Problem med MSI Ti4200 128 Mb

Permalänk
Medlem

Problem med MSI Ti4200 128 Mb

Har precis fått hem ett nytt MSI Geforce4 Ti4200 128 Mb grafikkort. Funkade perfekt att installera och jag testade det och körde lite spel på den och även det funkade klockrent. Sedan stack jag iväg några timmar (datorn idle:ade under tiden). När jag sedan kom hem hade jag börjat få lite grafikfel på skärmen. De ytor som var vita hade börjat få små grön/blå fläckar. Testade att byta upplösning men då ballade det ur helt och hållet och fel färger visades och det var stora streck tvärs över skärmen.

Har nu testat kortet i en annan dator och samma fel uppstår även där. Så jag antar att kortet är trasigt och har nu reklamerat det.

Min fråga är om vad som kan ha orsakat felet. Finns det någon inställning i BIOS som man ska akta sig för. Det moderkort jag har är ett ASUS A7N8X och har därmed stöd även för AGP 8x. Så min tanke var att moderkortet skickat fel spänning till kortet (om det nu är så att 8x har annan spänning). Tips?

Har ej överklockat kortet alls.

Permalänk
Medlem

Felet med fläckar på skärmen låter som minnet på grafikkortet är defekt. Du hade nog helt enkelt otur med kortet.

Jag kan inte svara på hur det är med AGP 8x men kör du på Auto i BIOS:ets AGP-setting, så ska den fixa det själv. Sedan finns risk att förstöra kortet genom att höja AGP driving strength till ett annat Hexvärde, så den bör du också köra på Auto.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator