Samsung Galaxy S2 eller Samsung Galaxy S3???

Permalänk

Samsung Galaxy S2 eller Samsung Galaxy S3???

Har bestämt mig för en Samsung Galaxy, frågan är bara S2 eller S3.
Vad skiljer egentligen?
Att man kan spela grymmare spel etc intresserar mig inte, däremot om kameran är mycket bättre, allt flyter mycket bättre etc så är ju det intressant. Skiljer ju ändå en del i pris.
Ska ju ha den att surfa en del på men inte spela nå märkvärdiga spel.
Tacksam för lite hjälp!!
Mvh Evelina

Permalänk
Medlem

S3 är snabbare på alla sätt och vis, större skärm, bättre kamera.

Permalänk
Medlem

Hej Evelina.

Tidigare hade jag S2 och har nu S3. En av de större skillnaderna är självklart skärmen i sig. Den är knivskarp och färgerna är verkligen perfekta plus att den är större än S2 vilket gör det ännu skönare att surfa och läsa nyheter eller dylikt. Kollat lite på video och även det är en fröjd även om det såklart fungerade bra på S2.

Vidare tycker jag S3an designmässigt är snyggare än S2 samt att jag älskar den lilla LED lampan (notification för missat samtal/sms/FB mess osv). Kameran har jag inte testat så mycket än men den verkar snäppet bättre än S2.

Tycker det flyter på lika bra på S2 som S3 så skillnaden där är liten. Spelen flyter på så bra som de är optimerade dsv bra eller dåligt beroende på spel. Dock verkar grafiskt tunga spel flyta lite bättre på S3 även om det kan vara placebo.

Man verkar kunna ta kort med på/av knappen på S3 vilket är ett stort plus istället för att hålla på och mecka med skärmen.

UIt är något smartare och det finns flera förbättrade samsungapps på S3.

Det är det jag kan komma på nu Har du pengarna finns det ingen anledning att köpa S2 men om priset spelar roll kommer S2 duga finfint.

Edit - Kom på att 4.1 (Jellybean) kommer först till S3 (okt/nov) och sen till S2 om det spelar någon roll för dig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har haft min S2:a i mer än ett år nu, har nog aldrig varit så nöjd med en telefon. Den har allt man behöver och kameran är riktigt bra (för att vara en mobilkamera). Om man har små händer så är nog en S2:a att föredra då S3:an har växt en del så om man ska hantera den med en hand blir det jobbigt.
Det enda rent hårdvarumässigt som jag kan se som en riktigt bra anledning att välja S3:an är NFC och möjligtvis att skärmen har bättre upplösning. Ser ingen anledning att ha en processor med 4 kärnor i en telefon som bara slukar batteri...

Nackdelen med S2:an är nog att Jelly Bean är nog den sista större uppdateringen som kommer att släppas känns det som, där ligger nog S3:an bättre till. Men om man är lite händig är det inga problem då det finns ett enormt mod-community som ser till att det senaste alltid finns (mer eller mindre fungerande)

Reserverar mig för eventuella fel då jag enbart har använt S3:an lite då och då när man lånat en.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Du kanske kan komma över en begagnad S2 som du kan köpa billigt och ha till att du möjligtvis inser att du måste ha en S3. När det väl sker kommer S3 gått ner i pris

Hör med dina vänner!

Själv har jag en S2 och ser ingen anledning till att byta upp mig. En något större och bättre skärm hade varit perfekt, men det motiverar inte ett köp av en S3 till det priset.

Permalänk

Tack för era svar! Alltså jag skulle ha råd med en S3a men frågan är om den verkligen är värd det för mig? Någon som vet hur batteritiden är mellan dessa? O visst har båda gps? Någon skillnad på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av x_evelina:

Tack för era svar! Alltså jag skulle ha råd med en S3a men frågan är om den verkligen är värd det för mig? Någon som vet hur batteritiden är mellan dessa? O visst har båda gps? Någon skillnad på dessa?

S3an har ett kraftfullare batteri än S2 (2200mAh vs 1800 om jag inte minns fel) mest för att kompensera för skärmen och quad core. Trots detta tycker jag personligen att S3an räcker längre än min gamla S2 så batteritiden är inget jag oroar mig för. Båda har samma typ av GPS, ja.

Som någon sa kan eventuellt NFC vara av intresse i framtiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Keeper of Traditions

Nu när det redan börjat komma rykten om S4, så är väl ingen av dem särskilt intressant längre?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

S3an har ett kraftfullare batteri än S2 (2200mAh vs 1800 om jag inte minns fel) mest för att kompensera för skärmen och quad core. Trots detta tycker jag personligen att S3an räcker längre än min gamla S2 så batteritiden är inget jag oroar mig för. Båda har samma typ av GPS, ja.

Som någon sa kan eventuellt NFC vara av intresse i framtiden.

Finns ju ett större batteri att köpa till S2:an och då är den nog snäppet bättre på batterifronten. S3:an har stöd för GLONASS så den har bättre GPS. Har själv en S3 och är grymt nöjd med den, dock känner jag väldigt många nöjda S2-ägare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Finns ju ett större batteri att köpa till S2:an och då är den nog snäppet bättre på batterifronten. S3:an har stöd för GLONASS så den har bättre GPS. Har själv en S3 och är grymt nöjd med den, dock känner jag väldigt många nöjda S2-ägare med.

Det är förvisso sant, bara man kommer ihåg att köpa ett skal som passar extended då det är tjockare. Trodde att S2 också hade stöd för GLONASS men minns väl fel Kände mig lite prylgalen varför jag uppgraderade mig till S3 från S2 men som sagt, det är inget fel på S2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SG3 utan tvekan.Brorsan har en SG2 och jag har en SG3 och vi jämn förde lite och vilken skillnad i både speed och skärm.Han tyckte helt plötsligt att hans mobil va långsam och kändes gammal hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

S3 klarar typ en dag av aktivt användande av spel och själva telefonens funktioner.
Det är samma som Note klarar av på ett ungefär det är skärmen som suger det mesta av batteriet.

Vet att lyssna på Radio eller musik i 8 timmar drar 20% batteri men spela ett tyngre spel i 1 timme drar 20-30%

Och jag tycker det är samma på alla telefoner nästan dom klarar typ en dag med aktivt användande.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Nu när det redan börjat komma rykten om S4, så är väl ingen av dem särskilt intressant längre?

Fast för mig handlar det inte om att ha det senaste, utan en mobil som passar mig och mina önskemål

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av x_evelina:

Fast för mig handlar det inte om att ha det senaste, utan en mobil som passar mig och mina önskemål

Tjao, kameran lär väl vara bättre och allt lär flyta bättre... Det var väl dina enda krav?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Tjao, kameran lär väl vara bättre och allt lär flyta bättre... Det var väl dina enda krav?

Jo det är det viktigaste för mig. Men "lär göra det"?? Gör det det då? Dom har samma megapixel på kameran. Är det stor skillnad eller är den liten?

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits som du och var inställd på att köpa S2an..

Men köper man med abonnemang blir det ca 1500kr dyrare med S3an.. Sen får man ju 500kr cashback från samsung fram tills oktober om man köper en S3a så kändes värt

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Anti-flameshield on:
iPhone 5 släpps den 28 September och den KNÄCKER Samsungs telefoner

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Jag var i samma sits som du och var inställd på att köpa S2an..

Men köper man med abonnemang blir det ca 1500kr dyrare med S3an.. Sen får man ju 500kr cashback från samsung fram tills oktober om man köper en S3a så kändes värt

Jaha!! Tack för infon, definitivt ett +

Permalänk
Medlem
Skrivet av x_evelina:

Jo det är det viktigaste för mig. Men "lär göra det"?? Gör det det då? Dom har samma megapixel på kameran. Är det stor skillnad eller är den liten?

Läs här
http://naw32fsystem.blogspot.se/2012/05/samsung-galaxy-s3-imp...

Visa signatur

Permalänk

Du kommer att bli nöjd med en s2a, har själv en och är fortfarande (efter 1 års flitigt användande) grymt nöjd! Har aldrig krånglat och funkar klockrent har testat kompisars s3or, 4s, HOX, xperia s osv och tycker att s2an står sig riktigt bra mot dem. Enda är väl skärmen som den ligger lite efter med men absolut ingenting man varken stör sig på eller ens märker av. Det enda negativa med S2an är väl batteritiden men man kan köpa till annat batteri (får med annat bakstycke) som ger ganska mycket bättre batteritid. Jag är helt säker på att du kommer bli nöjd vilken telefon du än väljer men känns inte som om du har behovet utav en S3a

Permalänk

Tack snälla för alla svar!! Jag väljer faktiskt en S3a känner jag. Eftersom man får tillbaka 500kr så kommer totala skillnaden på 24månaders bindningstid bara bli 700kr och det får det vara värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av x_evelina:

Tack snälla för alla svar!! Jag väljer faktiskt en S3a känner jag. Eftersom man får tillbaka 500kr så kommer totala skillnaden på 24månaders bindningstid bara bli 700kr och det får det vara värt

http://www.galaxys3kampanj.se/se/

Där har du var du fyller i sen för att få 500kr

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

http://www.galaxys3kampanj.se/se/

Där har du var du fyller i sen för att få 500kr

Tack snälla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suero: