Permalänk
Medlem

Teliaanställda, se hit!

Hej alla SweClockare!

Allmänt - Kan börja med att säga att den här tråden främst är riktade mot medlemmar som arbetar på, eller känner någon som arbetar på Telia... Om du, eller någon du känner arbetar på Telia (helst med något högre post än support, eftersom de tydligen inte får göra särskilt drastiska saker), får ni mer än gärna PMa mig så att vi kan börja ta tag i det här. Jag har testat alla möjliga metoder för att få tag i någon som tar mig på allvar, har nu slut på idéer, därför jag postar här, även om det kanske inte leder någon vart heller...

Problemet - Vi har i över 10års tid haft problem med vår internetanslutning och vi har under alla dessa år verkligen försökt att resonera med Telia om hur vi skall lösa detta... Problemet är att internetet lägger ner 1-10 gånger i timman ca.30 sekunder. Detta gör att onlinespelande, samt all typ av streamning av film, musik osv blir extremt frustrerande! Telia sa i ca. 8 års tid att felet ligger i ledningarna i vårat då nybyggda hus och det därför inte är upp till dom att laga det. Men nu har ett antal tekniker på senare tid (dom som faktiskt kommit hit, händer typ 5/10gånger att ingen ens kommer...) kunnat konstatera att felet GARANTERAT inte ligger i huset utan i ledningen mellan stationen och vårat hus, samt alla telekopplingar på vägen hit, vilket är 1.8km har jag för mig. Olika tekniker som har kommit hit som jag har pratat med har sagt att Skanova (dom som äger nätet) endast byter ut 100meter kabel i taget, vilket även dessa tekniker erkänner är väldigt dumt med tanke på den långa sträckan som kablen är dålig på. Alltså, teknikerna som har varit här och kollat på ledningen säger klart och tydligt att om man skall byta 100 meter på gång i 1.8km kommer inte lösa några problem eftersom det blir så extremt många skarvar på ledningen (det är just skarvarna som ställer till det när det blåser osv). Måste förövrigt tillägga att folk på Telias support har LOVAT oss ersättning för alla dessa år med strulande internet, samtidigt som vi helt utan krångel har betalat varenda faktura! Men vad skall vi med ersättning till om internetet ändå inte fungerar? Därför begär vi nu att ni MÅSTE ta vårt ärende på mycket stort allvar och lösa det en gång för alla innan vi måste ta i med "alternativa metoder" för att få bukt med problemet...

Lösning 1 - Efter att ha pratat om alternativa lösningar med x antal tekniker under 2 års tid har vi kommit fram till att de enda två lösningarna är att antingen byta hela köret från stationen till vårat hus (vi bor längst bort på kabeln och det är måååånga som klagar "påvägen hit"), vilket är hela kablelsträckan, samt båda (tror att det är två, kan dock ha fel) telekopplingarna.

Lösning 2 - Som en annan alternativ lösning på det hela är att man drar en ny kabel från vårt hus till nätet "ute vid vägen", vilket är ca. 2-300 meter kabel, istället för nästan 2km. Då kan man tydligen hänga upp teleledningen i elnätets stolpar, om Telia kommer överens med elbolagen om detta. Den lösningen blir antagligen mycket billigare för Telia, samt att vi tycker att detta även vore bäst, för då kommer vi närmre telestationen, vilket ger oss möjlighet att få nyttja nya vdsl tekniken. Då blir det alltså endast vårt hus som blir åtgärdat, men eftersom vi även är huset längst bort på ledningen så är det självklart vi som är värst drabbade, samt de enda som betalar för det snabbaste internetet varje månad, i 10 år!

Slutsats - Vi begär att ni följer lösning 1 eller 2, helst lösning 2 ur vår synvinkel... Vi tycker det är helt extremt dåligt av er att i stort sätt ignorera en kund som har betalt för telefoni samt ert dyraste bredband i över 10års tid! Därför måste ni nu ta tag i vårt ärende på fullaste allvar innan vi har fått nog, och det är väldigt snart. Hur blir det, lösning 1 eller 2? När börjar arbetet?

Permalänk
Medlem

Med full respekt för ert problem och med ett stort medlidande vill jag bara beklaga...

Men, jag tror inte att någon ansvarig på Telia läser denna tråden. Skulle någon på Telia läsa detta så är det troligen inte någon med ansvaret att ta tag i detta och då skiter dom nog i det också. Så ditt desperata rop på hjälp kommer nog inte att hörsammas. Tyvärr!

Men man kan inte anklaga er att ni inte försökte...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Ett annat alternativ är ju att ni som så många andra bildar en fiberförening tillsammans med andra som bor i området och drar in optofiber, jag har i helgen hållit på med min installation så nu ligger min slang framdragen till husväggen och jag väntar på nästa steg av intstallationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett "öppet brev" till Telia har nog större chans till respons i Telias eget forum: https://forum.tewss.telia.se/

Permalänk
Medlem

Gör ett inlägg på www.fairshopping.se där kommer du att få svar och kontakt (du blir uppringd) med personer på telia som har befogenhet att göra nåt (vilket kundtjänst inte har).
Glöm inte att ange något namn,telenr,,mobilnr,kundnr,etc så att telia kan se vilket abonemnemang ni har och så att dom kan kontakta dig under "meddelande till företaget" (det är inget som syns på fairshopping).

Du kommer troligen att få svar mycket fortare på fairshopping än vad du kommer få här (om du ens får ett svar här alls).
Och telias egna forum kan fungera det med men tror att det går fortare och bättre genom fairshopping.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Med full respekt för ert problem och med ett stort medlidande vill jag bara beklaga...

Men, jag tror inte att någon ansvarig på Telia läser denna tråden. Skulle någon på Telia läsa detta så är det troligen inte någon med ansvaret att ta tag i detta och då skiter dom nog i det också. Så ditt desperata rop på hjälp kommer nog inte att hörsammas. Tyvärr!

Men man kan inte anklaga er att ni inte försökte...

Skrivet av mrqaffe:

Ett annat alternativ är ju att ni som så många andra bildar en fiberförening tillsammans med andra som bor i området och drar in optofiber, jag har i helgen hållit på med min installation så nu ligger min slang framdragen till husväggen och jag väntar på nästa steg av intstallationen.

Vi jobbar faktiskt på detta, men det går otroooooligt trögt eftersom de flesta i området är äldre människor, samt därför inte bryr sig ett skvatt om detta, väldigt tråkigt.

Skrivet av Tanis:

Ett "öppet brev" till Telia har nog större chans till respons i Telias eget forum: https://forum.tewss.telia.se/

Mycket smart, detta har jag inte tänkt på, skall göra detta med en gång!

Tackar för era svar, jag skrev detta mest för att Telia skall få upp ögonen för att jag faktiskt existerar och att de kommer förlora en skara kunder om de inte hörsammar samt löser problemet, jag länkade nämligen till tråden i ett mail till Telia.

Permalänk

Lösning 3
Skaffa mobilt bredband.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Lösning 3
Skaffa mobilt bredband.

Funkar tyvärr EXTREMT dåligt här ute så det är inget alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Gör ett inlägg på www.fairshopping.se där kommer du att få svar och kontakt (du blir uppringd) med personer på telia som har befogenhet att göra nåt (vilket kundtjänst inte har).
Glöm inte att ange något namn,telenr,,mobilnr,kundnr,etc så att telia kan se vilket abonemnemang ni har och så att dom kan kontakta dig under "meddelande till företaget" (det är inget som syns på fairshopping).

Du kommer troligen att få svar mycket fortare på fairshopping än vad du kommer få här (om du ens får ett svar här alls).
Och telias egna forum kan fungera det med men tror att det går fortare och bättre genom fairshopping.

Skall testa detta också, tack för den matnyttiga infon!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gunvald Larsson:

Lösning 3
Skaffa mobilt bredband.

