Irriterande fläkt (Asus UX32VD-R4002V)

Permalänk
Medlem

Irriterande fläkt (Asus UX32VD-R4002V)

Är det någon som har fått bukt på fläkten i denna maskin? Min slår av och på med lite jämna mellanrum, från att vara i princip helt knäpptyst till att gå upp i ca 3200 rpm. Ska tilläggas att detta sker oavsett hur mycket datorn får jobba, och även fast den håller en väldigt låg temperatur. Väcker jag sedan upp den från strömsparläge så går fläkten på fullt varv (hörs riktigt rejält) i ca 2 minuter för att sedan avta.

Läst runt en del att en uppdatering av BIOS och avinstallering av Intels Dynamic Platform & Thermal Platform ska ev. hjälpa problemet. Har testat att göra båda två (kör just nu BIOS 211) men problemet kvarstår. Ska tillägga att jag har kört in Samsungs 830 ssd och utökat RAMen till 10 gig.

Vore väldigt tacksam om det är någon som har lyckats lösa det här och i sådant fall kunde skriva hur den har gått tillväga!

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem

Läs i den stora amerikanska tråden i forumet på notebookreview.com om UX32VD, så vitt jag jag vet så går det inte att få bort problemet, varken 206 eller 211 BIOS hjälpte för mig och jag fann det alltför störande (tsm med annat) och lämnade tebax min.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med Asus support angående detta. Fick följande svar:

"Detta problem tolkar vi förtillfället som ett hårdvaru problem eftersom vi inte har en
bios verion som kan lösa detta problemet."

Så om ingen har hittat en lösning på det här så antar jag att det bara är att skicka in den på service...

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk

Jag upplever att min fläkt går igång med jämna mellanrum (20-60sekunder) vid normalt användade, lite surf o d, datorn är inte speciellt varm. Laddade hem speedfan, där kan jag läsa att då fläkten går är det ca 3100rpm. Ljudet märks egentligen bara i tysta rum men lite irriterande är det dock. Är det samma beteende som din dator? Min fläkt har hittills inte gått i högre varv än 3200rpm. Eller är det normalt?

Tycker att min hårddisk "knastrar" lite mest hela tiden (det låter om inte mer iaf högre än på min andra bärbara som är 3år gammal). Antar att detta ljud försvann iom byte till ssd?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Min beter sig på samma sätt, håller sig kring 3100-3200 rpm vid normalt användande. Dock är fläktljudet inte kontinuerligt, det går från att inte höras alls till att bli hörbart med ca 1 minuts mellanrum. Det som är mer problematiskt är att den ibland går upp i 5900-6000 rpm helt utan anledning, och då låter det som att någon drar igång en hårtork på max. Detta sker alltid i samband med att datorn startas upp från viloläge eller strömsparläge, håller då i sig i ca 1-2 minuter.

Angående den knastrande hårddisken så har jag bytt ut den till en SSD, så det är ingenting jag tänker på. Så tips är att byta ut den till en SSD, blev dessutom en rejäl boost för datorn över lag

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk

Okej. Jo det är samma för mig, det är inte kontinuerligt fläktljud utan återkommande med pauser på några tiotal sekunder beroende på vad jag gör. Har däremot inte samma höga rpm som du vid väckning från viloläge. Har du kollat här http://forum.notebookreview.com/asus/687758-asus-ux32a-fan-goes-off-off-3.html?
Jo jag ska nog byta till ssd och mer ram om ett tag. Var det svårt att få ssd:n på plats eller att hitta alla drivrutiner?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Har kikat runt lite där, dock lutar det mot att skicka in den för reparation då jag dessutom har rätt saftig back-light bleeding uppe i skärmens högra hörn + hela skärmen känns lös, vobblar ovanligt mycket om bordet den står på inte är helt stabilt. Har du märkt av något liknande måntro?

