Permalänk

Gammal PSU fläkt till chassi fläkt.

Hej.

Jag vet inte säkert om detta är rätt avdelning, flytta gärna.

Okej så här är det, jag har en liten kompakt dator med dålig luft genomströmmning, och jag köpte nyss en ny PSU, varav jag då inte använder den gamla PSU. Så jag tänkte om det var möjligt att ta den gammla PSU fläkten och sätta ihop den med en av de gamla 4-pin kablarna från PSU'n.

Läste run lite på internet:

Citat:

Connect the red fan wire to the yellow molexpin (12 volt line) and the black fan wire to the black molex pin. Fan will run full speed.

Connect the red fan wire to the yellow molex pin (12 volt line) and the black fan wire to the red molex pin (5 volts) and the fan will run around half speed. That connection puts 7 volts across the fan instead of 12 volts.

Verkar inte för svårt(rätta mig gärna) att sätta ihop Svart med röd och röd med gul och tejpa runt.(eltejp ftw)

Det som bekymmrar mig(Pga. jag är ingen elektriker så vet inte.) är att PSU 4-pin kablarna är tjockare än PSU fläktens kablar, och jag undrar om det är säkert att sätta ihop dom?(Tjockare med ungefär dubbelt dom små kablarna) För jag har hört att eltejpen kan smälta om man har för hög ström på liten kabel.

Tyvärr kan jag inte fota pga ingen kamera(Mobilens funkar inte)

Sätta ihop kablarna som videon här och snurra lite eltejp:

Permalänk
Medlem

Du vill alltså använda en gammal PSU-fläkt som en extra chassi-fläkt?

Finns det någon speciell anledning till att du inte vill köpa en ny chassifläkt?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

Du vill alltså använda en gammal PSU-fläkt som en extra chassi-fläkt?

Finns det någon speciell anledning till att du inte vill köpa en ny chassifläkt?

Ja, det är själva tanken. Anledningen är att jag inte har pengar pga ska köpa ett nytt grafik kort.
Andra anlednigen det är så roligt att pilla med saker.+att det blir ju grattis. <--- blev visst tre andledningar.

Permalänk
Medlem

Det funkar. Fläktens kablar är dimensionerade enbart för fläktens behov. Det kommer ju aldrig gå ström för någonting mer i dem.

Kablarna från nätagget är dimensionerade för allt du kan koppla in på dem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Det funkar. Fläktens kablar är dimensionerade enbart för fläktens behov. Det kommer ju aldrig gå ström för någonting mer i dem.

Kablarna från nätagget är dimensionerade för allt du kan koppla in på dem.

Najs, precis det jag ville höra, ska testa imorgon. Tackar för det snabba svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Najs, precis det jag ville höra, ska testa imorgon. Tackar för det snabba svaret

Tänkte exakt likadant som dig för 3 år sen, tog ett gammalt agg och klippte upp till min förvåning va fläkten 2pin och kontakten fungerade ej eftersom den va för liten!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Tänkte exakt likadant som dig för 3 år sen, tog ett gammalt agg och klippte upp till min förvåning va fläkten 2pin och kontakten fungerade ej eftersom den va för liten!

Det var ingen pin kontakt till själva fläkten, den var fast löd, så jag tänkte ta en gammal 4pin kable från psu'n som jag kan koppla direkt till psu'n (Ska vira ihop rätt sladdar etc). Inte till moderkortet. Jag vet att det kommer vara samma fart på den hela tiden, men lite ljud bryr jag mig inte om, speciellt om det sänker mina temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Det var ingen pin kontakt till själva fläkten, den var fast löd, så jag tänkte ta en gammal 4pin kable från psu'n som jag kan koppla direkt till psu'n (Ska vira ihop rätt sladdar etc). Inte till moderkortet. Jag vet att det kommer vara samma fart på den hela tiden, men lite ljud bryr jag mig inte om, speciellt om det sänker mina temperaturer.

Ahh! Missförstod nog nog topic lite, haha precis som jag då

Iaf lycka till!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt, testade det själv nyligen. Men fläkten var på tok för surrig på full fart så den åkte ur lika fort igen.

Bara koppla mot Molex kontakten, eller mot moderkortet. Du får skaffa rätt kontakt, ja tog till vara på en del kontakter när jag skrotat datorer.

Permalänk
Skrivet av Micke-71:

Det är fullt möjligt, testade det själv nyligen. Men fläkten var på tok för surrig på full fart så den åkte ur lika fort igen.

Bara koppla mot Molex kontakten, eller mot moderkortet. Du får skaffa rätt kontakt, ja tog till vara på en del kontakter när jag skrotat datorer.

Trevligt, ska testa snart. Får komma med en update om det funkar eller inte.

Permalänk

Okej, jag var lite dumdristing och testade, åh så spännande, inget hände, antar att det antingen var fel på kablarna, eller sat + på - etc. Men vi vår see iframtiden om jag testar igen.

Permalänk
Medlem

Alltså vad kostar en chassifläkt egentligen?...
Att du inte är kräsen märks då du vill använda en PSUfläkt.

Att skriva att man inte har pengar är bara skitsnack när man snackar dessa summor:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/61159-zalman_chassifl...

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Alltså vad kostar en chassifläkt egentligen?...
Att du inte är kräsen märks då du vill använda en PSUfläkt.

Att skriva att man inte har pengar är bara skitsnack när man snackar dessa summor:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/61159-zalman_chassifl...

Jadu, 1. jag är student(inte mycket till ursäkt. 2.Jag gillar att pilla med saker, och skulle vara kul om det funkade. 3.Jag sparar till ett grafikkort just nu.(har faktist inte råd med mer än att spara.)

Men jag fattar minst väl vad du menar, men om jag kan dra ihop lite gammal skit som ligger och skräpar är det ju najs

Permalänk
Medlem

fattar inte ens varför du testade när en fläkt kostar typ 75 spänn

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Jadu, 1. jag är student(inte mycket till ursäkt. 2.Jag gillar att pilla med saker, och skulle vara kul om det funkade. 3.Jag sparar till ett grafikkort just nu.(har faktist inte råd med mer än att spara.)

Men jag fattar minst väl vad du menar, men om jag kan dra ihop lite gammal skit som ligger och skräpar är det ju najs

Hade du skrivit att du gillar att pilla, så hade jag förstått. Då blir det en helt annan grej.
Men att skriva att man inte har råd, med 50:- tycker jag är lite överdrivet. Det är inte alls mkt pengar. Spara en tia varje dag, så har du en ny fläkt om 5 dagar.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Hade du skrivit att du gillar att pilla, så hade jag förstått. Då blir det en helt annan grej.
Men att skriva att man inte har råd, med 50:- tycker jag är lite överdrivet. Det är inte alls mkt pengar. Spara en tia varje dag, så har du en ny fläkt om 5 dagar.

Jo så sant så sant.
Men jag är oftast glömsk när jag skiriver +t.ex lägga in speccs etc(eller att jag gillar att pilla ). Men jojo, får nog ta mig i arslet och försöka klämma in 100kr till en fläkt. (Klippa grässmatta är ju ett alternativ.)