Some options are never ment to be used.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Jag lider med dig.
Vi har alltid kört med Telia här hemma och när vi byte upp oss från 8mbit till 12-24mbit så fick vi helt plötsligt sämre hastighet än vad vi hade innan.
Telia vägrade inse detta och kallade mig okunnig och sa att vi var tvungna att betala för en tekniker som skulle komma och kolla på det samt fixa det.
Efter 6 månader fick jag nog och ringde Telia och som tur var svarade en tjej som verkade vara rätt ny där. Jag förklarade problemet och hon kollade med dom i "server rummet" (eller vad det kallas där alla anslutningar går till) och det visade sig att dom hade glömt göra en inställning så att vi skulle få rätt hastighet
Inte konstigt att dom kallas Felia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Some options are never ment to be used.

Extremt sant! Speciellt med tanke på dålig täckning, men också med tanke på att jag antagligen hade maxat datamängden på bara några dar xD

Skrivet av Morpiha:

Jag lider med dig.
Vi har alltid kört med Telia här hemma och när vi byte upp oss från 8mbit till 12-24mbit så fick vi helt plötsligt sämre hastighet än vad vi hade innan.
Telia vägrade inse detta och kallade mig okunnig och sa att vi var tvungna att betala för en tekniker som skulle komma och kolla på det samt fixa det.
Efter 6 månader fick jag nog och ringde Telia och som tur var svarade en tjej som verkade vara rätt ny där. Jag förklarade problemet och hon kollade med dom i "server rummet" (eller vad det kallas där alla anslutningar går till) och det visade sig att dom hade glömt göra en inställning så att vi skulle få rätt hastighet
Inte konstigt att dom kallas Felia.

Precis, deras kundtjänst är bedrövlig! Vi hade ett liknande problem, eller aah det e relaterat till hastigheten iaf... Vi hade bredband 24 förut, sen helt plötsligt tog dom bort den tjänsten så vi nedgraderades automatiskt till 8mbit eftersom vi tydligen bor för långt bort för att få 30. Jag ringer till telia varje dag i typ 2-3 veckor innan någon lyckas aktivera 24 mbit igen efter 2h i telefon (bara den gången). Och nu, 3 månader senare, har dom nedgraderat oss igen! Man blir ju så sjukt trött på dom asså...............

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av G4ban:

Extremt sant! Speciellt med tanke på dålig täckning, men också med tanke på att jag antagligen hade maxat datamängden på bara några dar xD

Precis, deras kundtjänst är bedrövlig! Vi hade ett liknande problem, eller aah det e relaterat till hastigheten iaf... Vi hade bredband 24 förut, sen helt plötsligt tog dom bort den tjänsten så vi nedgraderades automatiskt till 8mbit eftersom vi tydligen bor för långt bort för att få 30. Jag ringer till telia varje dag i typ 2-3 veckor innan någon lyckas aktivera 24 mbit igen efter 2h i telefon (bara den gången). Och nu, 3 månader senare, har dom nedgraderat oss igen! Man blir ju så sjukt trött på dom asså...............

Känns som dom borde ta det lite mer seriöst. Vi förlorade också anslutning varje timme men det var p.g.a routern i deras mening.
Synd bara att Telia är dom enda som erbjuder hyfsad anslutning till oss. Annars hade jag byt direkt.

Permalänk
Medlem

som gammal Telecom Tekniker (inte från Telia) har jag en fråga har Telia någonsin Synkat er linje mellan hus och telestation?

för om man synkar tex 4mbps så är det var telekabel klarar av och då MÅSTE man sätta hastigheten på uppkopplingen till 4mbps för att det skall bli stabilt utan tappade paket. spelar ingen roll att stationen kan leverera 8mbps, klarar linjen inte av 8mbps skall uppkopplingen inte vara inställd på det.

jag synkade min fars uppkoppling till 6.5mbps och satt då hans uppkoppling på 6mbps och vipps så fick han stabil uppkoppling ute i skogen då han längre inte försöker skicka data snabbare än vad telelinjen klarar av.

om jag vore dig skulle jag be dem synka och det kan dem göra när du sitter i telefon med dem.

sen om du tycker det är skit att du inte får ut så mycket så kommer det iaf bli stabilt efter att man har satt profilen i DSLAM till samma hastighet som man får ut vid en synkning mellan Modem och telestation.

OBS det är inte en synkning ut mot internet. bara mellan modem och stationen för att se vad just er telelinje pallar med.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Känns som dom borde ta det lite mer seriöst. Vi förlorade också anslutning varje timme men det var p.g.a routern i deras mening.
Synd bara att Telia är dom enda som erbjuder hyfsad anslutning till oss. Annars hade jag byt direkt.

Hoppas att dom gör det i alla fall Känns faktiskt som dom kommer göra någonting den här gången, hoppas det i alla fall

mmhhmm vårat fel beror inte på det, vi har testat 08942376590+23854+n olika routrar, modem, slittrar osv..... Väldigt surt att det skall behöva bli såhär utdraget! :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

som gammal Telecom Tekniker (inte från Telia) har jag en fråga har Telia någonsin Synkat er linje mellan hus och telestation?

för om man synkar tex 4mbps så är det var telekabel klarar av och då MÅSTE man sätta hastigheten på uppkopplingen till 4mbps för att det skall bli stabilt utan tappade paket. spelar ingen roll att stationen kan leverera 8mbps, klarar linjen inte av 8mbps skall uppkopplingen inte vara inställd på det.

jag synkade min fars uppkoppling till 6.5mbps och satt då hans uppkoppling på 6mbps och vipps så fick han stabil uppkoppling ute i skogen då han längre inte försöker skicka data snabbare än vad telelinjen klarar av.

om jag vore dig skulle jag be dem synka och det kan dem göra när du sitter i telefon med dem.

sen om du tycker det är skit att du inte får ut så mycket så kommer det iaf bli stabilt efter att man har satt profilen i DSLAM till samma hastighet som man får ut vid en synkning mellan Modem och telestation.

OBS det är inte en synkning ut mot internet. bara mellan modem och stationen för att se vad just er telelinje pallar med.

Ja dom skall tydligen ha gjort detta, det är även därför som dom har sänkt våran hastighet från 24mbit till 8mbit. Blev dock inte ett dugg bättre efter det. Felet beror på väder och vind som sliter runt med telekabeln i skogen... Man märker det extremt tydligt, "ooh noes det börjar regna, nu kommer internet dö" eller "oooh noooooooes det börjar blåsa, då blir det inget internet ikv.........."

Om det e så bordet väl inte ha med det du beskriver att göra eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Om ni köper en 3g repeater och ett 3g modem så tror jag problemet är löst.
Tror inte telia kommer återgärda något.
Fungerar hos min far som bor ute på landet. Visserligen så ger bara 3g repeatern fulll mottagning i huset - Men ping på runt 50ms och man tankar lätt 1.5MB/s. Har aldrig haft problem att det varit ostabilt eller så

Där jag bodde tidigare hade vi problem med gamla kopparkablar. telia ville inte göra något och påstod att om det fungerar att surfa på hemsidor så behövs inga återgärder. Yotubue filmer var det aldrig tal om och större bilder laddades super segt. Många hemsidor gav också timed out.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Ja dom skall tydligen ha gjort detta, det är även därför som dom har sänkt våran hastighet från 24mbit till 8mbit. Blev dock inte ett dugg bättre efter det. Felet beror på väder och vind som sliter runt med telekabeln i skogen... Man märker det extremt tydligt, "ooh noes det börjar regna, nu kommer internet dö" eller "oooh noooooooes det börjar blåsa, då blir det inget internet ikv.........."

Om det e så bordet väl inte ha med det du beskriver att göra eller?

om det är märkbart på väder och vind så är det som du säger att det sliter å slänger och drar i kabeln som gör att det bokstavligen är glappkontakt.
man kan få lite stabilare med lite tur om du sänker ännu mer, så prova det.

om det inte hjälper så finns det bara en lösning kvar och det är att byta ut telekabeln som hänger i luften, eller byta ut och gräva ner den så den nya inte blir påverkad. dock tivilar jag starkt på att Telia kommer göra en sådan sak då det kan vara snudd på 1.8km kabel de behöver byta ut och gräva ner. och då kan man lika gärna lägga fiber från stationen till huset när man ändå gräver.

fråga skall ni defenetivft göra, men svaret är nog stort fett nej och då är det bara 3g kvar. men då bör ni ha en rejäl jävla mast på tomten för att få bra mottagning om ni bor i skogen. för 3g täckningen är bara tät runt lite större städer. jag bor i Norrtälje 7mil norr om Sthlm och här suger 3G nätet, inte så långt bort från stan om man säger så.

Utomhus antenn för 3G router på en mast på huset/tomten (typ som stoplen för TV antenn på huset) är nog det mest troliga lösningen för er i slutändan är min gissning.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Fungerar hos min far som bor ute på landet. Visserligen så ger bara 3g repeatern fulll mottagning i huset - Men ping på runt 50ms och man tankar lätt 1.5MB/s. Har aldrig haft problem att det varit ostabilt eller så

Där jag bodde tidigare hade vi problem med gamla kopparkablar. telia ville inte göra något och påstod att om det fungerar att surfa på hemsidor så behövs inga återgärder. Yotubue filmer var det aldrig tal om och större bilder laddades super segt. Många hemsidor gav också timed out.

Problemet med det är ju att OM det fungerar bra så kan dom ju inte använda skiten efter ett par dagar då dom laddat ner,upp för mycket pga strypt hastighet.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Inte för att verka som ett svin, men vi kan inte ha 3g här ute, punkt slut.

Min kusin tog hit sin 3g utrustning för en tid sedan och det funkade väl, men pingen var hög, typ 200+ samt att det var extremt mycket packetloss.

Även om vi lyckas få till ping pch packetloss så kommer jag ändå maxa bandbrädden per månad på bara några dar, så det är inget alternativ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av G4ban:

Vi jobbar faktiskt på detta, men det går otroooooligt trögt eftersom de flesta i området är äldre människor, samt därför inte bryr sig ett skvatt om detta, väldigt tråkigt.

Här drivs det snarast på hårdast av de äldre, det är generellt de kring 50-65 som inte var intresserade här, de ännu äldre ser det som mycket viktigt med fiber kanske främst för att de förbereder att sälja husen eller tänker bo kvar resten av livet och då vill kunna utnyttja telemedicin och använda videotelefoni, så de är faktiskt väldig "på" (och de kanske även vill ha tvmöjligheten ?)
Sedan så är det vi yngre varav många har barn och dessutom ofta är storkonsumenter av tv/media och en del spelande som ser fiber som ett billigare alternativ än div satelittv versioner och xdsl, det kan säkert skilja lite lokalt, men här är det faktiskt "65 år och äldre" som skött om det mesta praktiska med hela installationen, en av dem driver även en entreprenadfirma och jobbar just med att gräva fiber, han har dock inte grävt häromkring eftersom han har fel maskinpark för våra förhållanden.
Vi har några motorintresserade yngre personer också som inte hoppar på fibern direkt, men hursomhelst så går det att ansluta efteråt mot självkostnadspris för de som vill det, det kanske blir 5-6000kr dyrare än om man hoppat på direkt om man räknar på efteranslutningskostnaden idag, nätet är i grunden dimensionerat så det kommer att klara av det utan allt för mycket ombyggnader och efteranslutningar sänker kostnaden per hushåll och vi som är med från början får då tillbaka pengar om vi inte använder dem till nån typ av reparationsfond.
De första ideerna om att bilda en förening kom för ca 1 år sedan och nu är det strax klart, däremot så har även en by till anmält intresse att koppla in sig med oss så det tillkommer 7 hushåll nästa år och sedan är det stopp pga rent rent geografiska skäl för oss, men en annan närliggande by har bildat en egen förening och kommer troligtvis att ansluta sig till vårt fiberstamnät inom 1-2 år

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Har dom börja läse det forumet? Det är bara ett år sedan och den gång va det mycket sellan eller aldrig? att någon från Telia läste vad man skrev där.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

...sa att vi var tvungna att betala för en tekniker som skulle komma och kolla på det...

