Köra linux fullt ut - vilka problem stöter man på då?

Permalänk

Köra linux fullt ut - vilka problem stöter man på då?

Funkar flash, java till 100% mycket på nätet kräver det idag!
Funkar hårdvara att koppla in bra, som mobiler, mp3 spelare och kameror?

Hur ska man partitionera hårddisken för att linux ska funka snabbt och bra?

Vilken dist rekommenderar ni numera? Gillar inte nya Ubuntu med Unity!

Vilka andra problem har ni stött på som helt gått över till Linux?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Flash och Java fungerar helt okej. Inte fantastiskt, men förhoppningsvis tillräckligt väl även för dig.
Allt jag testat att koppla in hittills har fungerat bra i senare versioner av de distar jag kikat på.

Sätt en swap på ~2GB om du inte har mer än 4GB RAM, resten vanligt ext3/4.

Debian är den dist jag gillar bäst, med dwm som window manager.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dracc:

Sätt en swap på ~2GB om du inte har mer än 4GB RAM, resten vanligt ext3/4.

Notis: om man vill kunna sätta datorn i viloläge ("hibernate") på rekommenderat vis så behöver man lika stor swappartition som mängd fysiskt RAM-minne.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Men stöter ni inte på några problem alls?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

spel är ju ingen strömlinjeprocess, men i övrigt funkar det mesta som det ska. Har man flera ljudkort så är det inte helt uppenbart hur man gör heller.

Skype funkar sådär också. Men det är ju en typisk windows-produkt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Enda problemet är väl att Windowsprogram inte fungerar, du kan visserligen köra Wine men kompatibiliteten med vissa program är inte något vidare. Kolla på winehq.com om de applikationer du vill köra stöds.

Edit: http://appdb.winehq.org/ ska det vara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swenorth1:

Jag har bråkat med BankID tidigare iom deras rätt bedrövliga Linuxstöd. https://fribid.se/ är ett alternativ som funnits i ett par år nu dock som många använder framgångsrikt. Jag använder fortfarande den officiella klienten personligen då den för närvarande fungerar här och har så gjort ett längre tag utan skötsel. Har inte haft problem med detta på 4-5 år.

För 2-3 år sedan så skulle jag flasha en bekants mp3-spelare som buggat ur firmwaremässigt, vilket bara gick att göra med en Windowsbinär, så jag kickade igång en virtuell maskin med Windows för ändamålet.

Hade mitt intresse varit att spela Call of Duty 42 vid release så hade jag säkert fått bråka med det, men det är inget som lockar.

I övrigt så har jag mest sett enorma möjligheter med att använda Linux fullt ut istf Windows. Ska jag nämna en sak så är det att ha full tillgång till ens primära desktop via SSH, vilket möjliggör enormt mycket. VNC också, men just textgränssnittet ger möjligheter som grafisk åtkomst inte kan ge vad gäller tillförlitlighet, responstid, etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte gillar Ubunto, vilket inte jag heller inte är överdrivet förtjust i, så finns det en uppsjö av andra distar, är du ganska ny på linux kan nog en Ubunto baserad vara bra, dock utan Unity.
Linux Mint är populär finns i lite olika smaker också med olika fönsterhanterare, Chinamon, Mate, KDE.
En dist jag har kört en del är Pinguy också.
Vill man ha nått som är linux men är väldigt "windows likt" finns Zorin

Alla dessa är ganska polerade och strulfria.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du inte gillar Ubunto, vilket inte jag heller inte är överdrivet förtjust i, så finns det en uppsjö av andra distar, är du ganska ny på linux kan nog en Ubunto baserad vara bra, dock utan Unity.

Det är väl som ny på Linux som Unity fungerar bäst? Kritiken mot nämnda DE har mest kommit från äldre linuxrävar.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Netgear:

Det är väl som ny på Linux som Unity fungerar bäst? Kritiken mot nämnda DE har mest kommit från äldre linuxrävar.

Har redan testat unity men gillar det inte!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swenorth1:

Det kan var problem med vissa skrivare och webbkameror som inte har drivrutiner till Linux.
Så man får googla vilka som funkar.

Permalänk
Medlem

Har långt ifrån gått över helt till Linux och har inte särskilt mycket erfarenhet inom området, men såg att någon nämde Linux Mint så jag slår också ett slag för att pröva det. Fungerar bra och enkelt att förstå sig på, har ännu inte haft något problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Skulle nog säga att KDE eller LXDE är något windows användare skulle känna sig mer säkre med än med Unity. Själv tycker jag Unity är segt, fult och klumpigt.

Spel är ju som sagt inte direkt linux starka sida.

Skydrive, som många bara måste använda istället för tex dropbox, har jag inte fått att fungera men inte tittat så noga på det.

Videoredigering är inte top notch i linux heller. OpenShot är nog det mest populära men kan inte jämföras med tex After effects, Power director eller Sony vegas. VideoLAN Movie Creator är ett hyffsat nytt projekt och med tanke på VLC's framgång hoppas jag det kan bli bra.

Finns en massa program och över hälften är skräp.

