Directx 11(win7) vs. 11.1(win8)

Permalänk
Medlem

Directx 11(win7) vs. 11.1(win8)

Jag vet inte var ja skulle lägga denna tråden så jag la den här. Är det någon som vet om det är någon större skillnad mellan dx11 och 11.1 för den som spelar spelet i fråga(känner inte till något med 11.1). Eller är det bara förbättringar för programmerarna?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Avstängd

Tror inte skillnaden kommer vara lika stor som som mellan directx 10-11 men förhoppningsvis blir det lite bättre än 11an...

Permalänk
Medlem

Det var ju i princip det som har motiverat bytet tidigare, nu är det ju ett tag sen man bytte upp sig i grafikkort så win 8 är ju inte ett måste i samband med det i så fall..

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Avstängd

Bumpar för att det skulle vara kul o se vad folk har o säga? Finns inte så mycket info på webben om dx 11.1, iaf inte vad jag hittat!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bara förbättringar programerings mässigt (vilket kan leda till förbättringar i grafik och prestanda).

Dock bör DX 11.1 dyka upp till Windows 7 - det bör ej vara motivation för att byta OS. Specielt inte just nu, då det tar tid (många månader/år) innan man kan få ut en produkt som drar nytta av detta till marknaden.

Det är till exempel inte osannolikt att Battlefield 4 skulle bli ett av de första DX 11.1 kompatibla spelen.

Permalänk

Har mitt XFX HD7970 stöd för DX 11.1 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivybridge:

Bumpar för att det skulle vara kul o se vad folk har o säga? Finns inte så mycket info på webben om dx 11.1, iaf inte vad jag hittat!

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Har mitt XFX HD7970 stöd för DX 11.1 ?

Som jag har förstått det så är 7900 serien de första av AMDs grafikkort som ska stödja DX 11.1, men som tidigare nämnts så är det mest en programmerar version än en enorm förbättring för vanliga användare. T.ex. använda direct2d tillsammans med en DX11.1 Device utan att behöva skapa en dx10.1 device och synca mellan dem för att kunna rendera direct2d på sin backbuffer är ändringar som är bra i dx11.1. Nyare spel kommer troligen köra directx 11.1 men med directx 11 som feature-level för att behålla kompatibiliteten med den stora majoriteten av slutanvändarna.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |