Permalänk
Medlem

iPhone4S vs iPhone5

Tjena!

Har bestämt mig för att köpa en iPhone och funderar nu om det verkligen är värt att lägga de extra pengarna på 5an?
Jag ska köpa med abonemang så har nån koll på vad som är billigast? har kollat lite på halebop.
tacksam för snabba svar.

Permalänk
Skrivet av Bomb_:

Tjena!

Har bestämt mig för att köpa en iPhone och funderar nu om det verkligen är värt att lägga de extra pengarna på 5an?
Jag ska köpa med abonemang så har nån koll på vad som är billigast? har kollat lite på halebop.
tacksam för snabba svar.

Köp 5:an.

Ligger riktigt skönt i handen och med den lilla längre displayen blir allting mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Om det är värt det? Det kan faktiskt bara du själv svara på.
Det finns jättemycket info här i trådar och på andra ställen om vad som skiljer dom åt.
Läs läs läs och gå sen o kläm på dom båda.

Det jag kan tänka mig som gör 5an mer värd är ifall 4an inte sjunkit mycket i pris med abonnemang att det är lika bra att ta 5an för det gör inte ont i plånboken.

Men det vet andra bättre än jag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De är värt att välja 5a före 4s. Köp iphone 5!

Permalänk
Medlem

Välj femman! Har en iPhone 4s men vill att folk ska flytta vidare så att apptillverkningen inte går så jävla segt pga alla som har gammal hårdvara. Ska nämligen köpa nästa iPhone som släpps.

Summering: Är pengarna mellan iPhone 4s och iPhone 5 värt det (för själva telefonen) ? NEJ.
Är det värt det med åtanke att man flyttar fram apptillverkningen ett steg? JA FÖR FAN. Det är du skyldig mänskligheten människa!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Blir väll en 5a då , Vart ska man köpa den nånstans? är det halebop som är billigast med 349 kr i månaden ?

Permalänk
Medlem

hmm halebop har 5an för 419, vart såg ni för 349?

citat bort
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Absolut inte, 5an är typ 1sec snabbare än 4s så bara slös på pengar tycker jag

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Absolut inte, 5an är typ 1sec snabbare än 4s så bara slös på pengar tycker jag

Hört att det är många som klagar på att deras iPhone 5 är långsammare än 4S och har massor av buggar. Skulle inte köpa en iPhone 5, iaf inte än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Tycker inte det är värt den mellanskillnaden för att få 5:an, så minimal skillnad som det ändå är.

minimal skillnad? Förstår inte. Jag tycker de är mkt som skiljer.

4" skärm istället för 3.5"
Mestadels aluminium på baksidan istället för glas på baksidan
Lättare
Tunnare
Betydligt snabbare

Är detta minimala skillnader?

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Hört att det är många som klagar på att deras iPhone 5 är långsammare än 4S och har massor av buggar. Skulle inte köpa än iPhone 5, iaf inte än.

Källa?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

My 5 cents

Jag är ju egentligen Android-förespråkare för den teknikintresserade, men hade jag blivit tvungen att välja mellan just dem två hade jag gått för 4s då dess fördelar är:

Pris: Dyr är bättre än dyrast.
Jailbreak (än så länge, ingen vet hur lång tid A6/iOS6 kommer ta att jailbreak'a, kanske inte är lika viktigt för alla men dealbreaker för mig).
Docka/tillbehör: Apple har bekräftat att dem inte kommer släppa en bordsdocka och liknande tillbehör till 5'an, idioti tycker jag och har hellre tillgång till alla tusentals tillbehör som använder gamla kontakten, inte minst stereo'n på mitt gym.
Än så länge finns de flesta skal osv som möjligen hade kunnat vara intressanta bara för 4/s också (tex. Twelvesouth Bookbook)
Design Även detta en smaksak, och jag antar att de flesta inte håller med mig, men jag anser att 4/s är snyggare än 5. 5an har visat sig känsligare för repor också.
Batteritiden har visat sig vara bättre på 4s, även om Apple påstår annorlunda.
Samma PPI, Kamera (nästan), Funktioner (siri och whatnot).
LTE funkar inte i Sverige, maps är sämre än Google maps. de flesta appar är inte (än) anpassade till den nya storleken.

Enda jag kan se är fördelarna med 5'an är egentligen prollen, skärmen (om man tittar mycket video?) och hörlursutag i botten (även detta individuellt).

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

OT raderat, När tråden handlar om iPhone 4S vs iPhone 5, så är snacket om att istället köpa Android OT. Fanboyande undanbedes.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Hans mamma förmodligen så hon slipper höra tjatet om en iphone 5!