Finns så otroligt många olika distrubitioner att det kan vara svårt att välja och tvingar personen i fråga att läsa på om vad package manager, desktop environment etc är för något. Det stora antalet alternativ kan vara skrämmande för en icke-teknisk användare

Visma Avendo eEkonomi är nog det enda som gör att jag fortfarande har en windows burk i hemmet.

Det är nog det jag kommer på just nu.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

Om du inte gillar ubuntu kanske Fedora kan vara något.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har klart för dig de saker du frågar ska du nog inte börja köra gnu/linux fullt ut. Testa dig fram med en dual boot, annars är risken stor att du blir besviken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det mesta funkar fint, men ibland kan det krävas lite mer meck för att få igång det. I de flesta fall är det väldigt lätt dock. I allmänhet funkar allt väldigt bra utan meck. Jag använder Arch Linux som primärt OS men har även en windows XP-disk för att spela på lan. Men allt vardagligt, som surf (inklusive flash, java och allt sånt), spela minecraft, titta på film, lyssna på musik, chatta osv funkar utan problem. Det går även att mecka igång de flesta spel i Wine, om dom inte är allt för nya och krävande. Wine är väldigt bra nu för tiden, det har förbättrats mycket genom åren.

Jag kör Arch Linux på mina datorer (både servrar och desktops/laptops). Det är en väldigt trevlig dist om man gillar att göra lite saker själv. Fördelen med Arch är att man får det precis som man vill ha det, det är väldigt strippat från början. Det har en väldigt bra wiki som hjälper till med i princip allt man kan tänkas vilja göra med systemet. Man lär sig väldigt mycket av att använda det, men det kanske inte är helt nybörjarvänligt om man vill komma igång snabbt.
Sen finns ju ubuntu med andra skrivbordsmiljöer också, testa tex Lubuntu eller Xubutnu.

Jag säger: Testa! Det tog mig några försök med återfall till windows innan jag helt gick över till att använda linux primärt. Testa olika distar om du inte är helt nöjd, dom är ju gratis. Fedora, som någon nämnde, kan jag inte rekommendera. Har rätt dåliga erfarenheter av den.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Avstängd

Fördelen med Ubuntu är nog att det finns mycket böcker om det:
http://www.hme.se/katalog/2-2-149

Man kommer inte ifrån att Ubuntu/Canonical kanske har mest resurser:
http://www.ubuntu.com/

Men med det sagt är jag inte så säker på att Gnu/Linux kommer få nån större framgång på desktop.
På samma sätt som Android på smartphones. Snarare har det stagnerat:
http://www.pcworld.com/article/207999/desktop_linux_dream_is_...
http://marketshare.hitslink.com/operating-system-market-share...
http://www.idg.se/2.1085/1.458962/katastrofscenario-hotar-gno...

Själv har jag i princip gått tillbaka till Windows 7, men följer utvecklingen inom Linuxvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Fedora, som någon nämnde, kan jag inte rekommendera. Har rätt dåliga erfarenheter av den.

Fedora har jag nästan bara bra erfarenheter av. Dock har jag nästan bara dåliga erfarenheter med Linux Mint att allting bara fryser fast (Med Cinnamon).

Jag rekommenderar Foresight Linux, Fedora eller Chakra för nybörjare. Dessa har inte så jätte stor inlärningskurva enligt mig.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

Linux Mint med xfce rekommenderas. http://blog.linuxmint.com/?p=2088

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamWin:

Fedora har jag nästan bara bra erfarenheter av. Dock har jag nästan bara dåliga erfarenheter med Linux Mint att allting bara fryser fast (Med Cinnamon)..

Okej, de erfarenheter jag har är att det krånglat rätt mycket på olika laptops, massa grejer som inte fungerar som det förväntas utan att man får hacka massa själv. Men visst, jag ska inte såga det helt, har i ärlihetens namn inte suttit jättemycket med det själv. Sen tycker jag i allmänhet att redhat-baserade grejer smakar lite sämre än debian-baserat.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamWin:

Videoredigering är inte top notch i linux heller. OpenShot är nog det mest populära men kan inte jämföras med tex After effects, Power director eller Sony vegas. VideoLAN Movie Creator är ett hyffsat nytt projekt och med tanke på VLC's framgång hoppas jag det kan bli bra.

Finns så otroligt många olika distrubitioner att det kan vara svårt att välja och tvingar personen i fråga att läsa på om vad package manager, desktop environment etc är för något. Det stora antalet alternativ kan vara skrämmande för en icke-teknisk användare

Cinerella finns om man inte skräms bort av jobbigt gränssnitt och krånglig konfiguration. (ungefär som Blender i det avseendet)

sen är Lightworks under utveckling också.

som jag påpekat nån gång här så har film och mediaproduktion tröttnat på både direkta och indirekta kringkostnader som vissa system för med sig extra mycket, därför efterfrågas sånt här mer och mer. så det är ganska sannolikt att Linux kommer vara plattformen per default för detta bruk om några år, ungefär som "Macen" var.

eller så gör man som de flesta gör när de "väljer" Windows, väljer det alla andra har.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Grafikkortsstödet är medelmåttigt, framförallt med amd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Netgear:

Jag skulle säga att ingen gillat Unity, med någon procents felmarginal, att döma av vad jag läst om andras upplevelser.

Det kan vara värt att lyssna på alla som har erfarenhet av något annat än Unity när man ska avgöra om det är bra eller inte. De som enbart använt Unity vet ju av naturen inte hur det skulle kunna vara med något alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man inte gillar Unity så är det bara att installera Gnome via Programcentralen och välja Gnome classic när man loggar in på Ubuntu. Då "det det ut som vanligt". Det går även att installera LXDE eller XFCE.
För nybörjaren är Ubuntu (elelr LinuxMint) enklast då det finns mycket support i deras communities.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av swenorth1:

Jag kör Ubuntu Desktop "Fullt ut" och har aldrig haft några problem. Då bortser jag ifrån DirectX-baserade spel såklart.

Permalänk
Medlem

Enda jag stött på med mitt fedora är att jag saknar en massa saker om jag ska installera något. Hade mycket stora problem när jag ska installera något via terminalen t.ex.

./configure
./make
./makeinstall

Funka inte ens då GCC inte var installerat och en massa annat : (

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Jag har brottats en hel del med dualscreen-lösning i Arch Linux... Xorg känner bara igen dem som en stor skärm, att köra som separata fungerar visst inte. Detta gör att man får en jävla massa tearing i spel och videos, workaround för mig var att stänga av en av skärmarna på vissa sessions. Har säkert lagt ned 500 timmar i att försöka fixa detta ordentligt, utan framgång. Nvidias drivrutiner har visserligen likvärdig prestanda som deras Windowsversioner i spel, men configen är för smal, utdaterad och dåligt dokumenterad.

Får inte min altgr-knapp att fungera heller, men det kanske beror på min egen idioti. I övrigt har externa devices fungerat sisådär. Linux stödjer tydligen inte MTP för vissa androidtelefoner, så man måste använda USB storage mode. Har även en Wacom tablet som har väldigt buggiga drivrutiner som krashar lite titt som tätt.

Internetbank fungerar lite sisådär, förutom ovan nämnda bankid så har jag problem att logga in på swedbank i vissa webbläsare i linux.

Permalänk
Medlem

Internetbank (Swedbank) och Bank-ID fungerar utan problem i Ubuntu.

Permalänk
Datavetare

Det störta problem du kommer stöta på är om du försöker använda Linux som en gratis och resurssnålare variant av Windows. Är övertygad att en förkrossade majoritet av de som inte varit nöjda med Linux har gått in med inställningen att allt som göra som man gjorde det på Windows. Hela poängen med att använda ett annat OS är att man kan göra saker på sätt som är mer effektiva.

Jag testade på Linux flera gånger innan jag tillslut började köra det som min primära skrivbords OS. Vid alla de tidiga försöken så försökte jag hitta direkta ersättare för Outlook express, Visual Studio, MS Office etc. Om man letar efter kopior så får man kopior och en kopia är aldrig lika bra som originalet.

Det som förändrade mitt sätt att se på Linux var att jag bestämde mig för att verkligen lära mig det där "Emacs" som alla *NIX (well, nästan alla, vissa har snöat in på VIM något jag aldrig förstått ). Kan säga direkt att det var inte helt lätt, någon beskrev inlärningströskeln för Emacs som rätt hög och nära nog vertikal...

Idag när jag sätter mig framför Windows och Visual Studio tänker jag bara: hur kan folk stå ut med att skriva kod i en sådan usel editor. VS är en extremt bra integrerad miljö, men dess editor är väl ungefär vad WordPad är i jämförelse med Word.

Detta sträcker sig till lågt fler saker. Har själv inga problem med att använda Unity (och då jag använt Linux till och från sedan 1996 och som primärt desktop OS sedan 2002 borde jag kvalificera mig som "gammal räv"), men det beror nog till stor del på att jag är rätt van med OSX (Unity är till stor del en rip-off av OSX) samt att jag gillar att ha menyerna integerad i övre listen då jag ändå aldrig använder dessa. Jag kör i princip allt från en prompt (även på OSX) därför att det som gör *NIX så kraftfullt är möjligheten att kombinera små effektiva program till en helhet som löser det problem du har för tillfället.

Skulle t.ex. aldrig leta efter filer med något likt "Explorer", det är extremt inflexibelt och tiden det tar att klicka på en massa menyer och ikoner är långt mer än det tar att skriva en kommando-pipe som utför EXAKT det jag vill.

De första program jag installera på Windows idag är CygWin (PowerShell är LÅNGSAMT och komplicerat jämfört med BASH) och lägger man sedan även till Emacs så fungerar Windows faktiskt riktigt bra. Men numera känner jag samma frustration i att använda Windows (då jag använder det som ett *NIX system) som jag och de flesta andra Windows-användare känner när det testar på Linux under premissen att det ska vara som Windows.

Allt det sagt: det går säker att använda Linux enbart genom GUI och vara nöjd med det. Men jag kan inte hjälpa dig med hur man kommer dit hän

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Java behövs väll inte längre? Var år sedan jag hittade en websida som kräver Java.