Asus lanserar Padfone 2 – mobiltelefon med dockningsbar surfplatta

Permalänk
Medlem

Det är en grymt bra idé men jag ser ett stort problem, om man vill ha en surfplatta har man förmodligen en nu och ska man dessutom byta mobiltelefon i samma veva så är det verkligen ett commitment, att byta båda enheter samtidigt. Det tror jag kommer att hämma försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Köpte ursprungsmodellen för en månad sedan (Jag fattar inte att den inte saluförs i sverige!) från komplett och är så nöjd med min att det inte stör mig att det kommit en uppföljare nu. Klart bästa tfn jag haft (jämför närmast med en Sensation) och möjligheten att ha plattan på tåget/när jag sitter ner och ha mobilen i fickan när jag går/gör saker är klockren! För att inte tala om den extra batteritiden! Nu skall jag bara skaffa tangentbordet också...

Använder plattan utan att telefonen isatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

"10.1 inches IPS display, 1280 x 800 pixels @ 514 g, 5000 mAh battery."

Tackar!
Det är ju lite de här man väntat på

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tramsande om att Apple ska stämma dem för det ena och det andra, och allmänt om Apple (hur kan detta ens ha något med Apple att göra?) är OT.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Tänkte skriva att det bara saknades en tangentbordsdocka till den så vore produkten fulländad. När jag gogglar på den så visar det sig att så är fallet!
http://www.techtreme.com/gadgets/asus-padfone-2-specifications-detailed/
Helt klart mitt nästa köp! Telefonen solo på bussen/vagnen, dockad i paddan på flyget/tåget och hela kitet på mötet/skolan. 4G och GPS. Äntligen en produkt som har allt jag vill ha!

Skrivet av Paratroper:

Well played Asus, wp... väldigt intressant inför plugget med tangentbordet!

Ah...nu kom den efterlängtade sammanslagningen av Tranfsormer och Padfone.
Var precis vad jag efterlyste när första Padfonen kom.
Undrar bara vad ett fullt utrustat kit kommer att landa på i slutänden....

Skrivet av PatrikNystrom:

Använder plattan utan att telefonen isatt?

Tänk lite längre.
Han sätter ju i telefonen i plattan när han sitter på tåg och tar ur den när han är på vandrande fot.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Tänkte skriva att det bara saknades en tangentbordsdocka till den så vore produkten fulländad. När jag gogglar på den så visar det sig att så är fallet!
http://www.techtreme.com/gadgets/asus-padfone-2-specifications-detailed/
Helt klart mitt nästa köp! Telefonen solo på bussen/vagnen, dockad i paddan på flyget/tåget och hela kitet på mötet/skolan. 4G och GPS. Äntligen en produkt som har allt jag vill ha!

Kan inte göra annat än att hålla med. Inte bara fyller det behovet för Laptop/Tablet/Telefon, utan alla tillbehör samarbetar riktigt bra. Eftersom all vanlig hårdvara sitter i telefonen har dom kunnat fylla både plattan och tangentbordsdockan med extra batterier, som dessutom laddar upp varandra. Plattan laddar telefonen, och tangentbordet laddar både plattan och telefonen. Dessutom har tangentbordet en vanlig USB-port för typ USB-minne eller mus, och om denna generation ser ut som den förra kommer både telefonen och plattan ha en varsin minneskortsläsare.

4G på detta så kommer det inte finnas något hinder i mina ögon.

Det enda som skulle göra saken bättre vore om plattan hade högre upplösning, men vem vet vad nästa generation bjuder på om vi duktigt köper denna

Helt underbart Asus!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ledsen pojkar och flickor. Ingen tangentbordsdocka på denna. Riktigt surt imo.

http://www.engadget.com/2012/10/16/asus-padfone-2-lte-taiwan/

Citat:

Update: Sorry guys, looks like there's no keyboard for the PadFone 2. Bummer.

Permalänk
Medlem

Synd att plattan har så låg upplösning bara, annars hade jag övervägt ett köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Nej, man kan inte använda plattan separat från telefonen. Se på telefonen som en processormodul som du slottar i din padda eller netbook, om man har tangentbord.

