Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar.
Eftersom den enbart ska användas som HTPC så finns där väll inget behov av att uppgradera CPU och GPU om den kommer klara att streama 1080P eller är där något jag missat att tänka på?

Kan man bygga ihop ett eget paket som är bättre för samma pengar annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Tack för ditt svar.
Eftersom den enbart ska användas som HTPC så finns där väll inget behov av att uppgradera CPU och GPU om den kommer klara att streama 1080P eller är där något jag missat att tänka på?

Kan man bygga ihop ett eget paket som är bättre för samma pengar annars?

Det är ett bra pris för den burken, men du kan få betydligt bättre grejer för liiite mer pengar.
Fast ska man räkna in garantier och annat så är det ju en avvägning!

A6 3500 + Asrock miniITX + 4Gb Ram + BluRay + Chieftec Flyer = 2400:-

Men då saknas hårddisk och operativ. Lägg 700 på en 128Gb SSD och 800 på operativet så har du en burk som sparkar stjärt med den andra!

Dock ska det tilläggas (som vanligt) att denna generation AMD-proppar ersätts nästa vecka...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Då blir det till att vänta ett par veckor till.
Är inte i akut behov men tänkte mer om det var en bra deal att köpa färdigbygge att man kunde slå till.
När man får bättre grejor av att bygga själv och för samma pris så föredrar jag det framför märkesdatorer.
Dessutom är det kul att bygga ihop själv så jag åter kommer om ett par veckor

Permalänk
Medlem

Sund prioritering...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk

Hej,

Är helt ny i HTPC-världen. Har kikat lite på begagnat för att på så vis spara pengar. Ramlade över följande på blocket och undrar om det är något att och vad som skulle vara ett rimligt pris.

http://www.blocket.se/stockholm/HTPC_media_och_arbetsdator_42...

Vill ha en mediastation som klarar Full HD. Kommer även se till att jag har en SSD i maskinen.

Tanken är att koppla in den i en reciever (?) som tar hand om ljudet samt skickar bilden vidare till TV (om det är möjligt).

/mvh

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Hej,

Är helt ny i HTPC-världen. Har kikat lite på begagnat för att på så vis spara pengar. Ramlade över följande på blocket och undrar om det är något att och vad som skulle vara ett rimligt pris.

http://www.blocket.se/stockholm/HTPC_media_och_arbetsdator_42...

Vill ha en mediastation som klarar Full HD. Kommer även se till att jag har en SSD i maskinen.

Tanken är att koppla in den i en reciever (?) som tar hand om ljudet samt skickar bilden vidare till TV (om det är möjligt).

/mvh

Byter man grafikkortet till ett modernare med HDMI så kommer det bli alldeles utmärkt förutsatt att du tänkt skicka bild/ljud via HDMI till receivern. Annars så får du köra DVI-HDMI på bilden och optiskt med ljudet vilket gör att du tappar de högupplösta (DTS HD etc) ljudformaten som bara går via HDMI.

2200:- är väl inte helt orimligt men inte skitbilligt heller, chassit i sig är ju rätt dyrt har jag för mig medans resterande komponenter inte r några värstinggrejer men klarar av vad en HTPC normalt utsätts för.

Det framgår dock inte vad det är för nätagg i eller hur gamla grejerna är. Datorn saknar dessutom BluRay-spelare om det är av vikt.

Visa signatur

Permalänk

Tackar,

Känns dumt att tumma på ljudet. Sitter även och kollar på nya grejer och inser då att man kan få rätt bra grejer för 4k. Kanske värt att lägga det och få lite vassare samt tystare komponenter.

Funderar på att i så fall utgå från Asus E45M1-I Deluxe (vill ha WiFi samt att det är passivt), en SSD (120 GB, räcker för temporär lagring samt helt tyst) och sedan ett FSP PicoPSU 90W (billigt och fläktlöst). Om jag har förstått det hela rätt fungerar denna nätdel som ett vanligt nätaggregat fast med en annan anslutning? Är inte helt hundra på hur man fäster "nätanslutningen" i chassit, dvs där man stoppar in strömsladden. Är det någon form av standard på HTPC-chassin för att montera dessa nätdelar?

EDIT: Länk till ev inköp. Kommentera gärna.
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/44382/

/mvh

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Skrivet av Algstrand:

Tackar,

Känns dumt att tumma på ljudet. Sitter även och kollar på nya grejer och inser då att man kan få rätt bra grejer för 4k. Kanske värt att lägga det och få lite vassare samt tystare komponenter.

Funderar på att i så fall utgå från Asus E45M1-I Deluxe (vill ha WiFi samt att det är passivt), en SSD (120 GB, räcker för temporär lagring samt helt tyst) och sedan ett FSP PicoPSU 90W (billigt och fläktlöst). Om jag har förstått det hela rätt fungerar denna nätdel som ett vanligt nätaggregat fast med en annan anslutning? Är inte helt hundra på hur man fäster "nätanslutningen" i chassit, dvs där man stoppar in strömsladden. Är det någon form av standard på HTPC-chassin för att montera dessa nätdelar?

EDIT: Länk till ev inköp. Kommentera gärna.
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/44382/

/mvh

Såg denna http://www.avforums.com/forums/home-entertainment-pcs/1459867..., verkar ha löst det med en aluminiumplatta.
Men jag ser inte vart han har fäst PSUn egentligen..

"Having installed the Motherboard and memory an initial power up led me to think there was something wrong. There was absolutely no noise whatsoever. Sheer bliss. "

Köpte själv samma chassi, det var inte så litet som jag trodde när jag hade det i handen.
Men ändå passade inte mitt dyra nätagg =(

Visa signatur

Väntar på saker...

Permalänk
Medlem

Hej
Kollar lite på uppgradera min HTPC.

Söker tips på moderkort med inbyggd HDMI som även har minst
6 st S-ATA
1 PCI
1 PCI express x1

Samt en passande processor som jag kan köra passiv kylfläns på.

ATX går bra för jag har ett chassi som klarar både ATX och m-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Hej
Kollar lite på uppgradera min HTPC.

Söker tips på moderkort med inbyggd HDMI som även har minst
6 st S-ATA
1 PCI
1 PCI express x1

Samt en passande processor som jag kan köra passiv kylfläns på.

ATX går bra för jag har ett chassi som klarar både ATX och m-ATX

I princip alla ATX/mATX bör ju uppfylla dina kriterier, AMD såsom Intel. Förutsatt att du väljer ett med HDMI då förstås...

Det knepiga blir ju den passiva delen - vad för kylfläns har du tänkt köra?
Vad klarar den för TDP och vad har du för övrig kylning i chassit? Vad är det för chassi förresten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ahh ok

Har ett "FRACTAL DESIGN DEFINE MINI MINITOWER M-ATX BLACK" chassi

Såg visst att den hade inte stöd för ATX (Tur att du frågade om chassit)

Har tre 120mm fläktar men använder bara två av dessa (Den där bak och den uppifrån)

Kylfläns har jag inte bestämt mig, blir när man vet vad för processor man ska ha.

Läst lite att AMD chipet G785G är ett bra chip. Den jag har nu är ju G760.
Dock så verkar det inte finnas så många med det på moderkortet som även klarar av det jag vill ha
Vad jag förstår så fungerar AMD chippen bättre till hemmabiosystem än intels.

Permalänk
Medlem

Hej!

Med Trinitys ankomst tänkte jag äntligen bygga min första HTPC. Den ska mata en projektor (720p idag men snart mer) samt en stereoförstärkare med digitalt (bitperfekt) ljud. Klarar den dessutom typiska vardagsrumsspel som Fifa så är det en bonus. Planen är passiv kylning och lagringen tänkte jag ordna en separat lösning för genom någon slags filserver eller NAS. Jag lutar också åt att inte förbereda datorn för ett separat grafikkort (då hade jag valt större chassi, tyngre nätagg och Intelprocessor) eller överklockning (skulle må bra av bättre moderkort och upplåst processor).

Jag har usla förkunskaper men har försökt göra min hemläxa och läst på så gott jag kunnat. Vad tror ni om det här? Tar gärna emot synpunkter på såväl val av komponenter som mina utgångspunkter ovan.

Chassi: Streacom FC5S WS EVO (2 098 kr på Komplett)
Moderkort: ASUS F2A85-M LE A85X M-ATX (752 kr på Dustin)
Processor: A10-5700 (1 121 kr på Dustin)
SSD: Samsung 830 128 GB (799 kr på Alina och Dustin)
Minnen: 2x4 GB Corsair XMS3 2000 MHz CL9 (505 kr på Alina)
Nätagg: picoPSU. Vilket? (90W för 272+246 på Inet)
Övrigt: kylpasta, tv-kort lagom till nästa fotbolls-vm (externt kort är ok)
Totalt: 5 793 kr (fraktfritt på alla butiker)

Ett par frågor jag har funderat över:

1) Jag lägger gärna pengar på bättre ljud, men är det någon skillnad på olika moderkort när ljudet skickas bitperfekt till förstärkarens dac?

2) Jag har förstått att Streacomchassit är lite kinkigt med val av moderkort, men gäller detta även EVO-versionen där det finns hål för heatpipes på båda sidor?

3) Minnen på 1866 MHz verkar rekommenderas för Trinity och nämns som max i många moderkortsspecar. Kan man ändå få ut mer av 2000 MHz eller krävs det att moderkortet klockas (här är jag alltså helt lost)?

4) Vad behöver jag för effekt i nätagget? Visst borde 90W räcka?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

ahh ok

Har ett "FRACTAL DESIGN DEFINE MINI MINITOWER M-ATX BLACK" chassi

Såg visst att den hade inte stöd för ATX (Tur att du frågade om chassit)

Har tre 120mm fläktar men använder bara två av dessa (Den där bak och den uppifrån)

Kylfläns har jag inte bestämt mig, blir när man vet vad för processor man ska ha.

Läst lite att AMD chipet G785G är ett bra chip. Den jag har nu är ju G760.
Dock så verkar det inte finnas så många med det på moderkortet som även klarar av det jag vill ha
Vad jag förstår så fungerar AMD chippen bättre till hemmabiosystem än intels.

Det är AMD nya Trinity du ska satsa på.

Dvs A10/A8/A6 och till det ett moderkort med Socket FM2 och där är chipset A85 det nyaste.

Till dessa passar kylare som passar AM3/AM3+.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av parnyman:

Hej!

Med Trinitys ankomst tänkte jag äntligen bygga min första HTPC. Den ska mata en projektor (720p idag men snart mer) samt en stereoförstärkare med digitalt (bitperfekt) ljud. Klarar den dessutom typiska vardagsrumsspel som Fifa så är det en bonus. Planen är passiv kylning och lagringen tänkte jag ordna en separat lösning för genom någon slags filserver eller NAS. Jag lutar också åt att inte förbereda datorn för ett separat grafikkort (då hade jag valt större chassi, tyngre nätagg och Intelprocessor) eller överklockning (skulle må bra av bättre moderkort och upplåst processor).

Jag har usla förkunskaper men har försökt göra min hemläxa och läst på så gott jag kunnat. Vad tror ni om det här? Tar gärna emot synpunkter på såväl val av komponenter som mina utgångspunkter ovan.

Chassi: Streacom FC5S WS EVO (2 098 kr på Komplett)
Moderkort: ASUS F2A85-M LE A85X M-ATX (752 kr på Dustin)
Processor: A10-5700 (1 121 kr på Dustin)
SSD: Samsung 830 128 GB (799 kr på Alina och Dustin)
Minnen: 2x4 GB Corsair XMS3 2000 MHz CL9 (505 kr på Alina)
Nätagg: picoPSU. Vilket? (90W för 272+246 på Inet)
Övrigt: kylpasta, tv-kort lagom till nästa fotbolls-vm (externt kort är ok)
Totalt: 5 793 kr (fraktfritt på alla butiker)

Ett par frågor jag har funderat över:

1) Jag lägger gärna pengar på bättre ljud, men är det någon skillnad på olika moderkort när ljudet skickas bitperfekt till förstärkarens dac?

Det där är en bra fråga, och egentligen är det som allt med bild och ljud bara en smaksak. En del tycker att det är värt pengarna med ett separat ljudkort för att skicka signalen via det till förstärkaren för att sedan avkoda den där. Det finns ju en uppsjö med separata DAC:ar för audiofiler då de i CD-spelarna och förstärkarna inte duger...

Har man en bra stärkare så "tror" jag att det är svårt att höra skillnad ifall du stoppar in ett ljudkort emellan - men det finns bara ett sätt för dig att avgöra det på och det är att prova i din anläggning.

Citat:

2) Jag har förstått att Streacomchassit är lite kinkigt med val av moderkort, men gäller detta även EVO-versionen där det finns hål för heatpipes på båda sidor?

Där blir ju valmöjligheterna större då du kan dra heatpipesen åt båda hållen, men tittar man på moderkorten kan man ganska lätt se vilka som är bra och mindre bra för passiv kylning. I FC9 och FC10 kan du ju dessutom använede Streacoms Riser för att få upp heatpipesen några cm ovanför CPU:n och då komma över de eventuella komponenter på moderkortet som är i vägen.

Citat:

3) Minnen på 1866 MHz verkar rekommenderas för Trinity och nämns som max i många moderkortsspecar. Kan man ändå få ut mer av 2000 MHz eller krävs det att moderkortet klockas (här är jag alltså helt lost)?

Mineshastigheten kan man i regel öka utan att klocka själva moderkort/CPU.
Se Sweclockers test av A10

Citat:

4) Vad behöver jag för effekt i nätagget? Visst borde 90W räcka?

Jag skulle nog allt rekomendera 150W - dumt att snåla på PSU:n.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det är AMD nya Trinity du ska satsa på.

Dvs A10/A8/A6 och till det ett moderkort med Socket FM2 och där är chipset A85 det nyaste.

Till dessa passar kylare som passar AM3/AM3+.

ohh ok

Hittade två intressanta som verkar passa bra men bäst att fråga

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1390700
A4 (vet inte riktigt skillnaden mellan A4 och A6) tror den borde räcka om man jämför den jag har nu så bordet vara en STOR skillnad (tror jag???)

Jag har denna just nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968435

Som Moderkort tänkte jag denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1432994

Vet inget om chipet för jag har aldrig hört talas om den (är heller inte så bra på hårdvaru saker)

Men dessa två borde väll gå bra eller?

Permalänk
Medlem

Stort tack för synpunkterna nafs. Du gör ett hästjobb i den här tråden.

Då satsar jag på detta men med 150 W istället för 90 W, om ingen hinner stoppa mig innan allt finns i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av parnyman:

Stort tack för synpunkterna nafs. Du gör ett hästjobb i den här tråden.

Då satsar jag på detta men med 150 W istället för 90 W, om ingen hinner stoppa mig innan allt finns i lager.

Vassego...

Har iofs inte sett några strömförbrukningstester på 65W varianterna av Trinity, alla har koncentrerat sik på de upplåsta 100W varianterna och till dessa vill man nog dessutom ha mer än 150W för att vara på säkra sidan. Om man inte undervoltar/underklockar då förstås...

Jag skulle nog köra på en A10 5800K istället för en 5700 och själv skött själva nedklockningen/undervoltningen för att hamna på på en optimal prestanda/effektförbukning, känns onödigt att betala lika mycket pengar för en propp som är sämre....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

ohh ok

Hittade två intressanta som verkar passa bra men bäst att fråga

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1390700
A4 (vet inte riktigt skillnaden mellan A4 och A6) tror den borde räcka om man jämför den jag har nu så bordet vara en STOR skillnad (tror jag???)

Jag har denna just nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968435

Som Moderkort tänkte jag denna

Vet inget om chipet för jag har aldrig hört talas om den (är heller inte så bra på hårdvaru saker)

Men dessa två borde väll gå bra eller?

Jämfört med E450 så är dessa ett stort steg i prestanda. Dessutom är en sådan setup billigare än E450...
Nackdelearna är förstås den aktiva kylningen och strömförbrukningen.

Fast för 100:- till får du ju en A6:a....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för ditt snabba svar.

Jo jag tänkte lite på A6 och priset är ju inte fy skam men undrade om jag behöver all den styrkan till min HTPC.
Den går bra nu med det E450 som jag har nu det är bara ibland den känns seg och är det en stor skillnad mellan
den och A4 så känns det ju endå ett bra pris.
Man har ju heller inte lust att betala saker i onödan om man aldrig kommer att utnyttja allt men man vill heller inte köpa något som gör det segt.

GPU kommer ju jobba mest med HD visningen men tycker du det är värt det så ska man så klart överväga att köpa A6.

som kylare har denna fått bra betyg 4.6 av 5
http://www.dustinhome.se/product/5010333878/arctic-cooling-fr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Tack för ditt snabba svar.

Jo jag tänkte lite på A6 och priset är ju inte fy skam men undrade om jag behöver all den styrkan till min HTPC.
Den går bra nu med det E450 som jag har nu det är bara ibland den känns seg och är det en stor skillnad mellan
den och A4 så känns det ju endå ett bra pris.
Man har ju heller inte lust att betala saker i onödan om man aldrig kommer att utnyttja allt men man vill heller inte köpa något som gör det segt.

GPU kommer ju jobba mest med HD visningen men tycker du det är värt det så ska man så klart överväga att köpa A6.

som kylare har denna fått bra betyg 4.6 av 5
http://www.dustinhome.se/product/5010333878/arctic-cooling-fr...

Jag överdimensionerar alltid - men det är så JAG är.

Rent krasst så har jag svårt att se att man kommer se någon skillnad mellan dessa modeller rent filmmässigt. Rent krasst borde ju de värre grafikkorten ge bättre förutsättningar för bra flyt bildmässigt - men då de vekaste är starka nog tror jag man inte ser skillnad i verkligheten. EMn det skulle vara intressant att få en jämförelse såsom HQV 2.0 Benchmarking vilket är det närmaste videokvalitetstest man kan komma....

Kör på A4:an du och lägg mellanskillnaden på en värre kylare - proppen kan du alltid uppgradera eller så kan du stoppa i ett separat grafikkort om du känner att du behöver mer kraft.

Jag har en Freezer 7 rev 1 i min stationära men skulle inte köpa en sådan igen, den kylar bra men låter för mycket. För pengarna är den helt ok och är helt klart bättre än originalkylaren.

Freezer 13 med sin större fläkt tror jag mer på om man vill ha Arctic.

Eller så provar du box-kylaren, vem vet den kanske duger....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack igen för det snabba svaret
Kanske satsar på A6 för "säkerhet skull"

Dock är det viktigt att kylfläkten inte låter högt eller inte ha någon alls.

Min förföra HTPC hade en AMD Athlon 64 LE-1640 och den körde jag med en Scythe Ninja Mini.
Jag skippade att köra med fläkten för jag upptäckte den kylde så bra endå med hjälp av chassi fläktarna.
Har den kvar dock tror jag inte jag har några fästen så jag tror inte den passar den nya socklen endå.
Fast sedan är man ju osäker att ha en stor tung kylfläns liggande vågrätt

Så märken bryr jag mig inte om, det viktigaste är priset och den är så tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Har iofs inte sett några strömförbrukningstester på 65W varianterna av Trinity, alla har koncentrerat sik på de upplåsta 100W varianterna och till dessa vill man nog dessutom ha mer än 150W för att vara på säkra sidan. Om man inte undervoltar/underklockar då förstås...

Tack igen för bra respons. Du har helt rätt i att det är bättre att satsa på 150W.

Skrivet av nafs:

Jag skulle nog köra på en A10 5800K istället för en 5700 och själv skött själva nedklockningen/undervoltningen för att hamna på på en optimal prestanda/effektförbukning, känns onödigt att betala lika mycket pengar för en propp som är sämre....

Jag har funderat på det. Egentligen får man väl alltid mer för pengarna om man (under-)överklockar och det blir ju ovanligt uppenbart när samma chip kan fås med eller utan begränsningar till samma pris. Å andra sidan är det en relativt liten skillnad i klockfrekvenser om man inte planerar att överklocka 5800k. Vill man tvärtom dra ner den närmare 5700 så känns det rätt omständligt för en amatör som jag själv. Tror därför det blir 5700, om den kommer i lager snart, men förstår att du hade valt annorlunda och att 5800k är en mer flexibel lösning för de som har kunskapen och intresset.

Dessutom hintar folk lite här och där om att 5700 skulle vara handplockade för lägre effekt och att 5800k har högre "läckage", vilket skulle vara lämpligt för överklockning men ge sämre prestanda/effekt-förhållande vid lägre effekt, men det är ingenting jag förstår mig på och kanske bara är grundlösa påhitt. Den enda recension jag hittat som testar båda A10-processorerna visar på små skillnader i prestanda och en märkbar skillnad i strömförbrukning (ca 10 W), men den ger inte intryck av att vara särskilt väl genomförd.
http://uk.hardware.info/reviews/3202/amd-a10-5800k--a8-5600k-...

Permalänk

Hur intressant a10-5700 är, vet man ju först man sett strömförbrukningen på den under last imo, jag väntar på tester först innan jag skulle bestämma mig.

Permalänk
Medlem

Angående strömförbrukningen på A10 5800K och undervoltning/överklockning så har Toms Hardware lekt lite...

En 10-20% bättre effektförbrukning bara genom att sänka volten, och då ändå ha samma prestanda är ju inte så tokigt!

Till en HTPC skulle man ju då kunna bara sänka klocken på CPU:n och behålla klocken på GPU:n och då få en snålare/svalare setup som är jäkligt grafikkompetent!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ett snabbkoll här med er innan jag beställer att det är bra grejer.

CPU kylaren
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Minne 4GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=688386

Moderkort

Processor
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1390702

Resten har jag redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Tänkte bara ett snabbkoll här med er innan jag beställer att det är bra grejer.

CPU kylaren
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Minne 4GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=688386

Moderkort

Processor
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1390702
Resten har jag redan

Ser inga problem med den setupen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag skriver från telefonen och kan därför bli lite mindre stiligt skrivet:)
Jag hittade den här på CDON igår: Omaura TT! Ett riktigt fräscht chassi och munnen dreglar:)
Dock kollar man Sweclockers test av chassit så blir man lite mer osäker på grund av värme.
Är lite nyfiken på vad ni skulle vilja sätta in i den datorn! Trinity skulle vara häftigt! Dock skulle det väl låta. Inte så mycket erfarenhet inom ljud från HTPC.
Tycker i alla fall att det är ett tips till folket här!:)
Kom ihåg att citera!

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag ska bygga min första HTPC och undrar lite över strömförbrukning och allmän oro
Detta hade jag tänkt köpa: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2386266/htpc

Räcker det med 90w för att driva detta? kanske kommer till en green disk vid senare tillfälle om så behövs.
Klarar den att spela upp 8GB bluray rippar och 720p serier?
Tänkte jag skulle kasta in Ubuntu och XBMC i den, eller är det bättre med Win7 och XBMC?

Tack på förhand // Markus

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke69:

Hejsan!

Jag ska bygga min första HTPC och undrar lite över strömförbrukning och allmän oro
Detta hade jag tänkt köpa: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2386266/htpc

Räcker det med 90w för att driva detta? kanske kommer till en green disk vid senare tillfälle om så behövs.
Klarar den att spela upp 8GB bluray rippar och 720p serier?
Tänkte jag skulle kasta in Ubuntu och XBMC i den, eller är det bättre med Win7 och XBMC?

Tack på förhand // Markus

Hej! Har föregångaren AMD350 och driver den med en 60w Pico Psu, 3 tillkopplade hårddiskar, en usb tvmottagare och det funkar utmärkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Hej! Har föregångaren AMD350 och driver den med en 60w Pico Psu, 3 tillkopplade hårddiskar, en usb tvmottagare och det funkar utmärkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Okey, ja då borde ju 90w räcka för detta paket.
Kör du XBMC? isåfall genom Ubuntu eller Win7 eller finns det något annat alternativ?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0