Köra linux fullt ut - vilka problem stöter man på då?

Permalänk
Medlem

Alternativt köra Windows i virtualbox (om man vill slippa böka med ombotningar)

Permalänk
Medlem

Då jag inte orkar gå igenom alla svar du tidigare fått så väljer jag att skriva utefter min egen erfarenhet.

Jag har tidigare kört Windows 3.11 - Win XP. När vista kom så slängde jag ut Microsoft och bytte till Mac OS X under 3-4 års tid.
Efter det begav det sig till Linux.

Jag började med vanliga Ubuntu (på den tiden de inte körde unity (Y)). Då jag hade lågpresterande datorer så valde jag ofta att köra XFCE som fönsterhanterare. Då jag ville ha lite mer utmaning i mitt "Linuxande" så övergick jag gill Archbang, senare till Arch. Efter att ha kört det i ca ett år så kände jag att jag saknade vissa saker (Även fast 99% av allt finns i Arch User Repository (AUR)). Då var det dags att återgå till Debianbaserat.

Valen jag hade var att köra Debian, Ubuntu, Mint.
Efter att ha testat lite fram och tillbaka så valde jag att köra Mint.
Det är även den smaken jag kör idag på alla mina laptops. På mina servrar jag kör däremot Ubuntu server.

Att koppla in sin telefon i Mint (jag har en Samsung Galaxy S II och en Samsung Galaxy Nexus) är inga problem som helst, bara plugga in och välja vad man vill göra med den (iblan kan man behöva ändra inställningar på telefonen bara).

Jag har inte testat plugga in min kamera, utan jag pluggar in via min minneskortläsare helt felfritt.

Flash och Java kommer förinstallerat i Mint och funkar utan som helst problem.

Har dessväre inte testat koppla in någon mp3 då jag använder mobilen till detta.

Jag kör 2st skärmar till min laptop, den ena via DVI och den andra via VGA och har dem med två olika desktop, helt problemfritt.

Enda "problemet" har varit bris på spel, men det var en av de anledningarna jag valde att gå över till Linux för också, jag ville helt enkelt sluta spela datorspel..

Men i övrigt kan jag säga att jag är fruktansvärt nöjd med Linux som OS. Speciellt då jag har en Linuxserver där jag streamar musik och film till. Då fungerar t.ex SSHFS GRYMT bra, inte bara lokalt utan även över internet.

Sedan kör jag också Transmission med ett web front-end som gör att jag på distans kan lägga till torrenter på saker jag vill ha hem och använda när jag kommer hen, t.ex någon ny linuxdist som kommer, bara lägga in den så funkar det problemfritt.

Webcam funkar hur bra som helst, även om jag inte använder det.

Största problemet jag stött på är grafikkorten, de nyare grafikkorten spelar inte så bra med Linux, men har man en dator som är 6 månader eller äldre så är det oftast inga som helst problem.

Hoppas det var till någon nytta i alla fall

Permalänk
Medlem

Minns jag fick nog en dag och skulle börja köra Linux, men eftersom min då snordyra skrivare och skanner inte hade drivisar till Linux var det bara att med svansen mellan benen formatera ytterligare en gång och installera windows igen..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att ATi/AMD är Det bästa valet 2012 till linux! Alla andra som påstår annat lever kvar på 90 talet

AMD ryckte upp sig under 2010 och fokuserade på att göra linux drivarna så bra så möjligt! Vilket jag märkt nu att det har verkligen gjort!

Finns mycket inställningar, stabilt som bara den och det bara "funkar"!

Nvidia är inte dåliga, bara smärre stabilitets problem med flera skärmar och att Gpun aldrig "kick down"ar så den alltid går på full fart(mycket värme, iaf om man har fermi!)

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tänk bara på att ATi/AMD är Det bästa valet 2012 till linux! Alla andra som påstår annat lever kvar på 90 talet

AMD ryckte upp sig under 2010 och fokuserade på att göra linux drivarna så bra så möjligt! Vilket jag märkt nu att det har verkligen gjort!

