra med AAC i containern .m4a? Så stödjer ni iaf Internet Explorer, Safari och Chrome som tillsammans då utgör den största delen internetanvändare i världen

Skrivet av SebboD:

AAC i .m4a, industistandard

Det är tyvärr samma problem där.. AAC i m4a fungerar vad jag förstår varken med Firefox eller Opera, utan kräver en fallback till annat format. Tror det är svårt att komma ifrån minst två olika, vilka det blir får vi kika på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hehe jag tycker verkligen ni ska fortsätta med detta, rolig idé :).
Jag säger Shell med Emils uttal. Lycka till med detta projekt. Ett tips till namn: Sweclockers nytt / SweC nytt eller liknande :).

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Kul, fortsätt. Mer av sönderfallande stolar. Ser fram emot gäster. Kanske inom mer obskyra ämnen, kanske PC-modding (både interface och den fysiska datorn) eller något roligt om Folding-laget.

Jag säger Shell(engelska) inte Skäll. Säger ni Kort med betoning på kORt(rullande R) eller KOrt(bortglömt R). Tycker det skulle vara kul att veta eftersom jag har betonings diskussioner rätt ofta med vänner. Kök, kex och ost osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Suveränt med något enkelt och lätt tillgängligt! Fredagspanelen är såklart favoriten av de två

Visa signatur

Xiaomi 34" UltaWide | AMD 3600 | BeQuite Black | 16GB DDR4 | GTX 1070 |

Permalänk
Inaktiv

Som alltid är ni väldigt underhållande! Tycker det var bra som det var faktiskt, det är väldigt roligt när det är annat än bara nyheter, så gärna mycket offtopic, det gillar jag.

Permalänk
Entusiast

Jag gillar idéen, även om det är roligare att se er med alla gester och knasigheter ni har för er. Testa att göra en frågelåda i podcast-format och se om det duger till annat än flum med, det finns ju fördelar med video som tex att ni kan visa bilder och grejer.

Vad det gäller Shell så säger jag som Emil, och det gör dom i sin svenska reklam med http://www.youtube.com/watch?v=mytty0JQXPQ

Permalänk

Suveränt!

Tycker ni ska satsa på detta.. kommer att vara guld när man pendlar.

skulle inte ha någonting emot en kort reklam strip i början för att gynna Swec

Permalänk
Inaktiv

Yey, .ogg! Bra formatval.

Permalänk
Skrivet av MX510.:

Nån mer som får klipp-ljud? Några exempel:
12:42
12:46
14:15
14:16
Får problemet i både VLC och MPL-HC.

kör genom webbläsaren och får också det.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