Då jag inte orkar gå igenom alla svar du tidigare fått så väljer jag att skriva utefter min egen erfarenhet.
Jag har tidigare kört Windows 3.11 - Win XP. När vista kom så slängde jag ut Microsoft och bytte till Mac OS X under 3-4 års tid.
Efter det begav det sig till Linux.
Jag började med vanliga Ubuntu (på den tiden de inte körde unity (Y)). Då jag hade lågpresterande datorer så valde jag ofta att köra XFCE som fönsterhanterare. Då jag ville ha lite mer utmaning i mitt "Linuxande" så övergick jag gill Archbang, senare till Arch. Efter att ha kört det i ca ett år så kände jag att jag saknade vissa saker (Även fast 99% av allt finns i Arch User Repository (AUR)). Då var det dags att återgå till Debianbaserat.
Valen jag hade var att köra Debian, Ubuntu, Mint.
Efter att ha testat lite fram och tillbaka så valde jag att köra Mint.
Det är även den smaken jag kör idag på alla mina laptops. På mina servrar jag kör däremot Ubuntu server.
Att koppla in sin telefon i Mint (jag har en Samsung Galaxy S II och en Samsung Galaxy Nexus) är inga problem som helst, bara plugga in och välja vad man vill göra med den (iblan kan man behöva ändra inställningar på telefonen bara).
Jag har inte testat plugga in min kamera, utan jag pluggar in via min minneskortläsare helt felfritt.
Flash och Java kommer förinstallerat i Mint och funkar utan som helst problem.
Har dessväre inte testat koppla in någon mp3 då jag använder mobilen till detta.
Jag kör 2st skärmar till min laptop, den ena via DVI och den andra via VGA och har dem med två olika desktop, helt problemfritt.
Enda "problemet" har varit bris på spel, men det var en av de anledningarna jag valde att gå över till Linux för också, jag ville helt enkelt sluta spela datorspel..
Men i övrigt kan jag säga att jag är fruktansvärt nöjd med Linux som OS. Speciellt då jag har en Linuxserver där jag streamar musik och film till. Då fungerar t.ex SSHFS GRYMT bra, inte bara lokalt utan även över internet.
Sedan kör jag också Transmission med ett web front-end som gör att jag på distans kan lägga till torrenter på saker jag vill ha hem och använda när jag kommer hen, t.ex någon ny linuxdist som kommer, bara lägga in den så funkar det problemfritt.
Webcam funkar hur bra som helst, även om jag inte använder det.
Största problemet jag stött på är grafikkorten, de nyare grafikkorten spelar inte så bra med Linux, men har man en dator som är 6 månader eller äldre så är det oftast inga som helst problem.
Hoppas det var till någon nytta i alla fall