Finns mycket inställningar, stabilt som bara den och det bara "funkar"!

Nvidia är inte dåliga, bara smärre stabilitets problem med flera skärmar och att Gpun aldrig "kick down"ar så den alltid går på full fart(mycket värme, iaf om man har fermi!)

Gällande ATI kan jag inte hålla med, det var det största problemet jag hade när jag körde in mint på min stationära dator (som numera är såld).
Hade ett Sapphire Radeon HD6870 och det lirade ju inte så bra med Linux.
Däremot har jag aldrig haft problem med NVIDIA (Dock har jag inte haft så avancerade gfx-kort med nvidia då jag hade datorn som enbart speldator och Windows innan jag bytte till Linux)

Sedan skulle jag aldrig röra en AMD-propp ens med tång
Försök få t.ex AMD A8 att lira bra i Linux. Inte något jag vill ge mig in på kan jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyke:

Gällande ATI kan jag inte hålla med, det var det största problemet jag hade när jag körde in mint på min stationära dator (som numera är såld).
Hade ett Sapphire Radeon HD6870 och det lirade ju inte så bra med Linux.
Däremot har jag aldrig haft problem med NVIDIA (Dock har jag inte haft så avancerade gfx-kort med nvidia då jag hade datorn som enbart speldator och Windows innan jag bytte till Linux)

Sedan skulle jag aldrig röra en AMD-propp ens med tång
Försök få t.ex AMD A8 att lira bra i Linux. Inte något jag vill ge mig in på kan jag säga

Själv har jag testat med GTX 570 9800GT 8500GT m.fl Och drivrutinerna är faktiskt inge höjdare till nvidia.

Den datorn jag har nu: Bytar jag till ett ATi 4xxx, 3xxx 2xxx så funkar allt probem fritt. Och då är linux Mint 13 mitt primära operativsystem, allt upp to date

Samma sak gäller nvidia! Allt upp to date!

5870 funkade också utmärkt med min förra bulldozer! Han aldrig testa med Nvidia kort i den dock... Amd llano 3870K funkar också problem fritt i Linux Mint 13

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Själv har jag testat med GTX 570 9800GT 8500GT m.fl Och drivrutinerna är faktiskt inge höjdare till nvidia.

Den datorn jag har nu: Bytar jag till ett ATi 4xxx, 3xxx 2xxx så funkar allt probem fritt. Och då är linux Mint 13 mitt primära operativsystem, allt upp to date

Samma sak gäller nvidia! Allt upp to date!

5870 funkade också utmärkt med min förra bulldozer! Han aldrig testa med Nvidia kort i den dock... Amd llano 3870K funkar också problem fritt i Linux Mint 13

Jag har sålde nyss min stationära dator efter att ha haft den i ca 6 månader.. jag tröttnade helt enkelt på att köra stationärt, nu har jag bara två bärbara, en som står på skrivbordet och en som jag kan ta med mig, samt en macbook som mest samlar damm just nu

Jag kör också Linux mint, just nu har jag Nvidias inbyggda Quadro FX 256, funkar hur bra som helst
Men det kan också vara så att jag bara haft otur när det kommer till ATI på min burk.

PS. "Problemfritt" inte "Problem fritt" DS. ^^,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyke:

Jag har sålde nyss min stationära dator efter att ha haft den i ca 6 månader.. jag tröttnade helt enkelt på att köra stationärt, nu har jag bara två bärbara, en som står på skrivbordet och en som jag kan ta med mig, samt en macbook som mest samlar damm just nu

Jag kör också Linux mint, just nu har jag Nvidias inbyggda Quadro FX 256, funkar hur bra som helst
Men det kan också vara så att jag bara haft otur när det kommer till ATI på min burk.

PS. "Problemfritt" inte "Problem fritt" DS. ^^,

Haha

ok problemfritt ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Men stöter ni inte på några problem alls?

När man uppgraderar eller installerar något omfattande som nya nVidia-drivers är det inte säkert att det funkar. Om du googlar och läser kanske 20 guider så kanske 1 löser problemet.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!