Just det "hotar" de med varje gång jag har strul på min lina. Samma fel varje gång, varje gång kommer jag att bli tvungen att betala för teknikern om han inte hittar ett fel, något som enligt uppgift kan kosta "tusentals" kronor. Första gången detta inträffade lade jag ned ansenlig summa pengar och en hel del tid på att byta ut varje relevant del i mitt hemma nätverk, inklusive NICs, kablar, router, switch etc, testade med lånad laptop etc innan jag vågade sätta ner foten och säga åt felia att få tummen ur och fixa skiten. Tekniker skickades ut, problemet avhjälpt ett par timmar senare.

Problemet är bara att allt börjar om från början inom en månad eller så. I synnerhet verkar hösten och våren med kraftiga vindar och nederbörd särskilt bekymmersam period då det ofta är strul under den perioden.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Min kusin tog hit sin 3g utrustning för en tid sedan och det funkade väl, men pingen var hög, typ 200+ samt att det var extremt mycket packetloss.

Även om vi lyckas få till ping pch packetloss så kommer jag ändå maxa bandbrädden per månad på bara några dar, så det är inget alternativ

Är inte runt 200ms en väldigt bra ping för att vara 3g? har löst många som har betydligt mer än det och telia,tele2,3,etc tycker det är normalt och samma sak med packetloss det är ju standard att förlora minst hälften typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

De finns 3g repeaters, en antenn man sätter på hustaket som har bra mkt bättre mottagning än vad inbyggda antenner i telefoner har!
Det är en snabbt och enkel lösning. Ville bara tipsa! Man sätter upp dem där man har lång och dålig 3G mottagning för att just få top mottagning och signalkvalité!

Skrivet av grizzly666:

Är inte runt 200ms en väldigt bra ping för att vara 3g? har löst många som har betydligt mer än det och telia,tele2,3,etc tycker det är normalt och samma sak med packetloss det är ju standard att förlora minst hälften typ.

Har spelat på ett tre 3g modem utanför en liten skit ort som heter Upplands-bro, har aldrig haft problem med dålig ping (50-80 ping i LoL) det ända man kunde märka var att när det var många som hade som surfade på sin egna 3g modem eller telefoner så kunde det bli segare att ladda ner.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

DSL fungerar på det viset att du måste välja mellan stabilitet och hastighet.
Det är ytterst sällsynt att du kan få både och.
Jag tror att du måste göra ett val om du vill mycket bandbredd eller en stabilare uppkoppling.
Kan det inte vara så att Telia har sänkt din hastighet (höjt SNR) för att du ska få en stabilare uppkoppling?

Sedan är det nog tyvärr så att Telia inte har någon större lust att lägga ut pengar på att fixa din kopparledning.
Om de lägger ut en massa pengar på att fixa till den så är du helt enkelt inte en lönsam kund.
De kan tänka sig att behålla dig som kund så länge du är lönsam. En kund man förlorar pengar på vill ingen ha.

Det är tufft att bo utanför tätort och vara ansluten med långa luftledningar. Det är dyrt och krångligt för operatörerna.
Man kan ju ta sig en funderare varför det inte finns fler operatörer som du kan välja på? Kan det vara så att kalkylen helt enkelt inte bär sig för tex Tele2 eller BBB?

Permalänk
Skrivet av G4ban:

Även med en Sånhär?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Här får du som sagt troligtvis ingen vidare hjälp. Jag såg att du har skrivit på fairshopping samt fått svar där.

Det som stör mig lite är att du redan har fått svar på varför det inte fungerar, och har förmodligen vetat om det ett bra tag, nämligen att telekabeln helt enkelt är för dålig.
Tror man att operatören mer än gärna väljer att betala för ett byte av en ca 2km kopparkabel i dagens läge för några kunder som betalar några hundralappar i månaden känns väldigt främmande för mig.

Det är väl ingen hemlighet att det är vinstdrivande företag vi talar om?

Sen är jag bara allmänt emot att den som för mest oväsen på så många forum som möjlig ska få särbehandling i ärenden. Alla ska ha samma förutsättningar för att få något löst, och jag tycker att företagen köper sig loss väldigt billigt genom att dra det vanliga: "det ska naturligtvis inte gå till såhär. Här får du en räkmacka"

Min gissning på lösningar är:
1. Telia sänker hastigheten till den nivån att det förhoppningsvis blir stabilt.
2. En extrem goodwill där telekabeln faktiskt byts.
3. Mobilt bredband blir ersättning. Det finns riktantenner som tidigare personer har postat som ger en ordentlig boost.

Med det sagt önskar jag dig hur som lycka till, och det skulle nog vara intressant för fler här vad den slutgiltiga lösningen blev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Tjena, är lite nyfiken på hur det har gått för dig. Har du haft någon mer kontakt med Telia?

Som tidigare anställd på Telia (+ nätverksintresse), är jag rätt intresserad av ditt ärende. Vet själv att det kan hända grejer, om man har lite tur typ...

Har det inte hjälpt med lägre hastighet, borde Telia åtgärda problemet på annat sätt - om det är ekonomiskt rimligt. (Visst kan man tycka att OPs är snåla, men vet att Telia ibland kan punga ut hyfsat mycket pengar för att fixa problem, trots allt).

Enligt mina erfarenheter inom kundtjänsten brukar det gå rätt långt innan Telia avbryter en befintlig uppkoppling och säger att de inte kan leverera bredband där. Om det inte är ett enkelt åtgärdat problem, och det funkar med mer begränsade tjänster (typ 2mbit/s ADSL, ej TV, ej VOIP) brukar detta erbjudas istället. Så ifall du vill ha hög hastighet, kan det vara till din fördel att det inte funkar med lägre hastighet. Förutsatt att Telia vill åtgärda problemet. Som sagt, mina erfarenheter säger att det är ytterst sällan Telia säger till en befintlig kund (framförallt om du varit kund i 10 år på samma adress) att det inte går att leverera. Kan höra med en polare på supporten och se vad han säger om ditt problem.

Har haft hand om liknande ärenden, kund lovad vissa tjänster som ej fungerar pga. dålig ledning, och det brukar lösa sig. Oftast med lägre hastighet än först utlovad dock.

Vet att man ibland kan koppla om på befintliga ledningar - så att ni får en annan väg till stationen (vilket ju kan vara en billig, enkel lösning). Men om du redan pratat med tekniker om möjliga lösningar borde ju det redan tagits i åtanke. Hade en kund som efter ett husköp blivit omkopplad så hen fick ca 8km ledningslängd till station - tidigare husägare hade ~2km om jag inte minns fel. Detta var för att ledningen var inaktiv vid tillfället och en annan abonnent behövde ledningen. Om jag förstod teknikern rätt...

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Skanova garanterar Teefoni och analogt modem upp till 20Kbit.
Kan man itne få ut det så kan man kräva att de fixar det hela och de kommer då också att fixa det.

Adsl är en "best-effort" tjänst. Dvs den funkar så bra den funkar och där ska en åtgärd vara lönsam för Telia/scanova för att de ska utföra den.

Vill du ha 100% uptime och garanti på det så är det som så att du får köpa ett företagsabbonemang. De kostar dock ca 10 gånger mer men det är just pga att man å får garantier och åtgärdstider med i paketet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415