Asus lanserar Padfone 2 – mobiltelefon med dockningsbar surfplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nexus 7 måste ha wifi-uppkoppling, dessutom är specsen i den här rejält mycket vassare än de i Nexus 7.

Plus att en telefon som matchar Padfone 2 finns idag inte, förutom LG Optimus G som ska komma 2013 till Sverige.

Så 6895kr som priset blir översatt från euro är inte alls särskilt farligt om man jämför med vad t.ex Galaxy S3 och HTC One X+ kostar, och de är inte ens i samma liga som Padfone.

Tror inte det är särskilt många som vet vad den här hårdvaruplattformen kan leverera eller insett att det är 4G. Håller med dig, riktigt bra pris och finns tillgänglig snart. LG trodde de skulle vara först med S4 Pro, men icke.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Varför måste de envisas med att göra telefonen så stor när de ändå har en 10.1" skärm för plattan?

Hade det varit en 4" telefon hade det varit intressant, 4.7" är för stort för min smak.

Permalänk
Medlem

Asus är ju en hög med träskallar. Snacka om att skjuta sig själva i foten.

Ska man bygga upp ett ekosystem av prylar som alla kan kopplas ihop genom docking - telefoner, tangentbord, plattor, skärmar, osv - SÅ SE FÖR HELVETE TILL ATT GÖRA DOM KOMPATIBLA ÖVER FLERA GENERATIONER!

Så i slutändan så är det meh. Köper man en Padfone 2 nu kan jag slå vad om att nån på Asus tänker "Du Sigge... Det funkar inte med telefonen vertikalt. Jag vet! Vi lägger ner det och kopplar in den från SIDAN av plattan! Genialt! Och kontakterna är i TOPPEN på telefonen! BRILJANT!!!".

Meh igen. Förhoppningsvis så ser fler igenom Asus girighet istället för att lockas av teh pretties.

Ja jag känner mig på lite mörkt humör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emerald:

Både phone och pad i samma namn? Vad är det inte som är kopierat av Apple här?

har apple patent på namnet phone menar du?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jääävlar, vilken monster pelefon.
Alla funktioner och hårdvaran, wow säger jag bara

Vill verkligen ha denna men 800euro (ca 7000) låter lite dyrt :/
(trots att det inkluderar plattan)

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

"The Asus Padfone 2 will have a keyboard accessory too, which will likely become available at the same time as the phone. Asus representatives on the spot weren't sure if it will be compatible with the old docks."

http://www.gsmarena.com/asus_padfone_2_event-review-832p2.php

Tänkte väl

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skäggig legend

OTROLIGT SNYGG BAKSIDA!!

(förlåt, var tvungen att få ut mig det.)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

"The Asus Padfone 2 will have a keyboard accessory too, which will likely become available at the same time as the phone. Asus representatives on the spot weren't sure if it will be compatible with the old docks."

http://www.gsmarena.com/asus_padfone_2_event-review-832p2.php

Skrivet av Clint Eastwood:

Jahaja, Padfone 1 hade tangentbordsdocka, men kass upplösning. Med 2an så fixar man till en bra upplösning vassare processor (tänk officeprestanda) och 4G, men slopar tangentdockan. Inser de inte att tangentdockan/modularitet ger ett unikt mervärde jämfört konkurrenter och att prestandan nu räcker för att slopa laptopen helt? Suck, vad fan tänker de med när de gör så här? Lessen Asus, jag hade 7-10k bokade till er för release...no deal.

Det verkar lugnt
(om du inte redan sett det)
Blev nästan lite rädd själv att den inte skulle ha tangentbord.

Skrivet av Bread_:

Du kan ju inte påstå att 4200kr är mycket för en telefon med den prestandan?
Tycker snarare det är otroligt billigt!

Jag skulle nog kollat på en om jag inte "precis" köpt s3

Skrivet av ingulf:

I artikeln står det ju:
"Från Taiwan rapporteras det om priser på cirka 4 200 kronor för instegsvarianten av telefonen medan surfplattedelen kostar ungefär 1 400 kronor extra."

Vilket verkar alldeles för bra för att vara sant. 1400kr för ett extra stort batteri och en skärm med funktionaliteten det innebär låter som en riktigt kap!

Var får ni de siffrorna ifrån? Det står 799€ (~7000kr) för platta+telefon i artikeln.

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk

haha ne min padphone 1 får allt vara med till 2014 + det enda jag kan tenka mig är dåligt på padphone 1 är surfplattans ips panel och dom har inte gort större förändringar till den som jag ser.

Permalänk
Medlem

Padphone... Fyfan vad fult namn;)

Visa signatur

Spelburk: Intel i5 750 @ ≈3,8ghz I 12GB Ram Radeon 7970 I SSD 120 gb Corsair Force GT I HX650W Corsair I P7P55 LX I Antec three hundred I Noctua NF-12 3x I Antec KÜLER H2O 620 P&P w/ Scythe Gentle Typhoon I Logitech mx518.

http://e-sim.org/lan.97056/

Permalänk
Medlem

Trodde att Apple hade patent på ordet "Pad". Ack så fel jag hade!!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Fullständigt älskar konceptet måste jag bara säga.

Kan mycket väl bli padphone 3 när mitt abb har gått ut

Men måste påpeka en sak, varför ska dom göra en sån stor telefon när man ska ha den i en platta också? 4, kanske 4,2 hade varit sjukt nice!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emerald:

Inget?:P Phone är ett ord för telefon sen e det ju inte Phone utan Fone och pad är ju typ platta?:P och det står inte Padphone utan Padfone:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Men måste påpeka en sak, varför ska dom göra en sån stor telefon när man ska ha den i en platta också? 4, kanske 4,2 hade varit sjukt nice!

Där slog du huvet på spiken. Detta är ett mysterium även för mig.

Telefonerna i dag har vuxit med 100% än för 10 år sedan. Är inte poängen med att ha en dockningsbar telefon då att man kan ha det bästa av två världar? Nu har man bara alternativet stor eller stor att välja på.

Skärpning ASUS! Arbeta på att göra skärmkanterna tunnare också...

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut, synd bara att man inte kan använda separata minneskort.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saitek:

Padphone... Fyfan vad fult namn;)

Ganska logiskt säger jag. Men hur många som sitter med sin "laptop" i knät hela dagarna skulle jag gärna vilja veta...

OnT så tycker jag också det var en miss att inte erbjuda en smart lösning för tangetbord, och då den inte lär sälja
som smör i solsken likt andra (i)pads så lär väl ingen komma på tanken att finna en lösning som ju teoretiskt vore
vara möjlig, för den har väl t.ex. Bluetooth antar jag...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Konceptet är klockrent tycker jag. Ska bli intressant att se vart detta där.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shaglord:

Där slog du huvet på spiken. Detta är ett mysterium även för mig.

Telefonerna i dag har vuxit med 100% än för 10 år sedan. Är inte poängen med att ha en dockningsbar telefon då att man kan ha det bästa av två världar? Nu har man bara alternativet stor eller stor att välja på.

Skärpning ASUS! Arbeta på att göra skärmkanterna tunnare också...

/s

Skrivet av Jerkanftw:

Fullständigt älskar konceptet måste jag bara säga.

Kan mycket väl bli padphone 3 när mitt abb har gått ut

Uppenbarligen så säljer det, dessutom så tycker jag och flera av mina bekanta att 4,7" är en alldeles utmärkt skärmstorlek, det är helt enkelt väldigt subjektivt.
Bezeln är förövrigt väldigt smal, iallafall på bredden.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emerald:

Inte för att starta ett flamewar.. MEN... Allt.. Apple har vad jag vet, inte lanserat något liknande eller ens nämnt att något liknande är påväg. Apple har inga rättigheter heller till orden "Pad" eller "phone" eftersom de inte var först med dessa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Detta kom som en glad överraskning! Ska snart införskaffa mig en ny telefon, och ville även köpa en nexus 7. detta är ju båda!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper en version med en ~7 tums platta också som padphone 1 för 10.1 tum är för stort om man ska ha med den till skolan

Permalänk
Medlem

Låter väldigt opraktiskt att dra batteri från två enheter varje gång man vill använda surfplattan. Då använder jag hellre en "riktig" surfplatta och byter till telefonen när batteriet tar slut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bread_:

Du kan ju inte påstå att 4200kr är mycket för en telefon med den prestandan?
Tycker snarare det är otroligt billigt!

Jag skulle nog kollat på en om jag inte "precis" köpt s3

saken är att jag kan komma över en s3 för det priset om inte billigare, i och försig får man ju en surplatta för 1.5k mer

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Låter väldigt opraktiskt att dra batteri från två enheter varje gång man vill använda surfplattan. Då använder jag hellre en "riktig" surfplatta och byter till telefonen när batteriet tar slut.

Du tänker ganska opraktiskt skulle jag säga.

Är den någon tumregel för dig att vänta på att batteriet tar slut i surfplattan och sedan sätta dig vid telefon direkt efter?
Låter flummigt ...

1. Du kan ladda enheten
2. Du ser till själv att enheten är laddad eller inte, som tex alla andra elektroniska produkter som går på uppladdningsbart batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du tänker ganska opraktiskt skulle jag säga.

Är den någon tumregel för dig att vänta på att batteriet tar slut i surfplattan och sedan sätta dig vid telefon direkt efter?
Låter flummigt ...

1. Du kan ladda enheten
2. Du ser till själv att enheten är laddad eller inte som med allt annat som går på batteri.

Givetvis, men alla köper inte surfplattor för att sitta hemma i soffan. Är man på resande fot finns inte alltid möjlighet att ladda när man vill och behöver, då surfar/spelar/arbetar jag hellre på paddan och sparar batteriet i telefonen för när jag behöver det.

Permalänk
Medlem

oj vilken stor "vilha" känsla, synd att man inhandlade en s3'a för 1 vecka sedan men får kanske sälja den då.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RaZman:

Givetvis, men alla köper inte surfplattor för att sitta hemma i soffan. Är man på resande fot finns inte alltid möjlighet att ladda när man vill och behöver, då surfar/spelar/arbetar jag hellre på paddan och sparar batteriet i telefonen för när jag behöver det.

Your argument is invalid.

Telefonen laddas från paddan, batteritiden hade blivit kortare om man gjort som du tycker.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Your argument is invalid.

Telefonen laddas från paddan, batteritiden hade blivit kortare om man gjort som du tycker.

I nyheten framgår endast att batterikapaciteten ökas när telefonen kopplas in. Vad händer när batteriet i paddan tar slut, dör "skärmen" men lämnar telefonen fullt laddad? Låter mer troligt att den kör på tills telefonen är död. Om fallet är det förstnämnda så blir (den totala) batteritiden ändå betydligt bättre/längre om man kombinerar sin smartphone med exempelvis en iPad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morkul:

Varför måste de envisas med att göra telefonen så stor när de ändå har en 10.1" skärm för plattan?

Hade det varit en 4" telefon hade det varit intressant, 4.7" är för stort för min smak.

Kan som sagt inte annat än att hålla med till 100%. Frågan är hur designen runt själva dockningen ser ut, kan de släppa en 4" eller kanske 4.3" som passar i samma pad?