Synd att de inte släpper tangentbord till den nya. För mig var det en stor del av attraktionskraften, även om det inte kändes nödvändigt när jag köpte den, så har det alltid stått på önske- och inköpslistan för i år.

Permalänk

Rätt läcker faktiskt, skulle kunna tänka mig! Här finns en video på enheten förresten (mot slutet av videon) http://androidandme.com/2012/10/news/asus-padfone-2-leaks-out...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Intressant koncept. För samma pris som en "vanlig" highend smartphone går för idag också. Med lite tur så får man även se liknande koncept från de andra jättarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av perper:

Ledsen pojkar och flickor. Ingen tangentbordsdocka på denna. Riktigt surt imo.

http://www.engadget.com/2012/10/16/asus-padfone-2-lte-taiwan/

Jahaja, Padfone 1 hade tangentbordsdocka, men kass upplösning. Med 2an så fixar man till en bra upplösning vassare processor (tänk officeprestanda) och 4G, men slopar tangentdockan. Inser de inte att tangentdockan/modularitet ger ett unikt mervärde jämfört konkurrenter och att prestandan nu räcker för att slopa laptopen helt? Suck, vad fan tänker de med när de gör så här? Lessen Asus, jag hade 7-10k bokade till er för release...no deal.

Permalänk

sulle va ett givet köp om det var 4,2" eller något i den stilen, har Galaxy Nexus nu och den är i största laget. Sen skiter jag fullständigt i "pads" har inte sätt någon användning för det än fast jag har funderat på det mycket. kan någon snälla förklara vad man använder en pad till ?

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

kan någon snälla förklara vad man använder en pad till ?

Tycker det pefekta användningsområdet verkar vara att titta på ett avsnitt TV-serie när man sitter på pendeln/bussen.

Eller eventuellt surfa i soffan.

Permalänk

Vad stor den såg ut att vara jämfört med skärmen, eller hur man ska säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tekFreP:

hehe fyrkärning processor i mobilen.. var ska detta sluta?

Förhoppningsvis så ska det inte sluta (spara denna kommentaren och läs igen efter 10år )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deathdancer:

Kan inte göra annat än att hålla med. Inte bara fyller det behovet för Laptop/Tablet/Telefon, utan alla tillbehör samarbetar riktigt bra. Eftersom all vanlig hårdvara sitter i telefonen har dom kunnat fylla både plattan och tangentbordsdockan med extra batterier, som dessutom laddar upp varandra. Plattan laddar telefonen, och tangentbordet laddar både plattan och telefonen. Dessutom har tangentbordet en vanlig USB-port för typ USB-minne eller mus, och om denna generation ser ut som den förra kommer både telefonen och plattan ha en varsin minneskortsläsare.

4G på detta så kommer det inte finnas något hinder i mina ögon.

Det enda som skulle göra saken bättre vore om plattan hade högre upplösning, men vem vet vad nästa generation bjuder på om vi duktigt köper denna

Helt underbart Asus!

Skrivet av perper:

Ledsen pojkar och flickor. Ingen tangentbordsdocka på denna. Riktigt surt imo.

http://www.engadget.com/2012/10/16/asus-padfone-2-lte-taiwan/

Skrivet av Clint Eastwood:

Jahaja, Padfone 1 hade tangentbordsdocka, men kass upplösning. Med 2an så fixar man till en bra upplösning vassare processor (tänk officeprestanda) och 4G, men slopar tangentdockan. Inser de inte att tangentdockan/modularitet ger ett unikt mervärde jämfört konkurrenter och att prestandan nu räcker för att slopa laptopen helt? Suck, vad fan tänker de med när de gör så här? Lessen Asus, jag hade 7-10k bokade till er för release...no deal.

"The Asus Padfone 2 will have a keyboard accessory too, which will likely become available at the same time as the phone. Asus representatives on the spot weren't sure if it will be compatible with the old docks."

http://www.gsmarena.com/asus_padfone_2_event-review-832p2.php

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. Väldigt lik LG Optimus G i spec och format men jag gillar PadFone 2 mer måste jag säga.

Älskar designen.

Permalänk

Blev galet sugen på en Padfone2, 3 in 1 måste de bli så man kan kasta surflaptopen och surfplattan och bara köra på Padfonen

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem

Mycket smidigt lösning av Asus. Allt man gör och har i telefon har man sedan i surfplattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, jag tycker också om konceptet. Men jag undrar hur smidig lösningen är när man pysslar med något på plattan/datorn och så ringer det i mobilen. Har man bluetooth headset så är det ju inga problem, men utan detta tillbehör så verkar det krångligt att svara i mobilen. Och några inkommande samtal per dag har nog ganska många.
Högtalartelefon fungerar visserligen, men jag känner inte alltid behovet av att dela med mig av konversationer i det offentliga rummet. Hmm... hade varit intressant med input från de som använt phonepad 1.

Lär väl bara vara så lätt att dra ut telefonen från hållaren och svara?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hawkeye01:

Lär väl bara vara så lätt att dra ut telefonen från hållaren och svara?

Ja, men det är just detta jag tycker verkar osmidigt. Sitter jag och fipplar med något på datorn vill jag inte behöva avbryta det bara för att telefonen ringer. Alla är vi olika och detta passar säkert många. Men mitt ITanvändande verkar det inte passa riktigt. Man kan ju alltid träna u förväg genom att sätta sin dator i sleep mode varje gång det ringer

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Verkar rätt intressant! Dock är namnet rätt udda.

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Tycker det pefekta användningsområdet verkar vara att titta på ett avsnitt TV-serie när man sitter på pendeln/bussen.

Eller eventuellt surfa i soffan.

Se på tv-serier gör jag hellre innan jobbet eller på en söndag när man inte har något att göra. Om man ska små surfa finns ju mobilen. Ser faktiskt inget bra användnings område för en pad. Bara en sak som vissa vill ha för att dom vet inte var dom ska spendera sina pengar. Det ända användningsområdet jag kan komma på är väll om man åker lång resa kan det vara kul att se på film eller någon men då finns andra bättre alternativ. Fast i vardagliga livet ser jag ingen som helst användning för en pad. Bara en förväxt telefon som man inte kan ringa med. Kanske blir intressant med win8 pads men har svårt att se användningen för det också när det finns laptops

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk

Eftersom man inte skaffade Transformer och funderar på en ny telefon nästa år så är detta klart uppseendeväckande! Om det nu bara stämmer att det kommer ett tangentbord också.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk

Har man en hyffsad telefon idag är det ju bara att köpa en nexus 7 för 1600. Istället för 6-7000.

Permalänk
Medlem

Både phone och pad i samma namn? Vad är det inte som är kopierat av Apple här?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rufusrufus:

Har man en hyffsad telefon idag är det ju bara att köpa en nexus 7 för 1600. Istället för 6-7000.

Nexus 7 måste ha wifi-uppkoppling, dessutom är specsen i den här rejält mycket vassare än de i Nexus 7.

Plus att en telefon som matchar Padfone 2 finns idag inte, förutom LG Optimus G som ska komma 2013 till Sverige.

Så 6895kr som priset blir översatt från euro är inte alls särskilt farligt om man jämför med vad t.ex Galaxy S3 och HTC One X+ kostar, och de är inte ens i samma liga som Padfone.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Se på tv-serier gör jag hellre innan jobbet eller på en söndag när man inte har något att göra. Om man ska små surfa finns ju mobilen. Ser faktiskt inget bra användnings område för en pad. Bara en sak som vissa vill ha för att dom vet inte var dom ska spendera sina pengar. Det ända användningsområdet jag kan komma på är väll om man åker lång resa kan det vara kul att se på film eller någon men då finns andra bättre alternativ. Fast i vardagliga livet ser jag ingen som helst användning för en pad. Bara en förväxt telefon som man inte kan ringa med. Kanske blir intressant med win8 pads men har svårt att se användningen för det också när det finns laptops

Jag använder min Asus Transformer varje dag/kväll. Har en hemnbyggd stationär dator som min privata WS och en laptop i jobbet. Tableten använder jag i alla de fall jag inte vill sitta vid min stationära och inte heller har behov av prestanda, men inte heller vill använda min corporate-låsta jobbdator. Typ surf i tvsoffan, läsa recept från Evernote i köket, läsa en E-bok på toa, osv. Alla är de skapade behov som har sin grund i att min privata laptop gick sönder och jag ville pröva något nytt istället för att bara köpa en ny...