Permalänk
Medlem

Internet lägger ner Skype fungerar

Hej, jag har ett märkligt problem som jag inte kan hitta någon vettig lösning till men har dock isolerat problemet till routern.

Routern är en Dlink DIR-615 trådlösrouter.
Problembild:
När som helst under dagen, olika många gånger under samma dag med olika belastning går internet ner. Är jag inne i skype kan jag konversera vidare med mina vänner, är jag inloggad i något spel exempelvis HoN så kan jag fortfarande navigare i menyer/prata med folk. Loggar jag dock ut från något av dessa program kan jag INTE logga in igen. Jag har i dagsläget 2 IPHONEs, 1 bärbar dator, ps3, boxee och min stationära dator som ansluter till routern. Problemet uppstår oberoende av belastningen.

Min fråga:
Är detta något jag bör lägga någon större mängd tid på att fixa eller ska jag satsa på att köpa en ny router?
Om svaret är en ny router:
Vilken är rekomenderad i prisintervallet 500-700kr. Användning spel på de trådburna portarna och allmänt surf på övriga.
Kikade lite på en Dlink DIR-655, dock är den en "grön" router. Känns lagom spännande då jag hellre släcker lampan 1h tidigare och har mer kräm i routern.

Tack på förhand till er som känner er manade att svara!

/W

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som om du tappar kontakten med dns servern, kan du pinga den när det har "brutit ner " ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag tycker det låter lite som ett DNS problem.
Nästa gång du får problemet testa då att starta kommandprompten(cmd) och skriv t.ex: nslookup www.google.com
Om kommandot failar så är det nåt strul med DNS eller koppling till DNS.
Min gissning är att det inte är din router som är problemet. Har du provat kontakta din internetleverantör när du haft problemet?

Permalänk
Medlem

Låter som om du har problem med dnsen i routern. Har en DIR-300 och hade liknande problem.
Ändrade om vilken dns den skulle jobba mot till googles. 8.8.8.8
altnativt 8.8.4.4

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem för när jag har haft telias fina gateway plast högar i huset. Nu när jag kör med den bryggad istället och egen router fungerar det fin fint.
Hur som jag kunde lösa det genom att köra detta via CMD
ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew
Vilket självklart va segt att göra hela tiden. Kan ju helt klart vara något annat problem du har som är med din router som du har sagt. Själv köpte jag mig en WNR 3500L någon dag sen och den fungerar fin fint för mig http://www.inet.se/produkt/5401753/netgear-wireless-n-wnr3500...
Kanske kan vara något? vad jag hört stödjer den tomato och DD-WRT också.

Antar att du har prövat reseta din router? kollat om det finns något nytt firmware?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

In i routerinställningarna och kolla om den har DNS-adresser.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej, tack för många snabba svar. Denna router har haft problem i 2 olika lägenheter med två vitt skiljande internetleverantörer med 2 olika modem. Idag har jag fiber, men hade även samma problem när jag fick internet via TV uttaget. Jag har inte provat göra någon av dessa aktiviteter ni föreslår. Varje gång det händer rycker vi drar vi ut stickkontakten ur väggen så både router och modem startas om. Men känslan är att oavsett vilken jag rycker ur så tvingar man den till att skicka nya IP etc och det hoppar igång. Men det är bara en känsla!

Vad det gäller firmware ska jag ha det senaste!

/w

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av w3ng:

"Jag har inte provat göra någon av dessa aktiviteter ni föreslår." Prova och posta sedan resultat istället för att bryta mot reglerna och bumpa.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold