Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Ja, jättestor tur.
Tillbaks till i4 vs i5, det var väldans vilket agg det var här mot S3:an...

Inget agg mot S3:an, riktigt bra mobil! Däremot att säga saker som att iPhone 5 kommer vara förlegad gentemot andra konkurrenter om ett år, ja, det gäller för alla tillverkare. Så det är inget unikt för iPhone 5.

Sen vet jag inte riktigt om det är iPhone 4 du jämför med eller om det är iPhone 4S du pratar om eftersom du hela tiden bara skriver 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Ingen, tråden handlar om 4:an vs 5:an, vi såg alla hur det rensades igår när referenserna vidgades.
Starta en tråd med rubriken "i5 vs alla andra" så kommer en massa fakta att knäcka 5:ans hårdvara och speciellt framförhållningen i den, att den inte räcker till om säg ett år gentemot sina konkurenter pga av förlegad hårdvara.

Du säger följande:

Citat:

knappast en kamera som passar en s.k. premium-lur

Var av min fråga...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mahasj:

Inget agg mot S3:an, riktigt bra mobil! Däremot att säga saker som att iPhone 5 kommer vara förlegad gentemot andra konkurrenter om ett år, ja, det gäller för alla tillverkare. Så det är inget unikt för iPhone 5.

Sen vet jag inte riktigt om det är iPhone 4 du jämför med eller om det är iPhone 4S du pratar om eftersom du hela tiden bara skriver 4?

"i4" inkluderar bägge.
Vad jag menar i korta drag är att i4, i4S och i5 klarar samma uppgift, det är mellan uppgiften man får vänta lite längre, därav att i4 är det bästa alternativet då pris/prestanda alltid är det primära.
Hade 5:an NFC, 4G och allt annat som jag redan rabblat om så kunde jag första bytet "uppåt", nu finns det absolut ingen anledning.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Du jämför (hela tiden faktiskt) mot en lur som redan har 4-5 månader på marknaden vilket är en lång tid i denna värld... Tycker inte du ska blanda in andra pga att hela plattformen är olika, det är fortfarande i4 vs i5 som gäller. Vidare och som avslut i ämnet så kommer lagom till det nya året SGS4.
Samsung spottar ut lurar, köper man Samsung istället för apple så kan man byta tre lurar vart fjärde år istället för två som är brukligt med iphone.

Igen -och det vet du ju- eller så läser du inte mina inlägg, jag pratar i4:a begagnad och igen, prislapp på ca 2000-2500 :- på blocket...

CPU:n är kanon i 5:an och det har du nu nämnt några ggr det också för det är ju det enda du kan kontra med tydligen...vore det inte gott att du även kunde säga att kameran är av högsta klass, att luren har NFC som tydligen kvittar dig men inte oss alla andra, 4G som alla suktar efter osv, osv osv...

5:an är inget banbrytande och det är vi alla eniga om, hela världen tycker så, också genom recensioner osv.
Att byta från 4:an "uppåt" är bara slöseri, också detta har ju världens recensioner kommit fram till, inte jag som bestämt det. Sedan alla problem som uppdagats på så kort tid med hård/mjukvara gör ju att man blir mörkrädd.

i6:an kommer om nåt år och när den kommer så slår den till med dunder och brak, vänta och se.

Skrivet av raidarn:

Ingen, tråden handlar om 4:an vs 5:an, vi såg alla hur det rensades igår när referenserna vidgades.
Starta en tråd med rubriken "i5 vs alla andra" så kommer en massa fakta att knäcka 5:ans hårdvara och speciellt framförhållningen i den, att den inte räcker till om säg ett år gentemot sina konkurenter pga av förlegad hårdvara.

Skrivet av raidarn:

Ja, jättestor tur.
Tillbaks till i4 vs i5, det var väldans vilket agg det var här mot S3:an...

Enough said?
Du gämför ju själv med s3. Och säger emot dig själv.
Så........

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Enough said?
Du gämför ju själv med s3. Och säger emot dig själv.
Så........

Hehe, vad löjligt... Nämner det eftersom ni tagit upp det men kväver det också i samma tråd...

Var det allt du hade i 4:an vs 5:an?

Visa signatur

Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

"i4" inkluderar bägge.
Vad jag menar i korta drag är att i4, i4S och i5 klarar samma uppgift, det är mellan uppgiften man får vänta lite längre, därav att i4 är det bästa alternativet då pris/prestanda alltid är det primära.
Hade 5:an NFC, 4G och allt annat som jag redan rabblat om så kunde jag första bytet "uppåt", nu finns det absolut ingen anledning.

Pris/prestanda är subjektivt. Bara för att du tycker att det är det primära behöver inte andra tycka det.
Om det finns en anledning, eller inte en anledning, till att byta upp är upp till var och en och beroende på hur man använder mobilen. Dels får du bättre prestanda, mer minne, större (längre) skärm, annan design, lättare vikt m.m. Om man vill kunna utnyttja hela skärmen för filmtittande (det vill säga i 16:9 format) så är iPhone 4 och iPhone 4S inget alternativ eftersom du på de mobilerna kommer få svarta kanter, vilket du inte får med iPhone 5.

4G stödjer iPhone 5, dock inte i Sverige(?) i dagsläget vilket är tråkigt. Däremot så har Telia, Tele 2 och Telenor tilldelats av PTS band 1800 MHz vilket iPhone 5 stödjer. Enligt Telenor så kommer detta frekvensområde att användas till 4G. Om det innebär att iPhone 5 kommer att kunna utnyttja 1800 MHz-bandet den 1:e januari 2013 eller om det blir några månader därefter vet jag inte i nuläget, dock kommer det att ske förr eller senare.

NFC är i alla fall för mig rätt ointressant i dagsläget. Möjligt att det kommer vara en viktig samhällsfunktion längre fram, i nuläget är det dock inte.

Permalänk
Medlem

5an e inte värt pengarna!
inget "Nytt" förutom 4 skärm .. inge nfc,
Jag skulle nog satsat på nåt annat dagsläget som inte börjar med I

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

...

4G stödjer iPhone 5, dock inte i Sverige(?) i dagsläget vilket är tråkigt. Däremot så har Telia, Tele 2 och Telenor tilldelats av PTS band 1800 MHz vilket iPhone 5 stödjer. Enligt Telenor så kommer detta frekvensområde att användas till 4G. Om det innebär att iPhone 5 kommer att kunna utnyttja 1800 MHz-bandet den 1:e januari 2013 eller om det blir några månader därefter vet jag inte i nuläget, dock kommer det att ske förr eller senare.

Telia använder 2600MHz-bandet i städerna och 800MHz-bandet utanför städerna för 4G.
Tele2 och Telenor använder 2600MHz-bandet i städerna och 900MHz-bandet utanför städerna för 4G.
Telia har sagt att dom kommer börja bygga ut 4G på 1800MHz-bandet nästa år men Tele2 och Telenor har inte sagt nåt om det alls än.
Frågan är då vart kommer dom att börja bygga ut med 1800MHz-bandet nånstans och kommer dom ens att bygga ut med 1800MHz-bandet utanför städerna? Hur lång tid tar det innan det är hyffsad täckning på 1800MHz-bandet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunmoses:

Telia använder 2600MHz-bandet i städerna och 800MHz-bandet utanför städerna för 4G.
Tele2 och Telenor använder 2600MHz-bandet i städerna och 900MHz-bandet utanför städerna för 4G.
Telia har sagt att dom kommer börja bygga ut 4G på 1800MHz-bandet nästa år men Tele2 och Telenor har inte sagt nåt om det alls än.
Frågan är då vart kommer dom att börja bygga ut med 1800MHz-bandet nånstans och kommer dom ens att bygga ut med 1800MHz-bandet utanför städerna? Hur lång tid tar det innan det är hyffsad täckning på 1800MHz-bandet?

Dessa tre operatörer har ju gett så där 1.5 miljard tillsammans för rätten att använda denna frekvens så man tycker de borde sätta igång snarast. Kan inte se att de skiter i det men det beror väl på hur bra 5:an går i Sverige...
Nån som vet hur många sålda enheter apple har fram till nu och vad som förutspås till slutet av året?

Lite sorgligt att apple ser Europa som en liten marknad och inte lanserar en lur för just Europa men de har ju inte som vana att följa strömmen utan vill att man ska följa deras "grej"...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Dessa tre operatörer har ju gett så där 1.5 miljard tillsammans för rätten att använda denna frekvens så man tycker de borde sätta igång snarast. Kan inte se att de skiter i det men det beror väl på hur bra 5:an går i Sverige...
Nån som vet hur många sålda enheter apple har fram till nu och vad som förutspås till slutet av året?

Lite sorgligt att apple ser Europa som en liten marknad och inte lanserar en lur för just Europa men de har ju inte som vana att följa strömmen utan vill att man ska följa deras "grej"...

Fast när det gäller 1800bandet är det inte bara i5 det gäller.
Utan det verkar bli en standard mer eller mindre när det gäller telefoner. Så det är inte så att dom bygger ut 1800 bandet bara för i5 och framtida iPhones. Men det är självklart en av dom största anledningarna.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Fast när det gäller 1800bandet är det inte bara i5 det gäller.
Utan det verkar bli en standard mer eller mindre när det gäller telefoner. Så det är inte så att dom bygger ut 1800 bandet bara för i5 och framtida iPhones. Men det är självklart en av dom största anledningarna.

