Teliaanställda, se hit!
Hej alla SweClockare!
Allmänt - Kan börja med att säga att den här tråden främst är riktade mot medlemmar som arbetar på, eller känner någon som arbetar på Telia... Om du, eller någon du känner arbetar på Telia (helst med något högre post än support, eftersom de tydligen inte får göra särskilt drastiska saker), får ni mer än gärna PMa mig så att vi kan börja ta tag i det här. Jag har testat alla möjliga metoder för att få tag i någon som tar mig på allvar, har nu slut på idéer, därför jag postar här, även om det kanske inte leder någon vart heller...
Problemet - Vi har i över 10års tid haft problem med vår internetanslutning och vi har under alla dessa år verkligen försökt att resonera med Telia om hur vi skall lösa detta... Problemet är att internetet lägger ner 1-10 gånger i timman ca.30 sekunder. Detta gör att onlinespelande, samt all typ av streamning av film, musik osv blir extremt frustrerande! Telia sa i ca. 8 års tid att felet ligger i ledningarna i vårat då nybyggda hus och det därför inte är upp till dom att laga det. Men nu har ett antal tekniker på senare tid (dom som faktiskt kommit hit, händer typ 5/10gånger att ingen ens kommer...) kunnat konstatera att felet GARANTERAT inte ligger i huset utan i ledningen mellan stationen och vårat hus, samt alla telekopplingar på vägen hit, vilket är 1.8km har jag för mig. Olika tekniker som har kommit hit som jag har pratat med har sagt att Skanova (dom som äger nätet) endast byter ut 100meter kabel i taget, vilket även dessa tekniker erkänner är väldigt dumt med tanke på den långa sträckan som kablen är dålig på. Alltså, teknikerna som har varit här och kollat på ledningen säger klart och tydligt att om man skall byta 100 meter på gång i 1.8km kommer inte lösa några problem eftersom det blir så extremt många skarvar på ledningen (det är just skarvarna som ställer till det när det blåser osv). Måste förövrigt tillägga att folk på Telias support har LOVAT oss ersättning för alla dessa år med strulande internet, samtidigt som vi helt utan krångel har betalat varenda faktura! Men vad skall vi med ersättning till om internetet ändå inte fungerar? Därför begär vi nu att ni MÅSTE ta vårt ärende på mycket stort allvar och lösa det en gång för alla innan vi måste ta i med "alternativa metoder" för att få bukt med problemet...
Lösning 1 - Efter att ha pratat om alternativa lösningar med x antal tekniker under 2 års tid har vi kommit fram till att de enda två lösningarna är att antingen byta hela köret från stationen till vårat hus (vi bor längst bort på kabeln och det är måååånga som klagar "påvägen hit"), vilket är hela kablelsträckan, samt båda (tror att det är två, kan dock ha fel) telekopplingarna.
Lösning 2 - Som en annan alternativ lösning på det hela är att man drar en ny kabel från vårt hus till nätet "ute vid vägen", vilket är ca. 2-300 meter kabel, istället för nästan 2km. Då kan man tydligen hänga upp teleledningen i elnätets stolpar, om Telia kommer överens med elbolagen om detta. Den lösningen blir antagligen mycket billigare för Telia, samt att vi tycker att detta även vore bäst, för då kommer vi närmre telestationen, vilket ger oss möjlighet att få nyttja nya vdsl tekniken. Då blir det alltså endast vårt hus som blir åtgärdat, men eftersom vi även är huset längst bort på ledningen så är det självklart vi som är värst drabbade, samt de enda som betalar för det snabbaste internetet varje månad, i 10 år!
Slutsats - Vi begär att ni följer lösning 1 eller 2, helst lösning 2 ur vår synvinkel... Vi tycker det är helt extremt dåligt av er att i stort sätt ignorera en kund som har betalt för telefoni samt ert dyraste bredband i över 10års tid! Därför måste ni nu ta tag i vårt ärende på fullaste allvar innan vi har fått nog, och det är väldigt snart. Hur blir det, lösning 1 eller 2? När börjar arbetet?