Att byta till SSD var faktiskt oväntat enkelt! Aldrig gjort det tidigare, men det enda som behövs är en torx T5-mejsel, skruvpincett (underlättar som fasen) och en hel del tålamod. Samsungs 830-disk passade perfekt så den var det bara att klicka i. När jag sedan hade skruvat tillbaka chassit så körde jag igenom de recovery-skivor som jag hade bränt ut innan monteringen, via Asus AI-Recovery. Allt gick väldigt smärtfritt och behövde endast installera någon enstaka drivrutin i efterhand!

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk

Jag har modellen ux32vd r3001v så jag har inte full hd skärm och har inte märkt av nå back-light bleeding. Att skärmen skulle sitta löst är inget jag reagerat på. Kanske om jag tvärlyfter den från bordet att skärmen vill till att vicka bakåt men tror det är normalt.

Okej, det lät ju bra att det inte var några svårigheter. Funderar på att lägga in ett fresh w7 den dagen jag byter till ssd så då får jag nog leta upp lite drivrutiner. Men det finns nog rätt så bra guider för sånt

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen som har hittat en lösning på just fläkten? Fick nyligen tillbaka min UX32VD från LetMeRepair efter en månads servicetid, men fläktarna hoppar fortfarande av och på lite hur som helst.. någon som har testat runt mellan olika BIOS-versioner och hittat en som är stabilare än den andra? Själv har jag bara hunnit testa 211 och 212, dock utan framgång.

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem

En idé kan vara att testa det här programmet: http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1070494&pag...

Det verkar inte lösa det helt, men i alla fall göra det bättre. Om jag förstått det rätt tar det bort problemet att fläktarna maxar när man startar upp den från viloläge, dock inte helt att den går igång en kort stund varje gång man laddar en hemsida (eller dylikt). Det verkar svårt att skriva över fläktprotokollen på den här modellen.

Testa annars olika bios-versioner, typ någon av de tidigare, och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

En idé kan vara att testa det här programmet: http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1070494&pag...

Det verkar inte lösa det helt, men i alla fall göra det bättre. Om jag förstått det rätt tar det bort problemet att fläktarna maxar när man startar upp den från viloläge, dock inte helt att den går igång en kort stund varje gång man laddar en hemsida (eller dylikt). Det verkar svårt att skriva över fläktprotokollen på den här modellen.

Testa annars olika bios-versioner, typ någon av de tidigare, och se om det blir någon skillnad.

Tack froken! Ska ge det ett försök om jag nu inte skickar in den på nytt eller lyckas häva köpet..

Råkar du möjligtvis ha koll hur man nedgraderar BIOS? Alt. vart det finns en tydlig guide för detta?

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewee:

Tack froken! Ska ge det ett försök om jag nu inte skickar in den på nytt eller lyckas häva köpet..

Råkar du möjligtvis ha koll hur man nedgraderar BIOS? Alt. vart det finns en tydlig guide för detta?

Den här följde jag och det gick snabbt och smärtfritt: http://forums.legitreviews.com/about41080.html

Permalänk
Medlem

Folk verkar fortfarande ha problem i den amerikanska tråden, hur är det för folk på SweC?

Permalänk
Inaktiv

som tidigare skrev, prova denna http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1070494
hört de ska funka ok

Permalänk
Medlem

Min fläkt går i jämna mellanrum ett par gånger varje minut. Kör senaste bios 214 . Någon som hittat lösning till detta?

Permalänk
Medlem

Jag hade också problemet med irriterande fläkt som drar igång sporadiskt. Jag laddade ner NBFC (Notebook fan control) från länken enligt tidigare och nu kör den fläktlöst upp till 60grader, vilket jag valt själv. Man kan ladda ner en profil för UX32VD för NBFC. Jag tycker det fungerar toppen!

Vad har ni för temperaturer utan några program öppna, och med webbläsare igång?

Jag har ca 50 grader idle och 60 grader i Chrome.