Tydligen så håller apple hårt i kopplet här med, man får inte veta vad som skeppas vart och hur mycket... ="http://www.omiphone.se/index.php/iphone/iphone-i-sverige/hu... Dessa löjliga restriktioner alltså!
Hsh, i5 verkar som sagts inte heller tagit Sverige med storm http://www.omiphone.se/index.php/iphone/iphone-i-sverige/700-iphone-5-rackte-for-dryga-130-koande och att kosta på 1800Mhz-bandet bara för det kommer inte att ske enligt mig "så fort som möjligt"...

Hoppas de inte nöjer sig med att ha strypt konkuransen genom att ha köpt rättigheterna och skiter i att använda det. Tänker på kartell här...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte 5an är värd pengarna, om jag vorre dig så skulle jag köpt 4s

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Hade femman i några dagar men sålde den idag. Tycker inte skillnaden mot 4S är tillräckligt stor men kommer man från en 4:a så är det annat mjöl i påsen.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

Hade femman i några dagar men sålde den idag. Tycker inte skillnaden mot 4S är tillräckligt stor men kommer man från en 4:a så är det annat mjöl i påsen.

Själv tycker jag inte att det är så jättestor skillnad på snabbheten mellan iphone 4 och 4s, men visst finns det några saker förbättrade, har själv iphone 4, valde 4an ist för 4s eftersom tyckte att 4s var så jävla dyr (köpte 4an när 4s var ganska så ny)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red110:

Själv tycker jag inte att det är så jättestor skillnad på snabbheten mellan iphone 4 och 4s, men visst finns det några saker förbättrade, har själv iphone 4, valde 4an ist för 4s eftersom tyckte att 4s var så jävla dyr (köpte 4an när 4s var ganska så ny)

Klokt beslut enligt mig, ännu klokare att vänta på i6 som kommer inom ett år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Klokt beslut enligt mig, ännu klokare att vänta på i6 som kommer inom ett år.

nej

5S kommer om ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

jag kom från en 3GS haha

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur extremt repkänslig 5'an är så skulle jag välja bort den för en gammal 3310. Är man sen inte känslig för att telefonen ser ut som ett asfaltsoffer så kan man ju såklart köpa "det senaste".

Permalänk
Medlem

allvarligt börjar det bli tröttsamt när folk konstant skämmer ut sig här på forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Med tanke på hur extremt repkänslig 5'an är så skulle jag välja bort den för en gammal 3310. Är man sen inte känslig för att telefonen ser ut som ett asfaltsoffer så kan man ju såklart köpa "det senaste".

Suck...läs mitt första inlägg i följande tråd och kolla på klippen:
http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1150658-ip...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

nej

5S kommer om ett år

Oklart.
3G hette 3G pga att den fick 3G
3GS står för speed
4 var ju nästa nummer
4S, S står för Siri, inte speed
5
???

Läste det på någon nyhetssida för länge sen, men det är möjligt att det stämmer.
Persoligen tycker jag det är dags för dem att göra som med resten av produkterna, skippa numret.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S_Z:

Suck...läs mitt första inlägg i följande tråd och kolla på klippen:
http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1150658-ip...

Jag skrev inte mitt inlägg på det allvarligaste, men det begrep du kanske inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Jag skrev inte mitt inlägg på det allvarligaste, men det begrep du kanske inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att tolka det på något annat sätt än ännu ett osakligt inlägg från personer som inte har något bättre för sig än att kritisera allt som har ett äpple på sig, för sakens egen skull.

Du får nog finslipa ditt sinne för humor, ironi och sarkasm.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Om du kan få mecenat rabatten tycker jag du ska kolla på den!

Tele2 Kompis Student
- 0 kr/min inom Tele2 & Comviq
- 3 000 fria SMS till alla nät
- 1 GB fri surf ingår
- 0 kr i inträdesavgift
Studentpris: 284 kr/mån

Tele2 Volym Student
- 0 kr/min till alla nät
- Fria SMS & MMS till alla nät
- Upp till 10 GB surf
- Spara 100 kr/mån
Studentpris: 289 kr/mån

Halebop Rubbet Student
- 4 000 sms/mms
- 200 samtal
- 4 GB surf
- Surf upp till 40Mbit/s
Studentpris: 399 kr/mån

och om du väntar någon månad så kanske det kan komma ytterligare rabatter! köpte min 4s någon vecka innan jul förra året via mecenat, betalar 259kr/mån men de gav mig också gratis abbonnemang fram tills midsommar, så det kanske kommer något liknande till 5an framåt julen!

Har beställt en iPhone 5 16gb med Tele2 Volym Mellan Student, dock hittar jag inte hur stor inkomst man måste ha per månad eller år för att ta detta. Är det något du, eller någon annan, vet?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

5an är den bästa telefon jag haft iaf. Ska skaffa Lumia 920 genom jobbet sen när den släpps. Återstår att se om windows phone 8 kan rå på IOS