Klart de kommer klagomål från vissa när de säljs så sjukt många iphones!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Tyvärr men känner inte till namnet på sidan som det stod. Googla på det så kanske du hittar. Det var farsan som läste om det på någon sida där det stod om detta och de nya Apple maps. Som sagt jag skulle vänta med att köpa iPhone 5 isf för att vara säker på att inte få en mobil som strular.

Permalänk
Medlem

M3 säger så här i sin recension:
"Miljoner människor kommer förstås skaffa Iphone 5, och många av dem kommer uppgradera från Iphone 4S – en uppgradering som inte känns jättespännande eftersom du mest märker det på en extra ikonrad i skärmen. Prestandan är bättre men inget du kommer märka av."

På prisjakt är lägsta pris för 4S 16GB 4300kr medan 5 med 16GB kostar 6000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

M3 säger så här i sin recension:
"Miljoner människor kommer förstås skaffa Iphone 5, och många av dem kommer uppgradera från Iphone 4S – en uppgradering som inte känns jättespännande eftersom du mest märker det på en extra ikonrad i skärmen. Prestandan är bättre men inget du kommer märka av."

På prisjakt är lägsta pris för 4S 16GB 4300kr medan 5 med 16GB kostar 6000kr.

De är deras åsikt. Skillnad bör man väl märka då den är 2ggr snabbare i många tester. Men finns ju dom som inte ser skillnad på 50fps och 80fps så:P Men om man skippar prestandan så tycker jag att den nya designen gör ett byte värt. Den lättare och tunnare designen är riktigt skönt i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

hmm halebop har 5an för 419, vart såg ni för 349?

Den kostar 349 om du väljer

Halebop Hallå Plus
19 öre/min till alla
5000 fria SMS till hela världen
3GB surf

iPhone 4s kostar 249 i månaden med samma abonemang, nu verkar det vara många som tycker 4s är mer värt , kan man göra en poll av något slag så det blir lättare att se vad folk tycker ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomb_:

Den kostar 349 om du väljer

Halebop Hallå Plus
19 öre/min till alla
5000 fria SMS till hela världen
3GB surf

iPhone 4s kostar 249 i månaden med samma abonemang, nu verkar det vara många som tycker 4s är mer värt , kan man göra en poll av något slag så det blir lättare att se vad folk tycker ?

Så fixade det rösta där uppe !

Permalänk
Medlem

Liten recension av telefoner.

Jag står själv inför det svåra valet. iPhone 4S, iPhone 5, Lumia 920 eller Galaxy S3.

Efter jag grävt mig ner i det i några veckor skall jag ge dig lite för och nackdelar till de olika telefonerna som jag tittat på:

iPhone 4S:
Själ till att köpa;

  1. Väldigt mycket tillbehör.

  2. Prisvärd, mycket prestanda för pengarna.

  3. Den är stilren och kör iOS, vilket är anpassat till iPhones.

  4. AppStores stora Applikations-utbud.

Nackdelar:

  • Den går lätt sönder om du skulle tappa den.

  • Vet inte hur det är med dig, men personligen vill jag gärna ha det senaste om jag köper en ny iPhone, då räcker inte 4S för mig.

  • Det är en iPhone, med iOS vilket gör att man låser sig väldigt mycket. Man kan göra sig fri genom att Jailbreak:a sin iPhone, men man är trots det väldigt fast i vad som går och inte går att göra. Android är mycket bättre på den fronten.

iPhone 5:
Själ till att köpa;

  1. Om du känner att du har råd och lätt kan lägga ned 6000-10000 kr så kör på.

  2. Den är tunn och väger nästan ingenting vilket gör att den ligger skönt i handen.

  3. Stor och bra skärm med 16:9 aspekt ratio, vilket är bra för filmtittande.

  4. AppStores stora Applikations-utbud.

Nackdelar:

  • Dess storlek. När jag håller min 3GS i handen vill jag lätt kunna låsa den och öppna telefonen gång på gång, och då är det lätt att räcka upp till låsknappen med pekfingret om du håller telefonen i en hand. 5an är cirka 1cm längre (om inte mer) vilket gör att man inte når runt och kan låsa den med en hand utan problem.

  • Baksidan är av aluminium och blir lätt repad.

  • Den har ny utgång, vilket gör att det inte finns lika många tillbehör än, eller om det någonsin kommer att finnas lika många som det i nuläget finns till iPhone 4/4s.

  • Det är en iPhone, med iOS vilket gör att man låser sig väldigt mycket. Man kan göra sig fri genom att Jailbreak:a sin iPhone, men man är trots det väldigt fast i vad som går och inte går att göra. Android är mycket bättre på den fronten.

Samsung Galaxy S3:
Själ till att köpa;

  1. Android, möjligheter till att modifiera telefonen som du vill ha den och göra den personlig utifrån ditt liv.

  2. Den har väldigt många sköna funktioner, som alla andra androids, och genom att köpa en android så bidrar du till applikationsutvecklingen som troligen snart kommer att gå förbi AppStores stora utbud. Frågan är bara när.

  3. Väldigt bra batteritid.

  4. Prisvärd.

  5. Möjlighet till att installera hur mycket minne du vill.

Nackdelar:

  • Den går lättare sönder om du skulle tappa den gentemot iPhone 5, som är klassad som relativt stryktålig.

  • Du har inte tillgång till så många Appar som är specialbyggda just för din telefon.

  • Kan upplevas som lite smått laggig stundtals, då om man är van vid iPhone och iOS så är programvaran mer specialprogrammerad till just komponenterna. Gällande Androider så är det tyvärr inte så, då Android måste anpassas till flera olika telefoner.

Nokia Lumia 920 (ska inte bli så långdragen då jag inte läst på lika mycket om Lumia 920):
Själ till att köpa:

  1. Om man gillar Windows 8, så är det ett väldigt stort +.

  2. Majoriteten av alla funktioner som denna telefon erbjuder är väldigt omtyckta.

  3. Trådlös laddning.

  4. Design, färg & form.

Nackdelar.

  • Windows 8, tycker man inte om det (eller inte provat och inte har någon egentlig uppfattning) så är man negativt inställd till Nokia Lumia 920.

  • Det är svårt att spekulera i hur denna telefonen är då den ännu inte släppts.

Tack för mig, och hoppas att det fick dig att kanske öppna ögonen för någon annan telefon än iPhone!

Justeringar som gör det lättare att läsa.
Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomb_:

Den kostar 349 om du väljer

Halebop Hallå Plus
19 öre/min till alla
5000 fria SMS till hela världen
3GB surf

iPhone 4s kostar 249 i månaden med samma abonemang, nu verkar det vara många som tycker 4s är mer värt , kan man göra en poll av något slag så det blir lättare att se vad folk tycker ?

Om du kan få mecenat rabatten tycker jag du ska kolla på den!

Tele2 Kompis Student
- 0 kr/min inom Tele2 & Comviq
- 3 000 fria SMS till alla nät
- 1 GB fri surf ingår
- 0 kr i inträdesavgift
Studentpris: 284 kr/mån

Tele2 Volym Student
- 0 kr/min till alla nät
- Fria SMS & MMS till alla nät
- Upp till 10 GB surf
- Spara 100 kr/mån
Studentpris: 289 kr/mån

Halebop Rubbet Student
- 4 000 sms/mms
- 200 samtal
- 4 GB surf
- Surf upp till 40Mbit/s
Studentpris: 399 kr/mån

och om du väntar någon månad så kanske det kan komma ytterligare rabatter! köpte min 4s någon vecka innan jul förra året via mecenat, betalar 259kr/mån men de gav mig också gratis abbonnemang fram tills midsommar, så det kanske kommer något liknande till 5an framåt julen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

De är värt att välja 5a före 4s. Köp iphone 5!

Prislappen är kanske inte lika "värd" för alla

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag gick från iPhone 4 (inte S) till 5 och har än så länge märkt av 2 saker som markanta skillnader.

1. Det som du slås av först är hur mycket bättre skärmen är. Den har en fantastisk korrekt färgåtergivning. Enligt tester så är färgåtergivningen i stil med eller bättre en dyr, kalibrerad, HD-TV eller datorskärm. Är du intresserad har du en mycket detaljerad recension här: http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

2. Nummer två är hastigheten. Jag märker liten skillnad mellan 4 och 4S för saker som att tex flytta plats på markören i text, att scrolla och hur snabbt sidor renderas osv. Mellan 4 och 5 är skillnaden verkligen stor. Om du vill öppna en meny som reagerar på mouseover är det på...
4: Klicka, vänta, vänta, menyn kommer. Försöka zooma in på den.. vänta...
4S: Klicka, vänta, menyn kommer. Zoomar in med en viss fördröjning.
5: Klicka. Zooma. Klart.

Rent tidsmässigt känns det som att 5 tar 0-1 tidsenheter, 4S tar 2 tidsenheter och 4 tar 4 tidsenheter.

Sen hade jag absolut inte förespråkat en uppgradering 4S till 5. Där tycker jag att skillnaderna är för små.
Men om du inte har en iPhone sedan innan (som jag tolkar det) är 5an ett tydligt val, tycker jag.

Angående abonnemang så beror det på vad du behöver. Jag personligen ringer och SMSar inte mycket, däremot använder jag jättemycket data. Sen upplever jag att Telia har bättre täckning än övriga operatörer, men det beror ju lite på var du bor.
Så jag har 10 GB surf + lite minuter och fria SMS för 229 kr i månaden. Sen tillkommer kostnaden för telefonen varje månad, men den köpte jag kontant...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Prislappen är kanske inte lika "värd" för alla

nej självklart inte. Men han ville ju ha andras åsikter:)

citat
Permalänk
Medlem

Macworld säger följande om saken:
"Så – frågan på allas läppar: Ska du uppgradera till en iPhone 5? Har du ingen iPhone idag – eller en gammal iPhone 3G/3GS är det ett solklart köp – det är som natt och dag. Har du en iPhone 4 kommer du att uppleva att allt är lite snabbare och bättre. Men har du redan en iPhone 4S, ja då kan vi faktiskt inte rekommendera att du uppgraderar till en iPhone 5 – iPhone 4S är fortfarande riktigt snabb, och du kommer bara att märka att iPhone 5 är kraftfullare om du kör krävande spel eller appar. Kameran tar bara marginellt bättre bilder. Skärmen är visserligen lite högre – men det utnyttjas inte direkt mer än att du kan se något mejl mer i listan eller slipper skrolla lika mycket när du surfar."

Varken M3 eller Macworld verkar tycka att iPhone 5 är nån jättestor förbättring jämfört med iPhone 4S. Eftersom du vill köpa en med abonnemang beror det väl på hur mycket extra du måste betala varje månad och hur din ekonomi ser ut om du tycker att det är värt det. Om du då med Halebop behöver betala 100kr mer per månad för iPhone 5 så blir det ju 2400kr extra på 24 månaders abonnemang. Med tanke på att iPhone 5 inte fungerar med 4G i Sverige så hade nog inte jag tyckt att det var värt dom extra pengarna.

Permalänk
Medlem

ska du köpa en 4S så köp en begagnad med 32gb eller mer i minne. Bör gå att få för 3000 - 4000 abbonemangsfritt. ska man ha en ny telefon så är prisskillnaden så liten (1000 kr) att det är lika bra att köpa en 5, speciellt som 4s går bara att köpa med 16 gb minne (alldeles för lite)

Permalänk
Medlem

Satsa på 64GB, minne kan man inte få för mycket av!

btw köp 5an, så är du garderad framåt i tiden.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Avstängd

En sväng på Youtube visar vart iphone generellt står idag efter 5:ans release, mera komik än teknik...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Angående mera komik än teknik, Kolla tuben. Ingen revolution alls i denna lur, mera missnöje bland de som kan hårdvara och de uppgraderar inte till 5:an utan väntar på 6:an som kommer att varaa en helt ny lur, i design och ett UI som du kan personifiera.

ska man vänta på 6an så får man vänta 2 år. Och jag är tveksam på att Apple kommer ändra UI:t. De är väldigt fega när det gäller sådana saker. Evolution före revolution är Apples devis. Nästa år kommer S-versionen av iPhone 5 och som vanligt så är det den versionen som är mest prisvärd. Barnsjukdomarna från 5an är borta och det som alla ville ha i 5an men som saknades kommer finnas i S-versionen. Precis som det var med 4S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

ska man vänta på 6an så får man vänta 2 år. Och jag är tveksam på att Apple kommer ändra UI:t. De är väldigt fega när det gäller sådana saker. Evolution före revolution är Apples devis. Nästa år kommer S-versionen av iPhone 5 och som vanligt så är det den versionen som är mest prisvärd. Barnsjukdomarna från 5an är borta och det som alla ville ha i 5an men som saknades kommer finnas i S-versionen. Precis som det var med 4S

Apple har inte råd att vänta i 2 år på 6:an.
En S-version om ett år räcker inte, det är mer än Android i konkuransen om 1 år , ännu värre om 2.
De kommer med denna hårdvara även om de uppgraderar den en aning för S att vara hopplöst bakom. Den anses ju redan i dagsläget vara förlegad av vissa.

Följer de sin gamla strategi som du skriver ovan så spås de göra en "Nokia" som höll sig till sitt Symbian och menade att allt annat var skit. Något drastiskt måste alltså göras.
"Insatta" tror att 5:an bara är en "4:a XL" och att man jobbar frenetiskt på en 6:a där hela luren är ett nytt under. Denna kommer inte vara bakåtkompatibel i UI:et.

Den som lever får se.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)